Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako todellisuuden tajuni hämärtyä?

Vierailija
28.03.2013 |

Olemme mieheni kanssa ihan perus duunareita, mutta olen itse saanut kohtalaisen perinnön. Asumme isossa omakotitalossa ja sisustettukin on ihan kivasti, ainakin osa talosta. Ikää meillä on molemmin puolin 30. Olen vauvan kanssa kotona ja käytännössä en käy missään. Lueskelen paljon sisustus plogeja. Nyt kun kävin joku aika sitten entisen luokkakaverin luona, jolla saman ikäinen vauva. Hämmästyin kun asuivan pienessä vuokrakaksiossa ja tavarakaaoksen keskellä. Vauvalla oli tilaa pyöriä lattialla vähemmän kuin meillä meillä on olohuoneen matolla kokoa. Nyt kun ajattelen niin kaikki lähimmät samanikäiset tuttavani asuvat pienissä vuokrakämpissä kirppareilta hommatuissa sekalaisissa tavarakaaoksissa. Eikä kämpän ulkonakö tunnu kiinnostavan pätkääkään.

En nyt todellakaan tarkoita sitä että pitäisi juosta desing huonekalujen perässä tms. vaan koko elintaso näyttää niin heikolta. Miksi ihmiset haluavat kituuttaa opiskelemassa? Itse opiskelin lukion jälkeen amk ammatin ja valmistuttuani olen ollut koko ajan töissä. Muut tuttavani opiskelevat vieläkin sitä sun tätä. Onko perintö ainut asia mikä tekee meidän nykyisen olomme niin erilaisiksi? Vai onko toisissa jotain "vikaa" vai onko vika minussa?

Joo typerää avautumista tiedän.. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakaan elintaso ei ole ollenkaan niin tärkeää kuin sulle ap tuntuu olevan. En minä opiskeluaikana ajatellut että kituutan, minusta se oli hienoa, sivistävää aikaa. Ja myös sosiaalisten suhteiden luomista, biletystä. Se köyhäily jotenkin kuului asiaan enkä kokenut sitä ankeaksi. 

Enkä opiskelun jälkeenkään ole kokenut mitenkään tärkeäksi että pitäisi olla erityisen hieno tai kaunis koti, enkä kadehdi ketään joilla on ns. parempi elintaso. Kun meilläkin on ihan riittävä, vaikka asutaankin vain asumisoikeusasunnossa jossa ei ole yhtäkään design-huonekalua ja moni huonekalu on jopa minun tai mieheni vanhemmilta käytettyinä saatu.

Vierailija
2/7 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vika sinussa on , jos rahalla ja tavaralla on noin tärkeä osuus elämässäsi. ei onni liity mitenkään isoon asuntoon tai sisustukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kituutin (ja kituutan) ja opiskelin pitkään, koska haluan käyttää 8 tuntia päivästäni minulle mielekkääseen työhön. Valittettavasti sellaista ei amk:sta tai amiksesta löytynyt. Olen siis köydä ja puutteet vaatimattomat, mutta tuskin monestakaan kartanosta löytyy yhtä onnellista naista kuin minä :) Ei sillä, kyllä se kartano tännekin kelpaisi...

Tekstistäsi kyllä huomaa, että tietty kypsymisvaihe on sinulta jäänyt väliin, varmaankin juuri perinnön vuoksi: et ole joutunut ponnistelemaan, mikä tarkoittaa että sinun on vaikea tuntea empatiaa ja ymmärtää muiden valintoja. Sitä oppii ajan kanssa viimeistään omien lapsien kasvaessa. Ihmisissä ei ole vikaa eikä edes "vikaa", vaikka he elävät erilaista elämää kuin sinä.

Vierailija
4/7 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kypsyyttä on tosiaan tajuta, että ihmiset arvostavat eri asioita. Osa arvostaa sellaista, mitä sinä et arvosta.

Ja silti heillä voi olla ihan järkeviä syitä arvostuksilleen, eivätkä heidän prioriteettinsa ole huonompia kuin sinun, ainoastaan erilaisia.

Ole iloinen tilavasta kodistasi, mutta ymmärrä kunnioittaa sitä, että joku haluaa opiskella ja sivistää itseään pidemmälle kuin sinä.

Vierailija
5/7 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys ja henkinen pääoma ovat sellaista, mitä ei voi rahassa mitata, eikä ulosmitata.

Oletko ajatellut, että kaikki eivät saa isoa perintöä, jonka turvin voi nauttia materiaalisesta hyvinvoinnista? Useimpien on opiskeltava sen eteen koska pelkkä työnteko duunarina ei välttämättä takaa taloudellista hyvinvointia. Osa ihmisistä suunnittelee talouttaan siten, että esim. lasten ollessa pieniä kituutetaan vuokrakaksiossa jotta saadaan rahaa säästöön isompaa asuntoa varten. Ei tarvitse sitten ylivelkaantua kun on rahaa säästössä. On jopa ihmisiä, jotka asuvat mieluummin ahtaasti mieluisella asuinalueella kuin väljästi jossakin hevonkuusessa. Ja jopa sellaisiakin, joille pienessä asunnossa asuminen on mielekästä vaikkapa ekologisuuden näkökulmasta.

Sivistystä ei voi rahalla ostaa.

Vierailija
6/7 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole enaa mitaan myytavaa, kaikki mennyt. Harmittaa todella paljon nyt kun tajuan, ettei kukaan halua ostaa sivistystani. Vaihtaisin sen rahaksi ilomielin.

Meillakin oli ennen ahtaissa tiloissa sekalainen tavarakaaos, nyt ei enaa sitakaan.

Vierailija
7/7 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä tarkoituksella heikosti kirjoitettu? Yhdys sana virheet ja "desing". Heikko provo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi