Uskoakko lasta vai lastenvahtia!?
Minulle tuli tänään päivällä todella ikävä ole kun meidän 5v tyttö kertoi että eilen illalla täällä kotona oli lastenvahdin lisäksi ollut joku mies. Kysyin onko hän varma asiastaan, ettei vaan nähnyt unta tai kuvitellut koko juttua. Vakuutti kuitenkin nähneensä tämän vieraan miehen lastenvahdin kanssa istumassa sohvalla käydessään vessassa.
Soitin teitysti heti meidän lastenvahdille, joka vahvisti kyllä tytön käyneen vessassa n.23, mutta ei myöntänyt että paikalla olisi ollut hänen poikaystävänsä tms. lasten nukkumaan menon jälkeen.
Nyt en tiedä mitä ajatella. Tytöllämme ei ole tapana valehdella, mutta hänellä on vilkas mielikuvitus ja väsyneenä sitten uni ja todellisuus saattavat sekoittua. Haluaisin uskoa lastenvahtia, olen pitänyt häntä tähän asti täysin luotettavana. Nyt kuitenkin on todella epämukava olo ajatuksesta että hän mahdollisesti on lasteni nukkuessa päästänyt kotiimme miehen jota en tunne ja josta en tiedä mitään...
Annanko asian olla vai mitä tässä pitäisi tehdä?? Olen kyllä ajatellut jutella lastenvahdin kanssa asiasta ihan kasvotuksin...
Kommentit (50)
Pitääkö tyttö lapsenvahdista? Jos olet tytön kuullen painottanut, ettei ketään saa tuoda, voi tyttö ajatella, että jos valehtelee, ei lapsenvahti enää tule ja te ette enää mene pois.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:25"]
No, jos uskallatte vielä ottaa saman lapsenvahdin, niin laittakaa kamerat nauhoittamaan niin totuus selviää..! Itse uskoisin lasta, koska olisi eätodennäköistä että lapsi olisi keksinyt tuollaista uenpöpperöissäkään.
[/quote]
Nauhoittavasta kameravalvonnasta pitää sitten ilmoittaa, muuten se on laitonta.Ja pitää olla rekisteri-ilmoitukeset ja kyltit yms.
[/quote]
Aamun paras...ai että oikein rekisteri-ilmoitukset ja kyltit, jos omien seinien sisäpuolella nauhoittaa..Jep jep :DD
[/quote]
Kyllä omia seiniä saa kuvata, esimerkiksi tyhjää asuntoa, mutta jos siellä on vieras ihminen niin et todellakaan saa kuvata häntä salaa, se on salakatselua ja maksirangaistus vuosi vankeutta.
6 § (9.6.2000/531)
Salakatselu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:44"]
No, jos uskallatte vielä ottaa saman lapsenvahdin, niin laittakaa kamerat nauhoittamaan niin totuus selviää..! Itse uskoisin lasta, koska olisi eätodennäköistä että lapsi olisi keksinyt tuollaista uenpöpperöissäkään.
[/quote]
Nauhoittavasta kameravalvonnasta pitää sitten ilmoittaa, muuten se on laitonta.Ja pitää olla rekisteri-ilmoitukeset ja kyltit yms.
[/quote]
Aamun paras...ai että oikein rekisteri-ilmoitukset ja kyltit, jos omien seinien sisäpuolella nauhoittaa..Jep jep :DD
[/quote]
Kyllä omia seiniä saa kuvata, esimerkiksi tyhjää asuntoa, mutta jos siellä on vieras ihminen niin et todellakaan saa kuvata häntä salaa, se on salakatselua ja maksirangaistus vuosi vankeutta.
6 § (9.6.2000/531) Salakatselu
1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
Yritys on rangaistava.
[/quote]
Kannattaa joskus lukea myös lain soveltamistala:
Henkilötietolain 2 §:n 3 momentin mukaan laki ei koske henkilötietojen
käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.
av-mammat täällä taas piut paut välittää laista kun haluttaa tehdä jotain niin sitten vaan tehdään.
Salaa kuvaaminen on salakatselua ja siitä voi joutua vankilaan, en lähtisi pelleilemään tämän asian kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
6 § (9.6.2000/531) Salakatselu
Yritys on rangaistava.
[/quote]
Kannattaa joskus lukea myös lain soveltamistala:
Henkilötietolain 2 §:n 3 momentin mukaan laki ei koske henkilötietojen käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa. [/quote]
Rekisteririkkomut on tässä se pienempi juttu. Salakuvaaminen on kuitenkin salakatselua ja rikos.
Sen lisäksi, että saatat tulla epäreilusti leimanneeksi lastenvahtinne (jo tuo epäilys on loukkaavaa mikäli se on turha), saattaa olla että teille ei ole jonossa tulossa lisää lastenvahteja. Ainakaan minä en olisi siinä jonossa odottamassa mitä lapsi keksii minun hoitokerraltani kertoa.
Sori vaan.
Ottakaa sellainen talovahti ja jättäkään "vahingossa" päälle. Siis sellainen varashälytin, että kun joku liikkuu talossa, niin nauhoittaa. Se ei ole laiton ja siitä voi tosiaan vaikka mainitakin lastenvahdille ja jos se vahingossa jää päälle, niin hupsista vaan...
Meillä on välillä ollut sitä, että olen katsonut telkkaria myöhään ollessani kaksin kotona 6v. lapsen kanssa ja kun hän on herännyt kesken unien esimerkiksi vessaan, niin hän on saattanut tulla kysymään, että "kuka se mies oli", kun oli kuullut miehen puhetta telkkarista. Ei siis tosiaan mitään miestä ollut täällä, ainoastaan telkussa. Näinkin voi käydä ja kyllä sitä itsekin tulee unenpöpperössä sekoiltua, jos jonkinlaista, jos kuulee ääniä vaikka telkkarista... Olen minäkin pienenä luullut, että mummumme on keskellä yötä meillä, kun kuulin hänen äänensä ja jankkasin asiaa koko aamun. Ei tietenkään mummu ole ollut silloin.
Ihanaa 5v. vallankäyttöä miten saadaan vanhemmat kotiin. 5v. lapset ei ole luotettavia.Jo erityiskouluissa varoitetaan jäämästä lapsen kanssa kaksin, kun ne voi satuilla kotonansa ihan mitä tahansa. Kiitollinen työ toi lastenvahdin työ ja en kyllä tuohon hommaan suostuisi koskaan. Tiedän niin monta lastajotka ovat valehdelleet ja äidit uskovat lastansa. Juuri noista syistä pysyn pienistä lapsista kaukana.
Luulenpa, että ap:n ongelma korjaantuu ihan sillä, että tapaamisessa lapsenvahti ilmoittaa ettei ole enää käytettävissä. Niin minä ainakin tekisin.
Mä veikkaan et nyt ku oot puhelimes kysyny asiaa ja lapsenlikka kiistänyt asian niin voi olla ettei enää tuukkaan jos kokee valehdelleensa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:58"]
Ottakaa sellainen talovahti ja jättäkään "vahingossa" päälle. Siis sellainen varashälytin, että kun joku liikkuu talossa, niin nauhoittaa. Se ei ole laiton ja siitä voi tosiaan vaikka mainitakin lastenvahdille ja jos se vahingossa jää päälle, niin hupsista vaan...
[/quote]
Kyllä se on laitonta että kuvaa salaa henkilöä joka on yksityisasunnossa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:01"]
Mä veikkaan et nyt ku oot puhelimes kysyny asiaa ja lapsenlikka kiistänyt asian niin voi olla ettei enää tuukkaan jos kokee valehdelleensa.
[/quote]
Tai sitten ei tule siksi kun syytetään sellaisesta mitä ei ole tehnyt, en minä ainakaan menisi enää.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 08:58"]
[/quote]
ai missä kohdassa tuossa laissa lukee, että salakuvaaminen on laillista teknisellä laitteella jos se tapahtuu "talovahdilla" vahingossakaan? Vahinkokin muuttuu tuottamukselliseksi salakatseluksi siinä vaiheessa, kun sen katselee. Tuottamuksellista se on jo silloin, kun tietoisesti jättää sen "vahingossa" päälle. Jos onkin vahinko, mutta kuvausta on tapahtunut, eikä sitä ole katsottu, näyttötaakka on kuvaajalla. Jos kuvauksesta seuraa toimenpiteitä, on vaikea näyttää muuta.
Mitä ihmeen järkeä on rikkoa lakia, kun toinen on vain oletetusti rikkonut sääntöä? Lapsenvahdin kuvaamisesta oli uutisissakin vuosia sitten. Jos itse on paikalla ja kuvaus ilmeistä, se on sallittua. Vaikka kuvauksesta on ilmoitettu, mutta ei sovittu lapsenvahdin vanhempien kanssa, se on salakatselua.
Meidän ei tarvitse edes miettiä tällaisia asioita, koska emme tarvitse lastenvahdin palveluita. Hoidamme itse omat lapsemme.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 11:51"]
Meidän ei tarvitse edes miettiä tällaisia asioita, koska emme tarvitse lastenvahdin palveluita. Hoidamme itse omat lapsemme.
[/quote]
miten järjestätte itsellenne aikaa kahden kesken?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 12:12"]
[/quote]
miten järjestätte itsellenne aikaa kahden kesken?
[/quote]
En tiedä miten aiempi vastaaja järjestää, mutta vastaanpa ohikulkijana omasta puolestani. Me järjestämme kahdenkeskistä aikaa silloin kun lapset nukkuvat :) Ei ole muuta mahdollisuutta joten ei ole tarvinut sen kummemmin asiaa miettiä ja pohtia.
[/quote]
ja jeesustelijatkin löysi ketjun...
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 12:16"]
En tiedä miten aiempi vastaaja järjestää, mutta vastaanpa ohikulkijana omasta puolestani. Me järjestämme kahdenkeskistä aikaa silloin kun lapset nukkuvat :) Ei ole muuta mahdollisuutta joten ei ole tarvinut sen kummemmin asiaa miettiä ja pohtia.
[/quote]
montako lasta teillä on?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 04:39"]
Musta pahinta ei olisi se että joku kaveri olisi käynyt vaan se että lastenvahti valehtelee.
Mun täytyy voida täysin luottaa lastenvahtiin. Itse laittaisin vaihtoon. En halua jättää häntä lasten kanssa jos en tiedä voinko luottaa ihmiseen.
[/quote]
Pistetääks sitten lapsi vaihtoon, jos se onkin se joka valehtelee?
En kyllä lähtisi tekemään mitään kovin radikaaleja vetoja lapsen jutun perusteella, jos mikään muu ei tue sitä.
Jos lapsenvahti on muuten hyvä, niin tämän paljastumisen jälkeen tuskin jää toista kertaa kiinni.