Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3,5-vuotias ei osaa kakata potalle tai pöntölle!

Vierailija
27.03.2013 |

Sanon heti alkuun, että jos sinun lapsellasi ei ole ollut isoa kakkaamisongelmaa, älä kommentoi. Tässä ei enää tarrataulut eikä palkintokolikot auta.

On ollut pissakuiva 2-vuotiaasta. Vaipan tekisi edelleen kakkaan. On pidetty kuukausien taukoja pottatreeneistä, on kehuttu, on uhkailtu, on lahjottu, on kiristetty, on lupailtu kuuta taivaalta, on ostettu erilaisia pottia. Ei suostu kakkaamaan pottaan eikä pönttöön, vain vaippaan. Ei kärsi ummetuksesta jos saa tehdä vaippaan tarpeet, jos ei, pidättää niin kauan kunnes suoli on ummessa jonka jälkeen kakkaaminen vaippaankaan ei enää onnistu.

Lapsi itse sanoo että ei osaa kakata pottaan, eli kyseessä on selkeästi jokin asento-ongelma, kakkaamisasento on väärä.

Lapsi ollut nyt kakkaamatta 6 päivää. Huutaa aamusta iltaan kakkahätää, on levoton ja agressiivinen. Syö päivässä 30grammaa Duphalacia.

Ainoa mitä emme ole kokeilleet on peräruiske, sillä lapsi on hyvin herkkä ja minua arvelluttaa onko keino kovinkaan inhimillinen. 

Onko lapsille olemassa reseptilääkettä, mikä pistäisi kakan tulemaan vaikka väkisin? hyviä suosituksia kakkaongelmaisen lapsen lääkäriksi myös etsin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vaipan tekisi edelleen kakkaan", right!

Vierailija
2/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 17:05"]

Siltä varalta, että päätätte kokeilla sitä peräruisketta niin se onnistuu näin:

-Kylpyhuoneessa käsisuihkusta suutin pois

-Lapsi lattialle mahalleen makaamaan suihkun viereen, toinen jalka koukussa (jottei pysy puristamaan kankkujaan yhteen)

-Toinen aikuisista pitelee lasta paikallaan, samalla kun toinen avaa suihkun ja kohdistaa vesisuihkun (hygieniasyistä noin puolen metrin etäisyydeltä) peräaukkoon

-Suihkutusta jatketaan, kunnes peräsuoleen on mennyt riittävästi vettä. Tämän jälkeen lapsi siirretään nopeasti potalle ja odotetaan ulosteen tuloa.

[/quote] 

Älkää vaan tällästä tehkö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä se Microlax varmaan on parempi vaihtoehto jos tuntuu että suoli on pakko saada tyhjenemään...

En oikein osaa antaa neuvoja mutta ehkä vähän vertaistukea: meidän lapsemme oppi tuon homman juuri noihin aikoihin, 3 ja puolen vuoden iässä. Ja kaikkia oli ehditty yrittää, eikä ollut painostettu liikaa ja yritettiin olla tekemättä asiasta liikaa noloa numeroa. Silti kesti noin kauan. Kunnes sitten, melko yhtäkkiä, hän vaan oppi. Tuntuu että jotkut lapset vain jostain syystä kypsyvät tuohon asiaan keskimääräistä myöhemmin. Ja kun ovat kypsiä, oppivat. En tiedä onko tästä apua, mutta haluan kuitenkin tsempata. Ehkä piankin jo tulee "tulosta". (:

Vierailija
4/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3,5v kakkaa edelleen vaippaan. On ollut aina hidas suoli ja välillä kakka on päässyt kovaksi, eikä kakkaaminen sitten ole ollut kivaa.

Olen antanut pegorionia jatkuvasti, vastikään sain sen pois ja kakkaamisvälin pariin päivään niin ettei pehmentävää tarvi ainakaan säännöllisesti. Kakkaa vain kotona, muualla pidättelee.

Hankalan manhan kanssa on ollut TODELLA stressaavaa, enkä suostu ottamaan stressiä enää siitä että kakka tulee vaippaan. Kunhan johonkin tulee. Kyllä se kouluikään mennessä jo pönttöön kakkaa. :-)

Ja todellakin, ne jotka eivät tästä ongelmasta omaa kokemusta, eivät tiedä kuinka vaikeaa ja stressaavaa tämänkin ongelman kanssa voi olla.

Älkää missään tapauksessa alkako mitään mikrolaxeja käyttämään ja siitä sitten potalle, potasta tulee taatusti sitä kautta vielä kauhistuttavampi asia. Muutenkaan mikrolaxeja ei tule käyttää kuin satunnaisessa pahassa ummetuksessa ja tässähän kyseessä ei ole se.

Tsemppiä, minä ainakin vain odotan, että asia itsekseen helpottaa siitä sen kummempaa numeroa tekemättä.

Vierailija
5/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippaan kakka vaan. Ei se niitä vaippoja eskariin mukaansa ota. Mitä suotta ottamaan päänsärkyä tuosta.

t. Lääkäri

Vierailija
6/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika halusi tehdä kakan päikkärivaippaan, eli yleensä oli kakat odottamassa kun hain hänet päikkäreiltä. Hän kyllä teki välillä pottaankin. Tämä oli siis vähän ennen 3,5-v ja meni ohi parissa kuukaudessa. Hän haluaa vieläkin vaipan päikkäreille ja yöksi vaikkei sinne mitään tuliskaan, nyt ikää 3v9kk. Nyt hän tekee kakat ihan itse pottaan tai pienennysrenkaan kanssa pöntölle ja pyyhkiikin välillä itse. Välillä on todi kova kiire pöntölle kun ei malttaisi mennä sinne ajoissa leikeiltään. Pissat menee vieläkin välillä housuun, kun ei malta mennä ajoissa.

Kyllähän se asentokin vaikuttaa, kyykkyasento olisi anatomisesti paras ulostamiseen. kun itselläni on ummetusta niin kakkaan kyykyssä pöntön päällä. Naurakaa vain, mutta se toimii.

Vierailija
7/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo lääkäriys liittyi asiaan?

Vierailija
8/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tMeillä oli vastaavia ongelmia. poika oppi homman vasta 3v 8kk iässä. Senkin jälkeen joitain kakkavai´hinkoja on tullut. Mutta kokoajan vähenevissä määrin. Parempi että kakkaa vaippaan/housuun kun ei ollenkaan. aika hoitaa tehtävänsä. Ja siis todella tiedän miten raivostuttavaa tuo on.

Vierailija
9/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän lapsella sama juttu, 4 v. ja kakkaa vain vaippaan. Ummetusta ei ole, ei vaan suostu kakkaamaan pottaan/pönttöön.

Vierailija
10/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko sit niin syvä kyykky-asento vaipan kans ettei saa samanlaista asentoa potalla/pöntöllä? pystyisittekö kokeilemaan sellasta, et lapsi istuis pöntölle ja menisit sen eteen lattialle niin, et lapsi saa tuettua jalat sun käsien tai jalkojen päälle niin, et olis suunnilleen samanlaisessa asennossa?

Vierailija
11/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 20:59"]

Vaippaan kakka vaan. Ei se niitä vaippoja eskariin mukaansa ota. Mitä suotta ottamaan päänsärkyä tuosta.

t. Lääkäri

[/quote]

Juuri näin. En ymmärrä miksi äidit hössöttää tällaisten asioiden kanssa. Jos lapsen kehitys on normaalia, niin on ihan 100% varmaa että hän ei eskarissa enää kakkaa vaippaan. Ei vaikka äiti ei tekisi mitään vaippaongelman ratkaisemiseksi. Se taas ei haittaa mitään jos on vaikka vuoden hitaampi oppimaan potalle kuin useimmat. Pahimmassa tapauksessa ison numeron tekeminen oikeaan paikkaan kakkaamisesta estää lisäksi toivotun asian oppimisesta, ja lapselle tulee jopa fobia koko kakkaamisesta.

Vierailija
12/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta "lakkoilusta" kakkaamisen kanssa on. Meillä pienimmän kanssa (oli siis kolmas vaipoista pois opetteleva jo) kesti tuo aikansa. Teki kakan mieluummin vaippaan, vaikka pissalla vessassa kävi ihan nätisti. Sitten kun yksinkertaisesti jätin antamatta päivävaippaa, kakka tuli kalsareihin. Joka kerta. Tuo ei ollut pojalle mikään ongelma, joten totesin, että tehköön. Vaihdettiin kalsarit kerran päivässä tämän takia, pissan puolesta kuiva. Sai nauttia kesällä ilman vaippaa olosta, iso poika. Sitten alkoi sujua kotona, mutta päiväkodissa ei yksinkertaisesti suostunut kakalle menemään. Noh, melkein 4 v osasi kyllä odottaa potalle pääsyä kotiin asti. Ongelmaa en tästä missään vaiheessa hänelle tehnyt. Kärsivällisesti odotin. Aika auttaa. Ei mikään muu. Meillä ei vatsa ehtinyt missään vaiheessa mennä kovaksi, kun en tehnyt asiasta numeroa enkä painostanut.

Vierailija
13/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tehdä vaippaan vaan, ei se loputtomiin kestä. Tuo on paljon pahempi juttu että menee ihan ummelle, ja sitä kautta alkaa pelkäämään koko kakkaamista.

Mun lapsi oppi tekemään pissat pottaan paljon ennen kuin kakat. Käytti pikkuhousuja, ja kakkahädän hetkellä kävi vaihtamassa itse vaipan johon väänsi tuotoksen vatsallaan maaten jossain piilossa :) Houkuttelin kans potalle, mut eipä sillä tainnut olla merkitystä ennen kuin lapsi oli itse valmis.

Jos potta pelottaa, niin tuskin lapsesi tulee siihen kovaa ummetuskakkaa ekana tekemään. Anna tehdä vaippaan vaan, älä edes puhu mistää muusta. Kyllä hän aikanaan oppii. Älä stressaa. Tuo on varsin yleistä. Äläkä välitä pätkääkään mitä muut mammat ajattelee tai sanoo.

Vierailija
14/25 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa: 

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista ja tiedosta että kohtalotovereita löytyy! Vaippaa en kuitenkaan enää antanut kun kakkahätä eilen illalla yltyi ylitsepääsemättömäksi. Lapsi kakkasi vessassa, kyykkyasennossaan, sanomalehden päälle. Tämän jälkeen oli itsekin ihmeissään että sai tehtyä kakan muualle kuin vaippaan ja sanoi kokeilevansa ensi kerralla pottaan. Voittaja-olo minulla ja lapsella, toivottavasti tämä "kakkasolmu" lähtee tästä pienin askelin aukeamaan.

Vierailija
15/25 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka ei seuraavalla kerralla vielä uskaltaisi tullakaan (vaikka itse jo sanoi tulevansa). Älä osoita pettymystä, älä ole moksiskaan. Odota rauhassa. Se voi olla, että muutama harjoituskierros vielä menee, ja vaikka muutaman kerran jo tulisi potalle - takapakkikertojakin voi tulla. Mutta sitten asia on pois päiväjärjestyksestä. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
16/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotan kääntymään lääkärin puoleen ja pikaisesti. pelkääkö lapsi kakata pottaan tai pyttyyn vai onko vain asento ongelma?

voi, voimia, toivottavasti pian tilanne helpottaa!

Vierailija
17/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asennossa lapsi kakkaa vaippaan? Voisiko kokeilla, että saisi kakata esim. kylpyammeeseen tai suihkunurkkaukseen ja siitä koittaa pikku hiljaa siirtää potalle?

minulla ei kakkaongelmaista lasta, anteeksi kun vastasin. Kuulostaa hurjalta tuo kakkaamattomuus.

Vierailija
18/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa:

Menee mielellään ja ongelmitta potalle/pöntölle pissalle, eli ei pelkää itse pottaa tai pönttöä, pelkää vain KAKATA sinne. En tiedä miksi, sillä ei ole koskaan kakannut pottaan tai pönttöön. Kakkaaminen ei ole myöskään millään tavalla ongelmallista tai numeron arvoinen asia kun saa tehdä sen rauhassa pottaan.

Kakkaa vaippaan syvässä kyykkyasennossa. Pitää yrittää kokeilla tuota suihkussa kakkaamista.

Vierailija
19/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun saa tehdä sen rauhassa VAIPPAAN, ei pottaan. Ajatusvirhe.

-Aloittaja

Vierailija
20/25 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule kertomaan onnistuiko :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme