opintotuki+puolison kotihoidontuki
Oon kaivanut koko netin ympäri enkä löydä vastausta, en edes kysymystä tähän.
Kelan sivuilla sanotaan että opintotukeen ei vaikuta kotihoidontuki mutta tulovalvonnassa kotihoidontuki lasketaan tuloksi. Eli otetaan vuosituloissa huomioon.
Tarkoittaako tuo että jos mies opiskelee ja minä olen kotihoidontuella, vaikuttaako minun kotihoidontuki miehen vuosituloihin kun kela laskee tukikuukausien määrää? Puolison tulot eivät kelan sivujen mukaan vaikuta opintotukeen mutta onko kotihoidontuki puolison tuki vai perheen yhteinen, niinkuin asumistukikin?
Mies on kesät töissä joten jos tuo kotihoidontuki lasketaan hänen vuosituloihin, ei hän kyllä opintotukea paljon mitään saa. Ainakin työmarkkinatuesta vähennetään myös puolison saama kotihoidontuki, eli onko kotihoidontuki sellaista tukea joka ei ole henk kohtaista vaan ns ylittää tuon "ei oteta huomioon puolison tuloja" kohdan?
Jos sitä ei oteta huomioon ja äiti opiskelee myös mutta ei käy kesätöissä kun mies taas käy ja lapsi mummolla hoidossa niin eikö silloin kotihoidontuki kannata laittaa äidin nimiin koska miehen nimissä ollessa opintotukikuukaisien määrä laskee ja perhe saa vähemmän rahaa? Ja jos se on naisen nimissä niin ei vaikuttaisi mihinkään koska nainen ei olisi töissä? Eli silloinhan tuollainen kikkailu olisi mahdollista jos kotihoidontuen voi maksaa kummalle vaan ja puolisolle maksettava kotihoidontuki ei vaikuta toisen puolison etuuksiin (paitsi työmarkkinatukeen)
Kokemusta siis kellään joka saa kotihoidontukea ja jonka puoliso opiskelee ja käy töissä? Lasketaanko sinun kotihoidon tuki miehen tuloihin?