Mistä ja Miten sun mielestä Suomen pitäisi säästää?
Mun mielestä:
1) Sossusta pitäisi saada vain ruokakuponkeja ja maksusitoomuksia, ei suoraa rahaa
2) Kansanedustajia vähennettäisi 50 henkilöllä
3) Vain kahdesta lapsesta saisi lapsilisää
4) Subjektiivinen päivähoito pois ja päivähoitopaikan saisi vain lääkärintodistuksella.
Kommentit (16)
Ap:n listassa ei ole yhtäkään realistista vaihtoehtoa, paitsi ehkä tuo kolmonen. Katsos kun toimeentulotuen määrä on vakio eli ruokalaput olisivat sitten vaan samalle summalle mitä nytkin- lisäksi sossun työmäärä räjähtäisi käsiin, jos jokaiseen kauppaan/hyödykkeeseen pitäisi alkaa erikseen tekemään maksusitoumusta. Ehkä olet sekoittanut harkinnanvaraisen toimeentulotuen tuohon perusosaan? Sitähän maksetaan sangen epäreilusti, mm. mustalaiset saavat joka toinen vuosi hamerahat sillä mutta suomalaiselle ei tipu vaaterahaa vaan se on laskettu jo siihen perustukeen (kuten mustalaisillekin, huom.). Käytäntöä sen suhteen pitäisi kyllä mielestäni yhdenmukaistaa, nyt se on sossusta kiinni mitä saa (jos saa).
Päivähoitopaikan saaminen lekurintodistuksella lisäisi byrokratiaa ja nostaisi liikaa kynnystä hakea hoitoa lapselleen. Puhun kokemuksesta, minulla on erityislapsi joka sai diagnoosinsa vasta 5-vuotiaana ja olin aivan loppu hänen kanssaan jo silloin, kun hän oli taapero! Lääkärillä juostiin, mutta aina vedottiin lapsen ikään eikä päästy tutkimuksiin. Kun sitten ne aloitettiin lapsen ollessa 4-vuotias, todettiin että "aikaisemminkin olisitte voineet tulla". Milläs tulet, kun lähetettä ei saa/se tulee bumerangina takaisin?
Minä säästäisin kehitysavusta ja rajoittaisin pakolaisten ym. tulijoiden määrää. Eilen uutisoitiin, että väestönkasvusta yli 80% on muunmaalaisten ansiota, se on aika iso ja pelottavakin luku, kun mietitään mitä tuollainen tekee pitkällä aikavälillä näin pienessä maassa.
Saahan sossusta nytkin jo maksusittomuksia joka paikkaan. Ladattaisi vaan maksukortille summa ja sitä voisi käyttää missä tahansa kaupassa mutta tupakkaa ja alkoa ei voisi ostaa.
En ymmärrä mitä tarkoitat että lisäisi kynnystä hakea hoitoa lapselleen? Itselläni myös erityislapsi joka sai diagnoosin 4- vuotiaana mutta minä kävin töissä joten lapsi oli hoidossa 2,5- vuotiaasta alkaen. Olit siis itse kotona ja yritit tyrkätä lasta päiväkotiin "parantumaan"???
ap
Lapsilisien maksatus ulkomaille pitäisi lopettaa. Lisä vain suomessa asuville.
-kehitysapu
-julkinen sektori pienemmäksi
-kaikki tuki mitä suomi antaa ensimmäisen ja avokätisesti esim.kreikaan
-kansanedustajia vähemmän
-rajat suppuun, täällä ei oleenää varaa hyysätä puolta maailmaa
Kunnille sälytetyistä vastuista. Meillä on vain viisimiljoonainen kansa, meidän tulee kyetä elämään ilman kymmenkertaiselle ihmismäärälle mitoitettua monikerroksista byrokratiaa.
Ei mitään ihmeempää säästämistä. Suomen valtion nettovelka on todella pieni. Nyt voidaan ottaa lainaa ja maksaa niitä sitten hyvinä aikoina pois.
Terveyden- ja sairaanhoitoon täysremppa ja homma tehokkaaksi. Jollekin fiksulle diktaattorin oikeudet ja kaikki vastaanpanijat kilometritehtaalle.
Kuntauudistus Siperia opettaa-meiningillä. Kaikille sama raha jörjestää palvelut ja jos se ei riitä, kunta saa itse keksiä, miten hommata se esim. Naapurikunnan kanssa yhdistymällä.
Kaikki turhat palvelut pois, esimerkkinä subjektiivinen päivähoito-oikeus kotimammoilta.
Viina- ja sokeriveroa sekä tupakkiveroa lisää.
Pakkoruotsi pois kouluista, yliopistoista ja kaikesta hallinnosta.
Sain eilen kelalta kirjeen, että opintolainani verovähennyksiä ei voida hyväksyä koska opintoni venyivät. Kelalla joku viitsi katsoa että kauanko opiskeluni kesti, mutta ei sitten sitä, että siinä välillä on ollut puolentoistavuoden kausi jolloin en ole nostanut opintotukea, vaan äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea. Heidän omassa järjestelmässään on tämä tieto. Nyt minun pitää tehdä selvitys heille, että he katsovat sieltä omasta järjestelmästään, että minulla on ollut pätevä syy venyttää opintoja.
Ei ole ensimmäinen kerta kun kelalta tulee näitä lappuja, joilla he käytännössä järjestävät vain itselleen lisäduunia. Siinä puljussa olisi tehostamisella vielä mahdollista saada paljon säästöjä aikaan.
-Suomi yksikieliseksi (suomenkieliseksi). Kaksikielisyyden väkinäinen ylläpito maksaa helvetisti.
-Kaikille oppilaille yhteinen ET/uskontotietous. Nyt monen eri uskonnon opettajien palkkaus maksaa liikaa.
-Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois – paitsi juurikin erityistapauksissa. Niille puolto lääkäriltä, sossulta tms. riippuen päivähoidon tarpeen syystä.
-Lapsilisän rajaaminen kahteen lapseen on hyvä ajatus.
-Kehitysapu minimiin. Ei myöskään raha-apua, vaan enemmän materiamuodossa; lääkkeitä, ruokaa ym.
Ihan ekana lakkauttaisin entisten kansanedustajien eläkkeet. Ihan älytöntä maksaa nelikymppisille ( tai jopa nuoremmillekkin ) työssäkäyville ihmisille eläkettä. Toiseksi perehtyisin paremmin kaikkien johtotason paikkojen tarpeellisuuteen ja alkaisin karsia turhia johtajapaikkoja pois. Sitten puuttuikin kansanedeustajien edustuskuluihin ja esim. taksiajeluihin. Kyllä kai noilla jo jotain säästöä tulis.
Täältä myös muutamia ehdotuksia:
- kansanedustajien määrä voitaisiin vähentää ja eläkkeet lakkauttaa sekä heidän edustusmenoihin voitais määrätä joku summa, loppuis 500 metrin taksimatkat
- kunnilla on helkkaristi ihan turhanpäiväisiä virkamiehiä nämä voitais lakkauttaa
- Kehitysapu voitas vetää ihan minimiin jos ei lopettaa kokonaan, järjestöt hoitakoot tätä rahoitusta
-subjektiivinen päivähoito-oikeus pois ja juuri niin että jos lääkäri puoltaa sitä niin sitten vasta saisi paikan. Lapsilisä vain kahdesta lapsesta olisi myös hyvä juttu.
- myös sossutapauksille pitäis saada joku roti ettei se muodostu elämäntavaksi. Kummasti ihminen löytää töitä kun elintaso tippuu selviämisen rajoille, nythän se on tosi hyvä kun sillä vuosia eletään ilman että edes haetaan töihin.
- maahanmuuttajien määrää rajoitetaan ja laitetaan heidät kurssille oppimaan suomen kieltä että pääsevät joskus töihinkin.
Ja lopuksi kaikki mustalaiset saunan taakse tai ruotsiin, loppuu se varastelu.
-Suomeen sosiaalituilla elämään tuleville selvät ehdot: Ellei halukkuutta töihin tai koulutukseen, niin ei myöskään rahaa jaeta. Nythän somalitaustaiset työttömät meilläpäin ajavat jopa taksilla ruokakauppaan! Samoin ilmaiseksi linja-autolla. Kuinka moni meistä saa samat edut?
-Maahanmuuttajille vähemmän toimeentulotukea tai millä nimellä sitten onkaan. Kummallisesti heillä työttömillä on uudehkot autot ym. Eli täysiylläpito. Tekevät lapsia säännöllisin väliajoin, niin ei tarvitse missään vaiheessa töihin mennä.
-Kyseisille ensin työ tai näyttö halukkuudesta tehdä työtä maassamme ennen pysyvää oleskelulupaa
-Tiemaksut ulkomaislle rekoille.
-Pienemmät koulut ja päiväkodit säästettävä nykyisten jättisuurien vallatessa joka puolella. Tulevaisuudessa lapset voi entistä huonommin ja tämän lisäksi suurissa työyhteisöissä pahoinvointi ja erilaiset kiusaamis ongelmat lisääntyvät, mikä lisää hyvin paljon kuluja sairaslomien ym. muodossa.
-Julkiset kaupungin ilotulitukset pois
Turhia koulutuksia pitäisi karsia, ja tarkastella nimenomaan työllistämisperiaatteella. On paljon ammattikuntia, joissa riittäisi, että Suomessa olisi yksi oppilaitos, jonka oppilaat sitten jakaantuisivat ympäri maata tekemään töitä. Samalla sitten pitäisi lisätä koulutusta aloille, joilla on työvoimapulaa. Esim. tällä hetkellä Tampereella ollaan lakkauttamassa puheterapian koulutusta, vaikka yhtä aikaa alan ammattilaisista on suuri pula. Samalla jonkun taiteen ja kulttuurin ammattikorkeakoulun opetusta ei uhkaa mikään. Mitä järkeä?
kulttuuri ja urheilu. niitä haluavat voivat itse kustantaa huvinsa.
Ihan hyviä ehdotuksia - tervejärkistä perussuomalaista ajattelua. Minusta erityisesti nro 16. ehdotukset ovat kannatettavia!
Neekerien laivaus sossupummeiksi kun lopetettaisiin ja aikaisemminkin laivatut palautettaisiin, säästäisimme miljardeja vuodessa.