Miten määrittelee että ihminen on alkoholisti?
Minusta alkoholisti on jo sellainen joka ei voi kuukautta olla ilman alkoholia.
Kommentit (49)
Olen ollut alkoholisti,join joka viikonloppu perjantaista sunnuntaihin lähes 10vuotta työni hoidin ja työkaveritkaan eivät sitä tieneet.Mutta pääsin omin avuin siitä eroon ja en ole nyt 10vuoteen maistanutkaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ukko on alkoholisti joka perjantai pitää saada pulloviinaa. Ei puhetakaan että voitaisiin käydä reissussa ilman perjantaipullo ja minä olen sitten kuskina. ÄRSYTTÄÄ JOS VAIN MAINITTENKIN ET ONKO JOKA PERJANTAI OTETTAVA SAA HIRVEEN KILARIN.
Painuisit vi ttuun marmattamasta, kun kerran sitä ITSEKIN IHAN HUUTAMALLA HALUAT?
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa 😊
Alkoholisti hemmetin hyvä valehtelia ei koskaan nää itsessä mitään vikaa syyttää aina muita ja aina hyvä syy ottaa alkoholia.
Näin yhden ongelmakäyttäjän touhuja seuranneena, normaalikäyttöön erottavia tekijöitä oli useampi.
- alkoholi hallitsi vapaa-ajan käyttöä.
- ihan sama mihin mentiin, aina piti ottaa
- kun joi, joi kovalla tahdilla selkeästi päihtymystarkoituksessa ja ei lopettanut ennen kuin sammui.
- korjaussarja oli ihan normi
- vähätteli juomisiaan ("ei ole ongelmaa, käyn töissäkin") ja jopa piilotteli alkoholia asunnossa.
- Humala ja krapula vaikutti muihin tekemisiin. Ei esim lähtenyt yleensä sunnuntaisin mihinkään kun piti korjata.
Aikani katselin, kunnes pistin pihalle. Addiktiosta ei voi kukaan parantua, jos ei itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään maksa-arvoista sen näkee.
Keskimäärin kyllä, mutta yksilölliset erot ovat suuria.
On absolutisteja, joilla on alkoholistin maksa-arvot. Toisaalta on hyvillä geeneillä siunattuja ihmisiä kuten minä. Yleensä alkoholin liikakäyttö näkyy gamma-gt-arvossa, joka minulla on koko aikuisikäni ollut absolutistin tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Minun ukko on alkoholisti joka perjantai pitää saada pulloviinaa. Ei puhetakaan että voitaisiin käydä reissussa ilman perjantaipullo ja minä olen sitten kuskina. ÄRSYTTÄÄ JOS VAIN MAINITTENKIN ET ONKO JOKA PERJANTAI OTETTAVA SAA HIRVEEN KILARIN.
Taidat itsekin olla aika kännissä...
Sellainen on alkoholisti, joka juo päihtyäkseen tai saavuttaakseen olotilan, johon hän ei pääse ilman alkoholia. Ei alkoholistia ei kiinnosta juominen ja inhoaa alkoholin vaikutusta ja juo vain maun vuoksi ei juopumisen.
Minun ex-vaimoni oli alkoholisti. Käytös oli todella pelottavaa. Oikeasti jouduin muuttamaan toiseen kerrokseen asumaan ja nukkumaan. Nainen voi olla todella vaarallinen, jos alkoholi ottaa vallan. Toivon todella hänelle raitista loppuelämää. Ikävä kyllä nuorin tyttäreni asuu yhä hänen luonaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen on alkoholisti, joka juo päihtyäkseen tai saavuttaakseen olotilan, johon hän ei pääse ilman alkoholia. Ei alkoholistia ei kiinnosta juominen ja inhoaa alkoholin vaikutusta ja juo vain maun vuoksi ei juopumisen.
Aika hölynpölyä. Alkoholisti nimenomaan haluaa alkoholin vaikutusta. Alkoholin maulla ei ole suurta merkitystä. Makua arvioivat lähinnä viininmaistelija tai sitten konjankin tai viskin maistelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hölynpölyä. Alkoholisti nimenomaan haluaa alkoholin vaikutusta. Alkoholin maulla ei ole suurta merkitystä. Makua arvioivat lähinnä viininmaistelija tai sitten konjankin tai viskin maistelijat.
Luepa se mollimasi viesti uudestaan ja ihan ajatuksen kanssa.
T: ei-alkoholisti (en ole sen lähettäjä)
Juoppo on ihminen joka kodittomana pörrää.Alkoholisti on joka työn viellä hoitaa,mutta ei mitään muuta..
Vierailija kirjoitti:
Jos kaapissa on enemmän kuin yksi alkoholipakkaus on alkoholisti!
Minulla kirjahylly täynnä erilaisia viinapulloja.Mutta en koskaan juo alkoholia,en elämäni aikana ole kertaakaan ollut humalassa.
Mielestäni aikuisista suomalaisista 89,4-96,2 prosenttia on alkoholisteja.
Joka tilanteessa tarvitaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Joku dosentti on päättänyt, että tietyn määrän ravintola-annoksia viikkotasolla nauttivat ovat erään ja seuraavan paukun välillä muuttuneet juopoiksi.
Kaikkiin muihin asioihin vaikuttaa ihmisen henkilökohtainen perimä ja rakenne, mutta Suomalaisen päättäjän erityiskykyyn kuuluu havaita viikko paukkumääristä alkoholistit.
Näinhän se tässä holhousyhteiskunnassa aina on ollut.
Pekka Puskalla on tällainen erityisosaaminen. Hän kykenee tietämään toisten puolesta mikä kenellekin on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaapit täynnä viinaa kun ollaan tuliaisiksi jne saatu. Siellä ne on maanneet vuosikaudet joten en olisi samaa mieltä kanssasi.
Monet raitistuneet alkoholistit ovat kertoneet, että raja menee enemmänkin siinä, mitä ihmisessä tapahtuu kun hän juo, eli miten alkoholi muuttaa käytöstä. Toki se kaikilla muuttaa, mutta monet alkoholistit kuvailevat, että muutaman annoksen jälkeen on kuin enemn oma itsensä, kotona, tms.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin se on alkoholisti, jolla ei ole (enää) kahta alkoholipakkausta kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aikuisista suomalaisista 89,4-96,2 prosenttia on alkoholisteja.
Joka tilanteessa tarvitaan alkoholia.
Niin vain on,suurimmalla osalla ihmisistä aina joku syy että saa ottaa viineksiä.
Tiedän monia ihmisiä jotka ottavat joka viikonloppu alkoholia. Tympii kuunella kun hyvässä nousuhumallassa velatkin on saatavia kun rintarottingilla kehuskelevat.Todellisuudessa heillä kaikki rahat menee alkoholiin ja taksilla huristeluun.Minun mielestä ne ovat niitä alkoholisteja,vaikka juuri työnsä hoitavatkin.
Alkoholistit suunnittelee juomista. Tuossa esimerkissäsi tämä henkilö oli jo ennalta päättänyt retkahtaa. Tiedän tapauksia, joissa alkoholisti on löytänyt piilotetun viinapullon arkkupakastimen pohjalta. Tiedän/kuulin telkkarista tarinan, jossa henkilö oli ajanut ennen viikonloppua mökille ja piilottanut pulloja sinne tänne. Se on hyvin suunnitelmallista touhua, vaikka näyttää spontaanilta.
Yksi nainen osti aina kolmen litran viinisäiliön viikonlopuksi ja jakoi sen pieniin pulloihin heti. Jakamisen tarkoitus oli hallita tietoa käytettävissä olevasta alkoholimäärästä.