Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suursyömärivieras, laittakaa paremmaksi

Vierailija
29.03.2013 |

Joku aika sitten oli puhetta suursyömärivieraista. Sukulaiseni, josta välitän, oli meillä idioottimiehensä kanssa. Mies on n. 170 kg, valtavan tyhmä ja sovinistinen. Ellei hän olisi sukulaiseni mies, en ikinä tapaisi häntä. 

Hän söi eilen 2 kananmunaa, puoli litraa keittoa, kolme leipää, neljä perunaa, kome kanafilettä ja kastiketta. Jälkiruokalettuja meni kolme. Tämä yhdellä aterialla. Suu auki, koko vartalolla mässyti mässyti. Ruoan jälkeen ilmoitti menevänsä paskalle. 

Joo, olen kusipää, mutta mies on kamala, kamala ihminen. Onneksi hän aina nukahtaa ruoan jälkeen, että saan jutella sukulaiaeni kanssa rauhassa. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 09:48"]

Entä jos ei ajatella oikeakielisyyden kannalta? 

T. FT, jota ei vaan just nyt huvita

[/quote]

Minkä asian kannalta sä haluat sitä ajatella? Panna-verbi on tuossa yhteydessä merkitykseltään se oikea, mutta viimeisten vuosikymmenten aikana sitä on enenevässä määrin korvattu laittaa- ja asettaa-verbeillä, koska panna-verbi yhdistetään ensisijaisesti sukupuoliyhdyntään. Panna-verbin alatyylinen merkitys on vanha, mutta laittamisen ja asettamisen yleistyminen esim. lehtiteksteissä panna-verbin korvaajana hieman uudenmpi ilmiö.

Toki ihmiset saavat käyttää kieltä miten haluavat, musta vain tuntuu, että laittaa- ja asettaa-verbit valitaan sen takia, että panna-verbi mielletään jotenkin vääräksi, koska se viittaa seksiin.

(Et kertonut, minkä alan tohtori olet, joten en oikein tiennyt, miten vastata, vai halusitko vastausta ollenkaan.)

[/quote]

Kun laitat jotain, saat aikaan jotain konkreettista tyyliin laittaa ruokaa. Käytännössä laittaa-verbiä ei voi oikeastaan käyttää muussa yhteydessä kuin ruuanlaitossa. Sen sijaan et voi laittaa paremmaksi, koska kyseessä ei tuolloin ole uuden aikaansaaminen.

Vierailija
22/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meitä kutsutaan syömään, en kyllä ajattele että menen sinne ahmimaan niin paljon kuin vain pystyy...

Enhän minä mene ravintolaankaan tilaamaan kahta alkuruokaa, kahta pihviä ja kahta jälkkäriä itselleni!

Jos tietää että itsellään on ihan hillitön ruokahalu, niin voisi kyllä syödä jtn kotona (vaikka puuroa!) että riittää vähän normaalimpi määrä sitten kylässä.

Itse olen niin tyhmä kun laitan ruokaa että laitan vieraille sama määrä kuin mitä mekin syödään, eli lihaa varattu n. 200g/hlö +muuta. Ei kyllä tulisi mieleenkään varata yhdelle suursyömärille 500g sisäfilettä.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa käytöstä on ainakin vessa-asioistaan puhuminen julkisesti, mutta huonoa käytöstä on minusta myös vieraansa ruokien listaaminen netissä. Jos meille kutsutaan vieraita, ja ruokaa on pöydässä tarjolla, niin saahan ne syödä. Tuntuisi hullulta tarjota, ja sitten paheksua, että joku syö.

Vierailija
24/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:32"]

Kun meitä kutsutaan syömään, en kyllä ajattele että menen sinne ahmimaan niin paljon kuin vain pystyy...

Enhän minä mene ravintolaankaan tilaamaan kahta alkuruokaa, kahta pihviä ja kahta jälkkäriä itselleni!

Jos tietää että itsellään on ihan hillitön ruokahalu, niin voisi kyllä syödä jtn kotona (vaikka puuroa!) että riittää vähän normaalimpi määrä sitten kylässä.

Itse olen niin tyhmä kun laitan ruokaa että laitan vieraille sama määrä kuin mitä mekin syödään, eli lihaa varattu n. 200g/hlö +muuta. Ei kyllä tulisi mieleenkään varata yhdelle suursyömärille 500g sisäfilettä.... 

