ekaluokkalainen ei osaa sitoa nauhoja--on hiihdettävä monot auki:(
mitä mieltä?
opettaja huutaa vaan kuulemma, että "minä en ala täällä kenenkään monoja sitomaan!!" sitten hiidetään monot auki.
eli monot ei pysy jalassa, ja silti on hiihdettävä.
kyllä se liikunnan "riemu" tapetaan heti ekalla.
lapsi ei kuulemma enää mene kouluun , kun hiihtopäivä. eikä tarvitsekkaan mennä nöyryytettäväksi. laitan opelle viestin, että kyseisestä metodista johtuen, lapsi saa olla hiihtotunnin kotona.
että sapettaa.
ok, ekaluokkalaisen varmaan pitäisi hallita nauhojen sitominen, mutta tarvitseeko sitten nöyryyttää tuollalailla, eikä a)tarjota apua b)edes yrittää opettaa sitä sitomista.
Kommentit (36)
Toisaalta ymmärrän harmistuksesi, sitten taas toisaalta ihmettelen miksi et ole JO opettanut sitä nauhojen sitomista lapsellesi? Sinun tehtäväsi se on, ei opettajan. Ja se olisi pitänyt tehdä jo ennen kouluun menemistä. Olet osasyyllinen lapsesi nöyryytykseen ja liikunnan ilon tappamiseen.
Vaikutat hieman laitostuneelta vanhemmalta, toivottavasti sain väärän vaikutelman. No, vielä ehdit alkaa opettamaan nauhojen sitomista. Ei se voi olla niin ylivoimaista.
Nauhojen sitominen tulee opetella ennen kouluun menemistä, jos ei osaa, kannattaa ostaa kengät, monot yms sellaiset, ettei edes tarvitse sitoa, kyllä se koti jo sen ilon tappaa, kun ei hommaa sopivia varusteita eikä edes opeta...
Ekaluokkalainen ei vielä osaa kiristää nauhoja, se on ihan varma juttu, vaikka muuten osaisi ne sitoa.
Kurja opettaja :(
Voisitko opettaa kuitenkin sen sitomisen??
Tai jos et jaksa opettaa niin osta sellaiset nauhat, mitkä saa kiristämällä kiinni.
Meillä tosin jo harjoteltiin kovasti nauhojen sitomista ennen ekalle luokalle, koska lapsi oli itse sitä mieltä, että tarrakengät ovat vauvoille.
Luistimet on vielä pahemmat, muakin inhottaa niiden sitominen....
ok, olen osasyyllinen,mutta en silti hyväksy tuollaista käytöstä.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:46"]
Ekaluokkalainen ei vielä osaa kiristää nauhoja, se on ihan varma juttu, vaikka muuten osaisi ne sitoa.
Kurja opettaja :(
[/quote]
No opeta se kiristämään ne nauhat. Kyllä toisetkin sen on oppinut
apua, toivottavasti tää on provo. Kun mun lapseni oli menossa ekalle, niin edeltävänä kesänä opetin nauhojen solmimisen. Kun luistelukausi alkoi lähestyä, käytiin uudestaan läpi nauhojen kiristämistä jotta ei tarvitse liikuntatunnilla opettajaa odotella. Ja koska luistimen nauhoitus alkoi sujua, ei enää samaa tarvinnutkaan käydä läpi monojen osalta.
Mutta tokihan helpommalla pääsee narisemalla koululle ja vaatimalla että siellä opetetaan.
Minun mielestäni opettajan tulee solmia kaikkien oppilaiden monojen ja luistinten nauhat ennen ladulle tai jäälle menemistä. Tämä on ammatinvalintakysymys.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:50"]
apua, toivottavasti tää on provo. Kun mun lapseni oli menossa ekalle, niin edeltävänä kesänä opetin nauhojen solmimisen. Kun luistelukausi alkoi lähestyä, käytiin uudestaan läpi nauhojen kiristämistä jotta ei tarvitse liikuntatunnilla opettajaa odotella. Ja koska luistimen nauhoitus alkoi sujua, ei enää samaa tarvinnutkaan käydä läpi monojen osalta.
Mutta tokihan helpommalla pääsee narisemalla koululle ja vaatimalla että siellä opetetaan.
[/quote]
Oih, oletpas sinä LOISTAVA, MAAILMAN PARAS ÄITI-IHMINEN. ja lapsesikin on varmasti YLI-IHMINEN.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:52"]
[/quote]
Oih, oletpas sinä LOISTAVA, MAAILMAN PARAS ÄITI-IHMINEN. ja lapsesikin on varmasti YLI-IHMINEN.
[/quote]
jos normaalien taitojen opettaminen lapselle on maailman parhaan äiti-ihmisen teko, niin kiitos mielelläni otan tuon tittelin vastaan.
Luulisin, että lähes kaikki opettavat sitomisen jo kotona, ennen koulua...
eli loistavia ollaan lähes kaikki, jos se on kriteerinä olla loistava, huoh.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]
Sehän on ihan selvää että kengännauhat pitää opetella solmimaan ennen kouluun lähtöä. Luki ainakin koulun aloittamis-sivustolla jota joskus zoomasin kun esikoinen oli aloittamassa koulun. Opettajalla on muutakin tekemistä kuin solmia kengännauhoja.
Oletko ap opettanut lapsellesi, että suu pitää avata, ennen kuin sinne yrittää lykätä lusikkaa? Vai pitääkö koulun opettaa sekin asia lapsellesi?
Olet kyllä tässä ihan itse lapsesi tuohon jamaan ajanut. Meinaatko, että siellä hiihtotunnilla ehditään metriäkään hiihtää jos opettaja sitoisi jokaisen nauhat? Jos tunti kestää sen 45min minkä aikana puetaan liikkavaatteet ja monot, käppäillään ladulle, ährätään suksia jalkaan, hiihdetään lenkki ja kävellään takaisin. Sitten pitäis vielä ehtiä seuraavalle tunnille/ajoissa kotiin. Mihin väliin ujuttaisit vielä koko konkkaronkan monojen sitomisen....? Sen ymmärrän, että siteiden kiinnittäminen ja niihin tähtäys yhdellä jalalla voi olla vielä vaikeaa jos ei ole tottunut. Siinäkin on ihan kädet täynnä työtä kun niissä autetaan. Tiedän mistä puhun, koska olen ollut muutaman muun vanhemman kanssa auttamassa lapseni liikuntatunnilla hiihtoaamuina, jotta pääsevät vähän lyhyemmillä jonotteluilla ladulle.
Kyllä meillä ainakin jo eskarissa painotettiin, että kouluun mennessä TÄYTYY ne nauhat osata itse solmia tai sitten ei pidä nauhallisia kenkiä käyttää. Sama koskee urheiluvermeitä, luistimet pois lukien kun ovat haasteellisia vähän isommillekin. Jos joku ei ekaluokan loppupuolellakaan ole vielä vaivautunut opettelemaan asiaa, niin kyllä minäkin jo toteaisin, että olet sitten monot auki. Jos ei joku sano napakasti, niin eihän sitä koskaan tule opeteltua. Näemmä ei tule vanhempienkaan opetettua jos ei joku ulkopuolinen puutu asiaan. Johonkin se raja on vedettävä avuttomuudessakin. Ei ole opettajan, avustajien eikä muiden vanhempien tehtävä passata tuollaisissa itsestäänselvyyksissä. Kun apu ja aika on kortilla, käytetään se sellaisiin asioihin, joissa apua tarvitaan niiden vaikeuden vuoksi, ei siksi että jollain on vain laiskat vanehmmat!
Pellen teet itsestäsi jos tämmöisen oman töppäilysi takia menet opettajalle rähjäämään.
Mutta millainen opettaja sitten hiihdättää lapsia monot auki? Ap opettakoon lastaan sitomaan monot tai tosiaan ostaa jotkut pikalukkosysteemit, mutta jos joku lapsista ei osaa käyttää urheiluvarusteita,oli kyse sitten mistä tahansa asiasta, niin on kai opettajan autettava tai järjestettävä jotain muuta tekemistä. Vanhemmille voi laittaa palautetta tunnin jälkeen.
Muistathan opettaa lapsellesi myös niskoja nakkelevan asennoitumisen siltä varalta ettei opettaja ehdi välittömästi rientämään juuri häntä palvelemaan? Näitä on nähty paljon, opetettuja. Kiitos siitä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 16:04"]
Mutta millainen opettaja sitten hiihdättää lapsia monot auki? Ap opettakoon lastaan sitomaan monot tai tosiaan ostaa jotkut pikalukkosysteemit, mutta jos joku lapsista ei osaa käyttää urheiluvarusteita,oli kyse sitten mistä tahansa asiasta, niin on kai opettajan autettava tai järjestettävä jotain muuta tekemistä. Vanhemmille voi laittaa palautetta tunnin jälkeen.
[/quote]
Ja silla jollain muulla en tarkoittanut yhdelle mitään uintia tai satujumppaa järjestettäväksi kun muut hiihtää, vaan sitä että mitä järkeä hiihdättää ketään, saati sitten lasta, monot auki. Ei mitään järkeä. Jos ei osaa varusteita käyttää eikä voida auttaa, niin lapsi ei sitten osallistu hommaan, eikö niin?
Eikö voisi vain laittaa lasta esim. kävelemään, kun muut hiihtää tms. Näin meillä ainakin aikoinaan toimittiin, jos ei ollut liikuntavehkeitä, niin sitten oli esim. kävely.
Ei laitettu hiihtämään ilman suksia tms!!!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:41"]
mitä mieltä?
opettaja huutaa vaan kuulemma, että "minä en ala täällä kenenkään monoja sitomaan!!" sitten hiidetään monot auki.
eli monot ei pysy jalassa, ja silti on hiihdettävä.
kyllä se liikunnan "riemu" tapetaan heti ekalla.
lapsi ei kuulemma enää mene kouluun , kun hiihtopäivä. eikä tarvitsekkaan mennä nöyryytettäväksi. laitan opelle viestin, että kyseisestä metodista johtuen, lapsi saa olla hiihtotunnin kotona.
että sapettaa.
ok, ekaluokkalaisen varmaan pitäisi hallita nauhojen sitominen, mutta tarvitseeko sitten nöyryyttää tuollalailla, eikä a)tarjota apua b)edes yrittää opettaa sitä sitomista.
[/quote]
Opeta sitomaan tai osta sellaiset nauhat, joissa on lukitus