Mikseivät työkykyiset työttömät ryhdy yrittäjksi?
Esim. kevytyrittäjyys olisi helppo ratkaisu. Yrityksen alana se, mitä osaat.
Kommentit (58)
Pitäs alkaaa leipoa pullia tai alkaa rikollliseksi että saa rahat lailliseen yritystoimiiintaan.
Olisko vaikka se, että jonkin taidon osaaminen ei automaattisesti tarkoita, että sille on kysyntää markkinoilla?
Äh, en tiedä miksi edes vastasin. On taas klassinen fifty-fifty...ei pysty sanomaan onko AP trolli vai idiootti.
Se mitä työtön osaa, ei välttämättä työllistä. Ja jos työllistäisikin osa-aikaisesti, sillä ei elä siinä vaiheessa, kun työkkäri tulkitsee työttömän yrittäjäksi ja tiputtaa tukien ulkopuolelle.
Koska puuttuu osaaminen, liikeidea tai alkupääoma. Yritys on helppo perustaa, mutta hankipa sille riittävä asiakaskunta ja saa se kannattamaan. Yritystä kun ei ole tarkoitus pieraista pystyyn hetken hurmiossa ja velkaantua järjettömästi kahdessa vuodessa ennen vääjäämätöntä konkurssia.
Jo pelkkä toiminimen perustaminen maksaa. Lisäksi pitäisi osata kirjanpitoa, markkinointia, yrityslainsäädäntöä, riskienhallintaa, logistiikkaa, asiakassegmentointia, tuotteistamista ja vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä työtön osaa, ei välttämättä työllistä. Ja jos työllistäisikin osa-aikaisesti, sillä ei elä siinä vaiheessa, kun työkkäri tulkitsee työttömän yrittäjäksi ja tiputtaa tukien ulkopuolelle.
Yrittäjän tulee hallita riskit myös työttömyytensä varalle. Eli liittyä yrittäjien työttömyyskassaan ja alansa liittoon.
Aloittavista yrityksistä alle puolet on toiminnassa enää kaksi vuotta myöhemmin, koska ei se niin helppoa ole. Pitäisi ensinnäkin keksiä uskomattoman hyvä liikeidea ja löytää sille erinomainen kohdemarkkina. Mitenhän tämän tekee ilman alkupääomaa?
Helppoa rahaa saa niin vaivatta ja sillä tulee hyvin toimeen. Sivubisnekset sitten käteisellä kouraan verottajan ulottumattomissa, mutta usein laiskuus estää nämä ajatukset. Ei sitä turhia riskejä raaski ottaa. Mikäs tässä oleskellessa ja nauttiessa!
En tiedä yrittämisestä mitään, pitäisi opetella todella laajoja asioita.
Käsittääkseni yrittäminen on myös hyvin riskialtista. Jos yrittäminen epäonnistuu, voiko siitä pudota vielä huonompaan tilanteeseen kuin jossa oli ennen yrittämistä?
Näillä luottotiedoilla ei firmoja perusteta.
Perustaisivatko ehkä pieniä kittareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän tulee hallita riskit myös työttömyytensä varalle. Eli liittyä yrittäjien työttömyyskassaan ja alansa liittoon.
Aloittavista yrityksistä alle puolet on toiminnassa enää kaksi vuotta myöhemmin, koska ei se niin helppoa ole. Pitäisi ensinnäkin keksiä uskomattoman hyvä liikeidea ja löytää sille erinomainen kohdemarkkina. Mitenhän tämän tekee ilman alkupääomaa?
Ensimmäinen suuri ongelma yrittäjyydessä on, miten pärjätä siinä tilanteessa, kun yritys ei (vielä) elätä, mutta tukiinkaan ei ole enää oikeutta.
Ap, koska yrittäjyys vaatii jotakin! Ei ihan yhtä helppoa kuin seinästä lypsäminen.
Mitähän minä myisin, kun osaaminen rajoittuu erityislapsiin...?
Onneksi olen tosin nyt töissä taas, ihan siellä kunnalla, missä muutkin alani ihmiset. Ei meille ole mitään kysyntää muualla.
Vierailija kirjoitti:
Perustaisivatko ehkä pieniä kittareita?
Ei sitä voi perustaa vaikka se olisi kuinka pieni. Sen tarttee päästä liikkumaan työmaalla sen massaruuttansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän minä myisin, kun osaaminen rajoittuu erityislapsiin...?
Onneksi olen tosin nyt töissä taas, ihan siellä kunnalla, missä muutkin alani ihmiset. Ei meille ole mitään kysyntää muualla.
Yksityisopetusta erityislapsille.
Olin yrittäjä toistakymmentä vuotta ja pärjäsin vuosikausia hienosti. Toimiala kuitenkin muuttui nopeasti niin, ettei ammatinharjoittajana enää kannattanut olla. Kukaan ei halunnut yli viisikymppistä töihin eivätkä TE-toimisto ja Kela osanneet päättää, olinko yrittäjä vai en, ja vaikka velkaa ei aluksi ollutkaan, tulottomuus johti lopulta juoksevien kulujen (sähkö yms.) perintäkierteeseen. Kun yrittäjyyteni lopulta katsottiin päättyneeksi ja työmarkkinatukea maksettiin takautuvasti pitkältä ajalta, maksuhäiriö oli jo saatu ja sen mukana menetetty sekä maine, asunto että viimeisetkin työllistymismahdollisuudet. Nyt odottelen lähinnä viimeisenkin elinkelpoisuuteni päättymistä ja väistämätöntä, ennenaikaista kuolemaa.
Toiset onnistuvat, toiset eivät. Ei ole kiva kuulua jälkimmäisiin.
Perustin ja se olikin ilman koulutusta varsi nerokas ratkaisu. Jos on jaksanut istua vuosikausia koulussa jotain hyvin spesifiä alaa opiskelemassa niin yrittämisen aloittaminen kylmiltään voi olla vaikeampaa kuin työn haku. Vaatii myös tietyntyyppistä luonnetta, ei kaikkia huvita.
Vierailija kirjoitti:
Olin yrittäjä toistakymmentä vuotta ja pärjäsin vuosikausia hienosti. Toimiala kuitenkin muuttui nopeasti niin, ettei ammatinharjoittajana enää kannattanut olla. Kukaan ei halunnut yli viisikymppistä töihin eivätkä TE-toimisto ja Kela osanneet päättää, olinko yrittäjä vai en, ja vaikka velkaa ei aluksi ollutkaan, tulottomuus johti lopulta juoksevien kulujen (sähkö yms.) perintäkierteeseen. Kun yrittäjyyteni lopulta katsottiin päättyneeksi ja työmarkkinatukea maksettiin takautuvasti pitkältä ajalta, maksuhäiriö oli jo saatu ja sen mukana menetetty sekä maine, asunto että viimeisetkin työllistymismahdollisuudet. Nyt odottelen lähinnä viimeisenkin elinkelpoisuuteni päättymistä ja väistämätöntä, ennenaikaista kuolemaa.
Toiset onnistuvat, toiset eivät. Ei ole kiva kuulua jälkimmäisiin.
En ole koskaan yrittänyt, ja tällaisten tarinoiden vuoksi en uskaltaisi siihen ryhtyäkään. Tuntuu epäreilulta, että yrittäjälle voi käydä noin huonosti. Ja lopulta on jopa huonommassa jamassa kuin vaikka minä joka elelen pienillä mutta turvallisen tasaisilla tuilla.
Mun alalla ei onnistu. Asiakkaita on tasan yksi (valtio) ja he eivät palkkaa ketään tai maksaa osaamisesta, itse asiassa haluavat että konsultoin heitä ilmaiseksi. Että revipä siitä yritys.
Olen ollut kahden alalla yrittäjyyttä yrittäneen yrityksessä työntekijänä, mutta kumpikin yritys meni nurin ym. syistä.
Täällä esimerkkinä yksi joka koittaa keksiä kannattavaa liikeidea. Sellaista Ei oikein ole kuin tälläkin paikkakunnalla on viime aikoina kaatunut paljon yrityksiä.