Tekisitkö töitä 9e tuntipalkalla?
Kaupan alalla mun eka palkka. En enää kuuna päivänä menisi töihin noin huonolla palkalla. Kelan etuuksilla elää mukavammin.
Kommentit (37)
Oon tehnyt. Useinhan siihen tulee kokemuslisää tms kun aika kuuluu.
Kuinka muka kelan etuuksilla elää paremmin?täysiaikainen työ 9e/h x 8h× 20päivää = 1440 plus asumistuki. Mitä etuuksia sä oikein nostat?
Olen tehnyt vuosia opiskelujen ohessa ja kesätöinä. Tottakai. Enää ei onneksi tarvitse, opiskelu kannattaa.
Tekisin jos en muualta rahaa saisi.
Tekisin toki, jos minulla ei olisi mahdollisuutta välittömästi päästä paremmin palkattuun työhön ja työ olisi sellainen, johon minulla on edellytyksiä. Olen nykyisin kovapalkkaisessa asiantuntijatyössä mutta muistelen joskus kaiholla nuoruuden huonosti palkattuja mutta kivoja työpaikkoja. Jos nuori ei halua töihin hinnalla millä hyvänsä, hänen mielenterveytensä ei ole hyvällä tolalla.
Kuusi vuotta sitten kunnalla kesätöissä sain 7,50€/h leikatessa nurtsia, taisi olla vähän "siimalisää" jos siimaleikkurilla teki, oisko ollut n. 1€/h lisää palkkaan. Silloin olin vain tyytyväinen, että sain töitä opiskelujen väliin ja verot oli aika nollissa, niin nettokin oli yli tonnia, huima summa opintotuen jälkeen. Nyt palkka on n. 28€/h, lomarahojen kanssa yli kolmekymppiä, eli ei nyt ihan hetkeen kannattaisi ansiopäivärahoilta lähteä tuollaiseen takaisin, jos sellaiselle joutuisi, mutta toki jos nyt olisi sellainen tilanne, että ei olisi vaihtoehtoja, niin voisin vaikka sitä 9€/h työtä tehdä.
Olen tehnyt.. loppui aika lyhyeen.
Voisin tuomaroida märkä t paita - kisoja. Tai olla koekappaleena bj-education centerissä.
En tekisi. Nykyiset alhaiset palkat johtuvat siitä, että ihmiset suostuvat raatamaan orjapalkalla. Uskaltakaa määrittää vapaa-ajallenne kohtuu hinta, niin muutkin saavat töitä kohtuu palkalla.
Anteeksi yleistys, mutta olen huomannut, ettei naisvaltaisilla aloilla osata vaatia kunnon palkkaa. Olen siivoojana ja työkaverini saa niin alhaista palkkaa, kuin laki sallii ja on ollut firmassa 8 vuotta. Itse olen työskennellyt alalla vain hetken ja tässä yrityksessä vielä pienemmän hetken ja minulla oli alkupalkka jo reilusti korkeampi tunnilta, mitä tällä työkollegalla, eikä minua ole edes koulutettu alalle. Uskaltakaa ihmiset puhua työkavereidenne kanssa niistä palkoistanne ja ennen kaikkea uskaltakaa vaatia vastinetta myymällenne ajalle. Olen parin vuoden aikana saanut useamman ihmisen vaatimaan kovempaa liksaa ja ovat onnistuneet. Tehkää tekin samoin. Työtä hakiessaankin kannattaa jo päättää minimi, mihin suostuu ja vaatia hakemuksessa hieman siitä yli, että jos työnantaja lähtee tinkimään, ette joudu tinkimään omasta minimistänne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on viiden tonnin kk-liksa. Joten en tekisi yhdeksän euron tuntiliksalla yhtään mitään. Mitä ihmettä sinä siitä tiedosta ap hyödyt? Sinulle tuskin kukaan nyt vaihtoehtoisesti tarjoaa 33 euron tuntiliksaa.
Joten koeta nyt vaan ihan itse ratkaista tuo. Jos on mahdollista edetä uralla ja kasvattaa liksaa, kannattaa ottaa alkupaikka heikommalla palkalla. Ei kukaan suoraan hyppää huippupalkoille, kyllä me kaikki olemma aloittaneet kiipeämisen uratikkaita sieltä maan tasosta.
Samanlainen turhake olet kuin kaikki muutkin, ahneempi vaan kuin keskiverto suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
En.
En mene töihin vaikka maksettais.
Toisin kuin kaikki muut, jotka teemme töitä ilmaiseksi.
Siis Kelalta ei saa noin paljon, 9€ tunnissa on suht hyvä palkka alkuun.
Ensimmäisessä työpaikassa 2011 aloitin 9,70e tuntipalkalla. Kouluttautuminen on kannattanut, äskettäin AMK:sta valmistuneena laskennallinen tuntipalkka on noin 19 euroa. Enää en tuolla yhdeksällä eurolla töitä tekisi, ellei tilanne olisi todella heikko.
En tekisi. Joskus nuorena ja opiskelijana olisin varmasti tehnyt ja teinkin, nykyään pitkällä työkokemuksella eri tulotaso.
Mun palkka on tällähetkellä ton 9€/kk. Elämäntilanteessani se kelpaa/ on ihan Ok, (ei koulutusta, kokemusta tai mitään muutakaan) mutta sitten tulevaisuudessa kun olen käynyt kouluja en tekisi näin pienellä palkalla töitä. (Ellen sitten olisi niin rikas ettei rahalla olisi väliä)
En vapaaehtoisesti, paitsi jos työ olisi yleishyödyllistä eli se olisi hyväntekeväisyyttä ja / tai mielekästä ja jos minulla olisi voimavarat siihen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/