Maalaisjärjettömät naapurit kailottamassa kerrostalossa Helsingissä... mikä on "etiketti"?
Olen muuttanut Helsinkiin n. kuukausi sitten ja on ollut aivan ihanaa.
Ainut asia mikä minua ihmetyttää kovasti on se, että kun ihmiset tulevat kotiin pe- ja la-yönä esim. 1-2 välillä aamuyöstä varmaankin juhlimasta, he eivät ollenkaan ajattele että kun he astuvat vanhan kerrostalon porraskäytävään, heidän rääkymisensä ja kailottamisensa kaikuu kuin megafonilla jokaikiseen asuntoon syvälle asti.
Joka ikinen viikonloppu on naispuolisia henkilöitä jotka jo rakennuksen pääsisäänkäynnistä astuessaan huutavat, nauraa räkättävät, puhuvat puhelimessa kovaa jne. vaikka on jo aamuyö ja selvästikin hiljaisuuden aika.
Onko tämä kovinkin yleistä, ja mikä olisi oikea tapa reagoida tähän? Voisin ihan hyvin rynnätä huoneestani heille sanomaan, mutta tuntuu että keskellä yötä tuollainen konfrontaatio voisi aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää. Minulla ei ole hajuakaan missä he asuvat ja keitä he ovat, koska asun itse ylimmässä kerroksessa. Kailotus kuuluu pitkin rappukäytävää kaikkialle ja ovista läpi.
Jostain syystä kukaan muu ei ole heille sanonut mitään ikinä...
Kommentit (28)
Mistä tiedät, että kukaan muu ei ole heille sanonut mitään ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää !
On elämää, mutta kyllähän kerrostalon hiljaisuuden sääntöjä normaalisti ihmiset noudattaa.
Kellään tutulla keneltä olen kysynyt ei ole ollut tällaisia ongelmia, koska ihmiset ymmärtävät että hiljaisuus on hiljaisuus.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että kukaan muu ei ole heille sanonut mitään ikinä?
Totta, saattaahan olla että ovat sanoneet seuraavana päivänä jne.
Mutta ainakaan silloin yöllä ei ole kukaan tullut ovenraosta sanomaan mitään, koska kaiken puheäänen käytävältä kuulee.
Nuo on yleensä niitä, jotka ovat ensimmäistä kertaa muuttaneet omilleen. Saa meluta niin paljon kuin sielu sietää kun ei ole vanhemmat kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa taloyhtiössä ap asuu?
Mitä tarkoitat tuolla?
ap
Heippalappua vaan sinne ilmoitustaululle.
Känniläiset huutaa yhtä paljon maalla kuin kaupungissakin. Kännissä ihminen ei vaan tajua kailottavansa. Ei se asuinpaikasta ole kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tuolla?
ap
Tietyillä alueilla ja taloissa on enemmän vuokra-asuntontoja, joissa asuu nuoria bilettäjiä. Omassa rapussani niitä ei asu ensimmäistäkään.
Meitä on moneksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tuolla?
ap
Tietyillä alueilla ja taloissa on enemmän vuokra-asuntontoja, joissa asuu nuoria bilettäjiä. Omassa rapussani niitä ei asu ensimmäistäkään.
Tämä on fredalla. ap
Vierailija kirjoitti:
Känniläiset huutaa yhtä paljon maalla kuin kaupungissakin. Kännissä ihminen ei vaan tajua kailottavansa. Ei se asuinpaikasta ole kiinni.
Jep mutta maalla ei ole rakennuksia joissa kaikuu kuin katedraalissa. Siis ei tuohon aikaan yöstä edes normaalilla puheäänellä tulisi puhua käytävillä joissa kaikuu noin pahasti, voi odottaa kunnes pääsee sisään asuntoonsa.
Viesti tilanteista isännöitsijälle.
Jos tunnistat mölyapinat, sano heille suoraan.
No jos Fredalla on, saattavat olla myös AirBnB-vieraita.
Vierailija kirjoitti:
No jos Fredalla on, saattavat olla myös AirBnB-vieraita.
Ok, tuo ei tullutkaan mieleeni. Nyt kun olen AirBnB-listoja selannut näköjään hirveä määrä niitä täällä keskustassa... eipä tullut mieleenkään että tuo olisi mahdollinen negatiivinen puoli täällä asumisessa kun muutin.
Kun itse muutin tänne oli vuokrasopimuksessa selvästi että "EI AIRBNB:tä TAI ALIVUOKRAUSTA ILMAN VUOKRANANTAJAN KIRJALLISTA LUPAA". Mitenhän lienee yleensä, rikkovatko vaan räikeästi noita sääntöjä?
ap
Siis onko se vuokratalo, jossa kaikki asuvat nimen omaan vuokralla?
Mikä ongelma? Kun meteliä tulee, avaat oven ja karjaiset HILJAA!
up