Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on pahempi sairaus syöpä vai masennus?

Vierailija
28.03.2013 |

Molemmathan aiheuttavat kärsimystä ja voivat johtaa kuolemaan. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on pahempi sikainfluenssarokotus vai rokotuksen aiheuttama narkolepsia?

Vierailija
22/42 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 23:30"]

Syöpä on sairaus, jolle ei itse voi mitään. Masentunut pitää sairautensa kurissa lääkityksellä, jossa on se ongelma, että moni masentunut ei halua lääkkeitä syödä, koska nyt eivät vaan tahdo. Eli se paha olo on usein itse aiheutettu.

[/quote]

Eikö? Vaikka olen sh syöpäosastolla? Syöpä ei ole suinkaan onneksi nykyisin aina kuolemaan johtava sairaus.

Mutta sinun kaltaisesi ajattelevat että masennus on sitä, kun harmittaa kynnen katkeaminen.

Turha sinun on minun kanssa väitellä sairauksista. Yhtäkaikki, ikäviä sairauksia molemmat.

he he joopa joo, vai vallan yhtäusein masennus johtaa kuolemaan kuin syöpä :) ei ole sulla mitään tietoa asioista, ei ainakaan syövästä !

Taas av-asiantuntija, joka ei edes tiedä mikä sairaus masennus on. Masennus johtaa kuolemaan yhtä usein kuin syöpä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

sä et ole sairaanhoitajaa nähnytkään..

jos olisi oikesti sairaanhoitaja, niin et todellakaan väittiäisi että masennukseen kuolee YHTÄMONTA kuin syöpään !!

terveisin sairaanhoitaja, ja ihan oikea sellainen

hemanosastolta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 23:51"]

Ja millainen työkokemus sulla on psykiatriselta puolelta?

Syöpä on sairaus, jolle ei itse voi mitään. Masentunut pitää sairautensa kurissa lääkityksellä, jossa on se ongelma, että moni masentunut ei halua lääkkeitä syödä, koska nyt eivät vaan tahdo. Eli se paha olo on usein itse aiheutettu.

[/quote]

Eikö? Vaikka olen sh syöpäosastolla? Syöpä ei ole suinkaan onneksi nykyisin aina kuolemaan johtava sairaus.

Mutta sinun kaltaisesi ajattelevat että masennus on sitä, kun harmittaa kynnen katkeaminen.

Turha sinun on minun kanssa väitellä sairauksista. Yhtäkaikki, ikäviä sairauksia molemmat.

he he joopa joo, vai vallan yhtäusein masennus johtaa kuolemaan kuin syöpä :) ei ole sulla mitään tietoa asioista, ei ainakaan syövästä !

Taas av-asiantuntija, joka ei edes tiedä mikä sairaus masennus on. Masennus johtaa kuolemaan yhtä usein kuin syöpä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

jos olisi oikesti sairaanhoitaja, niin et todellakaan väittiäisi että masennukseen kuolee YHTÄMONTA kuin syöpään !!

hemanosastolta

[/quote]

Vierailija
24/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 23:59"]

Ja millainen työkokemus sulla on psykiatriselta puolelta?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

hemanosastolta

[/quote]

[/quote]

Vierailija
25/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä hemaosaston sh, millainen työkokemus sulla on psykiatriselta puolelta?

Vierailija
26/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 23:41"]

Masennus. Siitä ei pääse eroon. Ja kyllä masennuskin tappaa kun se tuhoaa sisäelimiä hitaasti

[/quote]

Öööh, miten masennus tuhoaa sisäelimiä?

Vierailija
27/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut voi olla ilman syöpää, mutta varmaan kaikilla syöpäpotilailla on masennusoireita.. Joten kyllä syöpä on pahempi ihan jo pelkästään fyysisten kipujen takia, sellasia kun usein on.

Vierailija
28/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä asia tullut jo harvinaisen selväksi. Keskustelu poikki. Slut. Turhaa lapsellista kiistelyä on älytöntä jatkaa. Masennus ja syöpä ovat molemmat kauheita asioita, eikä niitä kukaan kenellekään toivo.

Mutta nyt, keskitytään muihin avauksiin ja päätetään tämä järjetön väittely.

THE END, THE END, THE END,

THE END, THE END, THE END

Vierailija
29/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

näitä järjettömiä väittelyitä on kiva seurata

Vierailija
30/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan masennuksen laadusta. Olen usein pohtinut, että jos pitäisi valita, niin ottaisin mieluummin syövän kuin mielen sairauden. Mutta nyt siis tarkoitan todella vakavaa mielen sairautta, kuten kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa masennus on todella vakavaa.

Suuri osa syövistä pystytään nykyisin jo melko hyvin parantamaan, mutta mielen sairauksille ei usein yhä edelleenkään osata tehdä mitään. Vakavassa masennuksessa kuolleisuus voi olla huomattavasti isompi kuin monissa syövissä. Kuolema tapahtuu joko itsetuhoisen käytöksen tai oman käden kautta.

Olen siis itse seurannut läheltä sekä syöpään että mielenterveyden häiriöihin sairastuneita.

Vierailija
31/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 22:23"]

Molemmathan aiheuttavat kärsimystä ja voivat johtaa kuolemaan. 

[/quote]

Molemmat sairastaneena sanoisin että masennus on pahempi. Toisaalta syöpälääkitys aiheutti kemiallista masennusta eli pohjmiltaan vaikea vertailla.

Vierailija
32/42 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

hemanosastolta

[/quote]

Totta. Tällä hetkellä masennukseen kuolee todennäköisemmin kuin yleisesti määriteltyyn "syöpään".  Tiukoimmalla määrityksillä kuten vaikka "metastoitunut rintasyöpä" tms sen sijaan kuolee nopeammin kuin mielen sairastumiseen.

Vierailija
33/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mutsi on sairastanut 9 vuotta metastoitunutta rintasyöpää ja mulla on ollut vaivana kroonistunut masennus yli 15 vuotta. Masennukseni on lievä, mutta ihan tarpeeksi tylsä, jotta elämä tuntuu ankealta. Syöpä on tappavampi ja vakavampi kuin lievä masennus, näin itse sen arvottaisin.

Eri asia sitten on, että onko todennäköisempää sairastua syöpään, jos ei voi sairastua masennukseen. Suvussani on ollut syöpää, mutta minulle sitä ei ole tullut. Äidillä on ollut syöpää, mutta masennusta hän ei ymmärrä ollenkaan, koska ei ole sitä milloinkaan kokenut. Joskus olen ajatellut, että hänen masennuksensa on varmaan manifestoitunut syöpänä.

Vierailija
34/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä.

Vierailija
35/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Entäs kun se lääke ei auta? Tiedät kai, että masennusta ei paranneta lääkkeillä. Serotoniinteoria on kyseeanlainen eikä masennuslääkkeiden teho ole suinkaan itsestäänselvä. Monesti ei välttämättä plaseboa parempi.

Vierailija
36/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SWÄPÄ !

Vierailija
37/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä on paljon pahempi. Sairastunut ei voi omalla toiminnallaan mitenkään vaikuttaa siihen mikä on lopputulos, kuolema parantuminen tai jotain siltä väliltä.

Masentunut saa omilla teoillaan itsensä hyvässä tapauksessa jopa ihan terveeksi. Ja se on se iso ero näiden välillä.

Vierailija
38/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä tyhmä keskustelu. Mutta silti sanon, että ottaisin mielummin äidin masentuneena kuin se, että on nyt syövän johdosta haudassa. Jos taas olis ollut joku leikkauksella ja säteillä ja sytoilla parannettavissa oleva, ottaisin mielummin äidille sen ja sitten eläisi sen jälkeen masennuksesta vapaana. Itselleni mielummin masennus kuin syöpä. Syöpää ei ole ollut, masennus on, joten tuttu uhka tuntuu paremmalta.

Vierailija
39/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 20:13"]

Syöpä on paljon pahempi. Sairastunut ei voi omalla toiminnallaan mitenkään vaikuttaa siihen mikä on lopputulos, kuolema parantuminen tai jotain siltä väliltä. Masentunut saa omilla teoillaan itsensä hyvässä tapauksessa jopa ihan terveeksi. Ja se on se iso ero näiden välillä.

[/quote]

ööö, ei todellakaan saa. Psyykkiset sairaudet ei ole tahdonalaisia sairauksia. Jos sairastaa esim masennusta, pakko-oireista, skisofreniaa yms, niin ei niihin voi vaikuttaa itse juuri ollenkaan, kuten ei syöpäänkään.

Vierailija
40/42 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut pahanlaatuinen syöpä ja masennus ja syöpä on pahempi, vaikka selvisin leikkauksella ilman sytoja. Tiesittekö muuten, että syöpähoidot tosi usein aiheuttaa hedelmättömyyttäkin?

Syöpä ei ole poistanut mielen ongelmia vaan lisännyt niitä. Silti mulle on tullut myös kiitollisuutta elossa olemisesta ja otan enemmän vastuuta mieleni hoidosta ja elämästä muutenkin. Se kuoleman läheisyyden kokemus oli niin todellinen, jätti jälkensä hyvässä ja pahassa.