Miksi toisten asioihin ei saisi puuttua?
No, esimerkiksi tuossa http://www.vauva.fi/keskustelu/3420574/ketju/kaverin_talossa_uudehkossa_haisee_kosteusvauriolta_mainitsisitko_asiasta
Ketjussa jotkut sanoo, ettei kannata sanoa mitään ja että kyllä ne varmaan tietää, että heidän talonsa haisee. Usein myös sanotaan ettei kannata kertoa jos tietää jonkun puolison pettävän.
Miksi ei kannattaisi sanoa? Ovatko nämä jotka kehoittavat olemaan hiljaa niitä pettäjiä tai hometalokauppiaita koska muuten on hieman vaikea ymmärtää kenen etua palvelee se ettei kerro jos jotain on pielessä? Vai loukkaako se jotain jos sanoo huomanneensa, että kaveri asuu hometalossa?
Kommentit (31)
Mun asioihin ei kukaan puutu, teen sen kyllä selväksi hyvin äkkiä. Ei todellakaan se puuttuva aja toisen etua vaan jakaa omaa mielipidettään. Nämä puuttuvat ei kuitenkaan siedä, jos joku puuttuu heidän asioihin. Miksiköhän? Toisen asioihin puuttuvat ovat usein tyhmiä ihmisiä.
Vässyköiden selittelyä nuo otsikon mukaiset hokemat. Itse ainakin puutun jos asia on vähänkään tärkeä. Tosin esim. pettämisjutuissa ensin varmistan, että petettävä haluaisi oikeasti tietää kumppaninsa puuhista. Otan siis ihan yleisellä tasolla ensin aiheen puheeksi ja kysyn keskustelun lomassa henkilön kannan asiaan. Jos hän kertoo että ei haluaisi tietää jos kumppani pettää, kunnioittaisin hänen toivettaan enkä kertoisi. Jos taas hän haluaisi tietää, kertoisin. Jos mahdollista, yrittäisin kylläkin ensin saada pettäjän kertomaan asiasta itse, koska silloin vahinkoa tulisi hieman vähemmän.
Homeen hajusta ja vastaavista mainitsisin ilman muuta! Ei mainitseminen edes ole mitään "puuttumista", hyvänen aika. Toki on syytä ymmärtää, mikä asia on kenenkin vastuulla ja pitäytyä liiaksi ohjailemasta niitä asioita jotka eivät itselle kuulu, ja pyrkiä noudattamaan asianosaisten omia toiveita. Ja muistaa, että omat päätöksensä tekee jokainen itse. Mutta mitä useamman eri ihmisen mielipide ja näkökulma on päätöksenteon tukena, sitä parempi. En siis pihtaa tietojani tai käsityksiäni asioista, jos minulla sellaisia sattuu olemaan.
Vielä ei ole kukaan tästä loukkaantunutkaan.
no just :)
ei tullut mieleenkään suuttua, kun yksi kaveri ehdotti,että voisko olla hometta vuokra-asunnossa, kun yhtäkkiä aloin sairastelemaan kovasti. Muutin pois ja taudit parani. Olin tosi kiitollinen kaverilleni. Ei tullut itselläni mieleenikään.
Ja kyllä, kaverini olisi taatusti itse kiitollinen,jos keksisin syyn hänen sairasteluunsa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 21:17"]
Mun asioihin ei kukaan puutu, teen sen kyllä selväksi hyvin äkkiä. Ei todellakaan se puuttuva aja toisen etua vaan jakaa omaa mielipidettään. Nämä puuttuvat ei kuitenkaan siedä, jos joku puuttuu heidän asioihin. Miksiköhän? Toisen asioihin puuttuvat ovat usein tyhmiä ihmisiä.
[/quote]
Itse en kyllä lähtisi tekemään diagnoosia kenenkään sairauksista, kun en ole lääketiedettä päivääkään opiskellut. Karhunpalveluksen sellainen ystävä tekee eikä auta pätkääkään.
Jos näen jotain sellaista, josta voi päätellä, että kaveria petetään, en silti puutu asiaan, koska elämänkokemus on opettanut, että asiat ovat usein ihan toisin kuin miltä näyttävät.
Av-raati olisi jo monta kertaa polttanut minutkin haureudesta, koska olen viettänyt lyhyempiä ja pidempiä aikoja kahdestaan hotellihuoneissa eri miesten kanssa - vaatteet päällä. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.
Jokaisen parisuhteen päättyminen on tragedia ja petetyksi tuleminen sydäntä särkevää. En voi uskoa, että kukaan petettyä pilkkaa. En minä ainakaan. En kuitenkaan ole niin synnitön, että voisin heittää ensimmäistä kiveä ketään päin.
Voin kyllä kysyä vaikkapa siskoltani miten hän on miettinyt tekemänsä ratkaisun, jota epäilen hätiköidyksi. Lähden kuitenkin aina siitä, että hänellä on tekemisiinsä hyvä tarkoitukset. Ei pidä asettua toisten yläpuolelle.
Mua loukkasi se että mun lapsi/lapset eivät ole anopille tervetulleita. Tosin ei ole kenenkään muunkaan. Tuo nyt on ehkä anteeksi annettavaa, mutta siinä vaiheessa kun "helvetti pääsi irti" tapahtui asioita joita en pysty antamaan anteeksi. Ja edelleen mun pointti on, että kannattaa hyvin tarkkaa valita ne sanat kun menee "ajattelemaan toisen parasta". Varsinkin jos kyseessä on hyvin henkilökohtaiset asiat, esim parisuhde.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 20:45"]
Mutta kumpi sinua nyt oikeasti loukkaa: se, että anoppi sanoo jotain vai se, että hänellä ylipäätään on kummalliset mielipiteet?
