Maalaisjärjettömät naapurit kailottamassa kerrostalossa Helsingissä... mikä on "etiketti"?
Olen muuttanut Helsinkiin n. kuukausi sitten ja on ollut aivan ihanaa.
Ainut asia mikä minua ihmetyttää kovasti on se, että kun ihmiset tulevat kotiin pe- ja la-yönä esim. 1-2 välillä aamuyöstä varmaankin juhlimasta, he eivät ollenkaan ajattele että kun he astuvat vanhan kerrostalon porraskäytävään, heidän rääkymisensä ja kailottamisensa kaikuu kuin megafonilla jokaikiseen asuntoon syvälle asti.
Joka ikinen viikonloppu on naispuolisia henkilöitä jotka jo rakennuksen pääsisäänkäynnistä astuessaan huutavat, nauraa räkättävät, puhuvat puhelimessa kovaa jne. vaikka on jo aamuyö ja selvästikin hiljaisuuden aika.
Onko tämä kovinkin yleistä, ja mikä olisi oikea tapa reagoida tähän? Voisin ihan hyvin rynnätä huoneestani heille sanomaan, mutta tuntuu että keskellä yötä tuollainen konfrontaatio voisi aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää. Minulla ei ole hajuakaan missä he asuvat ja keitä he ovat, koska asun itse ylimmässä kerroksessa. Kailotus kuuluu pitkin rappukäytävää kaikkialle ja ovista läpi.
Jostain syystä kukaan muu ei ole heille sanonut mitään ikinä...
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
No jos Fredalla on, saattavat olla myös AirBnB-vieraita.
Veikkaan tätä itsekin. Bulella ja Fredalla sijaitsee vaikka kuinka monta AirBnB- ja Forenom-asuntoa joihin jengi tulee bilettämään ja käytös on sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se vuokratalo, jossa kaikki asuvat nimen omaan vuokralla?
Helsingissä on asunto-osakeyhtiöitä, joissa on paljon pieniä asuntoja. Suurin osa asunnoista on sijoitusasuntoja, joissa asuu nuoria vuokralla.
Fredan koko idea on että voi kävellä baarista kotiin eikä tarvitse mennä taksilla.
Muuta Krunaan jos haluat hiljaisuutta umpikorttelialueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa taloyhtiössä ap asuu?
Mitä tarkoitat tuolla?
ap
Ohiksena: pistin saman asian merkille aloituksessasi. Tulit puhuneeksi huoneestasi ulos ryntäämisestä eli paljastit asuvasi opiskelija-asunnossa. Kukaan kerrostalossa asuva ei puhu asunnostaan huoneena.
Niissä on paljon bilettävää porukkaa, ja humalastahan tuo piittaamattomuus johtuu, ei mistään "maalaisjärjen puutteesta". Kännissä volyymi nousee ja piittaamattomuus muista.
Lisäksi opiskelijaasunnoissa on "huoneissa" kevyempi äänieristys ovissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Känniläiset huutaa yhtä paljon maalla kuin kaupungissakin. Kännissä ihminen ei vaan tajua kailottavansa. Ei se asuinpaikasta ole kiinni.
Jep mutta maalla ei ole rakennuksia joissa kaikuu kuin katedraalissa. Siis ei tuohon aikaan yöstä edes normaalilla puheäänellä tulisi puhua käytävillä joissa kaikuu noin pahasti, voi odottaa kunnes pääsee sisään asuntoonsa.
Ei tietenkään tulisi, mutta kännissä oleva ihminen ei vaan tajua kailottavansa. Yhtä paljon ne känniläiset huutaa esim. Tampereella kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa taloyhtiössä ap asuu?
Mitä tarkoitat tuolla?
ap
Ohiksena: pistin saman asian merkille aloituksessasi. Tulit puhuneeksi huoneestasi ulos ryntäämisestä eli paljastit asuvasi opiskelija-asunnossa. Kukaan kerrostalossa asuva ei puhu asunnostaan huoneena.
Niissä on paljon bilettävää porukkaa, ja humalastahan tuo piittaamattomuus johtuu, ei mistään "maalaisjärjen puutteesta". Kännissä volyymi nousee ja piittaamattomuus muista.
Lisäksi opiskelijaasunnoissa on "huoneissa" kevyempi äänieristys ovissa.
Anteeksi väärinkäsitys, mutta kyllä tämä on ihan asunto. Rakennus on todella vanha joten siksi kuuluu kaikki läpi. Jos olisin tieten tahtoen opiskelijakämppään muuttanut, niin en valittaisi, kaikkihan tietää että niissä on hirveä meno.
ap
Meidän taloyhtiössä sai vuokralaiset aika pian kyytiä, 2,5 kk niin saatiin häädetyksi.
Olen asunut 10 vuotta Helsingissä eri kerrostaloissa enkä ole koskaan kokenut vastaavaa. Ei todellakaan ole normaalia, ellet asu jossain opiskelijaboksissa. Siellä tuollainen käytös on varmaan yleisempää.