Kiusaamista eristämällä: HS - jopa 20% suomalaislapsista kärsii yksinäisyydestä
Mikä suomalaisvanhempia vaivaa, kun eivät osaa kasvattaa lapsiaan ymmärtämään, että eristäminen ja yksi jättäminen ei käy, että se on kiusaamista. Tunteetonta, kylmää ja itsekästä.
Hesarin väitöskirjatutkimukseen perustuva artikkeli on surullista luettavaa.
http://www.hs.fi/elama/Joka+viides+lapsi+j%C3%A4%C3%A4+yksin/a1364419134315
Kommentit (22)
Etköhän itsekin asetu kiusaajan asemaan, kun nostat itsesi meidän epätäydellisten äitien yläpuolelle.
Muistan sinut monista ketjuista ja harrastat sitä hienovaraista alentamisen ja halveksimisen muotoa, mitä voin kutsua myös kiusaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 17:16"]
Tällä palstalla kyllä huomaa monia piirteitä mistä kiusaaminen lähtee; kodin asenteista.
Jos vain erehdyn kertomaan millaisella tavalla kasvatan lapsia, kuinka en usko rangaistuksiin vaan keskusteluun, kuinka puhun mielummin kuin huudan, saan täällä niskaani pilkkanaurun "täydellisen äidin" esittämisestä.
Jos kerron, että asennekasvatus on mielestäni tuonut mukanaan sen, että lapset osaavat asettua heikompansa asemaan ja hankkiutuvat jopa kiusattujen seuraan, iva jatkuu. Silti sanon: olen ylpeä siitä, että olen saanutmuksuni ymmärtämään paljon. Heillä on sosiaaliset taidot olla luokkansa "henkisiä johtajia", mutta he käyttävät sen yhteishengen rakentamiseen eivätkä piinaamiseen.
Onko niin, että Suomessa ei jotenkin saa sanoa omalle lapselleen, että sinä olet ihana, rakastan sinua. Ja kun ei sitä sanota ääneen, eikä saa olla ylpeä, epävarmuus jatkuu.
[/quote]
Ei kukaan vanhemmista halua lastaan siihen saumaan laittaa.
Itse kasvatin oman esikoiseni niin, että heikompia autetaan. Se reppana otti sen tosissaan ja auttoi kiusattuja ja joutui saman tien vuosia johtaneeseen raakaan koulukiusauskierteeseen.
Toisille lapsille en itsekään enää opettanut samaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 16:53"]
Voisiko lapsia opettaa yhdessä auttamaan kiusattua?
Kukaan ei yksin uskalla mennä kiusatun avuksi, mutta jos olisi opittu siihen, että porukalla aina aletaan tukea kiusattua, se olisi kaikkein paras tapa puolustautua sitä kiusaajaa vastaan.
Valitettavasti kiusaaja on usein se pomo ja sitä vastaan ei helpolla aleta taistelemaan, mutta jos alusta asti oltaisiin opetettu ryhmän voimaan, ehkä se olisi sitten jotenkin autom. toimintamalli.
Eli ihan eskarista asti vaan aina ja ikuisesti korostettaisiin sitä, että mennään auttamaan tosita, joskus se avun tarvitsija voi olla itse.
[/quote]