Saiko Suomesta matkustaa DDR:ään?
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 00:02"]
Jep, mutta piti olla jokin erityinen syy.
[/quote]
Kuka kysyi? Supoko? Millainen kelpasi?
Millaista siellä oli? Tuntuiko ihan kulissikaupungilta?
Sai. Olin leirillä DDR:ssä vuonna -71 ja "kibbutsilla" -78
Ainakin minä matkustin kahteen kertaan. Toisella kerralla olin maassa 5 viikkoa ja toisella 3 viikkoa. Vanhemani eivät ole saksalaisia, eivätkä olleet DDRän kansalaisia.
Kyllä tosiaan vallitsi yksipuolinen matkustusvapaus. Työkalu-Saksan kansalaisilla ei tietenkään ollut mitään asiaa Suomeen. Itä-Saksassahan oli vitsin mukaan arpajaisissa päävoittona viikon matka Neuvostoliittoon. Lohdutusvoittona oli kahden viikon matka Neuvostoliittoon.
Suomesta on luonnollisesti aina saanut matkustaa vapaasti mihin tahansa, miksi DDR olisi ollut poikkeus?
Sekoitatko nyt siihen, että DDR:n kansalaiset taas eivät päässeet vapaasti matkustamaan ulkomaille (kuten eivät muutknaan sosialististen maiden kansalaiset); matkaan olivat oikeutettuja harvat ja valitut, eikä se "ulkomaa" koskaan ollut länsimaa vaan joku toinen sosialistinen maa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 11:10"]
Suomesta on luonnollisesti aina saanut matkustaa vapaasti mihin tahansa, miksi DDR olisi ollut poikkeus?
Sekoitatko nyt siihen, että DDR:n kansalaiset taas eivät päässeet vapaasti matkustamaan ulkomaille (kuten eivät muutknaan sosialististen maiden kansalaiset); matkaan olivat oikeutettuja harvat ja valitut, eikä se "ulkomaa" koskaan ollut länsimaa vaan joku toinen sosialistinen maa.
[/quote]
Kyllä muihinkin maihin pääsi. Avattiinhan Helsingin ja Tallinnan välillä laivayhteyskin uudelleen, millos se nyt oli, 70-luvullako? Oon kuullut monen virolaisen muistelevan, millaista oli käydä Suomessa. Yksikin kova kommunisti sai sydänkohtauksen ja kuoli, kun selvisi, ettei se K-kaupan Väiski ookaan länsipropagandaa, vaan täällä on oikeasti kaupoissa tavaraa ja asiat hyvin. (Tämän kertoi minulle eräs entinen työkaverini.)
Jep, mutta piti olla jokin erityinen syy.