Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Galluppia: Maksatteko taloutenne menot tasapuolisesti

Vierailija
19.05.2006 |

puoliksi äitiys/hoitovapaan aikana vai esim. prosentuaalisesti saman verran nettotuloista? Vai maksaako mies kaiken (jos siis äiti on kotona lapsen kanssa ja päinvastoin)?

Vai onko kaikki tulot ja menot yhteisiä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä maksellaan kaikki menot. Lisäksi jokaisella perheenjäsenellä on oma säästötili, jonne talletetaan esim. lahjarahat.

Vierailija
22/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus on yhteistä, kun on hankittu naimisissaoloaikana eikä ole avioehtoa omaistuuteen. Lapset nyt automaattisesti yhteisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin tietysti on omat palkkatilit, mutta rahoja ei ole korvamerkitty kummallekkaan.

Eikä meidän perheessä itsenäisyys ole rahasta kiinni, outo ajatuskin...

En oikeasti ymmärrä tätä logiikkaa ' omat rahat' ajatuksen takan, siis ei kai nyt puoliso voi kuitenkaan vaikka ostaa uutta autoa tms. kysymättä toiselta, ja vain todeta että samapa tuo mihin rahani käytän, syön sitten ensi kuussa ? Vai miten se menee ?

Vierailija:

Otin asian tuossa jokin aika sitten pankissa puheeksi, naureskelin, että taidetaan olla harvinainen aviopari, kun meillä on tiukasti omat tilit. Siihen pankki-ihminen totesi, että päinvastoin, hyvin harvoilla heidän asiakkaillaan on yhteiset tilit, kyllä nykyään suurin osa pariskunnista haluaa pitää omat tilinsä ja kuulemma hyvä niin.

Normaalioloissa meillä mieheni kanssa suunnilleen samanlaiset nettotulot, joten maksamme jutut suunnilleen puoliksi: lainaa lyhentää kumpikin yhtä paljon, vastike maksetaan suunnilleen joka toinen kuukausi, minä maksan ruuat ja mies autoon liittyvät kulut jne. Äitiyslomalla sama systeemi, hoitovapaalla mies sitten vähän enemmän ottaa laskuja hoitaakseen, kun mulla tulot tippuu.

Hyvin toimii, enkä voisi kuvitellakaan, että meillä olisi yksi yhteinen tili, kyllä joku itsenäisyys pitää olla. Eikä tämä meillä ainakaan aiheuta mitään riitelyä " sun ja mun" rahoista. Periaatteessahan ne toki on yhteiset, kun kerran naimisissa ollaan ja on yhteinen asuntolaina ja lapsiakin.

Vierailija
24/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Omaisuus on yhteistä, kun on hankittu naimisissaoloaikana eikä ole avioehtoa omaistuuteen. Lapset nyt automaattisesti yhteisiä.

Vierailija
25/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurusteluaikana jo luovuttiin rahojen jakamisesta minun ja sinun rahoihin.

Vierailija
26/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies tienaa huikeat 100 euroa enemmän kuin minä... Että juu...

Näin ollut meillä aina, koko avioliiton ajan. Kaikki rahat menee yhdelle tilille, sieltä maksetaan lainat, laskut, ruoat... Jos jotain jää yli, niin ne menee yhteiselle säästötilille.

Rahasta ei ole ikinä riitaa.

Vierailija:

tienaa vain murto-osan siitä, mitä miehensä? Suostuisitteko samaan, jos tienaisitte selkeästi enemmän kuin miehenne?

Vierailija
27/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis siltä tililtä maksetaan, missä on sillä hetkellä enemmän rahaa. Rutiiniksi on muodostunut se, että mies maksaa asuntolainaamme ja minä maksan kaikki laskut. RUokaa ja muita hankintoja sitten maksaa niitä tekevät.

MOlempien tuloista menee suoraan rahaa yhteiselle säästötilille, lapsen tilille sekä rijoitusrahastoon kuukausittain, minun nimissäni on lisäksi eläkevakuutus, johon molemmat laitamme pienen summan (50 euroa) kuukausittain. Mies on niin hyvätuloinen, että pärjännee eläkkeellään sekä muilla säästöillämme eläkeiässä...

Kun pakolliset menot (asuntolaina, laskut, ruoka, auton kulut ja säästöön automaattisesti menevät rahat) on maksettu, jää miehelleni reilusti enemmän rahaa kuin minulle. Niinpä hän sitten maksaa esimerkiksi huonekalut, matkat tai muut isommat hankinnat.

Molemmat voimme toiselta kysymättä ostaa vaatteita ja harrastusvälineitä ja sen sellaista itselleen ellei nyt ihan hirveistä summista puhuta. Vasta ns. isoista henkilökohtaisista hankinnoista (500 euroa tai yli) keskustellaan yhdessä, sillä ajattelemme talouden olevan yhteinen vaikka tilit erilliset ovatkin. Kun olemme yhdessä ostoksilla, mies helposti maksaa vaikkapa minun kenkäni tai laukkuni, sillä hänellä on yksinkertaisesti enemmän rahaa.

Olemme molemmat tyytyväisiä tilanteeseen ja systeemiin joka tasapuolistuu hiukan, kun menen taas töihin vuoden päästä. Miehen tulot ovat silloinkin paremmat, mutta eivät enää radikaalisti...

Vierailija
28/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei teidän yhteinen

Vierailija
29/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti meillä melkein kaikki yhteistä. Autot ja harrastukset maksetaan itse.

Vierailija
30/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä maksetaan kaikki. Rahastoihin ja lasten säästötileille sitten laitetaan ylimääräiset. Nykyisin tuloissa ei juurikaan eroa, kun kumpikin ollaan töissä.

Minusta tämä yhteiset rahat tyyli sopii niille joilla kulutustottumukset, säästäväisyys ja yleensäkin suhde rahaan on saman kaltaiset, eikä se kumpi tienaa enemmän.

Vierailija
31/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies osti " rahoillaan" auton, joka laitettiin minun nimiini, niin entäs nyt?

Vierailija
32/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot tosin ovat moninkertaiset minun tuloihini verrattuna, joten käytännössä mies maksaa kodin menoista enemmän. Minun tilitäni menee päivähoitomaksut ja minä käyn useammin ruokakaupassa ja huolehdin lapsen ja joskus miehenkin vaatteista, mies maksaa pääsääntöisesti lainat ja muut asumismenot. Lisäksi molemmilta menee osa tuloista rahastoon, josta maksetaan isommat korjaus menot (mm. yllättäen räjähtänyt lämminvesivaraaja), maanvuokrat yms omakotitalon kulut.

Vierailija
33/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan esimerkiksi siirtää omalle tilille rahaa miehen tililtä kysymättä.

Yleensä ottaen minä maksan omat Henkilökohtaisetlaskuni, sähkölaskun ja ruuat

Mies maksaa loput

Vierailija
34/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos mies osti " rahoillaan" auton, joka laitettiin minun nimiini, niin entäs nyt?

Vierailija
35/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii mainiosti näin.

Vierailija
36/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta voisi olla itsenäiset ja omat rahat saman katon alla, pitäisi kumman tahansa voida tehdä omilla rahoillaan mitä tahansa. Jos näin ei ole, on rahat, tai ainakin talous, jollain tavalla yhteinen. Saivarteluksihan tämä menee...

Vierailija
37/37 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi lapsilisät 340e. Ei siinä oikein voi mennä laskemaan sun ja mun.