Kuukautisten siirto??
13v tytön kuukautiset alkoi nyt ja kesällä 3vk kielikurssi. Miten saisi varmistettua, ettei kuukautiset tule silloin?
Kommentit (9)
Mitä mieltä tytär itse on kuukautisista kielikurssin aikana? Tuliko aloite niiden siirtämisestä tyttäreltäsi vai sinulta? Jos menkat on vasta alkaneet, niin kokemusta niiden helppoudesta/hankaluudesta hänelle itselleen ei ole vielä voinutkaan kertyä. Toisilla voi olla jo nuorena ja ihan alussa todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja lisäksi aika monilla kierto vasta hakee rytmiään, voi olla vaikeaa ennustaa milloin alkavat. En halua pelotella, mutta on aika kurjaa, jos vaikka runsaat menkat alkaa yllättäen esim. yöllä ja patja likaantuu. = omia kurjia kokemuksia nuoruudestani.
Tamponien käyttöön osa tottuu pian ja osa ei halua ajatellakaan kokeilevansa niitä vielä 13-vuotiaana.
Jos tytär itse niin haluaa, niin yhdistelmäpillerit ei minusta ole ollenkaan huono vaihtoehto.
No siis kurssin aikana tulis sitten elämän 3. tai 4. kuukautiset ja itse ainakin nuorena vuosin niin runsaasti, että lakant ui =( Nykytampaxeista en tiedä, mutta itselleni ei aikoinaan mahtunut pieninkään malli.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 12:56"]
No siis kurssin aikana tulis sitten elämän 3. tai 4. kuukautiset ja itse ainakin nuorena vuosin niin runsaasti, että lakant ui =( Nykytampaxeista en tiedä, mutta itselleni ei aikoinaan mahtunut pieninkään malli.
[/quote]
Kannattaisi kyllä kokeilla ennen matkaa jo onnistuisiko tamponin käyttö. Itsekin vuosin nuorena tosi runsaasti ja siksi onneksi sain tamponit jo heti ekojen menkkojeni toisena vuotopäivänä kun yöllä oli yösiteestä vuotanut ohi lakanoille. Sen jälkeen menkat ei enää tuntuneet ollenkaan niin inhottavilta, vaan aika vaivattomalta jutulta.
Kuukautiset on ihan normaali asia, ja niiden kanssa voi oppia elämään missä vain. Nykyiset kunnolliset yösiteet on vieläpä ihan toista, kuin parikymmentä vuotta sitten. Samoin muutenkin ohuet siteet, ihan toista kuin menneisyyden "patukat". Kunnon pikkarit vaan, joissa side pysyy hyvin paikoillaan. Tai sitten tampax, jos se jo tuntuu mahdolliselta tai miellyttävältä asialta. Kyllä se siitä. Rohkaisua tytölle, ei se ole katastrofi!
Ap ei ole saanut yhtään pyytämäänsä neuvoa. Itselläni on koko ikäni ollut järkyttävän runsaat ja kivuliaat kuukautiset siihen asti kunnes laitatin hormonikierukan, joten olen mielestäni aika hyvä antamaan vertaistukea. Edes lääkäreiltä ei tullut ikinä mitään hyvää apuaa. Sanoivat vain, että helpottaa lapsen saannin jälkeen. No, ei helpottanut, eivät edes lääkkeet.
Kivuliaissa ja runsaissa kuukautisissa ei ole mitään normaalia eikä 13-vuotiaan tarvitse niistä kärsiä. Avainsana apuun on säännöllinen kierto. Eli jos kuukautiset tulevat säännöllisesti ja pystyy etukäteen laskemaan, milloin ne tulevat, niin niitä pystyy siirtämään lääkkeillä. E-pillereitä syövät voivat siirtää niillä pillereillä, mutta lääkäristä saa (ilman mitään alatutkimuksia) kuukautisten siirtämiseen tarkoitetun lääkkeen reseptin. Jos kivut ennen vuodon alkua ovat kovat, kipu voi kestää yhtä kauan kuin siirto, joten kannattaa ehkä siirtää jo edellistä kiertoa siten, että kuukautisia ei tule matkan aikana.
Itse käytin näitä lääkkeitä yo-kirjoitusten aikana, koska en olisi mitenkään voinut kunnolla keskittyä kokeisiin muuten. Viimeisinä vuotopäivinä olin jo ihan ok, menkkani siis kestivät 7-8 päivää. Enkä todellakaan halunnut käyttää tamponia 13-vuotiaana, aloitin 15-vuotiaana, meitä on siis moneksi.
Ap:lle siis ohjeeksi, että tytön pitäisi käydä lääkärissä ja voisit olla mukana tuonikäisen kanssa varmistamassa, että lääkäri ottaa hänet tosissaan. Hormoneista on kyse, mutta voitte itse harkita niiden tarpeen ja riskin.
7, jaan osittain kokemuksesi, minulla on ilman e-pillereita todella runsaat, kivuliaat ja epäsäännölliset vuodot. Olen toinen vastaaja. Mielstäni minä ja ensimmäinen vastaaja kyllä sanoi, että kuukautisia voi siirtää keltarauhashormonikuurilla tai yhdistelmäpillerillä. Itse ehdotit ap äitiä hankkimaan "kuukautisten siirtoon tarkoitetun reseptin." Se on juurikin sitä keltarauhashormonia, jolla voi siirtää kuukautisia max 14pv. Tuona aikana voi tulla myös ohivuotoa, mitä kauemmin siirtää, sitä todennäköisempää.
Suurimmalla osalla tytöistä kuukautiset ovat ensimmäisen vuoden, pari epäsäännölliset, joten keltarauhashormonilla edellisessä kierrossa tehty kuukautisten siirto ei ole luotettava. Varsinkin, jos kurssilla majoitutaan kodissa, jossa asuu muitakin menstruoivia naisia, niin kierto voi mennä sekaisin ja kuukautiset alkaa viikkoja tavallista aikaisemmin. Tämä on ihan yleinen ilmiö, tuli todettua kuuden naisen kimppakämpässä opiskeluaikana. Eli minä suosittelisin e-pillereitä, jos tytär itse kokee niiden aloittamisen mielekkääksi.
Kuukautisia voidaan siirtää käytännön syistä esim. lomamatkan tai mainitsemasi leirin vuoksi. Tämä onnistuu mm. Orgametril-nimisellä valmisteella. Siirtäminen on helpompaa, jos kuukautiset ovat säännöllistyneet, jolloin lääkitys voidaan aloittaa ajankohtaisemmin noin 5 päivää ennen odotettua ensimmäistä vuotopäivää. Jos käytössä on yhdistelmäehkäisypilleri, onnistuu kuukautisten siirtäminen helposti jättämällä taukopäivät/lumetabletit väliin.
Tuo yhdistelmäehkäisypilleri on vähän kaksipiippuinen juttu. Joo, se on varma keino saada menkat kivuttomiksi, niukemmiksi ja ajankohdaltaan säädettäväksi. Toisaalta monelle niistä tulee kovia sivuvaikutuksia. Minä aloni syödä e-pilleriä 13-vuotiaana juuri vaivalloisten menkkojen takia. Söin niitä sitten yhteen menoon 32-vuotiaaksi asti. Kun sitten lopetin, yllätys oli, että muutuin kuin eri ihmiseksi. Minä olin luullut olevani ihmisenä itkuherkkä, saamaton, seksuaalisesti haluton. Mutta kun pillerit lopetin, minusta tuli ihan erilainen, energinen ja vähän liiankin halukas seksiin. Jotenkin harmittaa, että nuoruuskin meni pillereiden vaikutuksen alla, tietämättä millainen ihminen olisin ollut ilman moisia hormoneja.
En kyllä ymmärrä ollenkaan miksi ne ei saisi tulla kurssin aikana. Olen itsekin ollut nuorena tuommoisella kielikurssilla, eikä sinä aikana tulleet kuukautiset mitään menoa haitannut. Tampaxia vaan käyttöön niin ei tarvi vaipat takapuolessa kulkea - se voi rantaelämää ainakin vähän rajoittaa.
Mutta keltarauhashormonivalmsiteella, johon tarvitaan resepti, pystyy lykkäämään max 14 päivää. Yhdistelmäehkäisypillereillä enemmänkin, mutta tuskin niitä kannattaa alkaa syödä pelkän matkan ajaksi menkkojen siirtämisen takia kumminkaan.