Kaupunkipuutarhurit- mitä kasvatatte tänä kesänä?
Minulla on minipiha jonne mahtuu iso (50cm) ruukullinen vadelmia, kolme eri aikaan kypsyvää lajiketta. Toisessa isossa ruukussa on siemenestä kasvatettuja metsämansikoita. Pesuvateihin tulee palloporkkanoita ja vauvapunajuuria.
Minitomaatteja tulee kahdenlaisia, miniluumuja ja tavallisia roikkuvia minejä. Chilit ovat ihania, niitä on jo taimella kolmea eri laatua, saa nähdä miten onnistuvat. Viime kesänä satoa tuli niin paljon että teimme omia chilisäilykkeitä :)
Uutuutena olen tälle kesälle kylvänyt minikurkun siemeniä, niitä sellaisia "coctailkurkkuja" siis.
Yrttejä on monivuotisia ja kesäiloja, salaattia myös mutta vain kesäisin koska talvella siitä ei oikein tule mitään.
Kommentit (54)
Ääh, olen ihan kade! Itsellä ei jostain syystä tuota mansikat ja vadelmat kuin pari hassua marjaa! Niistä ei juuri iloa ole. Miten kasvatatte muuten mansikkanne? Ostatteko taimia vai laitatteko siemenestä? Kuinka paljon lannoitatte ja millä aineella?
Taimet ostin ja rönsyistä voi lisätä
Mutta miten ja paljonko lannoitatte?
Vierailija kirjoitti:
Ääh, olen ihan kade! Itsellä ei jostain syystä tuota mansikat ja vadelmat kuin pari hassua marjaa! Niistä ei juuri iloa ole. Miten kasvatatte muuten mansikkanne? Ostatteko taimia vai laitatteko siemenestä? Kuinka paljon lannoitatte ja millä aineella?
Kuukausimansikkaa siemenestä ja sitten olen ostanut kukkivia taimia ja sitten niiden rönsyt. Et kertonut kasvatatko parvekkeella vai maassa, joten vaikea vastata.
Mansikka on monivuotinen eli jos ovat ruukkumansikoita aina yhdelle kesälle niin oikeastaan ne eivät ehdi tekemään paljon jos et saa tuttavalta jo valmiiksi "vanhempaa" puskaa.
Jos taas mansikkasi ovat maassa niin ovatko kohopenkeissä vai missä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ja paljonko lannoitatte?
Jos mansikat ovat sinulla maassa niin muutkin asiat vaikuttavat kuin lannoitus. Noin yleisesti olen käyttänyt kanankakkaa, hevosenkakkaa ja merilevää (sekä ruukuissa, säkeissä, että maassa).
Minä ajattelin että tilan säästämiseksi teen mansikkatornin. Eräs helpppo olisi laittaa vaan aina pienempää ruukkua toisen päälle. Joku viritys vauakuttamaan tekelettä. Tähän sitten Aliexpressiltä pikku kastelupumppu ja muut laitteet.
Koitan tänä keskänä hommata ensin tuohon sopivat taimet ja laitan normaalisti maalle tuottamaan rönsyjä. Ei ole kokemusta kuukausimansikasta.
Kyllä niin tulee vesi kielelle kun ajattelee omakasvattamaa tuoretta salaatinlehteä ja persiljaa ja ruohosipulia ja kurkun viipaletta leivällä aaaahhhhh! Kohta tämä on taas totta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin että tilan säästämiseksi teen mansikkatornin. Eräs helpppo olisi laittaa vaan aina pienempää ruukkua toisen päälle. Joku viritys vauakuttamaan tekelettä. Tähän sitten Aliexpressiltä pikku kastelupumppu ja muut laitteet.
Koitan tänä keskänä hommata ensin tuohon sopivat taimet ja laitan normaalisti maalle tuottamaan rönsyjä. Ei ole kokemusta kuukausimansikasta.
Kyllä niin tulee vesi kielelle kun ajattelee omakasvattamaa tuoretta salaatinlehteä ja persiljaa ja ruohosipulia ja kurkun viipaletta leivällä aaaahhhhh! Kohta tämä on taas totta.
Ne tekee rönsyjä sielläkin ruukkutornissa. Sieltä tulee kauniita rönsyköynnöksiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausimansikkaa siemenestä ja sitten olen ostanut kukkivia taimia ja sitten niiden rönsyt. Et kertonut kasvatatko parvekkeella vai maassa, joten vaikea vastata.
Mansikka on monivuotinen eli jos ovat ruukkumansikoita aina yhdelle kesälle niin oikeastaan ne eivät ehdi tekemään paljon jos et saa tuttavalta jo valmiiksi "vanhempaa" puskaa.
Olen tähän saakka kasvattanut (isoissa) ruukuissa, mutta viime syksynä istutin pari rönsyä maahan, toivottavasti putkahtavat sieltä esiin keväällä. Ruukuissa kasvattamani mansikat tekivät etupäässä vain rönsyjä, ei marjoja. Olen luullut, että mansikka tuottaa satoa pari kolme vuotta ja uupuu sitten, olenko kuitenkin väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän saakka kasvattanut (isoissa) ruukuissa, mutta viime syksynä istutin pari rönsyä maahan, toivottavasti putkahtavat sieltä esiin keväällä. Ruukuissa kasvattamani mansikat tekivät etupäässä vain rönsyjä, ei marjoja. Olen luullut, että mansikka tuottaa satoa pari kolme vuotta ja uupuu sitten, olenko kuitenkin väärässä?
Olet luultavasti lannoittanut liikaa jos tulee rönsyjä, mutta ei marjoja. Ensimmäisen kesän taimi on vasta vauva, joten vie pari vuotta maassa ennen kuin marjoja tulee paljon. Kotipuutarhuri harvoin pääsee mansikkatilallisen satomääriin. Mansikan istutuspaikkaa kannattaa vaihdella silloin kun taimet menevät "vanhaksi" ja kokee, että on aika vaihtaa ne uusiin. Välillä kasvattelet siinä muuta ja muun jälkeen seuraavan taimivaihdon yhteydessä palautat taas mansikat alkuperäiseen paikkaansa. Näistä suosituksista voit lukea alan kirjoista. Pienessä tilassa tuo on tietysti hankalampaa. Noin 5-6 vuotta on taimien vaihtoväli. Jos haluaa paljon mansikoita niin kannattaa ostaa ne torilta. Itse tykkään kasvattaa mansikoita itse, mutta ostan silti lisäksi pakastemansikoita, koska ei itseltä niin paljoa tule, että koko talveksi riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa herkulliselta :)
Minulla on mansikoita, mustaherukkaa, vadelmaa, kirsikkaa, saskaton, luumupuu, papaija, avokado, viinirypäleitä, yrttejä, porkkanaa, perunaa, kurkkua, kesäkurpitsaa, munakoisoa jne. Tosi pieni parveke, mutta sopiihan sitä kun laittaa sopimaan :D
Miten saat papaijan pysymään hengissä? Minulla kukupsahtavat huonekasveina noin vuoden iässä. Kaksitoistavuotias avokadopuu porskuttaa innolla, mutta on nyt vanhemmiten ruvennut tiputtamaan suurimman osan lehtiä talvella.
Ellen erehdy niin hänen puutarhansa on Porvoossa suojaisassa paikassa.
Tiesitkö, että voit raahata kasveja sisälle ja ulos vuodenaikojen mukaan? Tiesitkö myös, että voit leikata kasveista mieleisiäsi versioita?
Jaa että luumupuu ja kirsikkapuu kuljetetaan sisälle ja ulos tarpeen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Mä aion kokeilla ainakin tomaatin viipaleista uusien kasvatusta.
Kotimainen kirsikkatomaatti menee kokeiluun.
Onko joku onnistunut tuossa touhussa?
Mulla onnistui hyvin viime vuonna sekä kirsikkatomaatit että tavalliset. Tomaatin itäminen vaan on niin hidasta, että meinasi usko loppua. Sitten kun ekat taimet nosti päätään niin kyllä riemastutti.
Jos löydät vielä luomutomaatteja niin ne itää varmimmin. Tavalliset voivat olla hybrodejä, jotkavei idä.
Löysin viimein parvekyrväkkeitä, oikeasti eteläafrikkalainen maranka. Syödä niitä ei voi, mutta aina voi askarrella!
Pieni puutarha on, tomaatti ja chili on jo esikasvatuksessa, maissi kasvoi komeasti viime kesänä. Jos nyt muuten hiostaa kuumuus, niin se tykkäsi.
Kurkkua, kurpitsaa, porkkanaa, musta- ja punajuurta. Pensasmustikka on ehtinyt ikään, jossa se tekee runsaasti satoa.
Yrttejä tietty. Menee monta iltaa mojitoissa kun yrittää pitää mintun reuhahtamusen jotenkin aisoissa.
ajattelin kasvattaa kokoparran
t puolipartamies