Mitä ei arkiäiti osaa?
siis mitä ei "muka" osaa?
Törmäsin toisaalla ihmiseen ,joka julisti, että arkiäiti ei todellakaan osaa leipoa focacciaa tai kokata sushia! Repesin täysin sille, koska molemmat onnistuivat minulta aikoinaan 20+ ikäisenä opiskelijayhäitinäkin, saati sitten nyt naimisissa olevana ammattiin valmistautuneena ja urallani varsin hyvin edenneenä pienen surperheen äitinä. olinko arkisempi silloin vai nyt? Sanoisin, että nyt, mutta jokainen määritelköön oman "arkiäitinsä".
Mitä siis "moukkamainen kodinhoidontuellaolija" ei voi osata?
(Ps. Muistakaa pile silmäkulmaan.)
Kommentit (13)
Jaa, järjestää juhlia? Mikä ihmeen arkiäiti.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 08:00"]
[/quote]
Ei aavistustakaan. Luin termin ekaa kertaa yhdeltä palstalta.
Onkohan minun arkeuteni nyt pilalla kun meillä on syöty aamupalalla tuoreita ciapattoja?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 08:00"]
[/quote]
Ei aavistustakaan. Luin termin ekaa kertaa yhdeltä palstalta.
Onkohan minun arkeuteni nyt pilalla kun meillä on syöty aamupalalla tuoreita ciapattoja?
[/quote]Todennäköisesti, musta taas ei taida saada juhlaäitiä, kun olen vieläkin pyjamassa ja tukka takussa. Eikä syöty aamupalaksikaan kuin ruispaloja.
Mä en tunne ketään kodinhoidontuella olijaa. Haetaanko tuollaista tukea kelasta vai sossusta vai työnantajalta?
Niinpä, se on kotihoidontuki. Sanoilla on suuri merkitysero.
Ruuanlaitto ei ole salatiedettä, ihan peruslukutaidolla pääsee siinäkin jo pitkälle. Ei kuitenkaan ole mitään väliä, vaikei sushien tekeminen kiinnostaisi arkiäitiä. Terveellinen ravintohan ei edellytä erikoisuuksia tai ulkomaalaisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 08:14"]
Niinpä, se on kotihoidontuki. Sanoilla on suuri merkitysero.
Ruuanlaitto ei ole salatiedettä, ihan peruslukutaidolla pääsee siinäkin jo pitkälle. Ei kuitenkaan ole mitään väliä, vaikei sushien tekeminen kiinnostaisi arkiäitiä. Terveellinen ravintohan ei edellytä erikoisuuksia tai ulkomaalaisuuksia.
[/quote]
Onko sushi erikoisuus?
Entä muut ulkomaisuudet kuten makaroni, pizza ja peruna?
Ehkä se arkiäiti tarkoittaa minua. Minä en todellakaan osaa leipa foccacciaa tai ciapattoja eikä koko perhe syö sushia puhumattakaan siitä, että kokkailisin sitä.
Kun saan joskus vapaata, menen äärimmäisen harvoin oopperaan. Nyt on ollut jo parin vuoden tauko, kun eletään näitä kuuluisia ruuhkavuosia.
En osaa myöskään vaihtaa pyörän ketjuja tai auton renkaita. En ymmärrä merkkivaatteiden päälle ja ihan yli hilseen menee hifistely käsilaukuilla. Kunhan mahtuu vaippa tai kaksi lompakon lisäksi, niin siinä hyvä laukku!
En soita viulua enkä kuuntele Mahleria. En katso tositv-ohjelmia, inhoan niitä. En vietä aikaani salilla 5 kertaa viikossa enkä juokse juoksulenkkejä iltaisin. En lue kirjaa illassa, hyvä jos kuukaudessa, vaikka lukemisesta nautinkin. En ompele itse lapsen vaatteita enkä ole hyvä näissä nyt niin muodikkaissa käden taidoissa.
Ei ole kysymys oikeasti siitä, etten osaisi vaan siitä, etten viitsi. En viitsi opetella sushin tekoa tai auton renkaiden vaihtoa. Ei riitä into ja palo. Eiköhän se arkiäiti tarkoita, etten ole riittävän trendikäs enkä nykymittapuun mukainen monitaituri vaan tyydyn vähään enkä vaadi itseltäni riittävästi.
Arkiäidin vastakohta on suorittajaäiti, jonka lempipuuhaa on listata palstalla, miten ehtii sitä ja tätä, on kaikessa ihan täydellinen eikä tee virheitä. Suorittajaäidit eivät vain tajua sitä elämän ydintä: virheistä oppii. Ne ovat inhimillisiä. Ne tekevät meistä ihmisiä. Niiden avulla ja kiireettömästä, tavallisesta arjesta kasvaa riittävän hyviä aikuisia.
Minä en pidä arkiäidin vastakohtana suorittajaäitiä vaan "juhlaäitiä" joka osaa estetiikantajulla, huumorintajulla ja kättensä taidoilla loihtia arjestakin juhlaa. Arkiäidit ja juhaläidit ovat molemmat mukavia olemassa.
Suorittajaäiti sen sijaan on melkein yhtä kammottava kuin 13:n tyyppinen katkeroäitikin.
no arkiäiti osaa ainakin kirjoittaa
Pyydän anteeksi typing errors.
Ipad ja minä emme oikein synkronisoi.
Kiitos kuitenkin kannustavasta viestistäsi ja merkittävästä lisästä aloituksen etenemiselle.
Ottaisin mielelläni osaa ketjuun mutta en ymmärrä tuota "arkiäiti" käsitettä. Voitko avata hieman, mitä se tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 16:11"]
Ottaisin mielelläni osaa ketjuun mutta en ymmärrä tuota "arkiäiti" käsitettä. Voitko avata hieman, mitä se tarkoittaa?
[/quote]
Ei aavistustakaan. Toisaalla siitä kirjoitettiin näin:
"Mistä Pirkkalehdestä nämä ovat? Arkiäitiraukka tuskin tietää, mikä on focacciaa ja raha ei totisesti riitä ilmakuivattuun kinkkuun!Ja niin sitä pyöräytellään parivuotiaille sushia. Sillä tavalla."
Minusta se oli hauska viesti. Kateellinen, kitkerä, ilkeäksi ja latistavaksi tarkoitettu tietenkin, niin kuin tuollaisilta ihmisiltä aina, mutta samalla suloisen pateettinen. Vaan mikä ON arkiäiti?
Jos arkiäiti menee illalla uls, hän menee leffaan tai baariin, ei missään tapauksessa oopperaan.