Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ekaluokkalainen ei osaa sitoa nauhoja--on hiihdettävä monot auki:(

Vierailija
28.03.2013 |

mitä mieltä?

opettaja huutaa vaan  kuulemma, että "minä en ala täällä kenenkään monoja sitomaan!!"  sitten hiidetään monot auki.

eli monot ei pysy jalassa, ja silti on hiihdettävä.

kyllä se liikunnan "riemu" tapetaan heti ekalla. 

lapsi ei kuulemma enää mene kouluun , kun hiihtopäivä. eikä tarvitsekkaan mennä nöyryytettäväksi. laitan opelle viestin, että kyseisestä metodista johtuen, lapsi saa olla hiihtotunnin kotona.

että sapettaa.

ok, ekaluokkalaisen varmaan pitäisi hallita nauhojen sitominen, mutta tarvitseeko sitten nöyryyttää tuollalailla, eikä  a)tarjota apua b)edes yrittää opettaa sitä sitomista.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo  on hiihtoa niin silloin on hiihtoa, ei se opettaja voi siellätä suksien luolata lähteä yhtä talottumaan takaisin koulle. Varmaan se ap lapsi vinkui siellä ulkona , ettei saa nauhoja kiinni. Mitä muutakaan voi opettaja siinä tehdä. :: Monot aukikin voi hiihtää, ei toki sulavasti mutta sen minkä itse taitaa.

Mutta itse asiaan. Kengännuhojen sitominen tulee hallita ekaluokalle  menessä,  e- lapsilla on toki oikeus olla osaamatta tätäkään.

Ap asenne tuntuu kyllä hölmöltä, hävettäsi itseäni jos suustasi päästäisin moista.

Vierailija
22/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo, ei kai kukaan oikeasti ole noin uusavuton ja tyhmä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen kun menin kouluun, niin saatiin tutustumispäivänä koulusta kotiin sellainen paperi, jossa lukee että EI TARVITSE osata solmia edes kengän nauhoja, koska kouluunhan mennään sitä varten että siellä opitaan tekemään näitä tällaisia juttuja! Ja monethan osaavatkin jo ennen kouluun lähtemistä solmia kengännauhat, mutta luistinten kiristykseen tarvittiin apua ja välillä monojenkin kiristykseen. Koulussahan opetellaan juuri noita perusjuttujakin ekalla luokalla. Eri kouluissa voi olla erilaiset käytännöt, mutta luulisi että jokainen opettaja jaksaisi auttaa lasta, joka ei osaa sitoa nauhoja ja opettaa lasta sitomaan ne. Ja ensimmäisillä luokillahan on vielä avustajakin luokalla, joten luulisi että edes avustaja voisi auttaa.

Vierailija
24/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu opettaja, ei pompi ap:n kaltaisten pillin mukaan. Ei ole opettajan hommia pukea, se taito opetetaan kotona. Jokainen voi sitten miettiä, että kumpi on hankalampaa, opetella se pirun rusetin tekeminen vai hiihtää joka kerta monot auki. Eiköhän tämäkin penska ole ensi kerraksi jo oppinut. Ja aivan turha syyttää opettaa omasta saamattomuudesta. Jotain voi varmaan oman lapsenkin eteen tehdä ITSE.

Vierailija
25/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain lapsilla on hienomotoriikka niin huono, että kengännauhojen sitominen ei vain onnistu vielä ekalla.

Mutta helpompaa on syyllistää äitiä siitä, että ei ole opettanut.

Onneksi meille sattui alakoulussa opettaja,kenelle itselle virkkaaminen ja kengännauhojen sitominen oli ollut hankalaa hienomotiriikan kehittymättömyyden takia.

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:41"]

mitä mieltä?

opettaja huutaa vaan  kuulemma, että "minä en ala täällä kenenkään monoja sitomaan!!"  sitten hiidetään monot auki.

eli monot ei pysy jalassa, ja silti on hiihdettävä.

kyllä se liikunnan "riemu" tapetaan heti ekalla. 

lapsi ei kuulemma enää mene kouluun , kun hiihtopäivä. eikä tarvitsekkaan mennä nöyryytettäväksi. laitan opelle viestin, että kyseisestä metodista johtuen, lapsi saa olla hiihtotunnin kotona.

että sapettaa.

ok, ekaluokkalaisen varmaan pitäisi hallita nauhojen sitominen, mutta tarvitseeko sitten nöyryyttää tuollalailla, eikä  a)tarjota apua b)edes yrittää opettaa sitä sitomista.

[/quote]

Opeta sitomaan tai osta sellaiset nauhat, joissa on lukitus

[/quote]

Vierailija
26/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herraisä, en olisi ikimaailmassa päästänyt moista paskaa suustani, mutta tää taitaa olla ajan henki- yhteiskunta huoltaa ja hoitaa. Mitä olet tehnyt sen mukulasi taitojen oppimisen eteen? Onko se vajakki? Vai oletko itse, meinaan tuon oppii kyllä tumpelokin tenava ihan parissa tunnissa?

Vierailija
27/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen odotetaan osaavan sitoa kengännauhat. Tästä tulee tietoa kotiin jo ennen koulun alkua. Osa lapsista osaa ja osa ei. Ja osa ei tosiaankaan osaa vielä kiristää nauhoja esimerkiksi luistimien kanssa tarpeeksi, vaikka itse sitominen onnistuisi.

Mutta aivan älytöntä, jos opettaja on tosiaan sanonut, että hän ei auta. Totta kai ekaluokkalaisia vielä autetaan. Kaikki eivät vain osaa. Eri asia voisi olla, jos open pitäisi ihan jokaisen ekaluokkalaisen nauhat sitoa. Kaveriltakin voi pyytää apua, ei pelkästään opettajalta. Ja vielä parempi, hommaa kiristin lapsen monojen nauhoihin. Tai osta lumisuojalliset monot, paremman sitomisen puutteessa tuo pussikin tukee vähäsen.

Vierailija
28/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka kerta sidotaan, ei sitä laiska lapsi ja äiti tee mitään asian eteen kun ilmankin tulee toimeen. Joskus joidenkin kohdalla on otettava järeämmät keinot käyttöön. kaikki tolvanat kun ei muuten saa mitään itse aikaiseksi, vaan hoidattavat asiat hamaan loppuun saakka aina muilla. ei ole opettajilla aikaa sitoa mitään nauhoja, johan järkikin sen sanoo. Mistä näitä idiootteja sikiää?! Tarkoitan nyt tuota vanhempaa, joka keuhkoaa, että opettajan olisi pitänyt opettaa sitomaan. Vanhemman tehtävä on pitää huolta, että lapsi osaa käyttää niitä vaatteita tai kamoja mitä päälle kotona puetaan. Jos ei kotona vaivauduta opettamaan, niin sitten ei voi mitään. Koulussa on tärkeämpiäkin asioita opeteltava kuin pitää tukiopetusta kengännauhoista ja vetoketjuista vain sen vuoksi, että osalla on niin saamattomat vahemmat.

Vierailija
29/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ammatinvalintakysymys. Mutta niille lapsille, joiden vanhemmat ovat hoitaneet hommansa, tulee äärettömän tylsä luistelu tai hiihtotunti, kun oma kykkii hangessa solmimassa tumpeloiden luistimet.

Monojen nauhat on helppo opetella solmimaan. Luistimien kiristäminen on hankalampaa, mutta opeteltavissa.

Uusavuttomat vanhemmat ostavat nykyään luistimet ja lähettävät ne nauhat paketissa lapsen mukaan. Niinpä ope aloittaa pienestä pujottelutehtävästä.

Toinen erinomainen idea on lähettää lapsen mukana kouluun pienet monot tai luistimet.

Vierailija
30/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on taas varsinainen idiootti. Eiköhän se ole vanhempien vastuulla opettaa sitomaan nauhat eikä koulun. Mitäs sit ku koko liikkatunti menee siihen ku ope vaan sitoo lapsien nauhoja. Katsopa peiliin.

Vierailija
31/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:51"]

Minun mielestäni opettajan tulee solmia kaikkien oppilaiden monojen ja luistinten nauhat ennen ladulle tai jäälle menemistä. Tämä on ammatinvalintakysymys.

[/quote]

Tuo on kyllä totta. Toisaalta oma lapseni valittaa, että koulun liikuntatunneilla ei koskaan ehditä luistella/hiihtää kuin hetki, kun tunti menee siihen, että opettaja sitoo osaamattomien nauhoja ja aukoo niitä taas tunnin loputtua. 

Vierailija
32/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:stä tai lapsesta tehdään heti vajakki tms kun lapsi ei osaa vielä sitoa itse nauhojaan? Kyse oli kuitenkin käsittääkseni opettajan käytöksestä ja mielestä se oli asiatonta ja törkeää. Tapa tuokin opettaa että toisia ei tarvitse auttaa.

Vierailija
33/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 17:31"]

Miksi ap:stä tai lapsesta tehdään heti vajakki tms kun lapsi ei osaa vielä sitoa itse nauhojaan? Kyse oli kuitenkin käsittääkseni opettajan käytöksestä ja mielestä se oli asiatonta ja törkeää. Tapa tuokin opettaa että toisia ei tarvitse auttaa.

[/quote]

Lue viesti 32. Varmaan siksi, että tapa tuo ap:nkin opettaa, että toisista ei tarvitse välittää.

Vierailija
34/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan harvinaisen häijyjä viestejä. Mikä ihme teitä nyt vituttaa? Jos kerran te kaikki olette upeasti opettaneet lapsenne laittamaan nauhat itse, ei liene ylivoimaista opettajalle sitoa ne ap:n lapsen nauhat. Meidän lapsen koulussa ekaluokalla oli mukana sekä kouluavustaja että luokkavaari kun lähtivät luistelemaan. Kolme aikuista sai vikkelästi kiinni lasten luistimet, joista isoin osa ei osannt nauhoja itse sitoa. Minä ainakin sidon viidessä minuutissa useamman lapsen luistimet, joten ei siihen koko liikkatuntia varmasti mene.

Pienellä koululaisella on paljon uusia vastuita, ja jos nyt yksi taito on vielä vähän hakusessa, ei lapsesta tarvitse mitään "vajakkia" tehdä. Kyllä olette ilkeitä, ei ihme että koulukiusaajia riittää. Jos jo vanhemman mielestä lapsi on vajakki, kun ei osaa ekalla sitoa nauhoja.

Suvaitsemattomia ja ilkeitä hyypiöitä vastannut tähän viestiin. Hyi, hävetkää tuhmilukset!

Vierailija
35/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei motoriset taidot välttämättä riitä solmimiseen. Itselläni on lievä CP-vamma, älyssä ei siis mitään vikaa, mutta motoriset taidot olen oppinut tavallista myöhemmin. Tavallisella luokalla olin kuitenkin koulussa. Opin mm. kuorimaan perunat vasta tokan luokan jouluna. Opettaja tiesi vammastani ja tarjoutui kuorimaan perunat, mutta kieltäydyin ja söin perunat kuorineen siihen asti, kunnes opin itse kuorimaan.

En tarkoita, että ap:n lapsella välttämättä olisi mitään motorisia ongelmia, mutta ei ne taidot ihan samaa tahtia kaikille kuitenkaan tule. Mielestäni opettajan pitäisi tarjoutua auttamaan tai vaihtoehtoisesti opettamaan monojen sitominen.

Vierailija
36/36 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 17:43"]Meidän lapsen koulussa ekaluokalla oli mukana sekä kouluavustaja että luokkavaari kun lähtivät luistelemaan. Kolme aikuista sai vikkelästi kiinni lasten luistimet, joista isoin osa ei osannt nauhoja itse sitoa. Minä ainakin sidon viidessä minuutissa useamman lapsen luistimet, joten ei siihen koko liikkatuntia varmasti mene.

[/quote]

Joo, ehtiskin kouluavustaja noihin hommiin joskus meidän lasten koulussa. Ja olispa edes kuultu jostain luokkavaarista. 45 minuutin tunnista menee lopusta vartti poistumiseen, vaatteiden vaihtoon, pesuun jne. Jos alusta menee viisi minuuttia pukemiseen ja 10 minuuttia puolen luokan monojen sitomiseen, ei siinä paljon hiihdellä.