e-pillereiden aloitus
Pitäis aloittaa nyt tänään kun alkoi kuukautiset, mutta pelottaa pillereiden vakavat haittavaikutukset. Tiedän että riski on pieni mutta silti ajattelee mitä jos sattuiskin omalle kohdalle ja lähtis henki tai vammautuis, varmaan todella kivaa lapsille... Kuukautis vaivoihin määrättiin pillerit.
Kommentit (17)
Jos et halua raskautua enää, mikset ota hormonikierukkaa? Auttaa kuukautisongelmiin eikä veritulppariskiä ole. Samalla saat ehkäisyn 5 vuodeksi kuntoon. Edullistakin vielä.
mulla on ollut mirena. sain siitä niin pahoja haittavaikutuksia että toista en ota. Minulla oli runsasta vuotoa koko sen ajan kun kierukka oli käytössä eli kuukautiset kokoajan monta kuukautta putkeen, sain aknen joka vaati antibioottikuureja(ab-kuureja joita mun pitäis mieluiten välttää koska omaan laajan ab-allergian). Limakalvot kuivui niin ettei pystyn harrastamaan seksi ja jos harrastin sain joka kerta jonkun emätin tai virtsatietulehduksen. Samat ongelmat alkaa kun otan käyttöön cerazette tai microluton minipillerit. Mini-pill on ollut ainoa minipilleri joka sopinut joten kuten, aiheuttaa vaan alakuloa ja turvotusta.
Sitten sun pitää tyytyä niihin pillereihin. Ei kannata panikoida veritulpasta, se on äärimmäisen epätodennäköinen, jos sulla ei ole mitään riskitekijöitä kuten se tupakointi.
Jep, jokaisen se pitää harkita omalla kohdallaan... Mä oon syönyt niitä elämästäni noin 15 vuotta ihan ehkäisyyn eikä minua ole koskaan nuo vakavat niin huolestuttanut, kun ovat niin harvinaisia kuitenkin - mua on vaan ärsyttänyt ne ei-vakavat mutta mulla hormoneista tulevat kuten itkuisuus ja ärtyisyys, ihon ja limakalvojen kuivuminen, ruokahalun lisääntyminen.
No jos sun vaivat on elämää haittaavia niin joku lääkityshän niihin on oltava. Lääkkeillä on usein sivuvaikutuksia.
Ei siihen veritulppaan välittömästi kuole. Lue pakkausseloste niin osaat toimia jos oireita tulee.
Mulla puutuu usein käsi jännitysniskan takia. Joskus mulla menee niska niin jumiin että saatan pyörtyä. Mistä helkkarista mä sen tiedän puutuuko mulla joku paikka niskajumin takia vai sen takia että saan jonkun tulpan tms? lisäks mulla aina vihloo rintakehä alueella mikä johtuu rintaranka jumeista kun ei tutkimuksissa oo löydetty muutaku harmiton svt rytmihäiriö joka on ilmaantunu vaan kerran elämäs.
vaikea tietää koska tosi kysees.. lisäks mulla on hieman taipumusta paniikkikohtauksiin.. tosin niitä ei onneks oo ollu nyt 2-3vuoteen..
E-pillerit vähentävät munasarjasyövän riskiä. :)
Veritulpasta kannattaa olla huolissaan, jos on vanhempi, tupakoiva ja ylipainoinen. Kahdelle viimeisellekin voi tehdä jotain.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:10"]
Mulla puutuu usein käsi jännitysniskan takia. Joskus mulla menee niska niin jumiin että saatan pyörtyä. Mistä helkkarista mä sen tiedän puutuuko mulla joku paikka niskajumin takia vai sen takia että saan jonkun tulpan tms? lisäks mulla aina vihloo rintakehä alueella mikä johtuu rintaranka jumeista kun ei tutkimuksissa oo löydetty muutaku harmiton svt rytmihäiriö joka on ilmaantunu vaan kerran elämäs.
vaikea tietää koska tosi kysees.. lisäks mulla on hieman taipumusta paniikkikohtauksiin.. tosin niitä ei onneks oo ollu nyt 2-3vuoteen..
[/quote]
Jos sulla on toispuolista puutumista niin voit testailla ettei olekin aivotulppa kokeilemalla että pystyt liikuttamaan molempia puolia kasvoista, liikuttamaan molempia käsiä ja jalkoja normaalisti, puhumaan selvästi. Mutta jos on usein noita puutumisia jumien takia niin eipä sitä kannata ehkä joka puutumista alkaa epäilemään että on aivoveritulppa.
Niin se raskauskin vähentää munasarjasyöpäriskiä. Kaksi lasta löytyy minulta. E-pillerit suojaa yhdeltä syövältä mutta nostaa riskiä taas kahteen muuhun syöpään(rintasyöpä, kohdunkaulansyöpä).
ikää 28, en tupakoi ja paino on vielä normaalin bmin rajoissa. lievä ylipaino on lähellä. minipillerit sai kilot kertymään todella tehokkaasti. ikinä ennen ei ole ollut painon kanssa ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 21:14"]
ei todellakaan kannata e-pillereitä käyttää. paitsi jos haluaa ittensä tappaa... tollaset puutumiset ja rintakivut voi olla vaikka ja mitä... sitte meet ja alotat pillerit nii siinä on sata varma aivo tai sydän infarkti. jes
[/quote]
No aika rohkeasti luvattu tuollainen "sata varma aivo infarkti".
Itse käytin aikoinaan vuosikausia pillereitä ilman mitään oireita. Raskauden jälkeen aloitin ne taas ja minulla kävi huono tuuri ja sain keuhkoveritulpan. Se on kuitenkin erittäin harvinaista.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 21:14"]
ei todellakaan kannata e-pillereitä käyttää. paitsi jos haluaa ittensä tappaa... tollaset puutumiset ja rintakivut voi olla vaikka ja mitä... sitte meet ja alotat pillerit nii siinä on sata varma aivo tai sydän infarkti. jes
[/quote]
Heh, ai oikein satavarma... Ihme kun Suomessa on naisten keski-ikä nykyaikana niinkin korkea vaikka e-pillereitä käytetään paljon... Eikö ne käyttäjät kuolekaan suurissa määrin noihin infarkteihin ;-)
Raskaudessa on suurempi veritulppariski kuin pillereissä. Miten uskallat raskautua?
Lisäksi pillereiden veritulppariski koskee lähinnä tupakoivia ylipainoisia naisia, jos et kuulu heihin, riski on olematon. Todennäköisempää on jäädä auton alle matkalla apteekkiin.
Kait sitä vaan pitää rohkaistua ja aloittaa... Huh...
No, toisaalta voit lopettaa pillereiden syömisen ihan milloin haluat, ja hormonijämät poistuvat elimistöstä reilussa vuorokaudessa.
Olen itse syönyt pillereitä 11 vuotta, ja tehnyt välissä kaksi lasta. Ei mitään sivuvaikutuksia, mutta paljon myönteisiä vaikutuksia. Ekat kaksi kuukautta olivat hankalia kunnes elmistö tottui, mutta silloinkin kyse oli enemmän omasta henkisestä asennoitumisesta kuin siitä että elimistö olisi jotenkin yrittänyt viestittää, että ei sopeudu pillereihin.
Ei olekaan enää tarkoitus raskautua. Onneksi sain lapset 20-23 ikäisenä kun en tiennyt mitään siitä että veritulppia tai infarkteja voi saada raskaudesta tai pillereistä.