Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupunkipuutarhurit- mitä kasvatatte tänä kesänä?

Vierailija
17.03.2019 |

Minulla on minipiha jonne mahtuu iso (50cm) ruukullinen vadelmia, kolme eri aikaan kypsyvää lajiketta. Toisessa isossa ruukussa on siemenestä kasvatettuja metsämansikoita. Pesuvateihin tulee palloporkkanoita ja vauvapunajuuria.

Minitomaatteja tulee kahdenlaisia, miniluumuja ja tavallisia roikkuvia minejä. Chilit ovat ihania, niitä on jo taimella kolmea eri laatua, saa nähdä miten onnistuvat. Viime kesänä satoa tuli niin paljon että teimme omia chilisäilykkeitä :)

Uutuutena olen tälle kesälle kylvänyt minikurkun siemeniä, niitä sellaisia "coctailkurkkuja" siis.

Yrttejä on monivuotisia ja kesäiloja, salaattia myös mutta vain kesäisin koska talvella siitä ei oikein tule mitään.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatan normaalit:)

Tomaatteja, ruusupapua, pensaspapua, kurkkuja, chilejä, kesäkurpitsaa, talvikurpitsaa, persiljaa, korianteria, rucolaa. Lisäksi salaattia, tilliä. Muutama mangoldi.

Lehtikaalit vaihdan tänä vuonna parsakaaliin.Uusi harso ostettu. 

Talvikurpitsaa vähemmän. Ruusupapua niin että kerkiän kaikki syömään.

Millainen tila sinulla on, parveke, piha tms? 

Tuo on hyvä pointti, pitää yrittää kasvattaa vain se määrä jonka oikeasti syö.... on vaan niin vaikeaa olla jatkokasvattamatta joka ainoata itänyttä tainta :) 

Takapiha. Viljelyksessä ehkä pari aaria. 

Lisäksi pieni itse tehty kasvuone. 10 vuotta taitaa tulla kohta täyteen.

Vierailija
22/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen tänä kesänä minikasvihuonetta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia ja krassia ja kurpitsaa. Ollaan tekemässä pitkä matka, joten enempiä en viitsi.

Vierailija
24/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisinpa minäkin kasvattaa siemenistä, olen onneton puutarhuri. Ne kyllä lähtee kasvuun mutta sitten teen jotain väärin eikä niistä tule mitään. Yrttejä jos ostan kaupasta saan ne viihtymään ruukuissa kyllä, eli näillä mennään. Hulluinta tässä on että asun ok-talossa ja terassilla voisin kasvattaa (kasvimaata en jaksaisi hoitaa). Ihastelen kauniita parvekepuutarhoja.

Vierailija
25/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisinpa minäkin kasvattaa siemenistä, olen onneton puutarhuri. Ne kyllä lähtee kasvuun mutta sitten teen jotain väärin eikä niistä tule mitään. Yrttejä jos ostan kaupasta saan ne viihtymään ruukuissa kyllä, eli näillä mennään. Hulluinta tässä on että asun ok-talossa ja terassilla voisin kasvattaa (kasvimaata en jaksaisi hoitaa). Ihastelen kauniita parvekepuutarhoja.

Tee ohjeiden mukaan :)

Vierailija
26/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon (pienellä) takapihalla kasvimaalla kaskinaurista, hernettä ja perunoita. Ruohosipulia, lipstikkaa ja raparperia omassa penkissään. Istutuslaatikoissa salaatti, suolaheinä, yrtit ja salaattikukat (orvokki, kehäkukka). Kasvihuoneessa tomaatti, kurkku, paprika, chili ja kesäkurpitsa. Marjapensaita jokunen ja kirsikkapuu. Koristekasveina aion kylvää jotain mehiläisiä ja perhosia kutsuvaa sekoitusta, jonka ostin juuri. Sitten niittykukkia. Oispa jo kuopsutusaika.

Vierailija
27/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon (pienellä) takapihalla kasvimaalla kaskinaurista, hernettä ja perunoita. Ruohosipulia, lipstikkaa ja raparperia omassa penkissään. Istutuslaatikoissa salaatti, suolaheinä, yrtit ja salaattikukat (orvokki, kehäkukka). Kasvihuoneessa tomaatti, kurkku, paprika, chili ja kesäkurpitsa. Marjapensaita jokunen ja kirsikkapuu. Koristekasveina aion kylvää jotain mehiläisiä ja perhosia kutsuvaa sekoitusta, jonka ostin juuri. Sitten niittykukkia. Oispa jo kuopsutusaika.

Onneksi on esikasvatusaika!

Vierailija
28/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko uusi kasviharrastaja enkä ole vielä koskaan kasvattanut mitään itse.

Parvekkeelle voisi laittaa värinokkosia ja ehkä pienen yrttivalikoiman tulemaan.

Vierailija
29/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilen tänä kesänä minikasvihuonetta :)

Yksi mahdollisuus olisi halpa muovikasvihuone. Ei tarvi kaivaa mitään perustuksia. Alle 200 euron saa ison muovikasvihuoneen.

Taitaa halvimmat löytää amazonilta.

Jos on heiveröinen niin rakentaa tukikehikon sisäpuolelle. 

"Varsinainen" kasvihuonekasvatus on kallista. Semmoinen missä lämpötila on täysin hallittua. Avomaan tomaatit , kurkut ja pavut menee kasvihuoneessa jossa vaan laitetaan ovi auki kun aamulla lähdetään töihin.

Vierailija
30/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut toiselle paikkakunnalle, kerrostaloasunnosta kerrostaloasuntoon. Aiemmassa oli iso lasitettu parveke, ja kyllä paprikat ja tomaatit kukoistivat!

Tässä uudessa ei ole parveke lasitettu kasvihuoneeksi, joten en tiedä...

Vinkkinä kiinnostuneille, edullisia siemeniä myy seedaholic.

Vierailija
31/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion kokeilla ainakin tomaatin viipaleista uusien kasvatusta.

Kotimainen kirsikkatomaatti menee kokeiluun.

Onko joku onnistunut tuossa touhussa?

Vierailija
32/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aion kokeilla ainakin tomaatin viipaleista uusien kasvatusta.

Kotimainen kirsikkatomaatti menee kokeiluun.

Onko joku onnistunut tuossa touhussa?

On onnistuttu mutta lajikeesta ja lajikkeen vaatimista olosuhteista ei sitten ole mitään tietoa. Kauppapuutarhoissa niillä on optimiolosuhteet kasvuun.

Vierailija
33/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Khat.

Vierailija
34/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persiljaa , salaattia laitoin jo ikkunalaudalle.

Vierailija
35/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekkeella viljelen, ja nyt laitoin vain vähän sitä sun tätä kylvöön, ettei ole hirveän isoa urakkaa koulimisessa, istuttamisessa ja hoitamisessa. Kylvin erilaisia yrttejä, samettikukkia, paria eri tomaattilajiketta ja 5-6 chililajiketta. Toukokuussa kylvän suoraan ulos erilaisia salaatteja, rucolaa, tilliä ja ehkä hernettä. 

Aiempina vuosina olen kokeillut parvekkeella vaikka mitä. Sipuli ja porkkana eivät toimineet, tarvitaan syvä multa, ja sato suhteessa käytettyyn tilaan ja kasvuaikaan on huono. Kesäkurpitsat, kurkut ym. ovat ihan liian isoja, mieluummin kasvatan 10 eri yrttiä kuin yhden kurpitsanrevahkan. Pavuista ja herneistä en ole koskaan saanut mitään isoa satoa, nekin varmasti menestyisivät syvemmässä mullassa paremmin. Viidakkokurkku oli hauska kokeilu, kasvoi vikkelään ja tuli ihan kivasti pieniä hedelmiä. Lehtikaali kasvaa hyvin ruukussa, mutta siihen iskee tosi helposti kaalikoi joka nakertaa koko kasvin pilalle. Bataatti on hauskan näköinen köynnös ihan jopa huonekasvina, mutta satoa ei kannata odottaa. Kaikkein palkitsevimpia parvekkeella kasvatettavia ovat mielestäni yrtit, salaatit, tomaatit ja chilit, niitä tulee laitettua joka vuosi. 

Vierailija
36/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SATIVAA SE ON LAITETTAVA KASVAMAAN HELEVETTI,,, TEKEE KUULEMMA KAUPPANSA HIPEILE JA KAIKEN MAAILMAN SOIJA POJILLE,,, HELEVETTI !!!!!

HUONOIN: KALAT

Vierailija
37/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit, pitää laittaa tää ketju jonnekin talteen!

Ostettiin just talomme viereinen tontti, kuulunut rintamamiestalon alunperin valtavaan tonttiin, josta on sitten lohkottu pienempiä

Tontilla kasvaa jo valmiiksi viinimarjapensaita ja villiä vadelmaa, mutta nyt olis lääniä kasvattaa paljon muutakin. Mulla on yksi sellainen kasvatuslaatikko, jossa olen viljellyt lähinnä yrttejä, salaattia ja porkkanaa, mutta nyt kiinnostais laajentaa, chili ja mansikka kiinnostavat.

Kavatatteko te ihan siemenestä suoraan maahan/astiaan, vai esikasvatatteko ikkunalaudalla jotain? Muistan että mummini kasvatti aina viilipurkeissa ja maitopurkeista leikatuissa astioissa jo aikaisin keväällä taimia ja siirsi ne sitten mökillä maahan.

Vierailija
38/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsit, pitää laittaa tää ketju jonnekin talteen!

Ostettiin just talomme viereinen tontti, kuulunut rintamamiestalon alunperin valtavaan tonttiin, josta on sitten lohkottu pienempiä

Tontilla kasvaa jo valmiiksi viinimarjapensaita ja villiä vadelmaa, mutta nyt olis lääniä kasvattaa paljon muutakin. Mulla on yksi sellainen kasvatuslaatikko, jossa olen viljellyt lähinnä yrttejä, salaattia ja porkkanaa, mutta nyt kiinnostais laajentaa, chili ja mansikka kiinnostavat.

Kavatatteko te ihan siemenestä suoraan maahan/astiaan, vai esikasvatatteko ikkunalaudalla jotain? Muistan että mummini kasvatti aina viilipurkeissa ja maitopurkeista leikatuissa astioissa jo aikaisin keväällä taimia ja siirsi ne sitten mökillä maahan.

Maitopurkit on hyviä. Katso ohjeista mitä suositellaan esikasvatuksesta ja millä vyöhykkeellä olet. Esikasvatuksen voi myös aloittaa myöhemmin kun sanotaan jos eivät elä ulos siirtämiseen asti. Ihan pari viikkoakin jouduttaa satoa.

Vierailija
39/54 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataattia

Maissia

Perunaa

Porkkanaa

Kesäkurpitsaa

Kurpitsaa

Punajuurta

Palsternakkaa