Tapahtui eilen bussissa
Katselin eilen bussissa kun nuori nainen valtavinen tekokynsineen söi uppopaistettuja kanankoipia (asun Lontoossa, sinänsä ei harvinainen näky). Laittoi roskansa takaisin paperipussiin ja jätti sen pussin siihen istuimelle lähtiessään! Minä nousin penkistäni ja nappasin pussin ja ojensin sen naiselle sanoen hyvin kohteliaasti "anteeksi unohditte roskanne". Koko bussin väki pidätti hengitystään ja naisen ilme oli aika murhaava mutta otti hän sen pussin kuitenkin.
Kerroin tästä työkaverilleni ja hän sanoi ettei ymmärrä miksi tein noin, kun "maailmassa on isompiakin ongelmia kuin joku bussia roskaava" ja "kyllä siivoojat siivoo sen bussin". Myös että "kaikkihan noin tekee", johon sanoin että minä en todellakaan ole koskaan jättänyt roskia bussiin tai muuhunkaan julkiseen paikkaan. Luulen että olen löytänyt syyn siihen että maailma menee vaan huonompaan suuntaan. Se on tuo nuorten asenne että kyllä joku muu siivoaa heidän jälkensä ja ei tarvi niinkun huolehtia noista pikkujutuista kunhan postaa tarpeeks huolestuneita twiittejä ilmastonmuutoksesta tai muista isoista asioista. Ei tajuta että nuo "pikkuasiat" kerääntyy ja niistä tulee isoja asioita ja että jokainen on vastuussa omista teoistaan. Ja ihan näillä omilla teoillaan voisi pikkuhiljaa muuttaa maailmaa parempaan suuntaan. Ja en siis ole itsekään mikään tantta vaan kolmekymppinen.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Oot just niin tantta kuin tantta vaan voi olla. Ikää siihen ei näemmä paljoa tarvita :)
Mä en usko, että sun työkaverit ovat noin idiootteja.
Usko huvikses, en mäkään uskonut ennen kuin itse kuulin. Kuitenkin muuten ihan järkevän oloinen tyttö, tosin on se töissäkin vähän huithapeli välillä. Ja jos sille yrittää opettaa miten tehdä jotain paremmin tai tehokkaamin niin vastaus on aina että "ihmiset tekee asiat eri tavalla". Joo mut joihinkin asioihin on objektiivisesti parempia ja huonompia tapoja tehdä. Esim jos sä peset astiat "sun tyylillä" ja se tyyli on viruttaa niitä kylmän hanan alla niin kyllä se mun tyyli on ihan objektiivisesti parempi.
Samaa asennetta kuvastaa myös kun kerran söin omenaa töissä ja se sattui olemaan ihan sikahyvä omena, niin sanoin työkaverille, eri siis, et tää omena tekee mut iloiseksi. Kaveri oli ihan öönä et siis miten voi olla iloinen jonkun omenan takia. Yritin selittää et onnellisuus koostuu pienistä ilonaiheista pitkin päivää jotka pitää vaan huomata, hän vaan katto minua niin kuin jotain hullua... Meinaan siis että samaa asennetta et pikkujutuilla ei oo mitään merkitystä, suurpyörteisyyttä väärällä lailla.
ap
Tuota, mitä ne valtavat tekokynnet tähän liittyi?
Vierailija kirjoitti:
Samaa asennetta kuvastaa myös kun kerran söin omenaa töissä ja se sattui olemaan ihan sikahyvä omena, niin sanoin työkaverille, eri siis, et tää omena tekee mut iloiseksi. Kaveri oli ihan öönä et siis miten voi olla iloinen jonkun omenan takia. Yritin selittää et onnellisuus koostuu pienistä ilonaiheista pitkin päivää jotka pitää vaan huomata, hän vaan katto minua niin kuin jotain hullua... Meinaan siis että samaa asennetta et pikkujutuilla ei oo mitään merkitystä, suurpyörteisyyttä väärällä lailla.
ap
Juuri näin! Nykyisin ihmiset eivät huomaa niitä pieniä iloa tuottavia asioita arjessaan. Niitä "ilon pisaroita", kuten edesmennyt Veikko Lavi muistaakseni jossain laulussa mainitsi. Iloista kevattä kaikille!
Uppopaistettuja? Oletko ihan varma, ettei pelkästään friteerattuja?
Lisäksi kiinnostaa, että miten se nainen osasi suomea, oliko se meikäläisiä? Kun minä sanon Lontoossa bussissa jollekin, että hei, unohdit roskasi, niin ei ne ymmärrä. Ne on ulkomaalaisia!
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kiinnostaa, että miten se nainen osasi suomea, oliko se meikäläisiä? Kun minä sanon Lontoossa bussissa jollekin, että hei, unohdit roskasi, niin ei ne ymmärrä. Ne on ulkomaalaisia!
Onko näin yksinkertaisia ihmisiä olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos näen pitkät tekokynnet, ajattelen, että niiden aluset oletusarvoisesti ovat töhnäiset. En söisi sen ihmisen laittamaa salaattia tai mitään muutakaan.
Aloituksen kuvauksessa tekokynsinainen siis söi ilmeisesti sormin rasvaisia eväitään. Puhdistikohan kätensä sen jälkeen ja koska? Yök.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä sen takia jäin tuijottamaan että mua kiehtoi miten sellaisilla pystyy yleensäottaen syömään:) En muuten ehkä olisi huomannut koko roskaamisyritystä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin no jos olisin tänne kirjoittanut että "excuse me you forgot your rubbish" niin joku ois tullu kommentoimaan että joo suomalaisella keskustelupalstalla kirjotellaan englanniksi. Can't win...
En tiedä onko aloitus provo mutta olen ihan samaa mieltä. Nykyään puhutaan suuria sanoja ekologisuudesta ja maailman pelastamisesta mutta samalla tehdään päivässä kymmeniä pieniä asioita jotka yhteen liittyneinä saastuttaa ja tuhoaa.
Veikkaan että esim perjantaina ilmastomielenosoitukseen osallistuneet viskoo tulevana Vappuna taas puistot täyteen jätettä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko aloitus provo mutta olen ihan samaa mieltä. Nykyään puhutaan suuria sanoja ekologisuudesta ja maailman pelastamisesta mutta samalla tehdään päivässä kymmeniä pieniä asioita jotka yhteen liittyneinä saastuttaa ja tuhoaa.
Veikkaan että esim perjantaina ilmastomielenosoitukseen osallistuneet viskoo tulevana Vappuna taas puistot täyteen jätettä.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Ja siksi sun ei tarvitse tehdä paremmin koska on "ne toiset" jotka tekevät huonommin?
Ei.
Keskity siihen omaan hiihtoon ja tee se niin hyvin kuin pystyt. Niin kaikki kunnon ihmiset tekevät.
Minua ainakin ilahduttaa se että nuoriso on kiinnostunut oikeasti tärkeistä asioista ja isosta kuvasta. Silloin ku itse kävin mielenosoituksissa ne olivat lähinnä McDonaldsia ja turkistarhausta vastaan, jotka tietysti ovat vastustettavia mutta eivät niin vastustettavia kuin meitä kaikkia uhkaava ympäristötuho, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis apua. Sun täytyy olla provo, näin yksinkertaisia ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näin yksinkertaisia ihmisiä olemassa?
Onko kaltaisiasi sarkasmia tajuamattomia oikeasti olemassa? Ainakin 16 kpl tyhmiä löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis apua. Sun täytyy olla provo, näin yksinkertaisia ei voi olla.
No kerro ihmeessä, että osaako ne Lontoossa suomea? Ap ei ainakaan osaa englantia.
Joo ei tämä AP kyllä asu missään Lontoossa ja ole siellä töissä, ei ainakaan jos katsoo miten hän kirjouttu tuota enkkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ulkomaalaisia. Sinä olet.
Oot just niin tantta kuin tantta vaan voi olla. Ikää siihen ei näemmä paljoa tarvita :)
Mä en usko, että sun työkaverit ovat noin idiootteja.