Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shokki, millaisissa asunnoissa ihmiset asuu

Vierailija
22.03.2013 |

Olen joutunut työn vuoksi kiertelemään ihmisten kodeissa. Ihan tavallisten ihmisten tavallisissa kodeissa. Olen järkyttynyt ja surullinen.

Ihan tavallisia, työssäkäyviä ihmisiä. Mutta ne asunnot. Ankeita 70-80-luvulla tehtyjä taloyhtiöitä. Sisustuksestakin näkee, että tiukkaa on ja työni vuoksi tiukemmaksi menee - ja se surettaa. Näillä ihmisillä ei kotona juurikaan ole mitään kaunista ympärillään, kaikki huonekalut yms. kodin tavarat ankeita. No, onneksi onnellinen elämä ei ole materiasta kiinni, mutta silti soisi ihmisille elämään jotain kaunista.

Ja vielä järkyttävämpää on se, miten sotkuisina ihmiset kotinsa pitää. En nyt tarkoita, että kaikki oltava tiptop. Mutta esim. yhdessä asunnossa oli vaatteita levitelty kaikkialle asuntoon. Porrasaskelmillekin oli niitä levitelty - ihan, kuin joku olisi viikon ajan aina mennessään yläkertaan nukkumaan, riisunut vaatteet portaita noustessaan ja heittänyt siihen.

Kaikki tasot päällystetty papereilla ja roskilla. Makuuhuoneissa kaikkien vaatekaappien ovet auki ja tavarat valuvat niistä lattialle. Ihan käsittämätöntä. Ja asukkaat vaikuttaa ihan normaaleilta ihmisiltä, ei miltään syrjäytyneiltä tms. Ja siis ei ollut vaan yhdessä asunnossa nämä (paitsi nuo vaatteet portaille heitettynä).

Noinko ihmiset asuu?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä pikkusievien kotien arvostus ja sisustus harrastuksena näiden "ihkutalonivalkonen"-blogien ansiota? Mä en mitenkään ymmärrä ihmisiä jotka miettii, "mitähän kivaa tuohon hyllylle voisi asetella" Minusta siivoaminen on ajanhukkaa. Kotini on usein kaaoksessa, kirjoja on liikaa ja huonekaluja uusin sitä mukaa kun vanha hajoaa eli hyvin harvoin.

Se että on tiskiä pöydällä ja vaatteita lattialla kertoo ihmisestä vain sen että hän ei harrasta tiskausta tai ole ehtinyt tiskaamaan ja lattialla olevat vaatteet eivät hänen elämäänsä haittaa.

Vierailija
62/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä pikkusievien kotien arvostus ja sisustus harrastuksena näiden "ihkutalonivalkonen"-blogien ansiota? Mä en mitenkään ymmärrä ihmisiä jotka miettii, "mitähän kivaa tuohon hyllylle voisi asetella" Minusta siivoaminen on ajanhukkaa. Kotini on usein kaaoksessa, kirjoja on liikaa ja huonekaluja uusin sitä mukaa kun vanha hajoaa eli hyvin harvoin.

Se että on tiskiä pöydällä ja vaatteita lattialla kertoo ihmisestä vain sen että hän ei harrasta tiskausta tai ole ehtinyt tiskaamaan ja lattialla olevat vaatteet eivät hänen elämäänsä haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin mielestäni kaikilla ihmisillä pitäisi olla oikeus kauniiseen maisemaan ja kotiin. Ettei ikkunasta näkyisi vastapäisen elementtitalon homehtunut seinä vaan uljas vaaramaisema ja läikkyvä järvenselkä. Huonekalujenkin soisi olevan kevyttä ja ilmavaa Ilmari Tapiovaaraa ennemmin kuin ankeaa ja kulunutta Sotkan lastulevyä. Olen tästä jo avaamassa ihmisoikeusaddressia nettiinkin.

Vierailija
64/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 12:36"]

[/quote]

Siis miksi sä olet puoli vuotta vuodesta tuollaisessa paikassa? Kuulostaa vankilalta.

[/quote]

Asutaan sielä, koska halutaan, asua, se on meidän toinen koti. Meillä on sielä yrityksiä, perhettä, sukua, ystäviä. Ei olla sairastuttu käsien pesemättömyydestä, sen kanssa saa kyllä olla tarkkana, mitä syö. Vessa-asioilla käydään pihan perällä puskassa sillon kun ei ole vettä.

Niitä hämähäkkejä tulee eniten sinä aikana kun talo on tyhjillään. Itse pelkään hämähäkkejä (varsinkin tollasia yli 10cm halkaisijaltaan olevia riemunkirjavia vaarallisia lajeja) sen verran, että en lähde niitä katosta hätistämään kun niitä on kuitenkin sielä satoja. Paikalliset sanovat, että se on vaarallista, koska kyseessä on myrkkyllisen lajin edustajia, jos ne hätistää katosta, ne joko käyvät päälle, tai leviävät katosta lattioille ja sänkyihin. Katossa kun saavat olla rauhassa, eivät ole juuri vaaraksi. Lisäksi ne on siitä käteviä, että siivoovat kyllä osittain omat jälkensä, koska syövät toisiansa (tai käsittääkseni vain niitä valmiiksi kuolleita kavereitansa, en ole ihan varma). Täällä paikallisilla on siis kaikilla katoissa kymmenen sentin kerros eläviä, ja kuolleita hämiksiä sekaisin, eikä niihin kukaan koske, enkä halua itsekään ottaa riskiä, kun selvästi on sanottu, ettei kannata koskea.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, missä päin asutte? Kuulostaa Afrikalta. Tulee varmaan suurin osa ajasta vietettyä pihalla vai?

[/quote]

Kyllä, asutaan Afrikassa, tarkemmin sanottuna Zimbabwessa, mutta on kyllä tullut muissakin maissa asuttua vuosien varrella. Pihalla tulee vietettyä aika paljon aikaa, mutta pihallaoloa rajoittaa se, että tänne tulee tosiaan pilkkopimeä 4-5 aikaan päivällä, eikä ole valoja/sähköjä missään. Eli sillon ei enää voi missään pyöriä, Suomessa on mahdoton edes kuvitella kuinka pimeä pimeä voi olla, siis ettei oikeasti näe MITÄÄN. Sillon ei löydä enää kotiinsa, eikä näe edes onko tiellä vai pellolla, joten parempi olla kotona hyvissä ajoin ennen sitä, ja jos aikoo jotain syödä, kannattaa olla kotona niin aikaisin, että näkee vielä tekeen ruokaa, ennenkun se pimeä iskee. Ja ruuantekeminen niissä oloissa on hidasta, eli kannattaa olla kotona viimeistään 1-2 aikaan päivällä niin ehtii vielä nähdä mitä syö. Siitä saakka sitten istutaan pilkkopimeässä kotona ja mietitään kuuluuko rapina hämähäkeistä vai onko talossa taas käärme :D

Vierailija
65/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjan mielenkiintoista. Kiva lukea tuollaisista kokemuksista. Voisit vaikka pitää blogia perheenne elämästä siellä kaukana.

Vierailija
66/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Varissuon kämppä on aivan selkeästi kuolinpesän omistuksessa.

Vanhan ihmisen asunto missä kirjahyllyt on tyhjennetty yms. Asukas kuollut ja omaiset pakanneet kamoja.

Vierailija
67/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas niin AVta, suurin osa ymmärtää tahallaan väärin.

Meillä on kaunis ja sisustettu koti, jossa asuu neljä sotkuista ihmistä. Mutta koska meille on tärkeää, että koti on siisti ja sinne kehtaa päästää ihmisiä, me siivoamme. Meistä koti on merkki elämänhallinnasta ja vaikka se ei ole kivaa, järjestelemme, pyyhimme ja imuroimme säännöllisesti.

Vierailija
68/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:33"]

Eli väitän vakaasti kun on koti siisti, komerot hallinnassa, siistin asunnon pitoon ei mene kauaa aikaa. Alkuvalmisteluihin, että päästään tähän tilanteeseen sen sijaan menee paljon enemmän.

[/quote]

Näin minäkin uskon. Meillä on tilanne päässyt pahenemaan vuosien varrella ja nyt tuntuu todella siltä, että tarvitaan professional organizer, joka auttaa meidät pääsemään niskan päälle ja sen jälkeen pärjäämme ilman ammattiapua. Viimeksi viime jouluna lähdimme ulkomaille tätä sotkua pakoon eikä minulla ollut mitään ongelmaa pitää huoneistohotellin huonetiloja siistinä, kun lähtökohta oli hyvä. Tiskit ja muut tuli hoidettua säännöllisesti, sängyt pedattua ja tavarat järjestettyä paikoilleen ja oli ihanaa, kun ei ollut sotkua. Kotona sen sijaan tarvittaisiin ensin laajamittaiset raivaukset, että päästäisiin tuohon ylläpitovaiheeseen. Tilannetta vaikeuttaa mies, jonka on vaikea luopua turhista tavaroista. Tai hän ei edes pysty ajattelemaan, että joku tavara olisi turha, vaikkei sitä olisi miesmuistiin tarvittu. Erityisen vaikeaa tämä on tietokoneromun kohdalla. Kaikki vanhat tietokoneet "pitäisi katsoa ensin", ennen kuin voi päättää mitä niille tehdään.

Mitä huonekaluihin ja muuhun sisustukseen tulee, kaikilla ihmisillä vain ei ole sillä tavalla silmää kauneudelle, että se ohjaisi omia valintoja. Appivanhempien koti on juuri tällainen, missä huonekalut on valittu käytön mukaan eikä ole niin väliä miltä kaikki näyttää. Aluksi minua jopa ahdisti vierailla heidän luonaan, mutta ajan kanssa olen tottunut ja oppinut ymmärtämään, että ihmisiä on erilaisia ja kukin tyylillään. Kun heistä aika jättää, niin voi olla ettei monetkaan niistä huonekaluista kelpaa edes Fidan kirpparille, vaan ne pitää kuskata suoraan kaatopaikalle.

Vierailija
69/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan klaustrofobia-/araknofobiakohtauksen kynsissä lukiessani tuosta Afrikan kämpästä. Mä en käsitä, miten länsimaiseen mukavuuteen tottunut voi asua noin. Onko teillä siellä siis edes sähköä? Mitä te teette kaikki illat siellä pimeässä rapinassa? Kuulostaa ihan hirveältä. Tutun kenialaisen kotona on sentään sähköt ja jääkaappi ja naapuriin kokoonnutaan katsomaan telkkaria harva se ilta. Ei ihmiset ole vankeina säkkipimeissä kodeissaan.  Joo eri maa mutta kuulostaa aika hurjalta siti.

Vierailija
70/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on huono maku. Tai vaikka yksittäiset tavarat/huonekalut olisivat ihan ok, eivät sovi yhtään yhteen. Liikaa rojua ja koriste-esineitä. Liikaa tavaraa, huonot säilytystilat.

Meillä on huonokuntoisia ja halpoja huonekaluja osittain, koska lasten ollessa pieniä ei vaan viitsi ostaa 2000€ sohvaa johon pissataan/kakataan/oksennetaan. Menin ostamaan kalliin tv-tason ja sohvapöydän ja vaikka kuinka vahdin niin on niissä jo koloja ja naarmuja vaikka millä mitalla kun lapset kolauttaa niihin jotain tavaroita.

Vierailija
71/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo Varissuon asunto on ihan siistin oloinen, ei mitään "pinttynyttä likaa" tmv. Lisäksi näyttää siltä että asunto on tyhjennetty, eli suurin osa huonekaluista viety pois ja ns. "jämät" jätetty jotka varmaankaan eivät enää seuraa uuteen asuntoon. Tuossa asunnossa on ehkä asunut joku iäkkäämpi henkilö, jolle ei ole niin väliä miltä esim. keittiönkaapit näyttävät =ei järkeä alkaa uusimaan, monesti uusi asukas haluaa itse valita keittiönkaapit (ei ole iso investointi)

Yleisesti jos puhutaan sisustamisesta, niin se ei kiinnosta kaikkia. Raha ei myöskään ole oleellinen asia, esim. jokainen Ikeassa käynyt on varmasti nähnyt niitä valmiita "mallihuoneita" siellä, vastaavia voi jokainen tehdä pikkurahalla omaan kotiinsa. Minusta Ikean laatua dissataan suotta, ihan hyvin ovat ainakin meillä kestäneet (esim. yksi sohva ostettiin väliaikaiseksi ratkaisuksi kun emme siinä vaiheessa ehtineet alkaa etsimään "kunnon sohvaa", nyt 7. vuosi menossa olohuoneessa, ja aivan kuin uusi edelleen, päällisiä pesty ja ne inan verran haalistuneet).

Minusta epäsiisti koti on sellainen jossa on liikaa tavaraa. Kun tavaroille on oma paikka, on siistmpää, esim: http://hopsayttajat.files.wordpress.com/2012/02/eteinen.jpg vallitsee aika kaaos, jos tuossa olisi esim. kaappi (takeille ym."isommalle") lipasto/kenkakaappi kengille, ja sitten esim. avohyllykko/penkki missä koreja, saisi tavarat piiloon ja näyttäisi siistiltä. Toki tavaraa kannattaa karsia, mutta esim. tämäntapaiseen saa hyvin lasten tumput, pipot, villasukat ym. lasten helppo ottaa vert. korkealla olevista hyllyistä/koreista http://3.bp.blogspot.com/_2XcORJrYeVc/TI4WnhLUYHI/AAAAAAAAC78/jOErtYPQ9ug/s1600/Hall+Rivera+Maison+1.jpg

Vierailija
72/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tästä aika lailla samaa mieltä. Sotkuisuus ei ole ihmiselle normaalia, ja kertoo minusta siitä, että jotain on pielessä. Uskoisin, että nykyinen liian kiivas ja stressaava elämäntahti vaikuttaa tähän, ettei enää jakseta välittää, miltä ympäristö näyttää.

Ja tämä siis koskee nimenomaa sotkuisuutta, ei sisustusvalintoja, joille kaikilla ei ole eikä tarvitsekaan olla silmää.

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 12:53"]

En koe aloittajan tekemiä havaintoja mitenkään ylenkatseeksi. 

Suurin osa suomalaisista asuu ankeasti ja aika siivotontakin on useimmassa kodissa säätyyn katsomatta. On aina ihana yllätys kun pääsee näkemään siistin kodin jota ei ole täytetty romulla. Kodin siisteys kertoo ihmisestä aika paljon vaikkeivat suttupekat halua sitä myöntää. Mun lapsuudessa äidit oli lasten kanssa kotona kunnes vanhin lapsista meni kouluun mutta kenekään kodissa ei ollut ikinä niin siivotonta kuin nykyään. Jo yksi pieni vauva invalidisoi perheen kodinhoidon.

Mun mielestä tämä ei ole sellainen juttu josta pitäisi olla hiljaa vaan keskustella. Ongelmia ei pitäisi lakaista maton alle. Tosin nykyään niitä ei lakaistakaan vaan ongelmat roikkuvat ympäriinsä samaan tapaan kuin hujan hajan olevat tavarat. Mua yleisestikin ottaen tympii tuollainen hyshys-mentaliteetti.

[/quote]

Vierailija
73/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kauheeta jos ei voi omaa nielipidettään tuoda julki niin jo sanotaan ettei noin saa sanoa! 

Eikös Afrikassakin tähdet kuitenkin valaise jonkun verran yöaikaan vaikka muuten olisikin pimeää...

Vierailija
74/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:38"]

Mä oon ihan klaustrofobia-/araknofobiakohtauksen kynsissä lukiessani tuosta Afrikan kämpästä. Mä en käsitä, miten länsimaiseen mukavuuteen tottunut voi asua noin. Onko teillä siellä siis edes sähköä? Mitä te teette kaikki illat siellä pimeässä rapinassa? Kuulostaa ihan hirveältä. Tutun kenialaisen kotona on sentään sähköt ja jääkaappi ja naapuriin kokoonnutaan katsomaan telkkaria harva se ilta. Ei ihmiset ole vankeina säkkipimeissä kodeissaan.  Joo eri maa mutta kuulostaa aika hurjalta siti.

