Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät: Kun sinuun otetaan yhteyttä

Vaikeaabyrokratiaa
18.03.2019 |

Hei!

Minuun otti yhteyttä eräs työnantaja sähköpostilla. Oli saanut tietoni TE-toimistosta. Tarjoaa työtä ja pyysi minua soittamaan heille. Onko minun pakko soittaa? Menetänkö työttömyysetuuteni, jos en soita?

Tilanteeni on se, että olen työtön, joka tekee keikkahommia. Olen sopinut työkeikkoja huhti-heinäkuulle.

Jos soitan, voinko kertoa työnantajalle, että minulla on jo töitä sovittuna enkä voi siksi sitoutua hänen tarjoamaansa työhön? Jos menettelen näin, menetänkö työttömytsetuuteni (soviteltu päiväraha)?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai soitat, todellakin saat "maksuesteen" jos jätä soittamatta.

Käsittääkseni kokoaikatyö menee aina osa-aika/satunnaisten edelle eli mikäli työnantajalla on tarjota sinulle sellaista on sinun otettava se vastaan mikäli et karenssia halua. 

Mistäpä tietää vaikka työ olisi sen luontoista että voit kuitenkin hoitaa sovitut keikat, keskustelemallahan se selviää.

Mutta siis, ihan ehdottomasti otat yhteyttä siihen työnantajaan.

Vierailija
2/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjolla on kokoaikainen työsuhde yli 2 vko ajaksi, niin kyllä, menetät sovitellun päivärahan karenssin ajaksi. Mutta jos sovittuja töitä on paljon, ei se merkitse sinulle taloudellisesti mitään.

Työttömyysetuuden saamiselle on vanhanaikaisesti ehtona mahdollisuus ottaa vastaan kokoaikatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys iltapäivälehtiin ja kauhistele sitä, että työttömälle tarjotaan töitä, vaikka työttömällä on töitä jo sovittuna moneksi kuukaudeksi.

Vierailija
4/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai muka työnantajat soittelisivat TE-toimistolta saatujen tietojen perusteella?

Vierailija
5/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai muka työnantajat soittelisivat TE-toimistolta saatujen tietojen perusteella?

Miksi ei soittelisi tai laittaisi sähköpostia? Niin minäkin työpaikkani sain.

Vierailija
6/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää soittaa, tai tulee karenssi. Itselle aikoinaan näin kävi.

Vaikka työ ei ollut edes minulle millään tavalla sopivaa, vaati ajokorttia jne jota minulla ei ollut silloin.

Vierailija
7/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne siivoojille soittelee, mut entäs insoinööreille :)

Vierailija
8/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kuitenkin se poikkeus, että TE-toimisto ei ole osoittanut minulle työtarjousta, johon olisi pakko hakea. Tietävätkö he TE-toimistossa edes, että minulle on tarjottu työtä? Yhteystietoni on todennäköisesti saatu CV-netin kautta. Eli virkailija tuskin on tietoja suoraan työnantajalle antanut.

Jos vaan odotan viikon kaksi ennen kuin otan yhteyttä ja toivon, että ovat jo löytäneet tehtävään työntekijän? Sähköpostissa ei kuitenkaan mainittu mitään määräaikaa, johon mennessä minun pitäisi olla yhteydessä työnantajaan.

Lähinnä nyt kiinnostaakin, onko joku jättänyt huomiotta työtarjoukset, joita ei ole osoitettu suoraan TE-toimistosta vaan kolmannen osapuolen toimesta?

Omakohtaisia kokemuksia siis kaipaan.

Vierailija
9/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV-netti on työnantajien luettavissa ja he voivat sitä kautta omatoimisesti ottaa yhteyttä ilman että työkkäri tietää siitä mitään. Jos työkkäri ei ole työtarjouksesta tietoinen, ei karenssiakaan voi tulla. Itse kuitenkin ehdottomasti soittaisin perään tuollaisesta yhteydenotosta, koska on ihan mahdollista, että tarjolla olisi parempaakin kuin ne jo sovitut keikat. Keikkatöiden työnantajan kyllä pitäisi ymmärtää, että työntekijä voi perua keikan jos saa jostain pitkäkestoisempaa työtä - jos hän haluaisi sitouttaa työntekijän, hänen pitäisi silloin tarjota kiinteätuntista sopimusta. Tai tosiaan saattaisit pystyä tekemään molemmatkin, riippuu millaista työtä olisi tarjolla. Ei tuossa siis ole mitään hävittävää. Käsittääkseni jos työkkäri jotain komentaa karenssin uhalla tekemään, niin siinä tiedotuksessa myös lukee se, että on velvoittavasta asiasta kysymys. Omaa kokemusta ei kuitenkaan ole, joten ihan satavarma en voi olla.

Vierailija
10/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaabyrokratiaa kirjoitti:

Tässä on nyt kuitenkin se poikkeus, että TE-toimisto ei ole osoittanut minulle työtarjousta, johon olisi pakko hakea. Tietävätkö he TE-toimistossa edes, että minulle on tarjottu työtä? Yhteystietoni on todennäköisesti saatu CV-netin kautta. Eli virkailija tuskin on tietoja suoraan työnantajalle antanut.

