Taapero alkanut vierastaa useita ruokia, milloin helpottaa?
Meidän poika ollut ikänsä varsin erikoinen syömistensä suhteen. Tykkää tällä hetkellä ruispuurosta, punajuurisalaatista ja omenasta. Suklaa ei ole koskaan ollut juuri mieleen, mikä onkin hauskuuttanut kun isänsä on suklaahiiri.
Nyt kuitenkin on alkanut lakkoilla syömisen kanssa vaikka tarjoaisin mielestäni ihan hyvää ruokaa. Välillä omatekoista pitsaa, välillä ihan peruna-kastike-linjalla.. kaikki tökkii enemmän tai vähemmän. Vihannekset on täysin pois pelistä. Aiemmin piti kurkusta ja tomaatista. Nyt eivät kelpaa nimeksikään.
Eli, miten tähän pitäisi suhtautua? Voinko saada tätä naperoa enää pitämään vihanneksista vai onko peli menetetty? Jos en kerran saa suusta palaakaan alas, niin miten voin saada pitämään asioista. Sanokaa uusavuttomaksi, mutta välillä nää pienten ajatukset on täysin mysteerejä.
Monesti ruoka jää välistä, jolloin ei sitten muuta saada. Ennen kuin seuraavalla ruokakerralla. Tämä ei ole tuottanut minkäänlaista reaktiota.
Kommentteja?
Kommentit (2)
Aivan, se ikä olis ollut hyvä mainita. Poika on juuri täyttämäisillään 3v.
Olen ollut suht neutraali ruuan suhteen. Usein ei edes halua tulla ruokapöytään ja joskus ruoka maistuukin jos onnistun keplottelemaan yhden maistiaishaarukallisen suuhun. Toisinaan sit ei todellakaan..
Eli tähän ei auta muu kuin aika. On todella turhauttavaa tarjoilla lapselle ruokaa, joka on aiemmin syönyt mukisematta kaikenlaista kaalilaatikosta lähtien. Nyt vain muutamaa tiettyä juttua, joita laitan toki silloin tällöin. Mutta voi käydä niinkin että yks kaks nekään eivät kelpaa. Minä olen itse kaikkiruokainen ja pidän erikoisemmistakin ruuista. Yritän usein edes maistattaa erikoisempiakin, joten toivon että niistä jäisi edes joku hyvä muistijälki.
ap
En nyt tiedä tarkemmin taaperosi ikää, mutta vastailen. Ekaks jossain kohtaa taaperoikää se kasvu hidastuu ja nälkä siis samaten. Sitten alkaa tulla sitä omaa tahtoa. Mulla on ollut /on kaksi tosi nirsoa lasta ja yksi, joka söi 3v:ksi asti kaiken ja sitten tyssäsi. Eka mahti nirso on nyt 10v kaikkiruokainen (ei pidä kaikesta, maistaa kaikkea ja pitää ihan ns. kehittyneistä ruoista). Nirsoilu alkoi hiljalleen helpottaa eskari-ekaluokka iässä. Tämä jolla tyssäsi niin on nirso ekaluokkalainen, joka täyttää mahansa tykkäämillään (normaalia ruokaa siis kuitenkin) asioilla ja syö tarpeellisen määrän kasviksia ja lihaa (on puhuttu, että elimistö tarvitsee). Nuorin on vielä taapero, että paha mennä sanomaan, mutta luottavailla mielillä, koska isommatkin ovat solahtaneet oikealle tielle. Meillä ei ruoalla leikitä, sitä ei ole pakko syödä, mutta sitten ei kyllä tule mitään muutakaan tilalle. Esikoisen kanssa tahmosin tarjoilemalla joka toinen tai kolmas kerta menevää ruokaa ja muut sitten yritin sivistää. En tiedä oliko tuolla mitään merkitystä. Me vanhemmat kuitenkin syömme monipuolisesti ruokia ja tykkäämme kokeilla uusia juttuja ja tehdä ihan maistuvaa ruokaa. Minä sanoisin, että älä stressaa ja kyllä se siitä. Minä järkeilin joskus, että jos ruokapöydässä oleminen on piinaa niin en opeta siinä lapselle sitä mitä haluaisin. Siksi en ole pakottanut, enkä mäkättänyt. Hyvin ovat hengissä ja riehuakin jaksavat kuten myös keskittyä eli kait nuo ovat tarvitsemansa saaneet.