Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saiko Suomesta matkustaa DDR:ään?

Vierailija
24.03.2013 |

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mutta piti olla jokin erityinen syy.

Vierailija
2/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 00:02"]

Jep, mutta piti olla jokin erityinen syy.

[/quote]

Kuka kysyi? Supoko? Millainen kelpasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai.

t. lomamatkalla ollut

Vierailija
4/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista siellä oli? Tuntuiko ihan kulissikaupungilta?

Vierailija
5/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai. Olin leirillä DDR:ssä vuonna -71 ja "kibbutsilla" -78

Vierailija
6/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä matkustin kahteen kertaan. Toisella kerralla olin maassa 5 viikkoa ja toisella 3 viikkoa. Vanhemani eivät ole saksalaisia, eivätkä olleet DDRän kansalaisia.

Vierailija
7/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tosiaan vallitsi yksipuolinen matkustusvapaus. Työkalu-Saksan kansalaisilla ei tietenkään ollut mitään asiaa Suomeen. Itä-Saksassahan oli vitsin mukaan arpajaisissa päävoittona viikon matka Neuvostoliittoon. Lohdutusvoittona oli kahden viikon matka Neuvostoliittoon.

Vierailija
8/10 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta on luonnollisesti aina saanut matkustaa vapaasti mihin tahansa, miksi DDR olisi ollut poikkeus?

Sekoitatko nyt siihen, että DDR:n kansalaiset taas eivät päässeet vapaasti matkustamaan ulkomaille (kuten eivät muutknaan sosialististen maiden kansalaiset); matkaan olivat oikeutettuja harvat ja valitut, eikä se "ulkomaa" koskaan ollut länsimaa vaan joku toinen sosialistinen maa.

Vierailija
9/10 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/10 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 11:10"]

Suomesta on luonnollisesti aina saanut matkustaa vapaasti mihin tahansa, miksi DDR olisi ollut poikkeus?

Sekoitatko nyt siihen, että DDR:n kansalaiset taas eivät päässeet vapaasti matkustamaan ulkomaille (kuten eivät muutknaan sosialististen maiden kansalaiset); matkaan olivat oikeutettuja harvat ja valitut, eikä se "ulkomaa" koskaan ollut länsimaa vaan joku toinen sosialistinen maa.

[/quote]

Kyllä muihinkin maihin pääsi. Avattiinhan Helsingin ja Tallinnan välillä laivayhteyskin uudelleen, millos se nyt oli, 70-luvullako? Oon kuullut monen virolaisen muistelevan, millaista oli käydä Suomessa. Yksikin kova kommunisti sai sydänkohtauksen ja kuoli, kun selvisi, ettei se K-kaupan Väiski ookaan länsipropagandaa, vaan täällä on oikeasti kaupoissa tavaraa ja asiat hyvin. (Tämän kertoi minulle eräs entinen työkaverini.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi