Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jes, jes, jes. Mulla on fiksu poika. Hän pääsi LuMa-luokalle!

Vierailija
26.03.2013 |

Onpa äiti iloinen ja ylpeä. Kiitos kun sain täällä leuhkia. En kehtaa ihan kaikille sitä julistaakaan.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnontiede matematiikka?

Vierailija
2/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitähän toi sitten tarkottaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka-luonnontiedeluokalle pääsi yläasteelle.

ap

Vierailija
4/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Mun 11v ei ehkä pääse edes luokaltaan :o

Vierailija
5/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitoselle voisin sanoa lohdutukseksi, että ehkä tuossa vaiheessa on parempi tuplata kuin paahtaa yläkouluun heikoin arvosanoin. Siihen kun vielä päälle iskee murkku, niin voi ysiluokka olla ihan tervan juontia. Yleensä varsinkin pojille peruskoulu loppuu tyhmään aikaan, kun murkku ei ole mennyt vielä ohi.

ap

Vierailija
6/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, hieno juttu. Ope-mieheni mukaan "aineksessa" on ihan selvä ero tavalliseen luokkaan nähden. Toivoisin, että meidänkin poika pääsisi lumalle, mutta nähtävästi jää. Vähän vaikuttaa, että kiinnostuksen kohteet on vähän muualla, huoh.

Vierailija
7/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, hieno juttu!

Vierailija
8/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu = (arkikieltä) nokkela, sukkela, terävä, kekseliäs, älykäs, hyväkäytöksinen, hieno. esim. Fiksu ihminen. Fiksu ajatus.

Vierailija
9/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ope ja olen opettanut luma-luokkaa. Ero tavallisiin luokkiin on kyllä ollut selvä, vaikka opettamilleni luma-luokille ei ole ollut pääsykoetta. Uskoisin, että ero tavallisiin luokkiin on vielä suurempi pääsykoeluokilla. Olen opettanut myös musiikki-, media- ja liikuntaluokkia ja onhan niissäkin melkoinen ero tavallisiin luokkiin kaikissa.

ap

Vierailija
10/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu:) Onko ollut aina kiinnostunut esim. luonnontieteestä? Ja myös matikasta?

Vierailija
11/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 16:43"]

Olen itsekin ope ja olen opettanut luma-luokkaa. Ero tavallisiin luokkiin on kyllä ollut selvä, vaikka opettamilleni luma-luokille ei ole ollut pääsykoetta. Uskoisin, että ero tavallisiin luokkiin on vielä suurempi pääsykoeluokilla. Olen opettanut myös musiikki-, media- ja liikuntaluokkia ja onhan niissäkin melkoinen ero tavallisiin luokkiin kaikissa.

ap

[/quote]

Medialuokka?? Mikä sellainen on? Mihin sillä tähdätään? 0.0

Vierailija
12/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. Toivottavasti jaksaa käyttää lahjakkuuttaan :) Mäkin olin aikoinaan näitä joista äiti iloitsi, kun olin matemaattisesti poikkeuksellisen lahjakas ja voitin mm. kansallisen fysiikkakilpailun. Mutta eipä minusta mitään tullut, yliopiston fysiikan opinnot lopetin parin vuoden vetelehtimisen jälkeen ja sen jälkeen olen tehnyt koodaushommia ilman mitään tutkintoa.

Vierailija
13/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu! Meidän kuopus on seiskalla luma-luokalla, ja on kiva luokka. Eniten ehkä iloitsen siitä joukkovoimasta, joka kannustaa saamaan hyviä numeroita - meidän perheessä kun on muustakin kokemusta. Ja suoraan sanottuna minusta tuntuu, että luokka saattaa saada vähän parempaa opetusta kuin muut luokat (vaikka tätä kukaan ei tunnusta).

Vierailija
14/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut teille.

Kysymys opeille ketjussa.

Mitä mieltä olette, jos luma-luokalle hakee ja pääsee aspergerpoika. Pojalla olisi täydet lahjat luokalle eikä häiritse tunnilla, mutta on omanlaisensa ja samanikäisten mielestä erilainen. Hänelle on kyllä paljon kavereita, mutta nuorempia.Niin, jos tällainen sinne luokalle pääsee, niin ärsyttääkö se opettajia, joilla on jo se kuva, että tällä luokalla on parempi aines. Hyvin todennäköisesti pääsykokeellakin sinne pääsisi, mutta mietityttää se, että jos ei olekaan tervetullut, kun on olemukseen kuitenkin jotenkin vähän erilainen.

Vierailija
15/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on urheiluluokalla, ja kyllä huomaa, että sielläkin on "hyvää ainesta". Kaverit panostavat muihinkin kouluaineisiin kuin liikuntaan. Varmaan heillä on myös viitseliäitä vanhempia, joita kiinnostaa lapsen koulunkäynti.

Itsekin olin yläasteella kuvaamataitoluokalla, ja oli sielläkin oppilaissa eroa tavalliseen luokkaan nähden.

Vierailija
16/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä jotain luokkia inhoan opettaa, niin musaluokkia. Sori. t. yläkoulun kieltenope

Vierailija
17/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media-luokalla on siis tavallista enemmän tietotekniikkaa ja äidinkielen tunteja käytetään myös mediapainotteisesti. Tehdään paljon itse projekteja, jotka tuotetaan sitten sähköiseen muotoon.

Mitä tuohon asperger-ilmiöön tulee, niin juurikin luma-luokalla olen opettanut paljonkin asperger-lapsia, toki monilla muillakin luokilla. Keskiverrosti asperger saa ehkä enemmän kaltaistaan seuraa matikkaluokalla, kuin jos vaikka olisi liikuntaluokka. Hyvin minulla on aina aspergerit pärjänneet minun oppiaineissani ja opettajallehan aspergerista on usein vain suurta iloa kun pärjää hyvin luma-aineissa. Aspergerit ovat tietty yksilöitä ja osa on agressiivisia ja käpertyvät käytävälle sikiöasentoon. Sellaisten ongelmien kanssa onkin sitten hankalampi koulussa painia, koska muille oppilaille ei saa kertoa lapsen erityispiirteistä.

Jos minulla olisi asperger-lapsi, niin ehdottomasti suosittelisin hänelle matikkaluokkaa, jos hän on matemaattisesti lahjakas. Lisäksi tulisin koululle kertomaan sekä muille oppilaille että opettajille, että mitä erityispiirteitä lapsessani on, että he ymmärtäisivät lapsen ehkä mustavalkoisen suhtautumisen tiettyihin asioihn.

Vierailija
18/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä äiti nro 14, ja olen open kanssa samoilla linjoilla. Luma-luokalla on hyväksyttävämpää olla erilainen, nörtti tai mitä vaan. Ja ainakin poikani luokalla omia myös suojellaan ja puolustetaan muita vastaan. Muiden seiskojen mielestä tietysti lumalaiset ovat ihan kamalia.

Poikani luma-luokalla on myös paljon partiolaisia ja urheilijoita, jopa niitä tyhmiä kiekkopoikia (arvio perustuu tämän palstan tietoihin). 

Vierailija
19/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tuota edellistä opea, luma-luokalle vaan matemaattisesti lahjakas asperger-lapsi.

Olen itse matemaattisten aineiden opettaja, tosin koulussani ei ole luma-luokkaa. Mutta olen samaa mieltä, että matemaattisesti lahjakas asperger saa enemmän ymmärrystä ja kavereita luma-luokassa kuin tavallisessa keskivertoluokassa. Ehkä luokalla on muitakin asperger-tyyppisiä ja juttukavereita löytyy yhteisten kiinnostuksenkohteiden takia.

Jos lapsella on kovin "näkyviä" asperger-piirteitä tai tarvitsee esim. jatkuvasti avustajaa, niin kannattaa luokassa selittää miksi. Ainakin omassa koulussani  oppilaat ovat tottuneet erilaisiin oppilaisiin, mutta saattavat ihmetellä toisen käytöstä, jos eivät tiedä mistä johtuu. Miksi joku esim. poistuu kesken tunnin käytävään, tai reagoi toisten käytökseen tavanomaisesta poikkeavalla tavalla.  Luma-luokkalaisten luulisi ainakin ymmärtävän asian selitettäessä. Lievissä tapauksissa selitykset eivät varmastikaan ole tarpeen. Opettajana tykkään asiasta innostuneista asperger-oppilaista, mutta tietysti joissain tapauksissa avustaja on paikallaan, jos oppilaan turhautuminen tms. saattaa purkautua muita häiritsevällä tavalla.

Vierailija
20/40 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 17:47"]

Jos mä jotain luokkia inhoan opettaa, niin musaluokkia. Sori. t. yläkoulun kieltenope

[/quote]

miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän