Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Vierailija
24.03.2013 |

Milloin menkat jäivät kokonaan pois?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Kerro edes minkä ikäisenä äitisi vaihdevuodet alkoivat jos sinulla ei itse ole vielä alkanut.

Vierailija
2/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkä ikäisenä on äidilläni alkanut, itse olen nyt 40v ja kuukautiset säännölliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietääkseni ole  vielä alkaneet.

t. kohta 51 v mirenan käyttäjä

Vierailija
4/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36v. Ennenaikaiset vaihdevuodet, asia selvisi verikokeesta, kun vähän yli 20-vuotiaana menin lapsettomuushoitoihin. Nyt menkat jäi kokonaan pois, hedelmällisyys aleni tietysti jo vuosia ennen, mutta saatiin sentään lapsia ivf-hoidoilla, kun satuttiin aloittamaan yritys tarpeeksi ajoissa! Äidillä oli vaihdevuodet joskus 55-vuotiaana, mun aikaisille vaihdevuosille ei ole löytynyt erityistä syytä. En tupakoikaan. Jotain autoimmuunisairautta on epäilty.

Vierailija
5/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

42, eikä vielä ole vaihdevuosia.

Äidillä poistettiin kohtu joskus nuorempana, joten hänen vaihdevuosistaan ei tietoa.

Vierailija
6/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

47v ja vielä kuukautiset olleet säännölliset.

Äiti poistatti mirenan 63v. Mirenan aikana ei vuotoja ja vaihdevuosista ei oireita.

Vierailija
7/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli viimeiset kuukautiset 52-vuotiaana viime syksynä. Kolme viikkoa niitten jälkeen jouduin munasarjojen ja kohdun poistoon ja siihen loppui menkat. Sain hormonit, ettei tule kauheita vaihdevuosioireita. Mitään ei kyllä tullutkaan, varmaan lääkkeen ansiosta.

Vierailija
8/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 14:38"]

ei tietääkseni ole  vielä alkaneet.

t. kohta 51 v mirenan käyttäjä

[/quote]

52v ja sama juttu.

Vierailija
9/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:07"]

36v. Ennenaikaiset vaihdevuodet, asia selvisi verikokeesta, kun vähän yli 20-vuotiaana menin lapsettomuushoitoihin. Nyt menkat jäi kokonaan pois, hedelmällisyys aleni tietysti jo vuosia ennen, mutta saatiin sentään lapsia ivf-hoidoilla, kun satuttiin aloittamaan yritys tarpeeksi ajoissa! Äidillä oli vaihdevuodet joskus 55-vuotiaana, mun aikaisille vaihdevuosille ei ole löytynyt erityistä syytä. En tupakoikaan. Jotain autoimmuunisairautta on epäilty.

[/quote]

Millaisella verikokeella tuo asia selvisi? Oliko siinä vaiheessa siis jo esivaihdevuodet menossa?

Vierailija
10/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin matalahormonisia e-pillereitä, jotka veivät kuukautiset pois jo alle 45-vuotiaana. Kun pillerit lopetettiin 51-vuotiaana (munasarjojen ultrauksen jälkeen), kuukautiset eivät tulleet takaisin. Nyt olen 53 ja minulla on lieviä kuumia aaltoja pari kertaa yössä ja keskimäärin kerran päivällä. Ei mitään niin pahaa että edes harkitsisin hormonikorvaushoitoa.

Vierailija
11/11 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:07"]

[/quote]

Millaisella verikokeella tuo asia selvisi? Oliko siinä vaiheessa siis jo esivaihdevuodet menossa?

[/quote]

FSH oli paljon korkeampi kuin mitä ikävuosiin nähden pitäisi olla. Ei vielä vaihdevuositasoa, mutta koholla, munasarjojen toiminnan huonontumisen merkkinä.