[/quote]

Mikset tilaa ravintolassa tuplaruokaa? Siis jos haluat syödä paljon. Kyllä siellä voi ihan hyvin tilata vaikka alkusalaatin tuplana, jos siltä tuntuu, eikä kukaan ihmettele. Tai kaksi jälkiruokaa tms. Ravintolassa sitä maksaa syömisistään eikä kokki tule pöydän ääreen sanomaan, että ei suostu paistamaan isoa pihviä, jos muu pöytäseurue syö pelkkää munakoisovuokaa.

Vierailija
25/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavoissa ei kyllä ole ap:lläkään kehuttavaa. Todella ilkeätä ja noloa käytöstä.

Vierailija
26/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:32"]

[/quote]

Mikset tilaa ravintolassa tuplaruokaa? Siis jos haluat syödä paljon. Kyllä siellä voi ihan hyvin tilata vaikka alkusalaatin tuplana, jos siltä tuntuu, eikä kukaan ihmettele. Tai kaksi jälkiruokaa tms. Ravintolassa sitä maksaa syömisistään eikä kokki tule pöydän ääreen sanomaan, että ei suostu paistamaan isoa pihviä, jos muu pöytäseurue syö pelkkää munakoisovuokaa.

[/quote]

Minusta ihminen on kyllä venyttänyt mahalaukkunsa turhan paljon jos ei riitä tavalliset annokset. (En nyt puhu mistään gurmee-ravintolasta jossa yksi annos on 1ml kastiketta ja pieni pala perunaa +10g lihaa.)

Ei se näläntunne aina kerro sitä että ihminen tarvitsee niin paljon ruokaa kun mieli tekee. Toki ravintolassa varmaan voi tilaat ihan niin paljon kun jaksaa syödä, itse en vain millään jaksaisi tupla-annoksia vetää, sen takia ei tulisi mieleenkään tilata tuplana mitään ravintolasta. 

Ahmiminen on kyllä ihan opittu tapa, ja on tyhmää ajatella että iso ihminen tarvitsee isoja annoksia. Se iso ihminen on iso sen takia että vetää niitä jättiannoksia!

Vierailija
27/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyviin käytöstapoihin kuuluu normaalit annoskoot. Joskus kotona saatan kahvin kanssa mässyttää vaikka kuinka monta keksiä tms. mutta en ikinä kehtaisi syödä samaa määrää kahvipöydässä.:D 

Vierailija
28/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta kylässä ei ole tarkoitus syödä, vaikka olisi kutsuttu lounaalle. Ideana on se, että kutsuja on laittanut ruokia, mutta ne ovat viihdykkeenä pöydällä, maistiaisina. Ei siis sovi ottaa kuin lusikallinen riisiä (ei kukkuraista!) ja haarukallinen salaattia. Kanafileisiin ei pidä koskea, ne ovat koristeena ja talonväki syö ne seuraavana päivänä itse. Ruokavieraiden olisi ymmärrettävä, että otettua ruokaa saa maistaa muutama haarukallisen, loput on levitettävä ympäri lautasta. Lisää ei saa ottaa, se on moukkamaista. Jutun idena on siinä samassa keskustella ja ruoka antaa käsille jotain tekemistä, kun sitä ruokailuvälineiden avulla levitetään lautaselle.

Aterian päätteeksi on tärkeää, että kaikki kulhot ja tarjoiluastiat ovat edelleen täysiä! Jos siis joku ottaa vaikka kauhallisen salaattia, älä itse sitä ota, jotta emäntä ei joudu harmittelemaan syöppöjä vieraita.

Vierailija
29/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:52"]

MInusta kylässä ei ole tarkoitus syödä, vaikka olisi kutsuttu lounaalle. Ideana on se, että kutsuja on laittanut ruokia, mutta ne ovat viihdykkeenä pöydällä, maistiaisina. Ei siis sovi ottaa kuin lusikallinen riisiä (ei kukkuraista!) ja haarukallinen salaattia. Kanafileisiin ei pidä koskea, ne ovat koristeena ja talonväki syö ne seuraavana päivänä itse. Ruokavieraiden olisi ymmärrettävä, että otettua ruokaa saa maistaa muutama haarukallisen, loput on levitettävä ympäri lautasta. Lisää ei saa ottaa, se on moukkamaista. Jutun idena on siinä samassa keskustella ja ruoka antaa käsille jotain tekemistä, kun sitä ruokailuvälineiden avulla levitetään lautaselle.

Aterian päätteeksi on tärkeää, että kaikki kulhot ja tarjoiluastiat ovat edelleen täysiä! Jos siis joku ottaa vaikka kauhallisen salaattia, älä itse sitä ota, jotta emäntä ei joudu harmittelemaan syöppöjä vieraita.

[/quote]

Onpa muka-hauskaa tekstiä... Hahahaaahahahaaaaaaa! Niin nokkelaa, niin nokkelaa, ahrmi että joku muu kerkesi jo samanlaisen tekeleen tuottamaan niin et onnistunuet oelmaan omaperäinen.

Mutta onhan siinä hiukan eroa että syökö normaalin annoksen, ja ottaa ehkä jopa vähän lisää, ja siinä että rohmuaa sitä ruokaa kuin ei olisi ruokaa nähnytkään viikkoon, vain sen takia että kotonakin on tottuntu syömään kolmen ihmisen edestä.

Vierailija
30/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin oikein miettimään tuommoista miestä joka syö suu auki ja puhuu vessa-asioista ruokapöydässä. Miten KUKAAN voi alentua elämään tuollaisen sian kanssa? Harvasta asiasta näin sanon, mutta tuon tason käytöstavat olisivat mulle eron syy, vaikka mies olisi muuten maailman ihanin. Tai no, en tuollaisen kanssa koskaan ekoja treffejä pidemmälle etenisikään. Hyi olkoon. Mielummin eläisin ihan oikean sian kanssa samassa huushollissa kuin tuollaisen ihmissian.

Vierailija
31/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa laitetaan, neulalla pistetään,kaikkea muuta pannaan.

Ap, otan osaa. Tapaa sukulaistasi, vai oliko hän ystävä, vaikka kahdestaan kaupungilla.

Vierailija
32/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 09:56"]

Ap jatkaa. Meillä ei asia ole rahasta kiinni eli ruokaa on tosi paljon. Mutta ihan oikeasti, joku roti annoskoossa. Sekin joka kertoi poikansa ruokamääristä, olet varmaan opettanut hänelle peruskohteliaisuuden? Eli että hän ei vedä noin hervotonta määrää joka puolella?

Hyvin harva oikeasti liikkuu, edes ne teinipojat, niin paljon että tuollaiset määrät kulutetaan. Siis jos määrät on jatkuvasti tuota. 

[/quote]

Tietenkin olen opettanut lapsille, että jos kutsutaan kylään syömään, niin siellä ei syödä vaan korkeintaan närpitään jotain lautaselta ja näytetään kaikin mahdollisin tavoin, että tilanne on epämukava. Myös tulle 17v ikäiselle olen opetanut, että ennen lähtöä syödään kotona hyvin ja kylässä otetaan lautaselle juuri ja juuri sen verran, että saadaan se lautanen liattua. Mistään ei sanota, että yäk pahaa, mutta vaikka miten patistetaan syömään, niin kiitetään kauniisti eikä kommentoida sen enempää. Siinä saa sitten talon emäntä miettiä, mitä teki väärin, kun kaikki käyttäytyvät kauniisti, kukaan ei kommentoi ruokaa, mutta kukaan ei viihdy.

Käsittääkseni ruokaa tarjotaan nimenomaan siksi, että se on tapa. Emäntä ei halua tarjota, koska se maksaa eivätkä vieraat halua syödä, koska kotona saa parempaa ruokaa.

se 17v teinin äiti

[/quote]

Oot varmaan opettanut niille muitakin hyviä tapoja... Jösses. Jotenkin aluksi ajattelin että fiksu kirjoitus kun teinit nyt vaan voi syödä ihan käsittämättömiä määriä. Sitten kirjoitit tämän ja ymmärrän nyt, että olet samanlainen äiti jollainen ap:n kirjoittamalla miehellä on ollut. Käytöstapoja ei opeteta kotona ja sitten sikaillaan ihan miten sattuu. Juntti on aina juntti.

Vierailija
33/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, millaisia vastauksia, puhumattakaan ap:n vieraasta!  Kyllä meilläkin laitetaan ruokaa reilusti, kun tulee vieraita, mutta onneksi ei kukaan sukulaisista tai tutuista ole suursyömäri. Ei ihminen todellakaan tarvitse lihaa yhdellä aterialla puolta kiloa, vaan normaali 150-200 gr riittää.  Siihen lisäksi miehet syövät 3-4 perunaa, salaatit ja muut höysteet päälle. Naiset syövät useimmiten  vähemmän. Ruokaa jää aina yli, koska teen reilusti, ettei kenenkään tarvitse sen vuoksi säännöstellä syömistään.

En usko, että meiltä on kukaan lähtenyt nälkäisenä.

Vierailija
34/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaisi olla sun vieraanas ap, kun lasket varmaan kuinka monta sekuntia lorotan vettä sun taloudessasi.

Vierailija
35/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 09:56"]

Ap jatkaa. Meillä ei asia ole rahasta kiinni eli ruokaa on tosi paljon. Mutta ihan oikeasti, joku roti annoskoossa. Sekin joka kertoi poikansa ruokamääristä, olet varmaan opettanut hänelle peruskohteliaisuuden? Eli että hän ei vedä noin hervotonta määrää joka puolella?

Hyvin harva oikeasti liikkuu, edes ne teinipojat, niin paljon että tuollaiset määrät kulutetaan. Siis jos määrät on jatkuvasti tuota. 

[/quote]

Tietenkin olen opettanut lapsille, että jos kutsutaan kylään syömään, niin siellä ei syödä vaan korkeintaan närpitään jotain lautaselta ja näytetään kaikin mahdollisin tavoin, että tilanne on epämukava. Myös tulle 17v ikäiselle olen opetanut, että ennen lähtöä syödään kotona hyvin ja kylässä otetaan lautaselle juuri ja juuri sen verran, että saadaan se lautanen liattua. Mistään ei sanota, että yäk pahaa, mutta vaikka miten patistetaan syömään, niin kiitetään kauniisti eikä kommentoida sen enempää. Siinä saa sitten talon emäntä miettiä, mitä teki väärin, kun kaikki käyttäytyvät kauniisti, kukaan ei kommentoi ruokaa, mutta kukaan ei viihdy.

Käsittääkseni ruokaa tarjotaan nimenomaan siksi, että se on tapa. Emäntä ei halua tarjota, koska se maksaa eivätkä vieraat halua syödä, koska kotona saa parempaa ruokaa.

se 17v teinin äiti

[/quote]

Oot varmaan opettanut niille muitakin hyviä tapoja... Jösses. Jotenkin aluksi ajattelin että fiksu kirjoitus kun teinit nyt vaan voi syödä ihan käsittämättömiä määriä. Sitten kirjoitit tämän ja ymmärrän nyt, että olet samanlainen äiti jollainen ap:n kirjoittamalla miehellä on ollut. Käytöstapoja ei opeteta kotona ja sitten sikaillaan ihan miten sattuu. Juntti on aina juntti.

[/quote]

Miten niin sikaillaan? Poikani ei syö kylässä muuta kuin hiema salaattia, pienen perunan ja korkeintaan sen yhden kananpalan. Hän käyttäytyy asiallisesti ja kiittää kohteliaasti, ei missään nimessä ota lisää, vaikka tarjotaan. Jos tuo on sikailua,niin sitten on. Suurin osa ihmisistä käyttäytyy juuri noin, eikä sitä moitita. Eri asia sitten on se, onko ruokapöydässä kivaa, kun emöntä laskee jokaisen kurkunpalasen.

Vierailija
36/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ruokamäärä ei ollut mitenkään erityisen poikkeuksellisen suuri, olen tottunut todella isoruokaisiin miehiin. Oma mies painaa 82 kg ja syö ihan hervotomia määriä. Eikä liho. Helposti vetää tuon 3-4 kanafilettä, etenkin jos eivät ole mitään paksuja siipiluillisia versioita. Sen sijaan miuten vieraan tavat olivat kuvottavat, hyi olkoon.

Isäni on ihan käsittämätön mättäjä. Kerran ostin kaksi isoa norjalaista kasvatettua lhifiletyä ja ladoin ne uunipellille, johon juuri ja juuri mahtuivat. Päälle mausteita ja kolme purkkia ranskankermaa. Me muut otettiin normiannokset ja siä veri loput lohet. Ei jäänyt mtään. Jos on keksejä, syö koko paketin niin nopeasti, että paras ottaa heti pari itselleen, jos haluaa saada muuta kuin murut. Käretorttu häviää tuosta vaan. Ei tee ruokaa juurikaan itse, mutta jos tulee syömän ja on jotain "herkkuja", ahmii kaiken ihan tuosta vaan.

Vierailija
37/37 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea mies, mutta ap:n avaus on todella hauska. Kiitos! :D