Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi spagettia ei saisi syödä matalalta lautaselta haarukalla ja veitsellä?

Vierailija
17.03.2019 |

Tilasin italialaisessa ravintolassa spagettiannoksen. Annos tuotiin syvässä lautasessa ja aterimina oli haarukka ja lusikka.
Vaadin uuden annoksen matalalta lautaselta tarjottuna ja veitsi ja haarukka aterimina.
Tarjoilija toi uuden annoksen päätään pyöritellen, mutta haluamaani ketsuppia en saanut.
Miten ne luulevat, että spagetin saa pilkottua pelkällä lusikalla ja haarukalla?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen ravintolakulttuuri sisältää paljon taikauskoisia tapoja.

Esim pastaa ei saisi hämmentää teräshaarukalla keitettäessä, eikä äyriäispastan päälle saa ripotella parmesaania.

Halal-teurastukseen liittyy samoja uskomuksia: teuraseläintä ei saa tainnuttaa ennen veren laskemista ja että teurastuksen aikana pitää lukea rukouksia Koraanista.

Vierailija
22/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan kiinalaisessa tai japanilaisessakin ravintolassa haarukan ja veitsen, jos ei halua syödä puikoilla, eikä se aiheuta henkilökunnassa silmien pyörittelyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim pastaa ei saisi hämmentää teräshaarukalla keitettäessä, eikä äyriäispastan päälle saa ripotella parmesaania.

Halal-teurastukseen liittyy samoja uskomuksia: teuraseläintä ei saa tainnuttaa ennen veren laskemista ja että teurastuksen aikana pitää lukea rukouksia Koraanista.

Juusto ja merenelävät nyt ei vaan sovi yhteen, ei se mikään taikausko ole. (Vaikka itse olen laittanut parmesaania tonnikalapastaan, ei tulisi mieleenkään laittaa sitä johonkin simpukkapastaan.)

Vierailija
24/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei spaghetin syömiseen tarvita mitään lusikkaa. Sen kuin kieputtaa haarukan ympärille ja laittaa suuhun. 

Kulhon on paljon kätevämpi kuin matala lautanen, ja Italiassa pasta on ruokalaji, joten samalle lautaselle ei todellakaan laiteta mitään salaattia. Salaatille on oma lautasensa. 

Toki kukin saa syödä miten haluaa, mutta en oikein ymmärrä miten aikuinen ei saa syötyä spaghettia pilkkomatta sitä veitsellä. 

(Ymmärrän, että aloitus oli provo.) 

Vierailija
25/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokailuastian muoto ei vaikuta ruuan makuun.

Matalalle lautaselle mahtuu lisäksi salaattia lisukkeeksi.

Ei spagetin kanssa syödä salaattia... Jos ruoka ei ravintolassa kelpaa sellaisenaan ei sinne tarvitse mennä.

Tottakai spagetin kanssa voi syödä salaattia mutta se syödään erilliseltä salaattilautaselta. 

Vierailija
26/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosto ravintoloissa ei ole ketsuppia, suosittelen heseä tähän ongelmaan.

Kuka ostaa hikeä ravintolassa? Hien osto kuulostaa yököttävältä!

Tuo vitsi toimi paljon paremmin vuosia sitten fingerporissa.

Vierailija
27/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juusto ja merenelävät nyt ei vaan sovi yhteen, ei se mikään taikausko ole. (Vaikka itse olen laittanut parmesaania tonnikalapastaan, ei tulisi mieleenkään laittaa sitä johonkin simpukkapastaan.)

Vai niin. Meille Italiassa tuotiin kyllä hummeripastan kanssa parmesania kipossa pöytään. Eiköhän hummeri sentään meressä elä?

Vierailija
28/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa tilaamasi salaatti tuodaan erikseen. Suomalaisen "lautasmallin" esikuva on sian kaukalo: kaikki lajit sekaisin.

Noin yleisesti kylmiä ja kuumia ruokia ei tulisi laittaa samalle lautaselle. Mutta jokainen syö tietenkin vaikka sitten kaikki yhteen soseutettuna, niin halutessaan.

Vierailija
29/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebab on karvan verran parempaa kuin pasta

Vierailija
30/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei mahdu. Otan spagettia lautasen täyteen ja salaatit eri lautaselle.

Vierailija
31/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... (Ymmärrän, että aloitus oli provo.) 

Sai ainakin nirppanokat ruokahifistelijät vetämään kikherneensä nenään

Vierailija
32/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikkaa en käytä mutta veitsi minulla on aina kun haarukkaakin käytän. Jos joku italialainen barbaari ei siitä tykkää niin voi voi.

Vierailija
33/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa tilaamasi salaatti tuodaan erikseen. Suomalaisen "lautasmallin" esikuva on sian kaukalo: kaikki lajit sekaisin.

Noin yleisesti kylmiä ja kuumia ruokia ei tulisi laittaa samalle lautaselle. Mutta jokainen syö tietenkin vaikka sitten kaikki yhteen soseutettuna, niin halutessaan.

Voin mä laittaa vaikka kermaviilikastiketta kuuman kalan päälle, mutta en mä halua että salaatit ui ruskeassa kastikkeessa.

Vierailija
34/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jörn ja Henrik Otto Donner ovat perustamassa uutta kebab-ketjua Suomeen: Donner-Kebab

Vierailija
35/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus...

Spagettia ei pilkota ikinä koskaan ja kulhosta syödään kuten kuuluu. Se syödään siten, että lusikan päälle tehdään haarukan avulla kieppi ja tämä kieppi viedään suuhun siten että nostat lusikan suun eteen ja haarukalla pidät yhä kiepin siinä ja nostat sitten kokonaisena suuhun. Näin ei sotketa eikä tarvitse pilkkoa. Tyhmä saa olla jossei tätä osaa.

Italialaiset itse eivät käytä lusikkaa, vaan pelkkää haarukkaa. Tämä taitaa olla joku amerikkalaisten ”keksintö” että lusikalla avustetaan.

Olin kans just tulossa kysymään, mitä varten se lusikka siihen tuotiin? Roomassa saat kokilta korvillesi, jos syöt spaghettia lusikalla...

Vierailija
36/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ole sekaisin, vaan ne annostellaan lautaselle vieri viereen nätisti.

Samalla näkee kasvisten, lihan/kalan ja lisukeperunanriisin suhteet.

Salaattikulhon, kuin myös leipälautasen käyttäminen tekee vaan turhaa tiskiä. Ei Italia ole mikään oppikirjamaa jota kaikkien tulisi apinoida.

Vierailija
37/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin kerran aidon italiaanon kanssa.

Keittiössä hän oli aivan mestari!

Parempaa napolilaista kinkku-ananaspizzaa Al Dente en ole koskaan saanut! Molto bene!

Vierailija
38/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luvallani saat syödä spagettia haluamallasi tavalla. Nyt ja aina.

Vierailija
39/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan salaattia samalle lautaselle lampiman ruoan kanssa! Onko vaikea oppia?

Vierailija
40/62 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus...

Spagettia ei pilkota ikinä koskaan ja kulhosta syödään kuten kuuluu. Se syödään siten, että lusikan päälle tehdään haarukan avulla kieppi ja tämä kieppi viedään suuhun siten että nostat lusikan suun eteen ja haarukalla pidät yhä kiepin siinä ja nostat sitten kokonaisena suuhun. Näin ei sotketa eikä tarvitse pilkkoa. Tyhmä saa olla jossei tätä osaa.

Italialaiset itse eivät käytä lusikkaa, vaan pelkkää haarukkaa. Tämä taitaa olla joku amerikkalaisten ”keksintö” että lusikalla avustetaan.

Olin kans just tulossa kysymään, mitä varten se lusikka siihen tuotiin? Roomassa saat kokilta korvillesi, jos syöt spaghettia lusikalla...

No ei kannata siis mennä noin ahdasmieliseen paikkaan syömään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan