Suomi on niin vaikea kieli
Suomen kieli saattaa meille vaikuttaa helpolta, koska onhan se nyt meidän äidinkielemme. Mutta tarkastellessa sitä hieman analyyttisemmin, näkee kuinka kamalaa se on. Tekstissä lähes kaikki sanat taipuvat eri sijamuodoissa, persoonissa, moduksissa, infinitiiveissä ja partisiipeissa ainakin ja sitten niihin tulevat mukaan eri liitepartikkelit. Sitten on ne lauseenvastikkeetkin. Lisäksi nominien eri taivutusluokat ovat helvetillisiä oppia (esim. miksi sana rae taipuu muotoon rakeen) ja niitäkin on ainakin yli 40 erilaista luokkaa. Ja Suomessa on suht. vähän lainasanoja eli sanasto on hyvin erilaista ja vaikeaa oppia. Suomen akkusatiivi on myös yllättävän hankala ymmärtää!
+ Suomen kielen kirjakieli ja puhekieli ovat merkittävästi erilaisia, toisin kuin muissa kielissä joissa niiden välillä on vain pieniä muutoksia. Joten suomen kirjakieltä opiskelleella on vaikeat paikat ymmärtää puhekieltä ja siihenkin lisätään eri slangit ja murteet
Niin on tää suomi ihan helvetillinen kieli! Olkaamme ylpeitä, että opimme tämän jo lapsena.
Kommentit (31)
Jos jään työttömäksi tai viimeistään eläkkeellä otan tehtäväkseni luoda keinotekoisen kielen suomen kielen pohjalta. Tavoitteena tehdä kieliopista täysin loogista ja mahdollisimman yksinkertaista. Sanat tulisi perusmuodossa olla samat ja mm. vapaan lauseenrakenteen haluan säilyttää. Ehkä sijamuodotkin ja muuttaa vain taivutusta.
Tavoitteena, että kieli olisi helppo oppi mm. maahamnuuttajille ja, että kieltä osaamalla pystyisi auttavasti kommunikoimaan myös vanhan suomen kielen kanssa.
Minun on vaikea opiskella muita kieliä. En vaan tajua niitä.
Olen muuttanut Suomeen aikuisiässä avioliiton kautta. Kävin Te- toimiston järjestämässä kotouttumiskoulutuksessa, jossa olen oppinut Suomea kiitettävästi. Objektin käyttö tuottaa välillä hankaluuksia vieläkin. Totean, että on kyllä suomen kieli vaikeaa ulkomaalaisille, mutta ei mitenkään mahdotonta oppia.
Vierailija kirjoitti:
Jos jään työttömäksi tai viimeistään eläkkeellä otan tehtäväkseni luoda keinotekoisen kielen suomen kielen pohjalta. Tavoitteena tehdä kieliopista täysin loogista ja mahdollisimman yksinkertaista. Sanat tulisi perusmuodossa olla samat ja mm. vapaan lauseenrakenteen haluan säilyttää. Ehkä sijamuodotkin ja muuttaa vain taivutusta.
Tavoitteena, että kieli olisi helppo oppi mm. maahamnuuttajille ja, että kieltä osaamalla pystyisi auttavasti kommunikoimaan myös vanhan suomen kielen kanssa.
Vau, siinäpä sulla homma. Mielenkiintoista olisi nähdä lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Tää logiikka ei mulle vaan aukea:
Kun ilmaistaan vaikkapa kohdetta:
Siili, siilin
Hiiri, hiiren
Siiri, Siirin
Viili, viilin
Hiili, hiilen
Kuusi, kuusen
Muusi, muusin
Suuri, suuren
Vaari, vaarin
Nää vain osaa, mutta mikä tässä on logiikka?
Jos joku suomea opetteleva kysyisi selitystä noihin, niin en osaisi vastata.
Mikä logiikka näissäkin: Varvas, varpaan. Kirves, kirveen...
Ja kaiken lisäksi jotkut samannäköiset sanat taipuvat eri tavalla, jos merkitys on eri. Esim. laki taipuu joko lain tai laen riippuen merkityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut Suomeen aikuisiässä avioliiton kautta ja kävin Te- toimiston järjestämässä kotouttumiskoulutuksessa, jossa olen oppinut suomea kiitettävästi. Olen asunut jo Suomessa todella pitkään, kuitenkin objektin käyttö tuottaa välillä hankaluuksia vieläkin. Totean, että on kyllä suomen kieli vaikeaa ulkomaalaisille, muttei mitenkään mahdotonta oppia.
Vain älykkäät voivat kehittää, oppia ja käyttää vaikeata kieltä. Helpoimmat kielet ovat päiväntasaajalla.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset on älykkäämpiä kuin ruotsinkieliset ja se nimenomaan johtuu meidän vaikeasta suomen kielestä.
Ei mun mielestä. Senkus puhuu mitä sylki suuhun tuo.
Vierailija kirjoitti:
Tää logiikka ei mulle vaan aukea:
Kun ilmaistaan vaikkapa kohdetta:
Siili, siilin
Hiiri, hiiren
Siiri, Siirin
Viili, viilin
Hiili, hiilen
Kuusi, kuusen
Muusi, muusin
Suuri, suuren
Vaari, vaarin
Nää vain osaa, mutta mikä tässä on logiikka?
Logiikka löytyy suomen kielihistoriasta.
Sitä opetetaan yliopistossa.
Mun mielestä suomi on kiehtova kieli.
Mutta olen kyllä iloinen ettei tarvitse opiskella sitä vieraana kielenä.
Sääliksi käy suomen opiskelijat! 😂