[/quote]

Ei ole meillä sähköä, eikä tässä lähialueella muutenkaan. Zimbabwessakin kuitenkin on isoja kaupunkeja, missä on keskustassa sähköt, tosin nekin on katki useimmiten parikytä tuntia vuorokaudesta, mutta on kuitenkin olemassa sähköverkosto.

Olihan siinä ensimmäisillä reissuilla tottumista, mutta nyt se on jo toinen koti, missä osaan olla ihan siinä missä täällä suomessakin. Sielä pimeässä rapinassa jutellaan, harrastetaan seksiä, nukutaan. Eipä sielä kauheesti tekemistä ole. Meillä on kuitenkin usein länsimaantuliaisina taskulamppu mukana, ja monet kerran on naapureiden kanssa pelailtu lautapelejä sen valossa. Mutta yhtään kauempana kuin naapuritalossa asuvat eivät kyllä vieraile juuri sen takia, ettei löydäsitten enää kotiinsa ennen aamua. Aikaisin mennään nukkumaan, ja aikaisin herätään, että on aikaa olla valoisassakin (aurinko nousee about viiden aikaan aamulla)

Olen muuten asunut myös Keniassa vähän aikaa, sieläkin on tällaisia samanlaisia sähköttömiä alueita myös, ja sähköisiä telkkarillisia alueita kuten zimbabwessa (tai no, en ole koskaan vielä zimbabwessa telkkaria nähnyt, mutta kai jollain sellainenkin on...luulisin)

Vierailija
75/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä voisi käyttää öljylamppuja tai edes kynttilöitä tms.

Vierailija
76/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... olisikohan niin että sinä teet työtäsi kodeissa joissa on ongelmia; taloudellisia, fyysisiä ja psyykkisiä?? Johtuisikohan ihan siitä? Oletan sinun olevan joku perhetyöntekijä, sossutäti tms. (luin vain ekan viestin)

Itse asun 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa, samoin moni ystävä/tuttava. Kodit ovat mielestäni perussiistejä aina ja sisustus tavallista sotka-ikea-tyyppistä huonekalua. Seinillä tauluja, valokuvia yms. Kauniita mattoja, verhoja yms.

Vierailija
77/77 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:38"]

[/quote]

Ei ole meillä sähköä, eikä tässä lähialueella muutenkaan. Zimbabwessakin kuitenkin on isoja kaupunkeja, missä on keskustassa sähköt, tosin nekin on katki useimmiten parikytä tuntia vuorokaudesta, mutta on kuitenkin olemassa sähköverkosto.

Olihan siinä ensimmäisillä reissuilla tottumista, mutta nyt se on jo toinen koti, missä osaan olla ihan siinä missä täällä suomessakin. Sielä pimeässä rapinassa jutellaan, harrastetaan seksiä, nukutaan. Eipä sielä kauheesti tekemistä ole. Meillä on kuitenkin usein länsimaantuliaisina taskulamppu mukana, ja monet kerran on naapureiden kanssa pelailtu lautapelejä sen valossa. Mutta yhtään kauempana kuin naapuritalossa asuvat eivät kyllä vieraile juuri sen takia, ettei löydäsitten enää kotiinsa ennen aamua. Aikaisin mennään nukkumaan, ja aikaisin herätään, että on aikaa olla valoisassakin (aurinko nousee about viiden aikaan aamulla)

Olen muuten asunut myös Keniassa vähän aikaa, sieläkin on tällaisia samanlaisia sähköttömiä alueita myös, ja sähköisiä telkkarillisia alueita kuten zimbabwessa (tai no, en ole koskaan vielä zimbabwessa telkkaria nähnyt, mutta kai jollain sellainenkin on...luulisin)

[/quote] 

Mua jäi kiinnostamaan tosi paljon. Miksi asutte siellä, todella kiinnostavaa, wau! Kerro lisää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi