Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei ulkosuomalaiset joiden luona käy vieraita kotimaasta

Vierailija
17.03.2019 |

Te jotka asutte ulkomailla. Miten törkeitä juttuja on tullut vastaan, jos olette erehtyneet antamaan "bed and breakfast" -tyylisen asumuksen jonkun Suomesta tulevan vieraan loman ajaksi?

Itsellä olisi tulossa muutaman vuoden komennus suosittuun turistipaikkaan ja jo nyt on kyselty ilmaista majoitusta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei toteutunut,mutta suoraan " voithan sinä tarjota sitten kun me maksetaan lennot"

Niin ystäväpariskunta ois maksanu lentonsa ja tullut bilettään bangkokiin kun olin työkomennuksella.

Käyttörahaa ei ois ollu ollenkaan. Ja suunnittelivat kuukauden matkaa.

Vierailija
22/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat oli aina ihan tosi jees, eikä kukaan todellakaan käyttäytynyt millään lailla huonosti.

Eniten ehkä ahdisti se, että kun oltiin oltu ulkomailla jo vuosia ja sitten kerrottiin, että palataan Suomeen, niin sinä viimeisenä keväänä meillä oli vieraita tyyliin niin, että kuski vei edelliset kentälle ja nappasi samalla uudet vieraat kyytiin. Kiva että suunnitelmat konkretisoituivat vierailuksi, se oli oikeestaan tosi kiva, mutta lopussa kun alkoi itsellä jo muutto painaa päälle niin oli vähän rankkaa. Viimeisen viiden kuukauden aikana meillä kävi kymmenen vierasporukkaa, joista useampi kuin yksi oli viikon.

Ehkä samaan meni jonkin verran se, että toki kaikki oletti, että käyn heidän kanssaan turistipaikoissa ja kaupungilla, markkinoilla jne. eikä mulla olis oikeen ollut siihen aikaa.

Mutta kaikki esim. osallistuivat täysillä ruokakustannuksiin ja tarjosivat jopa ulkona meille aterioita (hintataso huomattavasti Suomea alhaisempi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pahimpia ovat pitkään viipyvät vieraat. Omakin elämä on elettävänä ja samalla kestitset useita viikkoja vieraita. Meillä pisimpään viihtyneet vieraat ovat olelleet kuusi viikkoa. Kuinka moni ottaisi Suomessa täysihoitoon vieraita puoleksitoista kuukaudeksi?

Vierailija
24/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään meillä käy vain mieluisia ja kivoja vieraita, mutta alkuaikoina ulkomaille muutettuani en ollut vielä oppinut sanomaan ei kaikille tunkeilijoille. 

Eräät vieraat toivat ruisleipää, salmiakkia ja suklaata tuliaisiksi, pyysivät niistä rahaa ja sitten soivät reissunsa aikana niistä suurimman osan ja loput pakkasivat  mukaansa lähtiessään. Seuraavan kerran kun olivat tuppaamassa kylään sanoin ettei käy. 

Toinen vieras kiukutteli epämukavasta sohvasta ja vaati että hän saan meidän makuuhuoneen vierailunsa ajaksi ja me voitaisiin nukkua sohvalla.... 

Yksi kaksilapsinen perhe oletti että vanhemmat pääsevät joka ilta kahdestaan rilluttelemaan ja minä voin toimia lastenvahtina

Ja yksi vieras roudasi kaiken maailman baarituttavuuksia meille, oli kiva herätä aamulla kun aamupalalla istui joku random kundi. 

Vierailija
25/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ulkomailla ja kaveri tuli kylään,  äitini oli antanut hänelle rahaa ja pyytänyt ostamaan mulle tuliaisiksi lehtiä, karkkia ja hajuvettä.

Kaveri toi yhden pussin turkkareita  ja kuulin vasta jälkeenpäin että äiti oli antanut hänelle satasen tuliaisia varten. Kun sitten kysyin kaverilta tästä hän vaan sanoi ettei ollut loytänyt äitini pyytämiä tuotteita joten ei sitten ostanut mitään eikä palauttanut rahojakaan koska oli kuulema maksanut mulle illallisen ravintolassa.... 

Emme ole enää ystäviä.

Vierailija
26/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu täällä kohta 17 vuotta, pieni paikka mutta tunnettu Suomessa. Vieraita ei ole tungokseen asti välimatkan vuoksi. Ystävät tietävät että ovat tervetulleita mutta hoitavat itse itsensä ja ovat käyneet myös auttamassa yritykseni kanssa, puolituttuja en majoita kuin hätätapauksissa.

Vierailija
27/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole varsinaisesti huonoja kokemuksia mutta kerran sunnuntai-iltana soi puhelin ja eräs yhden kerran tapaamani kaverin kaveri ilmoitti olevansa lentokentällä ja tulleensa tänne Nizzaan nyt pysyvästi ja suunniteli asuvansa mun luona kunnes löytäisi työpaikan ja asunnon. 

Sanoin etta yhdeksi yöksi voi tulla koska kello oli jo paljon enkä halunnut jattaa tyyppiä ihan pulaan, mutta minun pieneen yksiööni ei todellakaan voinut majoittua pidemmaksi aikaa. 

Vierailija
28/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran kutsuttuna vieraana tullut kaveri, joka oli täysin kykenemätön tekemään mitään yksin. Tukholmassa olisi tekemistä työpäivieni ajaksi, mutta vieras mieluummin istui kämpillä odottamassa. Odotusarvo oli, että minä suunnittelen ja toteutan kaiken ohjelman. Ilmaus 'pitkä viikonloppu' osui ihan nappiin.

Vierailija
29/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu nyt yhdeksän vuotta Saksassa, eikä vieraita nyt riesaksi asti ole ollut. Päinvastoin, on ihan mukava kun joku käy. Molempien vanhempia ja ihan vaan yksi kaveri joskus kummaltakin. Ei edes kaikki sisarukset ole käyneet.

Jos oma siskoni on ollut koko perheen kanssa liikkeellä, niin ovat menneet jopa hotelliin ihan oma-aloitteisesti (meillä on vähän pienet tilat). Ja oikeastaan jokainen vierailija (ehkä anoppia lukuunottamatta) on "hyvittänyt" vierailunsa tarjoamalla maksamaan kaupassa ja/tai runsain tuliaisin (on siis pyydetty tuomaan jotain, eikä ole huolittu maksua)

Vierailija
30/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä appivanhemmat odottavat täysihoitoa, eivät tee mitään oma-aloitteisesti vaan istua kököttävät sohvalla ja odottavat että kaikki kannetaan eteen ja järjestetään viihdykettä

Pahinta oli silloin kun meidän kaksoset olivat just syntyneet ja appikset tulivat ”auttamaan”. Ei niistä ollut mitään apua, pelkkää ylimääräistä stressiä.

Vierailija
31/67 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa asumme mekin. Pääasiassa on todella mukavaa, kun Suomesta tulee vieraita kylään eikä mitään valittamista. Joitakin kertoja on käynyt niin, että ollaan tulijoiden kanssa sovittu päivän-parin majoituksesta, mutta sitten ovatkin saapuessaan ilmoittaneet (eivät siis edes kysy) jäävänsäkin meille viikoksi. Tai sovittuna lähtöpäivänä alkaneet sumplia, että voisivatkin vielä jäädä viikonlopuksi tms. Mikä periaatteessa ei haittaisi, mutta kun yleensä ollaan sitten jo sovittu omaa muuta menoa sille ylimääräiselle ajalle. Oma lukunsa on ne (yllättävän monet), jotka tänne tullessaan odottavat meidän esittelevän heille nähtävyyksiä, vievän heitä syömään/huolehtivan että heillä on syötävää, ja järjestävän heille ohjelmaa koko vierailunsa ajaksi. Mikä sekin on joskus pienissä määrissä ihan hauskaa, mutta yleensä meillä olisi omille lomapäiville, vapaa-ajalle ja rahalle muutakin käyttöä...

Vierailija
32/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti kiukuttelijasta, minulla kanssa tuollainen.

Tulee silloin kun itselle sopii, valittaa sohvalla nukkumisesta ja ottaa lapsen huoneen, lapsi sohvalle. Hokee "mulla on nyt loma".

Odottaa että koko perhe mennään hänen tahtiin. Ei laita ruokaa/tiskaa/pese pyykkiä/käy kaupassa/ siivoa edes omia jälkiä.

Viimekerran jälkeen laitoin välit poikki.

Vierailija
33/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee silloin kun itselle sopii, valittaa sohvalla nukkumisesta ja ottaa lapsen huoneen, lapsi sohvalle. Hokee "mulla on nyt loma".

Odottaa että koko perhe mennään hänen tahtiin. Ei laita ruokaa/tiskaa/pese pyykkiä/käy kaupassa/ siivoa edes omia jälkiä.

Annoitko hänelle koskaan palautetta? Jos, miten reagoi?

Vierailija
34/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme viisi vuotta Aasiassa ja vierailijoita kävi onneksi harvakseltaan. Yhtään kaukaisempaa tuttavuutta tai etäistä sukulaista emme huolineet nurkkiimme.

Olen samoilla linjoilla, että oli ihanaa kun perhe ja ystävät kävivät kylässä ja halusivat viettää aikaa kanssamme, mutta joukkoon mahtui ärsyttäviäkin vierailijoita.

Eniten ärsytti ne vieraat, jotka tulivat meille ns. täysihoitoon. Makasivat sohvalla kun minä tiskasin kaikkien tiskit ja siivoilin heidän jälkiään. Tropiikissa on tosi tärkeää pitää koti puhtaana eikä esim. ruokaa voi jättää pöydälle, koska se kerää heti ympärilleen muurahaisia ja pahimmassa tapauksessa torakoita. Vaikka kaikille vieraille selitin näitä tropiikissa asumisen haittapuolia, eivät kaikki uskoneet, vaan pitivät minua jonakin siivoushysteerikkona. Enkä ymmärrä kuka muutenkaan kehtaa sotkea toisen kodissa, heittää märät pyyhkeet kasaan jonnekin nurkkaan, jättää vessanpöntön hirveään kuntoon, aamupalan jälkeen omat astiat ja ruoat pöytään jonkun muun siivottavaksi jne.

Raskaita olivat myös valittajat: aina oli joko liian kuuma tai liian kylmä ja joka hetki olisi meidän pitänyt keksiä heille jotain tekemistä. Yksi myös mökötti, kun hänen erikoisruokavalioonsa sopivaa ruokaa oli vaikea löytää (kyseessä ei allergia). Ei myöskään syönyt mitään etnistä ruokaa kuten intialaista tai thaimaalaista, joiden piiristä hänen ruokavaliolleen sopivaa ruokaa olisi löytynyt, niin siinä sitä sitten oltiin.

Vierailija
35/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo nää tyypit jotka odottaa että koko talo menee heidän tahtiaan, haluavat valvoa ja rupatella pikkutunneille viinilasin ääressä ja nukkua pitkään. Meillä on kuitenkin töitä ja koulua ja muutenkin arki pyröritettävänä eikä vieras siivoa edes omia jälkiään saatikka sitten osallistuisi esim ruuanalaittoon tai kysyisi tarvitaanko jotain kaupasta kun hän siellä käy kuitenkin ostamassa itselleen tuliaisherkkuja.

Sitten on niitä toisenlaisia vieraita kuten mun vanhemmat jotka haluavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa, leipoivat meidän pakastimen täyteen lomansa aikana ja keksivät itselleen omatoimisesti ohjelmaa arkipäivisin. Ei tartte passata eikä hyysätä.

Vierailija
36/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat jotka odottavat että me otetaan heidän lomansa ajaksi vapaata ja ravataan heidän kanssaan kaikki nähtävyydet, eivätkä edes maksa meidän pääsylippuja niihin (jotkut jopa olettavat että me maksetaan heidänkin liput koska he ovat meidän vieraita). Siitä kertyvät helposti monta sataa ekstrakuluja.

Vierailija
37/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Yleisin: luvataan, suunnitellaan jne., mutta oikeasti ei sitten koskaan tulla.

2. Pari kertaa sattunut, että suunnilleen tutun tutut ilmaantuvat paikalle ilmaista useamman päivän majoitusta odottaen. Rahaa ei riessuunkaan ollut varattuna siinä määrin ettei olisi multa joutunut lainaamaan....

Vierailija
38/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain läheiset ystävät ja sukulaiset ovat käyneet kylässä. Itse asiassa vieraita voisi käydä enemmänkin. 

Vierailija
39/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ihan hirveästi vieraat jotka tulevat meille ilmaiseen täysihoitoon mutta vaativat maksun meidän pyytämistä tuliaisista.

Ei kuitenkaan pyydetä mitään kallista vaan salmiakkia, suklaata ja ruisleipää yms. Olen itse tosi vieraanvarainen ja haluan että vieraat viihtyvät, laitan ruokaa, huomioin erityisruokavaliot ja toiveet, haen lentokentältä jos se vaan mitenkään on mahdolllista ja vietän aikaa vieraiden kanssa mielelläni. Siksi pihit ja kiittämättömyyttä vieraat eivät ole tervetulleita toista kertaa.

Nämä ovat muuten niiitä samoja ihmisiä jotka eivät ikinä tarjoudu majoittamaan tai kutsu kylään meidän ollessa Suomessa.

Vierailija
40/67 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää ihan hirveästi vieraat jotka tulevat meille ilmaiseen täysihoitoon mutta vaativat maksun meidän pyytämistä tuliaisista.

Ei kuitenkaan pyydetä mitään kallista vaan salmiakkia, suklaata ja ruisleipää yms. Olen itse tosi vieraanvarainen ja haluan että vieraat viihtyvät, laitan ruokaa, huomioin erityisruokavaliot ja toiveet, haen lentokentältä jos se vaan mitenkään on mahdolllista ja vietän aikaa vieraiden kanssa mielelläni. Siksi pihit ja kiittämättömyyttä vieraat eivät ole tervetulleita toista kertaa.

Nämä ovat muuten niiitä samoja ihmisiä jotka eivät ikinä tarjoudu majoittamaan tai kutsu kylään meidän ollessa Suomessa.

Jos multa pyydettäisiin salmiakista ja suklaasta ilmaiseksi majoittuvan vieraan toimesta rahaa iskisin kouraan laskun heti tulokahvista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi