Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemmat ei saisi ottaa lapsenlapsia kylään?

Vierailija
30.03.2013 |

Miksi muka lapsi ei saisi kyläillä isovanhemman luona, kun kerta isovanhemmat ja lapsikin siitä nauttii?

Kyllä minusta on ainakin mukavaa, että meidän lapsilla on sellaiset isovanhemmat, jotka haluavat olla lapsenlapsien elämässä mukana ja ihan itse pyytävät lasta yökylään. Onko se nyt niin väärin?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:26"]

Minua ihan oikeasti ärsyttää nämä mammat, jotka katsoo vain omaa napaa ja hoidattavat niitä lapsiaan vanhemmillaan.

Toki apu on sallittua. Mutta kuten aiemmalla hänen äitinsä hoitaa jo isovanhempia ja lisäksi lapsenlapsia. Olen itse 52v ja töissä on ikuisuuspuheenaihe naisten kiirevuodet. Ei siis ne, joita te luulette elävänne, kun teillä on pienet lapset. Vaan teidän vanhempienne elämä. He, jotka käyvät töissä ja hoitavat omia vanhoja vanhempiaan ja lapsenlapsiaan.

Esim siskoni on aivan burnoutin partaalla. Hoitaa lapsenlapsiaan, koska miniä on "uhannut", että ei lapsenlapsia näy, jos ei mummi hoida. Samaan aikaan äitimme on huonossa kunnossa ja vanha ja tarvitsee apua. Eli minä hoidan nyt omia lapsia ja hoidan äitiäni. Siskoni (joka on minua 8 vuotta vanhempi) on luhistumispisteessä, koska juoksee hoitamassa lapsenlapsia ja yrittää auttaa minua äitimme hoidossa, koska en minäkään pysty ja jaksa kokonaisvastuuta ottamaan äidistämme. 

Itse olen tässä tilanteessa ajatellut, että onneksi äitini on kuollut, kun itse saan lapsenlapsia, jos tilanne on omien lasten kanssa sama, että heidän puolisot on sitä mieltä, että minä en saa nähdä lapsenlapsia muuten kuin yöhoitamalla niitä.

Eli miettisitte niiden vanhempienne jaksamista ensin ja sitten vasta niitä hoitohommia. Moni isovanhempi haluaisi nähdä teitä aikuisiakin joskus, eikä vain auton perävalot kun heivaatte lapset yöhoitoon. 

Toisten auttaminen on hyväksi, mutta ei hyväksikäyttö

[/quote]

No minun äitini itse tarjoutuu auttamaan. Ja montako kertaa pitää sanoa ettei se lasten hoitaminen ole joka viikkoista tai edes kuukausittaista, mutta satunnaisesti lapset menevät isovanhemmille yökylään ja siitä nauttii kaikki. Mitään ukaaseja ei ole asetettu, mutta emmä myöskään tarjoudu avusta kun se auttaa meitä jaksamaan, lapset nauttivat ja osallistuminen tuntuu olevan vanhemmilleni tärkeää. Jos kysyn hoitoapua ja äitini sanoo olevansa väsynyt tai hänellä olevan muita menoja, niin totean saman tien että kyllä me pärjätään ja sitten on pärjättävä. Usein se menee niinkin päin että äitini kyselee milloin lapsenlapset tulisivat taas kylään.

Sinä taas yleistät, oletat että koska itse et jaksaisi minun äitini ei voi jaksaa ja koska siskosi lapset kiristävät äitiään niin minunkin on kiristettävä. Koko ajan pointtini on ollut, että kyllä kaikki auttavat toisiaan-järjestely voi oikeasti toimiakin eikä sellaisissa perheissä elävät ole paskoja vanhempia kuten täälä usein näkee tuomittavan. Jokainen toki tekee oman jaksamisensa mukaan.

Vierailija
42/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:43"]

Varma aaveeperustelu hoidattaa lapsia koko ajan muualla.

En halua sitoa lasta itseeni, vaan antaa mahdollisuuden kiintyä muihinkin ihmisiin, kuin minuun.

Nämä lapset ovat surullisia tapauksia. Joskus olen nähnyt jopa lapsen, joka ei enää edes tiennyt, kuka on hänen äiti, kun niitä tärkeitä aikuisia oli niin paljon.

[/quote]

En usko "tapaukseesi". Sen sijana uskon kyllä, että olet valmis satuttamaan lastasi vaikka kuinka pahoin, kunhan saat pysyä "Ikuisena ykkösenä" hänen elämässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sitoa lasta itseeni, vaan antaa mahdollisuuden kiintyä muihinkin ihmisiin, kuin minuun.

Nämä lapset ovat surullisia tapauksia. Joskus olen nähnyt jopa lapsen, joka ei enää edes tiennyt, kuka on hänen äiti, kun niitä tärkeitä aikuisia oli niin paljon.

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:39"]

Tämä onkin jännä aihe. Olen huomannut ihmisten olevan mustasukkaisia lapsistaan, vähän ajatuksella "Jos lapsi rakastaa muita kuin minua, se on pois meidän suhteesta.".  Itse olen enemmänkin edistänyt kaikin tavoin lasten suhteita muihinkin aikuisiin kuin vaalinut lasta "omanani". Kerran esim. tätini soitti ja kysyi lastani kanssaan jonnekin (n.1v) ja olin jotenkin ajatuksissani ja vastasin, että "onhan se teidänkin lapsi". Tällä lailla tavallaan ajattelenkin, että lapset ovat yhteisiä, vaikka minä olen synnyttänyt ja vastaan/määrään kaikesta kuten ruokavaliosta, menoista, turvallisuudesta, harrastuksista ja hoitovuoroista.

Meillä käy useasti niin, että mummo soittaa lapsen (nyt 4v.) luokseen vaikkapa leipomaan ja lapsi menee. Erityisesti mitään sopimatta mummolavierailu voi venähtää yli vuorokauden mittaiseksi, kun heillä on hauskaa puuhaa. Toisaalta, jos haluan lapsen kanssa mennä jonnekin, haen hänet kotiin tai jos mummo on pullanleivonnan jälkeen "kyllästynyt" tai väsähtynyt, lapsi tulee kotiin. Samoin, jos lapsi ilmaisisi halua tulla kotiin, niin toki sitten heti. Toisaalta joskus voin olla sitä mieltä, että nyt lapsi on ollut niin paljon liikkeellä, että parempi rauhoittua ihan kotosalla ja mummo saa leipoa yksinään. Ennalta sovitusti voi tietysti olla useammankin yön, mutta olen tarkka, ettei lapsi ole putkeen liian monta yötä pois. Hyvin joustavaa siis ja helpottaa tietysti arkeani hurjasti. 

Tavallaan lapseni saavat muodostaa melko vapaasti suhteita kaikkiin järkeviin aikuisiin, joihin haluavat. Minä annan rajat, jonka puitteissa toimitaan ja homma on toiminut tosi hienosti. Olen tarkka joistain asioista ja toisissa hoitaja saa mennä oman tapansa mukaan. Lapset ovat kotihoidossa, joten aikaa minun kanssani jää joka tapauksessa riittävästi, vaikka nuohoisivat viikon aikana useammassakin kyläpaikassa tai hoidossa.

Mielestäni tämä on kiva systeemi, joka antaa itselleni mahdollisuuden pieniin reissuihin tai iltamenoihin, kun lapsille on useita vaihtoehtoja, joihin voi mennä hoitoon. Todennäköisyys, että jollekin sopii ottaa lapsi hoitoon, kasvaa, jos hoitajia on useita. Harmi, että monilla ei ole näitä hoitopaikkoja juuri ollenkaan ja sehän sitten väsyttää olla lasten kanssa 24/7.

Toisaalta on aina mahdollista, että vanhemmalle, minullekin, voi joskus tapahtua jotain, jolloin lapsen oloa varmasti helpottaisi, jos on tuttuja sylejä, mihin painaa pään. Koskaan kun ei tiedä mitä tapahtuu.

[/quote]

[/quote]Oliko tälle jotain perusteita? Aika syväluotaava kommentti aivan ventovieraalta. Toistaiseksi ovat lapseni minut hyvin tästä joukosta tunnistaneet ;) Montako tuntia pitää mielestäsi hoitaa lasta/vuorokausi, että riittää?

Vierailija
44/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:49"]

[/quote]

En usko "tapaukseesi". Sen sijana uskon kyllä, että olet valmis satuttamaan lastasi vaikka kuinka pahoin, kunhan saat pysyä "Ikuisena ykkösenä" hänen elämässään.

[/quote]

yritätkö muka leikkiä vittuilun mestaria :DDDDD

ei onnistu. Lastasi käy vain sääliksi, kun se kulkee hoidosta hoitoon siksi, että äiti saattaa joskus kuolla :DDDDDDDDDD

Syy se on sekin. Ai miksi sun lapsi ei oo ollut kahteen viikkoon kotona.No kun minä saatan joku päivä kuolla, niin kerään sille turvaverkkoa ja hoidatan sitä koko ajan sukulaisilla ja naapureissa. Ihan niinku sillai varmuudenvuoksi :DDDDD

Vierailija
45/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

38/43 ei osannutkaan lainata, tässä siis se, mitä piti lainata..

Vierailija
46/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:52"]

ei onnistu. Lastasi käy vain sääliksi, kun se kulkee hoidosta hoitoon siksi, että äiti saattaa joskus kuolla :DDDDDDDDDD

Syy se on sekin. Ai miksi sun lapsi ei oo ollut kahteen viikkoon kotona.No kun minä saatan joku päivä kuolla, niin kerään sille turvaverkkoa ja hoidatan sitä koko ajan sukulaisilla ja naapureissa. Ihan niinku sillai varmuudenvuoksi :DDDDD

[/quote]

Alaikäiset lapseni olivat viimeksi isoveljellään yökylässä kaksi viikkoa sitten.Sen jälkeen ovat olleet viimeiste 14 vuorokautta kotihoidossa yhdessä sisarustenlastensa kanssa.

"Kuolemapuheesi" kuulostavat pahalle. Ihanko oikeasti nautiskelet tuollaisilla ajatuksilla?Hirveästi pilkkaavia hymiötä sille, että joku toinen voi esim. kuoleman lähetessä ajatella lapsensa tulevaisuutta? Empatiakyky aika heikoissa...

Vierailija
47/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mikä on oma jaksaminen. Olen sen verran itsekäs, että en aio ottaa saikkua sen takia, että lapsenlapset on hoidossa viikonloppuisin ja olen sitten niin väsynyt,etten jaksa kulkea töissä.

Toivon, että olen saanut kasvatettua omat lapseni niin, että eivät tee lapsia kuin sen verran, että heidän voimavarat riittää ja sen, että viina ei vie mennessään, ettei tarvitse viinan takia lapsiaan tuoda hoitoon.

Ja ei, en aio ottaa elämäntehtäväkseni lapsenlapsien hoitoa. Aion ihan kylmästi nauttia omastakin elämästä. Todennäköisesti myös meidän kummatkin vanhemmat tarvitsee silloin hoitoapua. 

Eli en tule olemaan lapsenhoitoautomaatti. Mutta uskon, että olen kasvattanut lapsemme vastuullisiksi ihmisiksi, jotka pärjäävät aikuisina ilman, että tarvitsee mamman helmojen alle juosta pillittämään.

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:46"]

Miten olette ajatelleet ratkoa suhteet omiin (tuleviin) lapsen lapsiin?

Onko suhtautuminen edelleen sama? hoitakoon jokainen omansa, muu on hyväksikäyttöä.
 Itse ainakin haluaisin, että lapsen lapset voisivat tulla meidän luoksemme, vanhempien kanssa ja ilman. "omiahan" ne lapsen lapsetkin ovat, eivätkä mitään jonkun lapsia.

Se mitä ne vanhemmat sillä hetkellä tekevät on ihan sama, juovat sitten siideriä tai vaan nukkuvat väsymystä pois, ihan sama.

[/quote]

Vierailija
48/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sillähän tuo yksi mamma perusteli sen, että hänen lapset on koko ajan hoidossa eri ihmisillä. Ihan varmuuden vuoksi, jos hän vaikka kuolee :ddd

Että oli se paikka, minne kallistaa pää, jos näin käy:DDDD

Taidanpa heittää lapset naapuriin hoitoon ja lähteä iltabisselle, jos vaikka sattuisin huomenna kuolemaan :DDDD

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:56"]

[/quote]

Alaikäiset lapseni olivat viimeksi isoveljellään yökylässä kaksi viikkoa sitten.Sen jälkeen ovat olleet viimeiste 14 vuorokautta kotihoidossa yhdessä sisarustenlastensa kanssa.

"Kuolemapuheesi" kuulostavat pahalle. Ihanko oikeasti nautiskelet tuollaisilla ajatuksilla?Hirveästi pilkkaavia hymiötä sille, että joku toinen voi esim. kuoleman lähetessä ajatella lapsensa tulevaisuutta? Empatiakyky aika heikoissa...

[/quote]

Vierailija
49/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:59"]

Mutta sillähän tuo yksi mamma perusteli sen, että hänen lapset on koko ajan hoidossa eri ihmisillä. Ihan varmuuden vuoksi, jos hän vaikka kuolee :ddd

Taidanpa heittää lapset naapuriin hoitoon ja lähteä iltabisselle, jos vaikka sattuisin huomenna kuolemaan :DDDD

[/quote]

Jos näet ainoana syynä kannustaa lasta luomaan turvallisia ja kannustavia ihmisuhteita muihin kuin sinuun, sen että "lähdet iltabisselle", niin todella huolestun mahdollisten lastesi puolesta. Henkisestä pahoinpitelystä joutuu harvemmin lastensuojelun asiakkaaksi, mutta lapsne kannalta tuollainen on luultavasti vammauttavampaa kuin fyysinen pahoinpitely.

Hyvin sairas elämänasenne sinulla eikä lastaan ajattelevien pilkka muutu sen asiallisemmaksi vaikka tunkisit sata noita säälittäviä hymiöitä peräkkäin.

Hae apua!

Vierailija
50/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kuulostatkin sellaiselta, ettei sinulle lapsia haluaisi antaakkaan.

Kylmä ihminen, sulla ei vissiin ole käynyt mielessä, että saattaisit rakastaa niitä lapsen lapsia, olla osa heidän elämäänsä ja haluta viettää aikaa heidän kanssaan.

Eipä tietenkään, kun ovat niin rasittavia, että ihan saikulle joudut ja voimat on imetty loppuun. Mitenhän rakastavasti olet ne omasikaan kasvattanut, kerran suhtauminen heidän lapsiinsa on tuo, surullista, jopa itsesi kannalta.

Vierailija
51/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:59"]

38 vastaisi tälle, joka on hellyyttävän huolissaan mun lapsista. En ole sairas tai mitään, mutta olen vaan huomannut, että elämä on arvaamatonta ja koskaan ei tiedä milloin toisia tarvitsee. Sitä piti vielä sanoa, että en käytä ollenkaan alkoholia/päihteitä, en käy baareissa ja olen naimisissa lasteni isän kanssa. Ulkona käyminen on minun maailmassa joku ruokaravintola ja leffa ja ihan kotonakin aikaa viettä vaikka Av:lla roikkuessa, kun lapsi/lapset ovat jossain. Ihan vaan, ettei mene sinulta yöunet lapsiparkojani miettiessä. Lapset hoidossa muualla noin 24h/viikko/lapsi. Tosin en ole ikinä nähnyt tarvetta laskea. Seuraava pidempi hoitoaika on kesäkuussa, lähden mieheni kanssa Pariisiin 2 vuorokaudeksi ja hylkään nuo lapset eri hoitopaikkoihin. Varmaan kotiintulooni mennessä ovat unohtaneet kuka olen ;)

Vierailija
52/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 18:09"]

[/quote]

[/quote]

Kuulostatkin sellaiselta, ettei sinulle lapsia haluaisi antaakkaan.

Kylmä ihminen, sulla ei vissiin ole käynyt mielessä, että saattaisit rakastaa niitä lapsen lapsia, olla osa heidän elämäänsä ja haluta viettää aikaa heidän kanssaan.

Eipä tietenkään, kun ovat niin rasittavia, että ihan saikulle joudut ja voimat on imetty loppuun. Mitenhän rakastavasti olet ne omasikaan kasvattanut, kerran suhtauminen heidän lapsiinsa on tuo, surullista, jopa itsesi kannalta.

[/quote]

Tää oli kyllä tarkotettu 46:lle

Vierailija
53/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte :D ??

Vierailija
54/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä keskustelua ollenkaan. Siis onko jonkun mielestä oikeasti itsekästä tai hyväksikäyttöää, jos me viedään kerran vuodessa meidän 4 lasta isovanhemmille viikonlopuksi, että voidaan käydä kaksin pienellä lomareissulla? Itse ne sitä ehdottaa ja monta kertaa vuodessa kyselee, että koskas haluisitte vapaan viikonlopun. Mikä tässä on niin ongelmallista ja kuohuttavaa? En käsitä!

Vierailija
55/55 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 14:46"]

Totta kai saa. Mutta jos vanhemmat on yhteen 4 vuotiaaseen niin väsyneitä, että pitää viikko aina hoidattaa isovanhemmilla, että saa levätä, kaipaisivat he ehkä jo muutakin apua.

Toisaalta, en itse raskisi antaa pitkien pääsiäispyhien ja lomien ajaksi lasta mummolaan, kun viikot on jo hoidossa. Olen niin itsekäs, että haluaisin viettää itsekin aikaa lapsen kanssa pitkällä vapaalla. Siksi itse oudoksuin tuota viikkoa, mikä viedään hoitoon, että saa vanhemmat levätä.

[/quote]

Minun äitini hoitaa meidän  4v lasta mielellään, usein pyytää, että saisi ottaa ainakin päiväksi, mielellään yökyläänkin, vaikka lapsenlapsia on 5. Ja mielelläni annan pojan mummolaan.

Minä olen usein väsynyt töistä ja lapsen levottomista öistä (on ikänsä ollut huono nukkumaan), joten annan mielelläni. Olen lapsen kanssa todella omistautuneesti vapaa-aikani. Lapsen kanssa seurustellaan ja leikitään, jutellaan ja luetaan, tehdään yhdessä kotitöitä. Suoraan sanottuna tästä kaipaan joskus vapaata. En osaa laittaa lasta esim. tv:tä katsomaan, jotta saisin olla hetken "rauhassa". MInulla ei ole oikein omia säännöllisiä harrastuksia, joissa olisin ilman lasta. 

Viikoksi en varmaan raaskisi antaa, miehen vanhemmille, jotka asuvat tuhannen kilometrin päässä , olen antanut 4 päiväksi. 

Ikäviä nuo tilanteet, joissa isovanhemmat joutuvat tahtomattaan "raatamaan" lapsenlapsen vuoksi. Taidan olla erittäin onnellisessa asemassa, kun meillä isovanhemmat melkein kilpailee, kuka eniten saa lasta hoitaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme