Lapsen käsi suolakurkkupurkissa - nainen huomautti, äiti löi ja sylki päälle
RIITA KAUPASSA Äiti kävi toisen naisen kimppuun torstaina iltapäivällä Espoon Kivenlahden Valintalossa.
Kaupassa ostoksilla ollut viisikymppinen nainen näki huonosti käyttäytyvän lapsen.
- Lapsi oli työntänyt kätensä suolakurkkusammioon ja käyttäytynyt muutenkin asiattomasti. Nainen oli huomauttanut siitä lasta. Äiti oli tästä suivaantunut, huutanut naiselle ja haukkunut rumilla sanoilla. Äiti oli sylkenyt naista, uhannut hakata tämän ulkona ja poistunut kaupasta, ylikonstaapeliJari Ikävalko Länsi-Uudenmaan poliisista kertoi.
Nainen oli ilmeisesti saanut ostoksensa tehtyä, kun äiti palasi kauppaan ja toteutti uhkauksensa.
- Kassojen luona äiti oli tarttunut naista hiuksista kiinni ja kaatanut tämän hiuksista lattialle, Ikävalko sanoi.
Asiaa tutkitaan pahoinpitelynä.
Pahoinpitelystä epäilty äiti on edelleen karkuteillä.
Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, jolloin suolakurkut aiheuttavat poliisioperaation Espoossa.
Kaksi vuotta sitten Lippulaivan K-kaupassa asiakas heitti puoliksi syömänsä suolakurkun takaisin myyntialtaaseen ja koko kurkkuerä meni pilalle.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 04:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:41"]
Tänään nähtyä eräässä Helsingin kirjastossa. Lapsi n. 3v oli isänsä kanssa. Lapsi halusi painaa lainaustiskillä olevaa lainauskuittitulostinta niin, että sieltä tuli aina tyhjää paperia ulos. Virkailija sanoi lapselle, että ethän paina, ystävällisellä äänellä. No, lapsi vain jatkoi painelua ja virkailija yritti siirtää masiinaa pois lapsen ulottuvilta, mutta johto esti. Isä katseli vierestä ja sanoi: Voi että, sinua nyt vain kiinnostaa se eikä kirjojen katseleminen. Ja lapsi jatkoi ja paperia pursusi....Virkailija oli jo ihan epätoivoisen näköinen. Poistuin paikalta, sillä ajattelin, että kohta nostan lapsen pois rikkomasta konetta ja siitähän tietää mitä ois seurannut. Työpaikallani sitten luin tämän suolakurkkujutun ja ajttelin, että tuossa voisin olla minä tukka riepoteltuna, jos en olisi poistunut taka vasemmlle. Miksi se EI.n sanominen on joillekin vanhemmille niin vaikeaa?
[/quote]
Niin siis mistä tiesit miten siinä kävisi? Oliko mies jotenkin uhkaava? Vai mistä tiedät ettei hän olisi vain nolostunut ja ehkä ensi kerralla opettanut pojalleen miten kirjastossa käyttäydytään?
No ei isä kyllä näyttänyt nolostuvan virkailijan usean puuttumisen jälkeenkään vaan antoi pojan jatkaa häiriköintiä.
[/quote]
Tämä hassu kirjoittaja kyselee ja vastailee itselleen. Kuinka muuten olisi osannut puhua pojasta kun sitä ei alkutekstissä mainittu. Puhuttiin vain lapsesta.
[/quote]
Nyt mua pelottaa. En ole siis se joka oli kirjastossa mutta olen sen tokan viestin kirjoittaja. Olen ilmiselvästi meedio.
Tää on jo semmoinen av-mamma aloitus, mutta:
Jos se kirjasto on Pasilan kirjasto ja jos näette siellä pojan isänsä kanssa noloilemassa, menkää kieltämään! (tuli mieleen että ihana eksäni siellä antaa oman kersan tehdä ihan mitä vaan).
Metrossa pari kertaa käynyt niin, että vastapäiselle istuimelle tullut lapsi vanhemman kanssa. Lapsi alkanut potkimaan tahallaan jallkojani, äiti ei ole ollut huomavinaankaan ja olen sanonut lapselle "ei saa potkia, tuo sattuu". Tuossa vaiheessa äiti ärähtänyt minulle "Mitäs istut siinä?".
Ystäväni oli leffavuokraamossa töissä. Viikoittain tuli lapsiperheitä, jotka jättivät lapset karkkien luokse ja menivät itse etsimään leffoja. Lapsukaiset alkoivat tonkimaan irtokarkki laatikoita, jolloin ystäväni kielsi. Siinä vaiheessa vanhemmat ryntäsivät paikalle "älä kaiva karkkeja, kun täti kieltää". Eli ei vanhemmat vaan ilkeä myyjä.
sylkeminen paljastaa, että kyseessä oli somali. nehän sylkee suomalaisten päälle. en muita rotuja ole nähnyt räkivän toisten ihmisten päälle.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 20:45"]
Onpa yllättävää että Kivenlahdessa. Ensinnäkin tuolla seudulla asuu huonokäytöksisimmät häirikkökakarat, mitä ikinä missään olen tavannut. Sama pätee aikuisväestöön. Toiseksi suolakurkkuharrastus on alueella perinteikäs kansanhuvi:
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mies_haukkasi_kaupan_suolakurkusta_ja_jai_kiinni/
[/quote]
Paitsi että tuo linkittämäsi tapaus ei tapahtunut Kivenlahdessa, vaan Espoonlahdessa. Kivenlahti on osa Espoonlahtea, mutta Espoonlahti on laajempi alue kuin Kivenlahti.
Tarkkana nyt!
Siellä on joku munaminna taas ollu puutteessa ja purkanu turhautumistaan muihin. Toivottavasti tuommosilta otetaan lapsi pois!
Miksi? [quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:52"]
Suolakurkut pitäisi kieltää!
[/quote]
Tuommoset hakkaa lapsiaan ihan samalla lailla kuin vieraita. Jos ei ole järkeä päässä ihmisten ilmoilla, ei sitä ole kotonakaan.
Minusta julkinen riehuminen ja toisen kimppuun käyminen lapsen nähden on syy, jonka takia lastensuojelun pitäisi tarkistaa perheen tilanne ja ottaa perhe asiakkaaksi. Mielestäni se olisi myös syy ottaa lapset huostaan väliaikaisesti ainakin siihen asti, että selvitellään, mikä on äidin diagnoosi. Kukaan normaali aikuinen ei missään tilanteessa karkaa päälle, vaikka omaa lasta kiellettäisiinkin.
Saman pitäisi päteä myös näihin vanhempiin, jotka uhkailevat lasten nähden toisia aikuisia esim. tuo hiekkarantajutun isä vaikuttaa todella pelottavalta. Jos omille lapsille ei muut saa sanoa mitään ja tällainen aiheuttaa kohtuuttoman vastareaktion, on mielenterveydessä häikkää ja lapset todellakin pitäisi saada pelastettua tällaisilta ihmisiltä.
Miksi ihmeessä ette pyydä poliisia paikalle, ota kuvaa ja vaikka seuraatte itse sen verran, että näette auton rekisterinumeron? Tietysti sen verran varovaisesti, että toinen ei käy päälle. Minä tekisin lastensuojeluilmoituksen heti. Sen verran tasapainottomia aikuisia on kyseessä.
Ihan hirveitä juttuja!
On se j-lauta kumma jos ihmiset joutuvat pelkäämään toisiaan pahoinpitelyn uhalla eivätkä uskalla "sotkeutua" enää mihinkään. Sitten mangutaan yhteisöllisyyden perään!
Kyllä mä komppaan nyt kaikkia meitä aikuisia vaan puuttumaan asioihin ja toteuttamaan "koko kylä kasvattaa" -ajatusta ihan käytännössä. Rohkeutta! Päällekäyviä hulluja vanhempia ei kannata pelätä niin paljoa, että annetaan koko yhteisvastuun romuttua. Mä ainakin lupaan, että jos koskaan näen jonkun tällaisen tilanteen, jossa huomauttelijan päälle ruetaan käymään joko sanallisesti tai fyysisesti, tulen puolustamaan!!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 06:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 04:05"]
Tänään nähtyä eräässä Helsingin kirjastossa. Lapsi n. 3v oli isänsä kanssa. Lapsi halusi painaa lainaustiskillä olevaa lainauskuittitulostinta niin, että sieltä tuli aina tyhjää paperia ulos. Virkailija sanoi lapselle, että ethän paina, ystävällisellä äänellä. No, lapsi vain jatkoi painelua ja virkailija yritti siirtää masiinaa pois lapsen ulottuvilta, mutta johto esti. Isä katseli vierestä ja sanoi: Voi että, sinua nyt vain kiinnostaa se eikä kirjojen katseleminen. Ja lapsi jatkoi ja paperia pursusi....Virkailija oli jo ihan epätoivoisen näköinen. Poistuin paikalta, sillä ajattelin, että kohta nostan lapsen pois rikkomasta konetta ja siitähän tietää mitä ois seurannut. Työpaikallani sitten luin tämän suolakurkkujutun ja ajttelin, että tuossa voisin olla minä tukka riepoteltuna, jos en olisi poistunut taka vasemmlle. Miksi se EI.n sanominen on joillekin vanhemmille niin vaikeaa?
[/quote]
Niin siis mistä tiesit miten siinä kävisi? Oliko mies jotenkin uhkaava? Vai mistä tiedät ettei hän olisi vain nolostunut ja ehkä ensi kerralla opettanut pojalleen miten kirjastossa käyttäydytään?
No ei isä kyllä näyttänyt nolostuvan virkailijan usean puuttumisen jälkeenkään vaan antoi pojan jatkaa häiriköintiä.
[/quote]
Tämä hassu kirjoittaja kyselee ja vastailee itselleen. Kuinka muuten olisi osannut puhua pojasta kun sitä ei alkutekstissä mainittu. Puhuttiin vain lapsesta.
[/quote]
Nyt mua pelottaa. En ole siis se joka oli kirjastossa mutta olen sen tokan viestin kirjoittaja. Olen ilmiselvästi meedio.
[/quote]
Älä sure, sitten meitä on kaksi. Poikana mäkin tuon tekstin luin!
Ehkä siksi että poikia kiinnostaa tekniset vempeleet.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 20:45"]
Onpa yllättävää että Kivenlahdessa. Ensinnäkin tuolla seudulla asuu huonokäytöksisimmät häirikkökakarat, mitä ikinä missään olen tavannut. Sama pätee aikuisväestöön. Toiseksi suolakurkkuharrastus on alueella perinteikäs kansanhuvi:
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mies_haukkasi_kaupan_suolakurkusta_ja_jai_kiinni/
[/quote]
Paitsi että tuo linkittämäsi tapaus ei tapahtunut Kivenlahdessa, vaan Espoonlahdessa. Kivenlahti on osa Espoonlahtea, mutta Espoonlahti on laajempi alue kuin Kivenlahti.
Tarkkana nyt!
[/quote]
Eiköhän tuolla alueella tarkoittu koko Espoota tai vaikka sitten sitä Espoonlahtea, tarkkana nyt!
Minäkään en uskalla enää puuttua, jos jonkun kakara riehuu. Viimeksi meinasin saada turpaani kun näin tein, pieni lapseni oli vaarassa myös ja muut aikuiset tilanteessa vaan katselivat seinille. Juoksimme tilanteesta karkuun ja toinen pienen lasten äiti rauhoitti poikaani sillä aikaa, kun otin yhteyttä vartijaan. Vartija jututti riehujaa ja käveli pois! Jatkossa väistän ihan suosiolla takavasemmalle, ei ole sen arvoista.
tästä on varmaan omat ketjut mutta oikeasti pliis sanokaa että onhan se ok kun on oikeasti sellainen tilanne että kaikki ehdot täyttyy, että toisen lasta/lapsia saa ja pitää komentaa!
niin minä teen jatkossa, se on vanhemman häpeä jos toiset joutuu lapsiaan komentamaan, oli sitten kauppa, katu tai pulkkamäki.
saa nähdä milloin saan turpaani,, ainakin yritän ottaa kuvan tekijästä ennen kuin menen puuttumaan asiaan :-)
No mutta kun meidän JesseJassicalla on oma temperamentti (ihan Keltikangasta on luettu). Sen pitää saada vapaasti ilmaista tunteitaa ja itseään. Jos se tykkää uitta pikkukännyjään kurkkupurkissa, niin hei, se on vaan hänelle yksi oppimisen paikka. Samoin kylmäaltaassa notkuminen, hellekesänä ihanan virkistävääkin.
Älkää te tiukkapipot puuttuko persoonallisen lapsemme käytökseen. Hän opettelee elämää ja äiti ja isä komppaa. Minun rakkaalle lapselle ei kuule VIT...lla.
Haluaisin kyllä nähdä sen ihmisen joka tulee mun nenille hyppimään jos mä sen kakrua komennan!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:30"]
No, minä olen ainakin oppinut, etten puutu kenenkään asioihin vaikka näkisin mitä. Kerran menin kauppakeskuksessa sanomaan teini-ikäisille pojille, että lopettakaa se yhden kiusaaminen, repivät sitä kaveriaan pusakasta ja tönivät. Olen ollut opettajana yläkoulussa ja siksi tulee herkästi puututtua teinien huonoon käytökseen. Alkoivat huudella ja sylkeä päälle!
Tänä talvena kuljin klo 21 jälkeen kaupungilla kohti autoa, kun kuulin tytön äänen huutavan apua, apua. Monta kertaa. Ääni tuli kerrostalon sisäpihalta. Kurkkasin porttikongista pihalle, keskellä pihaa oli n. 12-vuotias tyttö pakkasessa, lumisateessa ilman päällysvaatteita ja huusi apua.
Huikkasin, että mikä hätänä. Ajattelin, että jos on vaikka roskia viedessä unohtunut avain sisälle, niin voin yrittää kännykällä soittaa huoltomiehen avaamaan oven, tms. Tyttö katsoa töllötti mua ja alkoi huutaa, että mitäs nainen katselet, hei, ämmä, mitä tölläät.
Tästä lähin saa vieraat kakarat kiljua apua kaupungilla vaikka keskellä yötä ja repiä paikat matalaksi kaupoissa. Minä en ainakaan enää puutu muiden asioihin.
[/quote]
Ehkä aavistuksen verran pikkusieluista kostaa mahdollisille tuleville avunhuutajille se että joku kakara on ollut huonokäytöksinen.
[/quote]
En aio jäädä odottelemaan sitä kertaa, että saan joltain kadulla apua kiljuvalta penskalta tai sen vanhemmalta turpaan. Joten saava avunhuutajat kiljua lämpimikseen niin paljon, kuin tykkäävät. Ihan omaa turvallisuuttani ajattelen tästä eteenpäin.
[/quote]
Ikäväkseni täytyy kertoa sulle, että sulla on ihan lakiin perustuva velvollisuus auttaa muita, eli kannattaa ajatella itseään, että auttaa niitä muita edes sen verran, niin ei joudu tuomituksi mistään laiminlyöntirikoksesta :)
Muista että voit olla joskus itse "kiljuva avunhuutaja". Toivo tällöin ettei kukaan sun kaltainen ihminen satu paikalle.
Oikein odotan seuraavaa kauppa reissua;) taatusti kiellän huonosti käyttäytyvää lasta. Kännykameralla otan kuvan päälle tulevasta mammasta. Tämän päivän vanhemmat ovat hukassa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:01"]
Tällaiset raivopää-äidit ei edes ole kovin harvinaisia.
Viime syksynä olin paikallisessa marketissa, kun näin kahden n. 5- ja 6-vuotiaan lapsen kiipeävän kylmäaltaaseen. Toinen oli jo sisässä siellä kylmäarkussa jäätelöiden päällä. Ketään aikuista ei näkynyt missään. Menin sanomaan lapsille, että heti pois altaasta.
Taakseni oli ilmestynyt lasten äiti, joka alkoi huutaa ja sättiä minua. Että mitäs minä hänen lastensa tekemisiin puutun. Jos lapset haluaa olla kylmäaltaassa, ne on siellä. Ensin yritin sanoa rauhallisesti jotain järkevää, mutta nainen vaan uhkui pyhää vihaa ja kysyi, haluanko turpaan. Lähdin siitä sitten vähin äänin pois ja huomautin asiasta kaupan vartijalle. Olin jo muutenkin menossa kassoille, en jäänyt seuraamaan, mitä sitten tapahtui.
Toisen kerran olin hyllyn vieressä tutkimassa jotain purkkeja, kun joku kakara lykkäsi kärryt todella kipeästi päin nilkkaani ja nauroi päälle. Käännyin ja sanoin, että tuo sattui, täytyy vähän katsoa, minne niitä kärryjä lykkii. Pentu vaan irvisteli.
Lapsen äiti tiuskaisi minulle, että itse seisot keskellä tietä. En todellakaan seissyt, vaan ihan hyllyn vieressä, käytävän reunassa. Ja vaikka olisin keskellä käytävää, ei kenelläkään ole oikeutta ajaa kärryillä päälle. Naisella alkoi otsasuoni pullottaa ja silmät paisua päästä. Minä olin heidän tiellään ja sillä hyvä! Sanoin, että onneksi ei käynyt pahemmin, otin hyllystäni tarvitsemani ja lähdin eteenpäin.
Hullu nainen lapsineen alkoi seurata minua. Siskoni oli myös kaupassa ja kysyin, seuraako nainen minua vai kuvittelenko vaan. Aloimme mutkitella hyllyjen välissä, menimme pitkin kauppaa ihan älyttömässä järjestyksessä. Nainen tuli aina kärryineen perässä ja jäi viereen tuijottamaan meitä kiukkuisen näköisenä. Tuli vaan perässä, tuijotti ja puhisi. Todella pelottavaa.
Lopulta teimme sellaiset koukkaukset, että ämmä hävitti meidät näkyvistä. Hyllyn takaa kurkimme, kun hän meni pitkin pääkäytävää pälyillen ja kai meitä etsien. Lähdimme kassalle.
En enää yhtään ihmettele, kun koulussa on kaikenlaisia sekopääoppilaita. Niitä kasvaa täysin kajahtaneiden äitien (ja miksei isienkin) huomassa.
Nämä molemmat tapaukset Turussa.
[/quote]Hui :(
Minkähänlaisia nämä äidit mahtaa olla perheen kesken...
[/quote]
Turussapa hyvinkin. En ihmettele yhtään. Jos olette käyskennelleet keskustassa ja ajelleet autolla niin.. Varmasti pistää silmään autoilukultuuuri. Muiden päälle ajellaan surutta. Tööttäillään ja näytetään vittumaista naamaa. Moni kuvittelee ettei ne ilmeet näy ulkopuolelle. Autoilijat ovat täysin omissa tunnetiloissaan sielä kopperossaan.
Kyllä minusta sen pitää ottaa vastuu sanoistaan, joka puuttuu muiden asioihin. Olisi sanonut vartijalle asiasta eikä uhrannut terveyttään. Jos puuttuu häiriköintiin niin pitää muistaa ensiksi oma terveys. Jos ei osaa tapella niin kannattaako sanoa mitään, kun on se vartijakin olemassa sielä kaupassa.
Minusta typerää lähteä sanomaan muille mitään vaikka äänensävy olisi ollut ystävällinenkin. Veikkaan että vittumaiseen äänensävyyn sanottiin ja siitä suututtiin. Pitäähän se ymmärtää että osa suuttuu ja osa ei suutu tuollaisesta. Sitten tulee pataan.
Kaupassa saattaa törmätä köyhään väestöön. Heillä elämä pelaa vähän eritavoin, kuin parempituloisilla. Siitä leivänkannikasta joskus pitää tapella verisesti ja viimeisestä oluesta.
Minä olen nuorempana tapellut tupakasta. Köyhyydessä on lieveilmiöitä. Pitäisikö köyhyyteen puuttua jotenkin? Kokoomusta äänestämällä saadaan lisää syrjäytyneitä ihmisiä kauppoihin mellastamaan.
[/quote]
[/quote]