Erityisluokka/koulun aloitus
On varmaan säkää onko erityisluokka jossa kokoa 10 lasta rauhallisempi kuin normi ykkös luokka jossa n 25 koulunsa aloittavaa. Lapsella add ym keskittymisvaikeuksia, ääniyliherkkyyttä jne ja mietin, että jos pienluokalle tulee monta vilkasta onko se siitenkään rauhallisempi kuin ns. Tavallinen luokka. Tosin ns tavallisellaon varmaan myös ei-diagnosoimattomia lapsia jotka voivat olla äänekkäitä ja levottomia
Kommentit (5)
Voi, samaa mietin vuosi sitten.
Nyt ekaluokkalaiseni on ns inkluusioluokalla, jossa 8 erityisen tuen oppilasta ja 12 normaalia lasta. Ihan yleistä opetussuunnitelmaa noudatetaan, vaatimukset kaikille samat. Opettajia on kaksi (toinen erityispettaja koulutukseltaan), lisäksi vakkariavustaja sekä melkein aina joku harjoittelija. Olen erittäin tyytyväinen, sillä aikuisia on paljon, kaikki saa tukea/ohjausta tarvittaessa, ja häiriöt saadaan aika tehokkaasti minimoitua. En tosin ole kuullut, että siellä mitään kovin kauheaa häiriötä olisikaan.
Pienluokalla enemmän aikuisia ja enemmän eväitä hallita myös niitä ylivilkkaitakin lapsukaisia.
Tosin esim. meidän poika ei pienluokalta paikkaa saa, vaikka isossa ryhmässä hänellä saattaakin olla hankaluuksia. Syynä se, että pojalla ei ole oppimisvaikeuksia ja tietotasoltaan ihan keskivertomukulaakin edellä (meillä ei lueta meinaan satuja vaan tietosanakirjoja ja sen sellaista kevyttä iltalukemista...). Täälläpäin ainakin käytännössä kaikilla pienluokassa on jonkintasoisia oppimisvaikeuksia. Ja ylivilkkautta yms. Sitäkään ei meidän pojalla ole.
mun kokemus on, että siellä erityisluokalla oli paljon rauhattomampaa ja vaikka siellä oli opettajan lisäksi avustaja - no ainakin noin kolmanneksen ajasta, kun jompi kumpi ei ollut kipeänä, sillä sijaisiahan ei palkattu ja ne olivat kiepeinä usein - siellä oli täysin mahdoton opiskella yhtään mitään. Osa lapsista oli väkivaltaisia ja osalla oli pahoja oppimisvaikeuksia. Poikani maksaa omissa ongelmissaan yhdestä erityisluokkavuodesta vielä yläkoulussakin, niin paljon sen vuoden aikana jäi oppimisessa jälkeen, vaikka paperilla piti muka mennä normaalin opetussuunnitelman mukaan.
Jännittävää on, että tavisluokan opettaja sai 27 oppilaan jenginsä, mukaanlukien meidän asperger ja pari oppimisvaikeuksista, pysymään ihan hyvin kasassa - heti kun hänelle kävi selväksi, että hänen täytyy pystyä siihen. Ensinhän se yritti kyll äselittää, miten hienoa meidän lapsen olisi päästä erityisluokalle (siellä olisi muka rauhallista opiskella ja apuvälineitäja permpia opetusmenetelmiä ja yksilöllisiä tiloja - what a load of bullshit!, sillä mitään noista ei ollut yhdessäkään niistä erityisluokista, joita kävimme katsomassa) mutta kun olimme jo todellisuuden nähneet, me emme enää noita selityksiä usekoneet.
Ainakin omalla paikkakunnalla erityisluokalla on useampi aikuinen, ja itse olen eskari/ekaluokkaisten erityisluokalla ja on rauhallinen luokka. opetus eri tahtista kuin normiluokalla. luokassa, jossa olen, on 12 eriasteisesti kehityshäiriöistä lasta ja meitä aikuisia on 4. "eskariope", "ykköstenope" ja kaksi avustajaa. on aina onni lapselle jos erityisluokalle pääsee kun sitä tarvitsee! :)