Uskoakko lasta vai lastenvahtia!?
Minulle tuli tänään päivällä todella ikävä ole kun meidän 5v tyttö kertoi että eilen illalla täällä kotona oli lastenvahdin lisäksi ollut joku mies. Kysyin onko hän varma asiastaan, ettei vaan nähnyt unta tai kuvitellut koko juttua. Vakuutti kuitenkin nähneensä tämän vieraan miehen lastenvahdin kanssa istumassa sohvalla käydessään vessassa.
Soitin teitysti heti meidän lastenvahdille, joka vahvisti kyllä tytön käyneen vessassa n.23, mutta ei myöntänyt että paikalla olisi ollut hänen poikaystävänsä tms. lasten nukkumaan menon jälkeen.
Nyt en tiedä mitä ajatella. Tytöllämme ei ole tapana valehdella, mutta hänellä on vilkas mielikuvitus ja väsyneenä sitten uni ja todellisuus saattavat sekoittua. Haluaisin uskoa lastenvahtia, olen pitänyt häntä tähän asti täysin luotettavana. Nyt kuitenkin on todella epämukava olo ajatuksesta että hän mahdollisesti on lasteni nukkuessa päästänyt kotiimme miehen jota en tunne ja josta en tiedä mitään...
Annanko asian olla vai mitä tässä pitäisi tehdä?? Olen kyllä ajatellut jutella lastenvahdin kanssa asiasta ihan kasvotuksin...
Kommentit (50)
Me emme tarvitse omaa aikaa. Lasten kanssa on omaa aikaa. Me olemme perhe oy. Itsekkäitä tuollaiset jotka haluavat olla erossa lapsista. Miksi niitä lapsia täytyy tehdä, jos niiden kanssa ei jaksa olla? -37
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 12:35"]
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin tämän mukaan lapsenvahti ei saisi kuvata ap:n perhettä ilman lupaa, mutta toki ap saa omassa kodissaan kuvata.
[/quote]
Silloin, kun itse on paikalla, saa kuvata. Salakatselu ja salakuuntelu teknisin apuvälinein on aina kielletty yksityisissä tiloissa. Salakatseluksi tai salakuunteluksi tilanne menee heti, jos itse ei ole läsnä ja toistaa tallennetta, jos toinen osapuoli ei ole tiennyt kuvaushetkellä tulevansa kuvatuksi.
itse en tulisi enään lapsenvahdiksi jos sanaani ei uskottaisi
Lyhyesti:
Työntekijää ei saa kuvata työpaikalla salaa. Tästähän on ihan oikeuden päätöksiäkin. Lapsenvahti on työntekijä.
Ei kai vaan muuten tälläinen lippispää ole eilen ollut telkkarissa ja lapsi on unenpöppörössä yhdistänyt kotiin?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 13:01"]
Lyhyesti:
Työntekijää ei saa kuvata työpaikalla salaa. Tästähän on ihan oikeuden päätöksiäkin. Lapsenvahti on työntekijä.
[/quote]
Ketään yksityishenkilöä ei saa kuvata salaa kotirauhan piirissä, jos itse ei ole paikalla näkemässä ja kuulemassa mitä kuvauksesta voi havainnoida.
Ap huomioi sitten että kuvaus salaa on rikos!!!!!!!
Nohh, jokos ap on rökittänyt sen kurjan lastenvahdin?
Uskoisin lasta. Itselläni kun on lapsuudessa ollut kokemuksia, jolloin sanaani ei ole uskottu, vaikka näkemäni on ollut totta.
Eri asia sitten on, antaisinko sen vaikuttaa päätökseeni siitä, kutsunko saman ihmisen lapsenvahdiksi uudelleen vai en. Jos kotoa ei puutu mitään ja kaikki on muuten kuten pitää ja lapsi pitää hoitajastaan, niin antaisin asian olla toistaiseksi.
Huh, ompas täällä tullut vaikka millaista keskustelua...
Ihan aluksi haluan sanoa että en todellakaan ole alumperinkään puhelimessa lastevahdin kanssa puhuessani häntä lähtenyt syyttelemään mistään! Soitin kysyäkseni asiaa, koska tyttömme sanoi nähneensä jonkun miehen täällä meillä yöllä vessassa käydessään.
Soitin lastenvahdille, koska halusin tietää onko täällä ollut illalla myös joku muu hänen lisäkseen. Minusta ajatus siitä että kodissani on tietämättäni joku henkilö jota en koskaan ole tavannut, tuntui kurjalta. Varsinkin kun olemma lastenvahdin kanssa sopineet ettei hän kutsu vieraita kotiimme. Asia olisi ollut eri jos hän olisi kysynyt lupaa ja esitellyt tämän mies vieraan myös minulle ja lapsille!
Minä ja mieheni maksamme lapsenvahdille siitä että hän hoitaa lapsiamme ja minusta silloin meidän tulee voida luottaa häneen ja siihen että hän toimii niin kuin on sovittu.
Ikävin olo tuli siis siitä etten todella tiennyt uskoakko tytärtäni vai lapsenvahtia ja siitä mahdollisuudesta että lastenvahti saattoi valehdella minulle...
Me tosiaan tapasimme lapsenvahdin kanssa eilen ihan kasvokkain. Ennen kuin ehdin edes mitään kysyä hän myönsi poikaystävänsä olleen meillä. En tiedä oliko ainoa kerta, en edes kysynyt. Lastenvahti myös pyysi anteeksi että oli ensin valehdellut puhelimessa minulle. Hän oli säikähtänyt tilannetta ja pelännyt minun olevan vihainen ja hätäpäissään valehdellut.
Tapaamisesta jäi hyvä mieli ja jatkamme saman lastenvahdin kanssa edelleen! Soivimme myös että jos hän haluaa jatkossa tuoda poikaystävänsä meille se on ok, kunhan minä ja lapset tapaamme hänet ensin!
Niin ja tosiaan lapsenvahtia käytämme sen takia että mieheni joutuu töidensä takia reissaamaan jonkin verran. Minä taas teen vuorotyötä ja aina en saa sovittua päivävuoroja miehen reissujen ajaksi. Lapset ovat kuitenkin ihan normaalissa päiväkodissa, eivät vuoropäiväkodissa, koska haluan heidän olevan kotona illat ja yöt. Lapsenvahti on siis meillä lasten kanssa kun minä olen töissä ja mies reissussa. Minusta lasten on noina satunnaisina iltoina/öinä parempi olla kuitenkin kotona kuin päiväkodissa.
Ap
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin tämän mukaan lapsenvahti ei saisi kuvata ap:n perhettä ilman lupaa, mutta toki ap saa omassa kodissaan kuvata.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:25"]
No, jos uskallatte vielä ottaa saman lapsenvahdin, niin laittakaa kamerat nauhoittamaan niin totuus selviää..! Itse uskoisin lasta, koska olisi eätodennäköistä että lapsi olisi keksinyt tuollaista uenpöpperöissäkään.
[/quote]
Nauhoittavasta kameravalvonnasta pitää sitten ilmoittaa, muuten se on laitonta.Ja pitää olla rekisteri-ilmoitukeset ja kyltit yms.
[/quote]
Aamun paras...ai että oikein rekisteri-ilmoitukset ja kyltit, jos omien seinien sisäpuolella nauhoittaa..Jep jep :DD
[/quote]
Kyllä omia seiniä saa kuvata, esimerkiksi tyhjää asuntoa, mutta jos siellä on vieras ihminen niin et todellakaan saa kuvata häntä salaa, se on salakatselua ja maksirangaistus vuosi vankeutta.
6 § (9.6.2000/531) Salakatselu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
[/quote]