Apua! Vauva lopetti yhtäkkiä jokeltelun?!
Mistä tämä voi johtua? Ennen kiljui ja jutteli kamalasti, nyt ehkä satunnaisesti jokeltelee hiukan jos oikein paljon hymyilee ja juttelee vauvalle. Nykyään enään vain päristelee. Vauva on 4kk. Ei naura vielä ääneen.
Onko tämä normaalia?
Kommentit (13)
kyllä se älämölö vielä alkaa,meidän poika päristeli ja oli hiljaa välillä ja jossain kohtaa keksi että on kiva huutaa kurkkusuorana,konttaus asennossa pinnasängyssä hetkutti edestakaisin ja huuti niin kovaa kuin kurkusta irtosi,välillä köhi ja taas jatkoi. siis ei itkenyt vaan huuti.
Voisiko olla kuulo alentunut, vaikka flunssan tai korvatulehduksen tai vaikun takia? Jos ei kuule omaa ja toisten ääntä niin ei yleensä tuota itse ääntä.
Kaverini juuri kyseli minulta ihan samaa asiaa. Kaikki kolme lastani lopettivat jokeltelun useaksi viikoksi vauvoina ja aloittivat sitten yhtäkkiä uudestaan, ihan uusilla äänillä. Kaikki kome siis toimivat meillä tuon kaavan mukaan. Ihan yhtäkkiä tosiaan lopettivat ääntelyn ihan kokonaan ja sitten kun aloittivat, oli "sanavarasto" yhtäkkiä kasvanut. Jonkinlainen aivojen kehitysjuttu ehkä? Piti miettiä uusia juttuja ensin hiljaa itsekseen ja sitten vasta kokeilla. :-D
En usko että johtuu kuulosta, reagoi kyllä ääniin mielestäni, esim nukkui päivällä päiväunia, minä aivastin ja vauva säpsähti. Mutta voihan olla että esim korvatulehdus voisi olla, neiti on ollut hieman räkäinen. Ei kumminkaan ihan varsinainen flunssa.
Mutta eikö vauva itkisi jos korviin sattuisi?
Ap
Joskus korvatulehdus voi olla kivuton, vaikka on hoitoa vaativa. Mutta eipä vauvan kuulossa ilmeisesti mitään vikaa ainakaan ole.
Joku vaihe... Mun lapsi oppi jonkun äänen, toisteli sitä parit päivät ja sitten lopetti. Vasta joskus myöhemmin äänne palasi takasin äännevarastoon. Eli oppi, makusteli, hautoi ja sitten käyttöön. :D
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 20:14"]
Ei kai se vaan oo masentunut?
[/quote]
No ei toivottavasti! Kamalaa ajatella että noin pieni olisi masentunut :(
Mutta jokeltelu loppui melkein kuin seinään, ja kun vauvalle juttelee vastaa kyllä hymyllä aina. Jos vauva on masentunut, luulisi että se ei paljoa hymyilisi? Eikä vauva kitise tai itke ns. ilman syytä.
Apua, nyt alan murehtimaan onko vauvani masentunut!
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 20:14"]
Ei kai se vaan oo masentunut?
[/quote]
No ei toivottavasti! Kamalaa ajatella että noin pieni olisi masentunut :(
Mutta jokeltelu loppui melkein kuin seinään, ja kun vauvalle juttelee vastaa kyllä hymyllä aina. Jos vauva on masentunut, luulisi että se ei paljoa hymyilisi? Eikä vauva kitise tai itke ns. ilman syytä.
Apua, nyt alan murehtimaan onko vauvani masentunut!
Ap
[/quote]
Masentuneet vauvat ovat apaattisia, eivät itke eivätkä hymyile tai ota muutenkaan kontaktia. Siitä tuskin on kysymys.
Tuli muuten mieleen että opetteleeko se jotain muuta taitoa joka vie huomion? Opetteleeko pään kannattelua tai muuta. Sitten ehtii taas opetella jokeltelua kun se taito on opittu.
Meidän poika ainakin teki samoin, jokelteli paljon ja vastavuoroisesti n.4kk ikää ja yhtäkkiä jokeltelu loppui kuin seinään n.5kk iässä, hymyili ja päristeli kylläkin mutta ei jokellellut niin pihahdustakaan. Olin todella huolissani ja mainitsin asiasta 6kk neuvolassakin, niinpä kävi että parin päivän päästä tuosta neuvolakäynnistä lähti ryömimään ja seuraavana päivänä alkoi jokeltelemaan ja paljon! Ei syytä huoleen, voi olla liikkeellelähtö nyt niin pinnalla ettei malta jutustella :)
Meidänkin poika teki saman ikäisenä noin. Tuli jo monenlaisia äänteitä, sitten ei pitkään aikaan mitään. Jokeltelutauolla oppi monia muita taitoja, liikkumista ja sellaista. Sitten jokeltelukin tuli takaisin. 8 kk ikäisenä sanoi minua äidiksi.
Kuuro/huonokuuloinen?