Miten määrittelee että ihminen on alkoholisti?
Minusta alkoholisti on jo sellainen joka ei voi kuukautta olla ilman alkoholia.
Kommentit (49)
Mä oon alkoholisti nyt krapulassa makaan.Kyllä pitäis lopettaa tämä, joka viikko vähintään paripäivää juon.Mieheni hoitaa useasti lapset kun mä juon.Tätä jatkunut jo parin vuoden verran.Mieheni ei juo koskaan.
Elise kirjoitti:
Mä oon alkoholisti nyt krapulassa makaan.Kyllä pitäis lopettaa tämä, joka viikko vähintään paripäivää juon.Mieheni hoitaa useasti lapset kun mä juon.Tätä jatkunut jo parin vuoden verran.Mieheni ei juo koskaan.
Usko Jeesuksee Kristukseen ja tee parannus. Pääset viinanpirusta uuteen elämään.
Jos ihmiselle tarjotaan alkoholia avokätisesti ja hän juo sitä vain vähän, niin siitä voi päätellä ettei hän ole alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut alkoholisti,join joka viikonloppu perjantaista sunnuntaihin lähes 10vuotta työni hoidin ja työkaveritkaan eivät sitä tieneet.Mutta pääsin omin avuin siitä eroon ja en ole nyt 10vuoteen maistanutkaan alkoholia.
Olet edelleen alkoholisti, alkoholismista ei voi parantua, ainoastaan toipua.
Elise kirjoitti:
Kauankohan miehesi jaksaa katsoa tuollaista dokua? Lastesi vuoksi toivottavasti ei enää kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet raitistuneet alkoholistit ovat kertoneet, että raja menee enemmänkin siinä, mitä ihmisessä tapahtuu kun hän juo, eli miten alkoholi muuttaa käytöstä. Toki se kaikilla muuttaa, mutta monet alkoholistit kuvailevat, että muutaman annoksen jälkeen on kuin enemn oma itsensä, kotona, tms.
Jännä havainto, sillä minä taasen en ole juuri koskaan kuullut vastaavaa, ja itsekin tunnen monia raittiita alkoholisteja. Paetakseen he ovat juoneet.
Sellainen ihminen, joka suuttuu siitä ettei saakaan alkoholia, tai alkoholin juomisesta huomauttaa.
Jos ei ole alkoholisti, niin ei haittaa vaikka nyt/tänään ei saakaan/voikaan juoda.
Eikä tuollaista haittaa millään tavalla se, että alkoholin juomisesta jollain tavalla huomautetaan.
Esim. juhlissa kun pitäisi saada jo ottaa alkumalja, joku vielä häslää niin että pitää hetki odotella, alkoholisti on se joka suuttuu ja huutaa että "Vauhtia jo, meillä on jano!"
Alkoholihan se siihen janoon auttaa...
Tai kun on lähdetty autolla johonkin, ja kuski ei voi juoda kun muut juovat (esim. syönnin yhteydessä, tai vaikka baarireissulla kuskina) , niin kuski sitten suuttuu, kiukuttelee, raivoaa ja käyttäytyy todella idioottimaisesti. Esim. ei kuuntele kun hänelle puhutaan, vttuilee koko ajan ja kaahaa autolla ympäriinsä liikennettä vaarantaen. Vaikka aluksi lähti ihan vapaaehtoisesti kuskiksi.
Tai kun suunnitellaan että nähdään tai tehdään jotain, on alkoholistilla aina mielessä se että samalla otetaan touhukaljaa, tai nähdään alkoholin äärellä. Ja kun ei juodakaan touhukaljaa, eikä juoda muutenkaan, alkoholistia ei kiinnosta nähdä enää ollenkaan. Kiukuttelee vain. Ja kun sanoo että mikä pakko se on aina juoda, ja alkoholin vuoksiko sinä tänne tulit, hän suuttuu. Ei saa huomauttaa mitään siitä että toinen on hirveä loppasuu.
Alkoholisti haluaa myös itse tarjota kaikille muille koko ajan alkoholia. Tällä tavoin hän oikeuttaa sen, että itsekin juo. "Kyllähän minä otan samalla kun tekin otatte".
Jos ei ole alkoholisti, niin ei reagoi mitenkään siihen että toinen ei juokaan, vaan kieltäytyy kohteliaasti.
Esim. itse olin joskus kaverini vanhemmilla pihatalkoissa. Ruuan kanssa tarjottiin viiniä, ja sanoin että "ei kiitos, minä en juo alkoholia." Kaverin isä sanoi "Ai et juo?" ja siirtyi seuraavan kohdalle. Kukaan ei ihmetellyt, kysellyt, tai tyrkyttänyt.
Alkoholistin seurassa olisi tyrkytetty, kyselty, jopa paheksuttu sitä että en juo. Koska se että joku ei juo, on alkoholistille osoitus siitä että hän on riippuvainen, kun ei itse kykene kieltäytymään juomisesta.
Ja minulla ei ole sen kummempaa syytä juomattomuudelle kuin että ei tee mieli. En itse ole alkoholisti, mutta vanhempani ovat. Olen itsekin joskus juonut, ollut jopa perse olalla, mutta enää ei ole vuosiin huvittanut juoda. Kukaan ei kiellä juomasta, mutta minua ei vain huvita. Ei alkoholin eikä maun vuoksi. Pärjään vallan mainosti ilman alkoholia ja voin juoda jotain muuta, esim. limsaa tai vettä. Osaan nähdä ihmisiä, remontoida, ja pitää hauskaa ilman alkoholia.
Alkoholi hallitsee alkoholistin elämää. Alkoholi edellä mennään kaikessa. Parisuhteessa, työelämässä, kuin vapaa-ajallakin. Alkoholisti ei osaa nauttia elämästään ilman alkoholia, eli tunneongelmiin haetaan oireiden lievitystä alkoholista. Ilman viinaa, ei ole kivaa.