Jos vaan odotan viikon kaksi ennen kuin otan yhteyttä ja toivon, että ovat jo löytäneet tehtävään työntekijän? Sähköpostissa ei kuitenkaan mainittu mitään määräaikaa, johon mennessä minun pitäisi olla yhteydessä työnantajaan.

Lähinnä nyt kiinnostaakin, onko joku jättänyt huomiotta työtarjoukset, joita ei ole osoitettu suoraan TE-toimistosta vaan kolmannen osapuolen toimesta?

On se kokemus, että ei karenssi edellytä työtarjousta. Riittää, että työnantaja ilmoittaa työkkäriin (sähköpostin kopiolla), että tarjosi sinulle työtä, sinä et ottanut yhteyttä. Voit odottaa kaksi viikkoa tai vaikka kuukauden, mutta jos työnantaja odottaa yhteydenottoasi, eikä sitä tule, niin aika herkästi ovat työkkäriin yhteydessä.

Infossa kerrottiin, että työttömyysetuutta saadakseen tulee olla valmis ottamaan töitä vastaan, mitään työtarjousta työkkäristä ei tarvitse odottaa, vaan työnantajakin voi soitella.

Vierailija
11/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaabyrokratiaa kirjoitti:

Onhan sinulla rasti ruudussa "tietojani ei saa luovuttaa työnantajille"? Tuo on jokaisen työttömän pelastus eli kun tietoja ei saa antaa, ei tule yhteydenottoja työnantajilta.

Vierailija
12/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin on käynyt näin. Lastensuojelulaitokseen ei ollut töihin tulijoita jonoksi asti.

Vierailija
13/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee karenssi jos kieltäytyy tarjotusta työstä.

Vierailija
14/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Etkö tiennyt että työnhaku on julkista ja työnantajat voi lukea työnhakuprofiilisi?

Vierailija
15/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä haastatteluun ja kerro haastattelussa, että mihin asti olet lupautunut muualle. Kai työ kiinnostaa, jos työehdot ovat ok?

Vierailija
16/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yhteyttä. Karenssia ei tietenkään tule, jos ei te-toimisto saa tarjotusta työstä tietää, mutta riski siihen on aina olemassa. Jotkut työnantajat ilmoittavat te-toimistoon, jotkut eivät. Lisäksi te-toimisto on työnantajiin satunnaisesti yhteydessä eri työnantajapalveluiden merkeissä, ja tällöin usein käydään samalla läpi työnantajan avoimet työpaikat/onko löytynyt tekijöitä/onko tarjouksen saaneet olleet yhteydessä, jolloin helposti tulee puheeksi myös tuollaiset epävirallisemmat tarjoukset.

Niin tai näin, karenssiin ei yleisestikään tarvita sitä virallista työtarjousta. Mikä tahansa tarjottu työ on peruste. Oleellista on, saako te-toimisto tietää siitä.

Entinen te-virkailija

Vierailija
17/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. On työpaikkoja jotka antavat te-toimistoon selvityksen millaisia työntekijöitä ovat vailla, te-tomisto katsoo ja antaa 10-15 kriteerit täyttävän henkilön tiedot työnantajalle, näistä työnantaja valitsee keihin ottaa yhteyttä ja mahdollisesti palkkaa jonkun haastatelluista.

Monet järjestöt/kunnan työpaikat ovat tällaisia.

Vierailija
18/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottu työ ei todellakaan ole parempi kuin nykyinen keikkatyö. Palkka heittämällä surkeempi. Tekemällä samat työtunnit keikkaduunissa tienaan n. 1000€ enemmän kuukaudessa kuin tuossa tarjotussa työssä.

Lisäksi työmatkoihin kuluu enemmän rahaa ja työsuhde-edut ovat surkeat verraten nykyiseen keikkatyöhön.

Nykyisessä keikkatyössä on myös tulossa vakituisia paikkoja hakuun, joihin aion hakea ja teen keikkaa saadakseni "jalan oven väliin" sekä näyttääkseni ahkeran työpanokseni parantaakseni mahdollisuuksiani tulla valituksi.

Joten kyllä vituttaa nää *****duunit, joita tarjotaan. Niihin olis varmasti menijöitä, jotka ovat pitkään etsineet töitä. Mut sit näitä tarjotaan sellaiselle, jolla on jo hyvä duuni (vaikkakin keikkailijana) ja joka on ollut vaan 3 kk työttömänä (josta tehnyt töitä puolet ajasta). Pommittais niitä, jotka on olleet työttömänä vuosia.

Vierailija
19/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sä ite osaat päättää, teetkö keikkahommia vai menetkö kokopäivätyöhön. Se on Sinun oma päätös.

Vierailija
20/22 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei soittelisi tai laittaisi sähköpostia? Niin minäkin työpaikkani sain.

Hyvä niin. Julkisessa keskustelussa vain sangen kernaasti halutaan antaa tiettyjen tahojen toimesta sellainen kuva, ettei TE-toimistosta ole työllistymisen kannalta mitään hyötyä.

Tai sitten olet poikkeus sääntöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä