Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko muuttaa mieheni kanssa yhteen?

Vierailija
15.03.2019 |

Miesystäväni on sairaslomalla ja saa toimeentulotukea ja asumislisää. Itse olen palkkatyössä, mutta ulosotossa. Jos muutan miehen kanssa yhteen, menettääkö hän toimeentulotuen ja asumistuen kokonaan? Hänelle tulee yhteensä n. tonni käteen ja minulle n.1200e kuussa ulosoton jälkeen.

En ymmärrä noita laskureita, ja ei tietenkään voida yhteen muuttaa, jos mies menettää kaiken mun tulojen takia. Jos joku ilman kettuilua osaisi vastata olisin kiitollinen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa enää ainakaan toimeentulotukea, koska sinun katsotaan elättävän hänet.

Vierailija
2/6 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa sanoa, mietin vaan tuossa voinko syödä leipää kun mulla ei ole voita. Antaisko joku luvan mulle tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien avoliitossa elävien tulot ja varat otetaan huomioon toimeentulotuen myöntämisen harkinnassa. Vaikka tuen hakijalla siis ei olisikaan tuloja tai varsinaisia varoja, voidaan tuki jättää myöntämättä, jos avopuolisolla varoja ja tuloja on.

Vierailija
4/6 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitto vaikuttaa toimeentulotuen saamiseen ja tuen määrään. Tästä johtuen avoliitosta onkin ilmoitettava Kelaan.

Avoliitossa puolisot eivät ole avioliiton tavoin elatusvelvollisia toisiinsa nähden. Käytännössä avopuolisoiden oletetaan elättävän toisensa, sillä toimeentulotukea myönnettäessä yhteistaloudessa elävien molempien avopuolisoiden tulot ja varat otetaan kuitenkin huomioon esimerkiksi toisen heistä hakiessa toimeentulotukea. Avoliitto siis rinnastetaan perheeksi, jolloin kaikki perheen tulot ja varat ovat niin sanotusti käytettävissä olevia varoja ja, jotka otetaan huomioon toimeentulotukea koskevassa päätöksessä.

Vierailija
5/6 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuessa huomioidaan molempien bruttotulot, jos sinulle jää 1200e ulosotonkin jälkeen, niin bruttotulosi ovat sen verran isot ettei asumistukea saa.

Toimeentulotuessa huomioidaan molempien nettotulot, voi olla että ehkä saatte vähän toimeentulotukea.

Vierailija
6/6 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle ja muillekin asiallisesta vastauksesta. En usko, että mies haluaa yhteen muuttaa, jos todellakin on näin että hän ei enää saa "omaa" rahaa mistään. Toki voidaan oikeasti asua yhdessä ja pitää omat kämpät.. Ymmärrän häntä kyllä, koska on todella inhottava ajatus itsellenikin ettei minun tilille tulisi yhtään rahaa, vaan mieheltä joutuisin pyytämään. Pitää kai odottaa sairasloman yli, eläkettä tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi