Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön työnhakija, 3vrk ulkomaanloma

Vierailija
24.03.2013 |

Ajattelin täältä kysäistä, jos jollain on tietoa. Soitan huomenna työkkäriin ja varmistan asian, mutta olisi kiva saada nyt jo tietää. Olen tosiaan työkkärissä työnhakijana, ollut vasta muutaman kuukauden. Minulle tarjoutui mahdollisuus matkustaa Eurooppaan kolmeksi vuorokaudeksi. Olen hakenut töitä, käynyt haastatteluissa jne, ja matkallakin pääsen sähköpostiini ja vastaan puhelimeen. Pitääkö tästä informoida työkkäriin jotenkin, ja miten tämä vaikuttaa Kelan maksamaan työmarkkinatukeen? Jos sinne ruksaa kolmen päivän kohdalle "ollut ulkomailla", saanko niiltä päiviltä rahaa? Olen kuitenkin yhtä aktiivisesti työnhakija, kuin kotona kykkiessäni, ja harvemmin on kukaan vaatinut työhaastatteluun samana päivänä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ole hölmö. Et tietenkään ilmoita olevasi ulkomailla.

Vierailija
2/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ilmoita, pieni matka ei niitä kiinnosta pätkääkään. 

Hyvää matkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla et 3pv? pidemmät matkat pitää ilmoittaa työkkäriin. Tosin voihan sitä olla vaikka viikon pois ilmoittamatta. Pitää vaan toivoa, ettei työkkäri just sillon pyydä käymään. :D

Vierailija
4/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 12:35"]

Tais olla et 3pv? pidemmät matkat pitää ilmoittaa työkkäriin. Tosin voihan sitä olla vaikka viikon pois ilmoittamatta. Pitää vaan toivoa, ettei työkkäri just sillon pyydä käymään. :D

[/quote]

Aa.. perun sanani. Näköjään tähän on tullut muutos sen mun matkani jälkeen:

http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?topic=26936.0

Vierailija
5/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on aika kiireinen näinä aikoina, eivätkä muutenkaan yllättäen pyydä käymään. 

Vierailija
6/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmoittele sinne mitään matkoja, ellet välttämättä halua saada vähemmän rahaa. Semmoista tilannetta ei tule, että työkkärille se sun matka paljastuis.

Vierailija
7/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat työkkäriin, että lähdet matkaan. Työkkäri ilmoittaa kelalle, että olet matkoila ja oikeus päivärahaan jatkuu. Täytät hakemuksen normaalisti.

Matkalta palattuasi menet käymään työkkärissä ja ilmotat, että olet takas kotona. Työkkäri ilmoittaa kelalle,että homma jatkuu normaalisti.

Aikaisemmin oli joitain sääntöjä, että työtön sai vuoden aikana käydä max viikon verran ulkomailla.Nyt en tiedä, onko rajoitukset muutettu.

Aikaisemmin piti myös antaa yhteystiedot siellä ulkomailla, mutta ainahan jonkun osoitteen voi keksiä sinne. Sehän on vaan muodollisuus kuitenkin.

Toiset käy reissussa, eikä ilmoita työkkäriin eikä kelalle. Kelalle taas ei voi kirjoittaa hakemukseen sanaakaan ulkomaanmatkasta, jos ei ole ilmottanut siitä työkkäriin. Se on joko tai. Hoidat asian, niinkuin työkkäri määrää, taikka et puhu kenellekkään mitään. Jälkikäteen jos jäät matkasta jotenkin kiinni, perutaan maksetut päivärahat takaisin.

Vierailija
8/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmoita ja sillä siisti. 

Vierailija
9/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asiaan on noin vuosi sitten tullut uudet säännöt. Ulkomaanmatkoista ei tarvitse ilmoittaa eikä työvoimatoimisto kontrolloi matkustamista. Voi oman mielen mukaan matkustella rikkomatta säädöksiä tai saamatta sanktioita. Tietenkin tulee olla työmarkkinoiden käytettävissässä koko ajan mutta,  kolmessa päivässä tai viikossa ei ehdi tapahtumaan sellaisia asioita mihin ei pystyisi ajoissa reagoimaan. Olen kysynyt nämä asiat työvoimatoimistosta viime keväänä.

Rentouttavaa matkaa!

Vierailija
10/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. Lueskelinkin että säännökset muuttuivat, eikä niistä tarvitse ilmoittaa. Kelan sähköisessä lomakkeessa on kuitenkin se "ulkomailla" kohta, niin mietin miten tarkkoja ovat aiheesta.... En tiedä miksi tästäkin osaan tehdä näin vaikean asian, tuskin ne lähettävät mitään salapoliisia perääni nuuskimaan, että olenko varmasti pysynyt Suomen rajojen sisäpuolella työttömyyspäiväni :D

Vierailija
11/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitse pysyä Suomen rajojen sisäpuolella koska työvoimaviranomaisille on aivan yhdentekevää maantieteellinen sijaintisi eikä heille kuulu enää tämän asian kontrollointi.

Pointti tässä asiassa on työmarkkinoiden käytettävissä oleminen. Tästä asiasta sinun tulee huolehtia itse. Käytännössä et voi lähteä pitkille matkoille kaukomaihin josta et pääse nopeasti kotimaahan mikäli tulee työtarjouksia.

Vierailija
12/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudointa tässä on se, että jos olet ollut vasta vähän aikaa työtön, niin olet lukenut netistä sen uusimman info-osuuden ja kuitannut sähköisesti sen luetuksi. Siellä tämä asia selostetaan hyvinkin yksityiskohtaisesti.

Myös kolmen päivän matkasta voi tulla karenssi, jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Aina joskus joku vastaa puhelimeen Tallinnasta ja sanoo, että ei pääse seuraavana päivänä haastatteluun. Harmi.

Vierailija
13/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 14:38"]

Oudointa tässä on se, että jos olet ollut vasta vähän aikaa työtön, niin olet lukenut netistä sen uusimman info-osuuden ja kuitannut sähköisesti sen luetuksi. Siellä tämä asia selostetaan hyvinkin yksityiskohtaisesti.

Myös kolmen päivän matkasta voi tulla karenssi, jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Aina joskus joku vastaa puhelimeen Tallinnasta ja sanoo, että ei pääse seuraavana päivänä haastatteluun. Harmi.

[/quote]

Mä sanoisin, että olen vatsataudissa, joten en halua haastattelua vielä seuraavalle päivälle.

Vierailija
14/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän saat olla hakemassa töitä jossakin muussa EU-maassa ... kuinkas pitkään se nyt taas olikaan? Eivät ne sinulta passia kysy, missä olet matkannut.

Kolmen päivän matkasta ei taatusti mitään karenssia tule, kun tuskin missään on sellaista työpaikkaa, johon pitää alle kolmen päivän varoitusajalla mennä. On toki sijaisuudet, mutta älä ilmoita ottavasi vastaan sellaisia, joihin pitää lähteä hetki kun ehtii.

Sinähän olet ihan joka päivä työmarkkinoiden käytettävissä. Jospa ne siellä Espanjassa sattuvat tarvitsemaan vaikka Trafin puhelunpalveluun suomenkielistä työntekijää, riennät paikalle vaikka uimapuvussa, jos olet sopivasti lähellä.

Vierailija
15/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemit ovat tosiaan muuttuneet. Valmistuin joulukuussa opinnoista ja ilmoittauduin työttömäksi ja samaan syssyyn yritin ilmoittaa lomamatkasta. Ei työkkäriä kiinnostanut. Kertoivat vain, että jonkun pitää tsekata kotona posti, jos tulee työhönosoituksia. 

Vierailija
16/16 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 14:38"]

[/quote]

Mä sanoisin, että olen vatsataudissa, joten en halua haastattelua vielä seuraavalle päivälle.

[/quote]

Ja minä työnantajan edustajana kysyisin, onko lääkärintodistusta, jotta voin ilmoittaa työkkäriin.