Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avokonttori

Vierailija
27.03.2013 |

Lueskelen Taloussanomissa juttuja avokonttoreista ja on aika epätodellinen olo.

"Katsotaan aamulla missä ollaan päivällä töissä", korvakuulokkeet, työ tehdään kotona kun töissä ei voi keskittyä... ette voi olla noin koiria. Pakko olla trolleja noi kirjoitukset.

Olen työttömänä kolmatta vuotta, osittain koska haluan asiallisen, vakituisen, kokopäiväisen työpaikan. Avokonttoria tarjotaan noin puolessa paikoista, ja olen aina ilmoittanut etten hyväksy moista järjestelyä ja kävellyt haastattelusta ulos ellei haastattelija peru puheitaan ja tarjoa parempaa.

Ainoa mitä hyväksyn itselleni on oma työhuone (ei särmi) lukittavalla ovella. Tätä kuuluisi jokaisen edellyttää ihan jo sen takia että pystyisi tekemään työnsä asiallisesti, sillä työtehon kannalta avokonttori onkin parhaimmillaankin vain hyväksyttävä ratkaisu.

Karsina... onnettomat trollit.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:26"]

Avokonttori ei ole nykypäivää. Nykyään tehdään monitilatoimistoja, jotka ovat kaukana avosta ja kellään ei ole huoneita, ei johdollakaan.

[/quote]

Sanamagiaa. "Monitilatoimisto" on vain uusi nimi huonon kaiun saaneelle avokonttorille. Kovin monitilaisia nuo monitilatoimistot eivät nimittäin ole, koska (kustannussyistä) suurin osa tilasta on juuri tuota avotilaa. Puuttuvat työtilat keskittymistä edellyttäviin töihin järjestetään sitten näppärästi - ja aivan ilmaiseksi - ihmisten kodeista, joissa "saa" tehdä etätyötä.

Vierailija
22/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta avokonrttori on ihan ok, muutamat asiat toki tulee huomioida:

-Tulan askustiikka, sen pitää olla sellainen että kaikumisen sijaan vaimentaa ääniä.

-Työn tulee olla sellaista että se onnistuu avokonttorissa (joskus työ voi jopa vaatia sitä jos pitää välillä kysyä apua työkaverilta tai muuten työssä ollaan tekemisissä työkavereiden kanssa).

-Tarvittaessa pitää olla mahdollisuus nk. hiljaiseen tilaan, eli jos on sellainen tehtävä joka vaatii hiljaisuutta, on esim. yksi hiljainen huone johon voi mennä ja jossa kaikki siellä olevat olvat ns. "täysin ääneti".

-Ihmisten pitää osata käyttäytyä, eli ei kovaa huutamista, ei kopisevia korkoja, ei "äänekkäitä torikokouksia" jne. vaan ihan normaalia elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mukavaa ja motivoivaa istua avokonttorissa jossa 4-5 kollegaa pitää ympärillä telcojaan. Neukkarit on kaikki varattu ja mitään hiljaisia huoneita tai edes välisermejä kollegan kanssa ei ole.

Vierailija
24/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 13:10"]

Tyydytte minimiin mitä porvari teille suo. Koiria ootte kaikki. Jos olisi teistä kiinni niin oltaisi töissä neljän euron tuntipalkalla. Koiria!

[/quote]

Oletan ettet koskaan ole ollut töissä? :D

Vierailija
25/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 14:13"]

Seisomapisteet, särmit, "ei tarvitse työrauhaa"... tätäkö varten olen hankkinut korkeakoulututkinnon ja kouluttautunut asiantuntijaksi amk:ssa?

[/quote]

Itse olen kouluttautunut asiantuntijaksi yliopistossa ja meidän työpaikalla ainoastaan esimiehille on varattu työhuoneet. On meillä tosin muutama työntekijä joskus tungettu tarvikevarastoon ja aulaankin kun loppui työpisteet muualta...

Vierailija
26/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 14:13"]

Seisomapisteet, särmit, "ei tarvitse työrauhaa"... tätäkö varten olen hankkinut korkeakoulututkinnon ja kouluttautunut asiantuntijaksi amk:ssa?

[/quote]

Itse olen kouluttautunut asiantuntijaksi yliopistossa ja meidän työpaikalla ainoastaan esimiehille on varattu työhuoneet. On meillä tosin muutama työntekijä joskus tungettu tarvikevarastoon ja aulaankin kun loppui työpisteet muualta...

[/quote]

Tämä on eräs itseäni häiritsevä epäjohdonmukaisuus avokonttoreiden/monitilatoimistojen markkinoinnissa. Näiden oppien mukaanhan ihmiselle on suuri onni, kun hän pääsee eroon työhuoneestaan. Miksi sitten kaikki eivät pääse tästä onnesta osallisiksi?

Niin epärehellistä, niin epärehellistä. Ja ihmisten aliarvioimista.

Vierailija
27/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:19"]Minusta avokonrttori on ihan ok, muutamat asiat toki tulee huomioida:

-Tulan askustiikka, sen pitää olla sellainen että kaikumisen sijaan vaimentaa ääniä.

-Työn tulee olla sellaista että se onnistuu avokonttorissa (joskus työ voi jopa vaatia sitä jos pitää välillä kysyä apua työkaverilta tai muuten työssä ollaan tekemisissä työkavereiden kanssa).

-Tarvittaessa pitää olla mahdollisuus nk. hiljaiseen tilaan, eli jos on sellainen tehtävä joka vaatii hiljaisuutta, on esim. yksi hiljainen huone johon voi mennä ja jossa kaikki siellä olevat olvat ns. "täysin ääneti".

-Ihmisten pitää osata käyttäytyä, eli ei kovaa huutamista, ei kopisevia korkoja, ei "äänekkäitä torikokouksia" jne. vaan ihan normaalia elämää.
[/quote]
Meillä on torikokouksia, kopisevia korkoja, piereskelyä, radion huudatusta ja omat, ei siis työ- vaan omat, kännykät pidetään äänellä ja niihin vastataan jos ne soi jne.

Vierailija
28/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 09:58"]Joo, eipä ole avokonttorin suhteen varaa valita. Melkeinpä ainoat isommat paikat, joissa niitä ei ole, ovat sellaisia, joissa toimitilat ovat olleet pitkään samassa paikassa ja silloin on rakennettu työntekijöille huoneet. Niissäkin yleensä käydään kovaa pohdintaa siitä, että saisikohan jonnekin sen avokonttorin rakennettua. Itse olen jo tyytynyt siihen, että huonetta ei saa.

[/quote]

Meidän tätä uutta toimitaloa kun rakennettiin niin siinä oli arkkitehdeillä lennokkaat ideat että sermit häiritsee ryhmätyötä ja luovuutta. Mahdollisimman avoin tila kuulemma niitä edistää. Vika vaan on se, että tämän talon työntekijöistä varmaan 80% on ohjelmoijia, joiden työ ei ole ollenkaan luonteeltaan ryhmätyötä vaan äärimmäisen itsenäistä. Ei tässä tarvi kenenkään kanssa ideoida yhdessä juurikaan, ja jos sellaista on, se tehdään eri tiloissa palavereissa, täytyy vaan pystyy tekemään itsekseen erittäin huolellisesti speksien mukaista koodia.

[/quote]

Meillä oli varmaan samat suunnittelijat. Työmme on pääasiassa luottamuksellisten ohjauskeskustelujen käymistä asiakkaiden kanssa, joten avokonttori on todella kamala paikka tehdä töitä. Siksi meillä on päivittäin 50 % porukasta etätöissä eli tekee vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia töitä kotona. Siellä ei vierestä kuulu naapurin puhelut.

Totta kai työnantajat säästää, kun porukka maksaa itse työtilansa.

Vierailija
29/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikioma työhuone ollut kerran. Sekin oli lasikoppi, koska tehtäviini kuului samalla myös infopisteen hoito. Muulloin olen aina jakanut huoneen jonkun kanssa, avokonttori on nyt ensimmäistä kertaa, mutta meitä ei ole monta.

Mun veli on esimiestehtävissä, olen käynyt tutustumassa paikkaan eräässä yhteydessä,eikä hänen työpaikallaan ole omaa huonetta kellään. Ei edes esimiehillä, mutta on huoneita, joihin pääsee puhumaan puheluita, mutta niitä ei saa varata itselleen päiväkausiksi.  

Vierailija
30/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ovat huoneessa max 20% päivästä. Miksi pitäisi olla huone korkokenkien säilytystä varten?

Vierailija
31/31 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:11"]

Useimmat ovat huoneessa max 20% päivästä. Miksi pitäisi olla huone korkokenkien säilytystä varten?

[/quote]

Kyllä meillä It-alalla siellä avokonttorissa ollaan 80% päivästä, ellei mennä asiakkaalle palaveriin tai toiseen avokonttoriin...