Mikseivät työkykyiset työttömät ryhdy yrittäjksi?
Esim. kevytyrittäjyys olisi helppo ratkaisu. Yrityksen alana se, mitä osaat.
Kommentit (58)
Tätäkään ei ole täällä puitu, kuin tuhat kertaa!
Mieti ap mieti! Mä tiedän mitä yrittäjänä olo on. Isäni teki lopulta konkurssin ja makseli vielä eläkkeestä niitä velkoja. Miestäni en juuri nää, kun hän on yrittäjä!! Vaatii aikamoiset hermot kestää tulojen epätasaisuutta ja turha mennä mihinkään luukuille itkemään jos huonosti menee.
Nyt on vaalit tulossa. Ainakin SDP, vasemmisto ja vihreät kannattavat jonkinlaista perustuloa joka ei rokota työtöntä joka voisi hieman tehdä töitä yrittäjänä tai joka haluaisi olla aktiivisempi jotta pääsisi eteenpäin tilanteestaan. Nyt työtöntä rangaistaan kaikenlaisista asioista jotka voisivat viedä tilannetta eteenpäin.
Itselläni on sellainen tilanne että olen osittain sairas, mutta en saa sairaseläkettä vaan olen työttömänä. Voisin kuitenkin tehdä osa-aikatyötä yrittäjänä talvisin. Mutta jos alan yrittäjäksi ja tulee jaksoja jolloin ei ole asiakkaita ja kesäisin varsinkin, niin en saisi työttömyyskorvausta. Myös opiskelusta rangaistaan, jos opiskelisin vaikkapa iltaisin avoimessa yliopistossa saksaa jotta saisin lisää mahdollisuuksia työllistyä asiakaspalveluun, minut katsottaisiin kokopäiväiseksi opiskelijaksi ja työttömyyskorvaus pois. Jos tekisin nettiin tuotoksen, blogin, taideteoksen tms. jolla toisin esiin ammattitaitoani mikä puolestaan voisi johtaa työnsaamiseen niin työkkäri katsoo jo siinä vaiheessa minut työllistävän itseni ja työttömyyskorvaus veks.
Tämä voisi olla yksi seikka mitä voisitte kaikki miettiä kun nyt äänestätte. Onko järkevää rankaista työttömiä kaikesta, opiskelusta, yrittämisestä, keikkatyöstä, pätkätyöstä niin että työttömän ei kannata näistä haaveillakaan. Nämä mainitsemani puolueet käsittääkseni eivät kannata työttömän yritteliäisyyden rankaisua vaan kannustamista kaikenlaiseen aktiivisuuteen!
Entä jos ei osaa mitään sellaista, mitä voisi tuotteistaa? Eikä pysty tekemään sellaista, mitä ”kaikki osaavat”.
Silloin kun ei ole epätoivoinen tai tunne itseään surkeaksi, on helpompi keksiä töitä, mitä voisi myydä muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vaalit tulossa. Ainakin SDP, vasemmisto ja vihreät kannattavat jonkinlaista perustuloa joka ei rokota työtöntä joka voisi hieman tehdä töitä yrittäjänä tai joka haluaisi olla aktiivisempi jotta pääsisi eteenpäin tilanteestaan. Nyt työtöntä rangaistaan kaikenlaisista asioista jotka voisivat viedä tilannetta eteenpäin.
Itselläni on sellainen tilanne että olen osittain sairas, mutta en saa sairaseläkettä vaan olen työttömänä. Voisin kuitenkin tehdä osa-aikatyötä yrittäjänä talvisin. Mutta jos alan yrittäjäksi ja tulee jaksoja jolloin ei ole asiakkaita ja kesäisin varsinkin, niin en saisi työttömyyskorvausta. Myös opiskelusta rangaistaan, jos opiskelisin vaikkapa iltaisin avoimessa yliopistossa saksaa jotta saisin lisää mahdollisuuksia työllistyä asiakaspalveluun, minut katsottaisiin kokopäiväiseksi opiskelijaksi ja työttömyyskorvaus pois. Jos tekisin nettiin tuotoksen, blogin, taideteoksen tms. jolla toisin esiin ammattitaitoani mikä puolestaan voisi johtaa työnsaamiseen niin työkkäri katsoo jo siinä vaiheessa minut työllistävän itseni ja työttömyyskorvaus veks.
Tämä voisi olla yksi seikka mitä voisitte kaikki miettiä kun nyt äänestätte. Onko järkevää rankaista työttömiä kaikesta, opiskelusta, yrittämisestä, keikkatyöstä, pätkätyöstä niin että työttömän ei kannata näistä haaveillakaan. Nämä mainitsemani puolueet käsittääkseni eivät kannata työttömän yritteliäisyyden rankaisua vaan kannustamista kaikenlaiseen aktiivisuuteen!
Opiskelu avoimessa yliopistossa ei ole syy tukien katkaisuun.
Itse olen tullut siihen päätökseen, että kohta on ”pimeän työvoiman” - markkinat.
Yksi tuttu tekee tätä, koska vakituista työtä ei ole alalla, mutta pimeitä töitä on sen verran, että pärjää.
Kaikki sivubisnekset on kohta sallittuja....
Itse voisin perustaa kirppiksen jos löytyisi siihen kaveri....
Vierailija kirjoitti:
Kittareita?
Kukaan ei tiedä, mikä on jonkun aiemman palstapösilön kirjottaja sana.
Oman ammattiliittoni koulutuksessa noin vuosi sitten puhuttiin kevytyrittäjyydestä. Suurin sanoma siinä koulutuksessa oli, että älkää ruvetko, olette kusessa ja kaiken ulkoupuolella, jos ei kannata. Et ole yrittäjä etkä työntekijä, joten putoat yhteiskunnassa ulos kaikesta, ellet tienaa hemmetin hyvin. '
Mulla on työpaikka. Oli mulla yrityskin joskus. Mutta en vain osaa markkinoida. Tiedän miten markkinoidaan, mutta en osaa toteuttaa teoriaa käytäntöön. Olen liian arka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska puuttuu osaaminen, liikeidea tai alkupääoma. Yritys on helppo perustaa, mutta hankipa sille riittävä asiakaskunta ja saa se kannattamaan. Yritystä kun ei ole tarkoitus pieraista pystyyn hetken hurmiossa ja velkaantua järjettömästi kahdessa vuodessa ennen vääjäämätöntä konkurssia.
Jo pelkkä toiminimen perustaminen maksaa. Lisäksi pitäisi osata kirjanpitoa, markkinointia, yrityslainsäädäntöä, riskienhallintaa, logistiikkaa, asiakassegmentointia, tuotteistamista ja vaikka mitä.
Toiminimi ei voi mennä konkurssiin.
Voi mennä, mutta esim. mulla ei ollut siihen varaa koska se maksaa monta tonnia.
Ainoastaan, jos menet henkilökohtaiseen konkurssiin. Sinä olet se toiminimi.
Kyllähän kevytyrittäjyyskin vaatii montaa eri asiaa. Pitää löytää asiakas, myydä itsensä mahdollisesti kerta toisensa jälkeen uudelleen, hankkia laitteita jne. Miten lomat organisoidaan, entä sairastumiset (no, niitä ei tule, koska yrittäjällä ei ole varaa sairastaa).
Ei riitä, että osaat ammattisi, pitää osata myydä. Sitten pitää olla aika hyvä stressinsietokyky ja myös jotain matemaattista tajua, että voi hinnoitella itsensä oikein tai sisäistää jonkun toisen kertomat neuvot.
Olen yksinyrittäjä ja tienaan tällä ihan ok ja töitä on riittänyt, mutta kyllä tämä on ihan sairaan stressaavaa ja paineistettua verrattuna normaaliin työsuhteeseen. Myyminen asiakassuhteen saamiseksi tuntuu edelleen, kymmenen vuoden jälkeenkin, erittäin kiusalliselta.
En tiedä mitä firmani tekisi ja aika paljon saa olla myyntiä, että tienaisi edes tukien verran 1100 euroa käteen. Suuri osa suomalaisista yksityisyrittäjistä tienaa alle 10 000 euroa vuodessa eli todella vähän tienaavia yrittäjiä suomessa riittää. Yrittäjänä jää helposti kokonaan ilman sosiaaliturvaa eli olet ihan omillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän minä myisin, kun osaaminen rajoittuu erityislapsiin...?
Onneksi olen tosin nyt töissä taas, ihan siellä kunnalla, missä muutkin alani ihmiset. Ei meille ole mitään kysyntää muualla.Yksityisopetusta erityislapsille.
Kas vain. Kuinkahan monta erityislasta pitäisi hankkia talliinsa, kuinka paljon ja usein opettaa ja paljonko laskuttaa, jotta nettoaisi vaikka 1500 euroa kuukaudessa? Tiedätkö, mitä muita kuluja yrittäjälle tulee tuollaisesta toiminnasta? Kerro, ole hyvä, odotan malttamattomana asiantuntevia kommenttejasi.
Nro 17
Huhuu! Odottelen edelleen malttamattomana hahmotelmaasi erityislasten opettajan yritystoiminnasta. Onko valmista jo?
Nro 17
Suomessa on todella turha ja vaikea yrittää. Ostovoima on pieni rippuen yleisimmin asiasta riippumatta, pitää oikeasti olla hyvä idea/tuote/palvelu mitä myy ja saada ihmiset kiinnostumaan. Itse teen kuvitusta netissä, en edes suomalaisille vaan koko maailman kansa on mun asiakkaita ja niitä riittää jos tarpeeksi markkinoi. En tosin kaheasti hommia tee koska suomen laki ei tunne kevyt-yrittäjyys termiä, jos yrität olet yrittäjä. Teen pimeänä, en edes suurilla summilla ja aika harvoin että saan taskurahaa. Vähän pakko on kun ei muutakaan työtä ole eikä kukaan halua palkata. Turhaan hukkaan mun taidot menee.
t20v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen tosin nyt töissä taas, ihan siellä kunnalla, missä muutkin alani ihmiset. Ei meille ole mitään kysyntää muualla.Yksityisopetusta erityislapsille.
Kas vain. Kuinkahan monta erityislasta pitäisi hankkia talliinsa, kuinka paljon ja usein opettaa ja paljonko laskuttaa, jotta nettoaisi vaikka 1500 euroa kuukaudessa? Tiedätkö, mitä muita kuluja yrittäjälle tulee tuollaisesta toiminnasta? Kerro, ole hyvä, odotan malttamattomana asiantuntevia kommenttejasi.
Nro 17
Huhuu! Odottelen edelleen malttamattomana hahmotelmaasi erityislasten opettajan yritystoiminnasta. Onko valmista jo?
Itsehän se yritysidea pitää hautoa ja kehittää. Nojoo, jos odottaa vaan kaikki ideat ja kehitystyöt valmiina pöytään, niin eihän ihmisestä silloin yrittäjäksi ole.
Nro 17
Mä tekisin mielelläni paljon freelancer-keikkaa, mutta avopuolisoni on kotona kuntoutustuella. Mitään ei oikein uskalla tehdä tukien menettämisen vuoksi. Avoliitossakin monin tavoin elatusvelvollisuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 17
Itsehän se yritysidea pitää hautoa ja kehittää. Nojoo, jos odottaa vaan kaikki ideat ja kehitystyöt valmiina pöytään, niin eihän ihmisestä silloin yrittäjäksi ole.
Nro 17
Lue keskustelu ensin, kommentoi vasta sitten ja lopeta nimimerkkien varastelu.
Nro 17
Koska yrityksen perustaminen vaatii alkupääomaa ja yrittäjäosaamista.
Lisäksi moni on sellaisen alan ammattilainen, ettei sitä työtä voi pienyrittäjänä tehdä. Esimerkiksi julkisen sektorin hoitotyöläinen tai opettaja työllistyisi aika hemmetin heikosti yrittäjänä.
Vain noin puolet uusista yrityksistä on pystyssä enää vuoden kuluttua perustamisestaan. Lopputulos olisi siten - jos liikkeelle lähtee heikoin eväin - se ja sama, mutta lisänä isot yritysvelat ja nollaantunut ansisidonnainen. Perustyöttömyystuella on heikko maksella monen kymppitonnin lainoja.