Help! Pitkäperjantaina alakoulusta lomaa?
Wilmassa ei mitään tiedotetta eikä virallisilla koulun sivuillakaan ole loma-osiossa mainittu mitään pääsiäisestä, joten onko ala-asteikäisillä lomaa pe + ma???
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:24"]
Ap. Oletko te menossa huomenna ja maanantaina miehesi kanssa töihin?!
Jos tälläistä joutuu kyselemään kyllä tässä ihan oikeasti pitää huolestua, millaisella tasolla ihmisten älykkyys on kun näiden vanhempien lapset ovat aikuisia niitä tulevaisuuden päättäjiä ja veronmaksajia. Tässä ei kyse ilkeilystä vaan HUOLESTA mihin oikein tämä maa on menossa.
[/quote]
Siis hä? En ole ap, mutta miten tuo töihin meneminen huomenna ja maanantaina liittyy mitenkään tämän ketjun aiheeseen?
[/quote]
no kas kun huomenna on se kysytty pitkäperjantai ja maanantaina pääsiäismaanantai. Ja "tavallista 8-16"-työtä tekevillä nuo ovat vapaapäiviä (kuten muutkin pyhäpäivät). Siitä voi siis äkkinäinen päätellä, että myös koululaisilla on vapaata. Toki jos tekee vuorotyötä, jossa pyhäpäivät eivät vaikuta kuin lisien määrään, niin sitten voi olla, ettei tiedostakaan enää pyhäpäivien vaikutusta. Mutta kalenteria olisi kuitenkin hyvä osata lukea ja/tai omistaa sen verran yleissivistystä, että tietää pääsiäispyhien olevan vapaapäiviä.
[/quote]
No niin, eli sillä ei ole mitään merkitystä tässä ap:n ongelmatilanteessa, että onko hän menossa töihin huomenna ja maanantaina vai ei. Olipahan vaan ihan helvetin tyhmä kysymys kysyjältä.
Arkipyhinä ei ole koskaan ollut koulua, tuskin tänäkään vuonna. Myös kaupat on kiinni.
LAINAUS: No niin, eli sillä ei ole mitään merkitystä tässä ap:n ongelmatilanteessa, että onko hän menossa töihin huomenna ja maanantaina vai ei. Olipahan vaan ihan helvetin tyhmä kysymys kysyjältä.
Ihan hyvä tätä on kysyä, ettei ap miehineen suotta mene töihin, jos ovat tavallista 8-16 työtä tekeviä. Jos ei heidän työantajansa erikseen huomaa heille sanoa, että töihin ei tarvitse tulla.
Ja jos he taas tekevät vuorotyötä osaavat sitten huolehtia, että saavat ne pyhäkorvaukset.
Ihan tässä ap parasta ajattelin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:55"]
Arkipyhinä ei ole koskaan ollut koulua, tuskin tänäkään vuonna. Myös kaupat on kiinni.
[/quote]
Hyvä, että toit esille kaupojen olevan kiinni. Ettei ap. kaltaisineen ole roikkumassa kaupan yms. ovessa.
Niin...mitä tulee tuohon kysymykseen, onko ap menossa itse töihin. Olisi hauska, jos hän itse vastaisi että ei ole menossa ja tiedustelee onko koulua...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:45"]
Meillä on lapsille jaettu syksyllä sellainen moniste nimeltä "Koulujen työ- ja loma-ajat". Se on kalenteri, johon on merkitty koko vuoden koulu- ja lomapäivät. Sama kalenteri löytyy myös wilmasta, oikeassa reunassa siellä alhaalla on meillä linkki tuohon kalenteriin. Mutta eri kaupungeissa on eri käytännöt, joten kaikkien wilma ei ole samanlainen.
[/quote]
Kannattaa ensi syksynä tallettaa hyvin se koulun vuosikalenteri.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:02"]
. Olisi hauska, jos hän itse vastaisi että ei ole menossa ja tiedustelee onko koulua...
[/quote]
Aivan. Viihdettähän nämä sivut ovat ja viihdettä täältä haetaan.
Monilla on ristinmuotoisa koruja. Kirkoissa on usein risti tornin huipulla tai ulkoseinässä. Se risti tulee siitä, että Jeesus naulittiin ristille pitkänäperjantaina. Siksi pääsiäinen on suuri juhla, ortodokseille suurempi kuin joulu, johon luterilaiset panostavat.
Johtuukohan tämä pääsiäisperinteiden tuntematomuus ja esim virpomiseen liittyvä aggressio siitä, että niiihin ei kuulu shoppailu samalla tavalla kuin jouluun? Mammathan tykkäävät notkua kaupakeskuksissa ja ynnätä ja vertailla lahjojen hintoja.
Vuorotyö ei estä ihmstä tietämästä mitä aikaa eletään.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:55"]
[/quote]
niin tosiaan, kohtahan se alkaa AV:lta taas löytyä ketjuja joissa kysellään kauppojen aukioloaikoja. Vai jokohan joku on ehtinyt kysymään.
Hyvä, että toit esille kaupojen olevan kiinni. Ettei ap. kaltaisineen ole roikkumassa kaupan yms. ovessa.
Niin...mitä tulee tuohon kysymykseen, onko ap menossa itse töihin. Olisi hauska, jos hän itse vastaisi että ei ole menossa ja tiedustelee onko koulua...
[/quote]
Kylläpä on taas moni saanut omaa egoaan korotettua, kun on päässyt ilkeilemään ap:lle. Pitikö oikein miettiä, miten saisi oman kommenttinsa mahdollisimman piikikkääksi, vai ihanko luonnostaan tuli?
Kyllä, teen tässä itse juuri sitä samaa, vain kohde on eri....
Minulla nyt on jo luonnostaa iso ego, sitä ei tarvitse korottaa. Eikä tämä kyseinen keskustelu ole minulle viihdettä vaan aitoa huolta siitä, millä tasolla on yleissivistys ja mihin suuntaan se on oikein menossa.
Minulla on myös huoli siitä, mistä sitä tietoa haetaan ja kysytään. Onko ajanvietteenä käytetty palsta nyt ihan oikea paikka ns. sivistää itseään. Vastaukset kuintekin on pääsääntöisesti pelkkää kuraa ja kilpailua siitä, että kuka lyö lyötyä kovempaa.
En tiedä ilkeilystä. Mutta onhan se outoa, jos ei tiedä miksi koko läntisessä maailmassa vietetään tiettyjä pyhiä, mistä ne tulevat ja mitä niihin kuuluu - esim. joulukuusi, lahjat, lampaan syöminen 1. pääsiäispäivänä, maalatut tai suklaamunat, virpominen palmusunnuntaina ...
Mulle se on vähän niinkuin ei tietäisi milloin Suomi itsenäistyi, keskeisä vaiheita II maailmansodan historiasta ja sen seruauksista Suomelle jne.
Toisaalta, jos koko elämä on pelkkää arkea, lapset kouluun huomenna, ravataan kaupoissa sunnuntaisin ... jos halutaan että kaikki on vain yhtä ja samaa, niin sitä vain! Ei ole multa pois.
Onhan se outoa, jos ei tiedä, mutta miksi vastaaminen edellyttää ilkeilyä?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:39"]
Kylläpä on taas moni saanut omaa egoaan korotettua, kun on päässyt ilkeilemään ap:lle. Pitikö oikein miettiä, miten saisi oman kommenttinsa mahdollisimman piikikkääksi, vai ihanko luonnostaan tuli?
[/quote]
no voi ny hellantuutelis miten ihana ihminen sinä olet.
ap on imbesilli. ei sitä tarvitse mitenkään puolustella.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:39"]
[/quote]
Lässyn lässyn...
Meillä on lapsille jaettu syksyllä sellainen moniste nimeltä "Koulujen työ- ja loma-ajat". Se on kalenteri, johon on merkitty koko vuoden koulu- ja lomapäivät. Sama kalenteri löytyy myös wilmasta, oikeassa reunassa siellä alhaalla on meillä linkki tuohon kalenteriin. Mutta eri kaupungeissa on eri käytännöt, joten kaikkien wilma ei ole samanlainen.