Miksi spagettia ei saisi syödä matalalta lautaselta haarukalla ja veitsellä?
Tilasin italialaisessa ravintolassa spagettiannoksen. Annos tuotiin syvässä lautasessa ja aterimina oli haarukka ja lusikka.
Vaadin uuden annoksen matalalta lautaselta tarjottuna ja veitsi ja haarukka aterimina.
Tarjoilija toi uuden annoksen päätään pyöritellen, mutta haluamaani ketsuppia en saanut.
Miten ne luulevat, että spagetin saa pilkottua pelkällä lusikalla ja haarukalla?
Kommentit (62)
Suomessa on tunnetusti gastronomia korkealla tasolla. Hesen logossakin kaksi mischelin tähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokailuastian muoto ei vaikuta ruuan makuun.
Matalalle lautaselle mahtuu lisäksi salaattia lisukkeeksi.Ei koskaan salaattia samalle lautaselle lampiman ruoan kanssa! Onko vaikea oppia?
Keneltä hän tuokin on pois?
Vatsassa kaikki menee kuitenkin sekaisin, eikä lopputulosteesta, ulosteesta, pysty selvittämään, onko kylmät salaatit syöty lämpimän ruuan kanssa samalta lautaselta.
Ruokailu on vain energiatankkaus. Mitä siitä sen enempiä fiksuilemaan, saati vittuilemaan.
Luulen, että AV-mammoista suurikaan osa ei osaa erottaa rapuveistä osteriveitsestä - googlaamatta.
Se että olisivat kumpaakaan edes koskaan käyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalalle lautaselle mahtuu lisäksi salaattia lisukkeeksi.Italiassa tilaamasi salaatti tuodaan erikseen. Suomalaisen "lautasmallin" esikuva on sian kaukalo: kaikki lajit sekaisin.
No eihän ole sekaisin, vaan ne annostellaan lautaselle vieri viereen nätisti.
Samalla näkee kasvisten, lihan/kalan ja lisukeperunanriisin suhteet.Salaattikulhon, kuin myös leipälautasen käyttäminen tekee vaan turhaa tiskiä. Ei Italia ole mikään oppikirjamaa jota kaikkien tulisi apinoida.
USAssa myoskin salaatti on omassa astiassa, aina. Salaatti tai keitto on eturuokalaji joka syodaan ennen paaruokaa.
Moni suomituristi on tilannut "supersaladin" kun tarjoilija kysyy "soup or salad?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalalle lautaselle mahtuu lisäksi salaattia lisukkeeksi.Ei koskaan salaattia samalle lautaselle lampiman ruoan kanssa! Onko vaikea oppia?
Vatsassa kaikki menee kuitenkin sekaisin, eikä lopputulosteesta, ulosteesta, pysty selvittämään, onko kylmät salaatit syöty lämpimän ruuan kanssa samalta lautaselta.
Maistuuko pihvi hyvalta salaattikastikkeen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsassa kaikki menee kuitenkin sekaisin, eikä lopputulosteesta, ulosteesta, pysty selvittämään, onko kylmät salaatit syöty lämpimän ruuan kanssa samalta lautaselta.Maistuuko pihvi hyvalta salaattikastikkeen kanssa?
Maistuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsassa kaikki menee kuitenkin sekaisin, eikä lopputulosteesta, ulosteesta, pysty selvittämään, onko kylmät salaatit syöty lämpimän ruuan kanssa samalta lautaselta.Maistuuko pihvi hyvalta salaattikastikkeen kanssa?
Mua ällöttää tää opiskelijaruokailussa. Lautanen on melko pieni ja jos haluaa ottaa esim. puolet salaattia lautasmallin mukaan, niin pääruoalle jää tosi vähän tilaa. Ja kun se pääruoka on 99% jotain soosia, niin se valuu sinne salaatin sekaan. Kun salaatti on muutenkin kehnoa, niin ällöttää vielä enemmän.
Ei ole mahdollista ottaa salaattia erilliselle lautaselle. Toki ruoka on halpa. Ja voisi kikkailla jättämällä salaatin kokonaan pois, mutta kun sitäkään ei oikeen halua.
Alkoholia ei pitäisi yhdistää ruokailuun lainkaan. Ruoka syödään ruokana ja päälle ryypätään maitoa, piimää tai vettä.
Viinit, oluet, snapsit ja konjakit säästetään siihen, jos ruuan päälle aletaan kännäämään.
Jos ollaan autolla liikenteessä ei kännätä.
Tai jos on lapsia mukana.
koska italialaiset sanovat niin. Jos italialaiset luovat jonkun säännön se on jumalansanaa. Italialaiset ovat sivistyskansaa päinvastoin kuin suomalaiset juntit.
Vierailija kirjoitti:
Lusikkaa en käytä mutta veitsi minulla on aina kun haarukkaakin käytän. Jos joku italialainen barbaari ei siitä tykkää niin voi voi.
Suomalainenhan kuvittelee, että hyvät pöytätavat tarkoittavat haarukalla ja veitsellä syömistä. Pasta kuuluu syödä pelkällä haarukalla, samoin esim. laatikkoruuat ja salaatit. (Jos salaatissa on niin isoja sattumia, että niitä täytyy pilkkoa veitsellä, ei kokki ole ollut tehtävänsä tasalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaattikastikkeet ovat maailman turhimpia keksintöjä. Toki mmärrän kyllä, että lounasruokaloissa pitää se tuntikausia seisoneen salaatin eltaantunut maku peittää jollain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lusikkaa en käytä mutta veitsi minulla on aina kun haarukkaakin käytän. Jos joku italialainen barbaari ei siitä tykkää niin voi voi.
Suomalainenhan kuvittelee, että hyvät pöytätavat tarkoittavat haarukalla ja veitsellä syömistä. Pasta kuuluu syödä pelkällä haarukalla, samoin esim. laatikkoruuat ja salaatit. (Jos salaatissa on niin isoja sattumia, että niitä täytyy pilkkoa veitsellä, ei kokki ole ollut tehtävänsä tasalla).
Kiinassa syödään riisi puikoilla. Suomessa välttämättä ei.
On älytöntä kikkailua, jos ruokaa ei saa syödä haarukalla kun siihen on tottunut.
Huvittaa, kuinka suomalaiset on joissain asioissa italialaisempia kuin italialaiset itse. Italiassa on takuulla sen seitsemän eri tapaa kumota se spagetti kurkusta alas.
Totta kai syvä lautanen on kätevämpi, mutta sitä lusikan kanssa pyörittelyä en tajua. Spagetin saa pyöriteltyä haarukankin ympärille. Eihän nuudeleitakaan pakoteta Suomessa syömään syömäpuikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Matalalle lautaselle mahtuu lisäksi salaattia lisukkeeksi.
Mitä salaattia?
Anteeksi mutta mihin sitä veistä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus...
Spagettia ei pilkota ikinä koskaan ja kulhosta syödään kuten kuuluu. Se syödään siten, että lusikan päälle tehdään haarukan avulla kieppi ja tämä kieppi viedään suuhun siten että nostat lusikan suun eteen ja haarukalla pidät yhä kiepin siinä ja nostat sitten kokonaisena suuhun. Näin ei sotketa eikä tarvitse pilkkoa. Tyhmä saa olla jossei tätä osaa.
Italialaiset itse eivät käytä lusikkaa, vaan pelkkää haarukkaa. Tämä taitaa olla joku amerikkalaisten ”keksintö” että lusikalla avustetaan.
Olin kans just tulossa kysymään, mitä varten se lusikka siihen tuotiin? Roomassa saat kokilta korvillesi, jos syöt spaghettia lusikalla...
No ei kannata siis mennä noin ahdasmieliseen paikkaan syömään.
Ei mulla ollu ongelmaa, oon syöny spaghettini pelkällä haarukalla viisivuotiaasta lähtien. En osaisi edes käyttää lusikkaa tuossa hommassa.
Itse olen ainakin aina pilkkonut spagetin, ja syönyt haarukalla ja veitsellä, kuten kaiken muunkin kiinteän ruuan. Saa olla aivan törkeän mautonta ruokaa ravintolassa, että pyytäisin ketsuppia. En minä moiti näitä pelkällä haarukalla syöjiä, jos eivät ole omia lapsiani, joten toivon samaa kohtelua itsellenikin.
Moniko palstalaisista osaa käyttää osteriveistä?
Kysymys: Saako osteriveitsen laittaa suuhun?
Entä rapuveitsen? AV-kaarinasuonperät Vastatkaa!
Ap:lle : Jos ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi, sen saa syödä ihan miten parhaalta tuntuu tai maistuu! Armeijassa syödään potut pakista ja kastike pakin kannesta lusikka-haarukka-mysteeriota hyväksi käyttäen.
Italiaanot eivät ole käytöstapoja kyttäämässä. Eikä Kaarina Suonperä, jonka ainoa meriitti päästä julkkikseksi oli miehensä sotilasarvo lennoston komentajana.
(Vrt. Lippe Suomalainen, Sesse Koivisto, Sirpa Selänne jne.)
Kävin 80-luvulla ranskalaisessa MacDonalds-pikaruokalassa.
Pöydissä oli pöytäliinat ja annos tuotiin pöytään posliinilautasella. Aterimina veitsi ja haarukka. Juomaksi voi ottaa kokiksen lisäksi myös viiniä tai olutta.
Italiassa ja ranskassa tuodaan ruokalajit peräkkäin pöytään. Salaatti erikseen, ranskassa paikkakunnasta riippuen viimeisenä. Ei yhtäaikaan kuten suomessa.