Koska eihän sitä voi mitenkään etukäteen tietää mikä sanominen ketäkin loukkaa. Mikä tahansa voi loukata. Eikä niitä sanoja enää saa takaisin.
[/quote]
Oikeassa olet, sanottua ei saa enää takaisin, mutta jokainen hetki on mahdollisuus lopettaa sanomiset. Kaikki ei vaan osaa lopettaa kun kerran käyntiin pääsevät.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 21:29"]
Mua loukkasi se että mun lapsi/lapset eivät ole anopille tervetulleita. Tosin ei ole kenenkään muunkaan. Tuo nyt on ehkä anteeksi annettavaa, mutta siinä vaiheessa kun "helvetti pääsi irti" tapahtui asioita joita en pysty antamaan anteeksi. Ja edelleen mun pointti on, että kannattaa hyvin tarkkaa valita ne sanat kun menee "ajattelemaan toisen parasta". Varsinkin jos kyseessä on hyvin henkilökohtaiset asiat, esim parisuhde.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 20:45"]
Mutta kumpi sinua nyt oikeasti loukkaa: se, että anoppi sanoo jotain vai se, että hänellä ylipäätään on kummalliset mielipiteet?
Koska eihän sitä voi mitenkään etukäteen tietää mikä sanominen ketäkin loukkaa. Mikä tahansa voi loukata. Eikä niitä sanoja enää saa takaisin.
[/quote]
[/quote]
Tuohon pettämisjuttuun on ihan yksinkertainen selitys. Jos kerrot jollekin, että hänen puolisonsa pettää, niin hän joutuu joko eroamaan eli yleensä luopumaan rahasta ja asemasta tai sitten "hyväksymään" pettämisen eli myöntämään ettei kyse ole rakkausavioliitosta. Jos voi leikkiä ettei tiedä pettämisestä mitään, niin saa pitää hyvän elintasonsa ja "rakkausavioliittonsa" ja kaupan pääliseksi saa vielä sääliäkin.
Itse arvostan enemmän rehellisyyttä kuin kauniita kulisseja mutta ihmisiä on niin moneen junaan. Olisi kiva jos ne jotka arvostavat enemmän kulisseja, ilmaisisivat sen jotenkin jotta en asettaisi heitä ikäviin tilanteisiin.
Te nuoret ette ymmärrä, ettei parisuhde aina perustu seksiin. Etenkään vanhemmalla iällä. Ei kyse aina ole kulissiliitosta, jos halutaan pysyä yhdessä, vaikka toinen tai molemmat jollakin tasolla "pettäisivät". Kyse voi olla myös ihan yksinkertaisesti rakkaudesta.
30, silloin ei varmaan ole tarvetta teeskennellä ettei tiedä vai?
Kaverini muutti loppuvuodesta uuteen kotiinsa ja on sen jälkeen ollut viikottain sairaana koko perheen voimin. Milloin ovat flunssassa, milloin vatsataudissa, milloin on migreeniä ja nyt viimeksi lapset olivat nuhaisia sekä perheen vauva yski. Olen kahdesti ottanut varovasti puheeksi kosteusvaurion mahdollisuuden, mutta kaveri ilmoitti molemmilla kerroilla ykskantaan että se ei ole mahdollista, koska joku perusmittaus on tehty. Jätin aiheen sitten siihen. Tänään oli taas FB:ssa päivitys koskien turvonneita imusolmukkeita kaulalla...
Eipä sitä voi toisen puolesta oikein elääkään, joten liian intensiivisesti tuskin kannattaa mennä mihinkään mukaan.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 18:27"]
No, esimerkiksi tuossa http://www.vauva.fi/keskustelu/3420574/ketju/kaverin_talossa_uudehkossa_haisee_kosteusvauriolta_mainitsisitko_asiasta
Ketjussa jotkut sanoo, ettei kannata sanoa mitään ja että kyllä ne varmaan tietää, että heidän talonsa haisee. Usein myös sanotaan ettei kannata kertoa jos tietää jonkun puolison pettävän.
Miksi ei kannattaisi sanoa? Ovatko nämä jotka kehoittavat olemaan hiljaa niitä pettäjiä tai hometalokauppiaita koska muuten on hieman vaikea ymmärtää kenen etua palvelee se ettei kerro jos jotain on pielessä? Vai loukkaako se jotain jos sanoo huomanneensa, että kaveri asuu hometalossa?
[/quote]
Koska se on paljon hauskempaa odottaa sihen asti, että homeyllätys paljastuu kaverille ja sille kerrotaan, että jos tää oltaisiin vaan huomattu paljon aiemmin, niin terveys olisi tallella ja remontti paljon halvempi. Tossa vaiheessa sitten tokaset, että kyllä mä sitä hajua jo sillon pari vuotta sitten homeeksi aavistelin vaikken mitään sanonutkaan.
[/quote]
Tai kun kaveri eroaa ja sanoo saaneensa selville, että mies petti, nauratte keveästi, että kaikkihan me tiedettiin, mutta ei viitsitty kertoa sulle. Mutta ihmeteltiin, että oletko niin tyhmä, että et huomaa. Ja sitten vahingoniloista naurua päälle