Sain työpaikan, vaikka olenkin autistinen arspergeri
Valmistauduin työhaastatteluun huolella ja osasin olla tarvittavan hetken verran vakuuttavasti normaali. Katsoin silmiin, reagoin silmilläni, hymyilin, kättelin, kerroin osaamisestani, vastasin oikein kysymyksiin, varoin puhumasta päälle ja pukeuduin siististi, mutta silti rohkeasti laitoin vähän myös punaista väriä ylleni, koska se on lempivärini.
Sain koulutustani vastaavaa työtä. Olen työskennellyt jo niin kauan, että koeaika on ohi! Teen tulosta, mutta en ole sosiaalisesti lahjakas. Onneksi työ on itsenäistä ja vastuullista.
Kommentit (26)
Toista se on meillä kouluttamattomilla aspergereilla, vaikka kuinka onnistuisi tsemppaamaan työhaastattelussa, niin tutkinnon puute estää kaiken. Aivan kaiken. Ja se on vialla tässä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Toista se on meillä kouluttamattomilla aspergereilla, vaikka kuinka onnistuisi tsemppaamaan työhaastattelussa, niin tutkinnon puute estää kaiken. Aivan kaiken. Ja se on vialla tässä yhteiskunnassa.
Mitä? Ihan jokaiselle kouluttamattomalle se työn saanti on nykypäivänä mahdottomuus? Meinasit että duunipaikka pitäisi irrota säälistä diagnoosilla?
Joo, kyllä, minullakin on diagnoosi, olen eläkkeellä, mutta elän realiteeteissa.
Vierailija kirjoitti:
Asperger ei ole este tutkinnolle. Sen voi hankkia vaikka erityisoppilaitoksesta jos ei muualta irtoa.
Tiedän kyllä, että liittyy touretteen, mutta assitkin ollaan yksilöitä ja kun minua on ahdistanut niin tickticktick sekä ylimääräisiä tarkistamisia sisältäneet oireeni ovat voimistuneet. Nykyisin ahdistaa vähemmän, kun ymmärrän paremmin erilaisuuttani.
Olen kokenut jopa syyllisyyttä siitä, kun olen assina luonnollisesti tullut ihmisenä väärin ymmärretyksi. Tiedän, että on käytävä myös työpaikan yhteisissä riennoissa. Täytyy kehitellä jatkuvasti myös uusia repliikkejä, että en toistaisi itseäni, mutta olla myös useammin syvällisemmissä ja uuvuttavammissa kontakteissa keskusteltaessa normaalien ihmisten kanssa. Myönnän, että aluksi oli jonkinlainen henkinen este esittää "normaalia" työhaastattelussa.
ap
En kerro tarkemmin alaani.
Minulta ei ole suoraan kysytty, että olenko aspergeri. Jos esimies kysyisi, vastaisin totuudenmukaisesti, mutta muille sanoisin, että kysymys on mielestäni liian yksityisluonteinen, enkä tahtosi vastata. Kysyisin, että onko käytöksessäni ollut jotain sellaista, joka saa hänet epäilemään.
ap
Upea juttu, ap. Ihailtavaa toimintaa.