Shokki, millaisissa asunnoissa ihmiset asuu
Olen joutunut työn vuoksi kiertelemään ihmisten kodeissa. Ihan tavallisten ihmisten tavallisissa kodeissa. Olen järkyttynyt ja surullinen.
Ihan tavallisia, työssäkäyviä ihmisiä. Mutta ne asunnot. Ankeita 70-80-luvulla tehtyjä taloyhtiöitä. Sisustuksestakin näkee, että tiukkaa on ja työni vuoksi tiukemmaksi menee - ja se surettaa. Näillä ihmisillä ei kotona juurikaan ole mitään kaunista ympärillään, kaikki huonekalut yms. kodin tavarat ankeita. No, onneksi onnellinen elämä ei ole materiasta kiinni, mutta silti soisi ihmisille elämään jotain kaunista.
Ja vielä järkyttävämpää on se, miten sotkuisina ihmiset kotinsa pitää. En nyt tarkoita, että kaikki oltava tiptop. Mutta esim. yhdessä asunnossa oli vaatteita levitelty kaikkialle asuntoon. Porrasaskelmillekin oli niitä levitelty - ihan, kuin joku olisi viikon ajan aina mennessään yläkertaan nukkumaan, riisunut vaatteet portaita noustessaan ja heittänyt siihen.
Kaikki tasot päällystetty papereilla ja roskilla. Makuuhuoneissa kaikkien vaatekaappien ovet auki ja tavarat valuvat niistä lattialle. Ihan käsittämätöntä. Ja asukkaat vaikuttaa ihan normaaleilta ihmisiltä, ei miltään syrjäytyneiltä tms. Ja siis ei ollut vaan yhdessä asunnossa nämä (paitsi nuo vaatteet portaille heitettynä).
Noinko ihmiset asuu?
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:48"]
Mun mielestä taas kaunis koti ei välttämättä tarkoita mitään erityistä rahallista panostusta, vaan sitä, että sitä on edes vähän mietitty. Eli oli oma tyyli mikä tahansa, on vähän käytetty aikaa sen pohtimiseen, sopivatko tavarat yhteen. Esim. anopin kotona ei todellakaan ole mikään muodikas tai hieno sisustus, mutta tavarat sopivat yhteen ja kokonaisuus on mietitty, joten näyttää kivalta. Eniten vaikuttaa tietysti sotkuisuus, kaunis ja harkittukin sisustus näyttää ankealta, jos joka paikassa lojuu turhaa romua.
Riippuu varmaan vähän ikäpolvestakin tuo sotka-sisustus. Ainakin omien tuttujen luona (niiden siis, joita sisustaminen ei erityisesti kiinnosta) niiden Sotkan lastulevyhirvitysten tilalla on Ikean lastulevyhirvityksiä.
[/quote]
No mutta. Entäs jos se sekametelisoppa on asukkaan mieleen? Pitäisikö huonekalut siis vaihtaa yhteensopiviksi vain sen takia että vieraat (av-mamma...) pitäisi asuntoa kauniimpana?
Kyllä se rahan puute myös vaikuttaa asiaan paljon. Jos ei yksikertaisesti ole varaa ostaa yhteensopivia kalusteita. Silloin sitä vain rääpii kasaan edes jonkinlaiset kalusteet ja nekin yleensä kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta.
Sitten on niitä, joita ei voisi vähempää kiinnostaa asunnon sisustus, kunhan on huonekalut.
[/quote]
Meilläkin huonekalut on enimmäkseen hankittu muutamalla eurolla kirppiksiltä tai saatu jostain sukulaisten nurkista, mutta kaikki on pintakäsitelty niin, että sopivat väreiltään yhteen. Tyylillisesti eivät todellakaan ole yhtenäisiä, on Artekia, antiikkia, Ikeaa ja 80-luvun mäntykalusteita, mutta sopivasti tuunattuina sopivat hyvin yhteen.
Tietenkin jokainen tavallaan, ja jos joku viihtyy sekametelisopassa lastulevykalusteidensa kanssa, niin se ei kenellekään muulle kuulu :) Ei minua ainakaan muiden kotien sisustus tai sotkuisuus haittaa, kunhan en itse joudu asumaan sellaisessa ympäristössä.
Muistakaa myös, ettei kaikilla ole varaa ostaa ja sisustaa mieleisekseen, sitten siellä kodissa on niitä mummolta saatuja, kirparilta ostettuja yms suloisesti sekaisin. Pääasia, että edes on huonekaluja.
Mä oon niin samaa mieltä, käykääpä katsomassa vaikka seuraava Turun Varissuon kerrostalo ghettoa:
http://www.etuovi.com/kohde/7514280
Minulla on liian pieni koti, jota on niin vaikea sitten pitää siistinä, etten oikeastaan jaksa edes yrittää. Ei tämä nyt kuitenkaan mikään ihan kamala ole, mutta sellainen, ettei tänne kehtaa ketään päästää kylään ja sittenhän se on se ja sama, miltä koti näyttää. Isompaan ei ole varaa ja työt vievät voimat ponnisteluilta.
ettekö te nyt tajua, ettei tässä puhuta siitä, onko koti kaunis vai ei ja millainen sohva on, vaan siitä, että ihmiset asuu hirveissä, likaisissa ja sotkuisissa läävissä!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:26"]
ettekö te nyt tajua, ettei tässä puhuta siitä, onko koti kaunis vai ei ja millainen sohva on, vaan siitä, että ihmiset asuu hirveissä, likaisissa ja sotkuisissa läävissä!
[/quote]
Kyllä aloittaja vahvasti puhui myös noista... Osasi kertoa myös, etteivät asukkaat ole syrjäytyneitä tms, mutta sitähän hän ei voi tietää, ellei tosiaan tunne heitä!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:26"]
[/quote]
Kyllä aloittaja vahvasti puhui myös noista... Osasi kertoa myös, etteivät asukkaat ole syrjäytyneitä tms, mutta sitähän hän ei voi tietää, ellei tosiaan tunne heitä!
[/quote]
No, jos niillä on omistusasunto ja käyvät töissä, niin ei ne nyt varmaan syrjäytyneitäkään ole?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:21"]
Mä oon niin samaa mieltä, käykääpä katsomassa vaikka seuraava Turun Varissuon kerrostalo ghettoa:
[/quote]
Joo tämä on just edustava siitä, millaisia koteja on tosi yllättävän paljon ihmisillä.
Näin se on, uskoisin että puolet suomalaisista kodeista on aivan järkyttäviä. eihän sitä tarvi mennä kun casablogeja katsomaan, näkee kun asutaan vuokra-asunnoissa ja sisustetaan sillä että laitetaan kynttilä pöydälle tai koristetyynyn paikka vaihtuu eri.
Mä väitän että suurin syy sotkuihin on liian tiukka tarve pitää kiinni omaisuudesta. Kaapit pullottavat tavaraa, hamstrataan kirppareille lapsille vaatteita, jotka mahtuu 5 v päästä ja säästetään kaikki jos joskus tarvitaan. Sitten hihkutaan riemusta kun kasasta löytyy 10 v vanha pankkikortti, jota voi käyttää lapsen leikeissä. Kannatti säästää, kun nyt tuli käyttöä.
Yhdellä ystävälläni on aina tosi siistiä, mutta heillä on isot komerot, siis mielettömät säilytystilat ja he yksinkertaisesti heittävät komeroihin kaikki mitä eivät tarvi. Joka kesä sitten tyhjentävät ekalla lomaviikolla, kummatkin opettajia, komerot, jakavat tavarat 3 osaan : kirpparille, roskiin ja takas komeroon. Joku kesä aikovat tyhjentää komeron kokonaan. Lapsia iso kasa ja mitään ei saa heittää roskiin.
Itse asun asunnossa jossa ei juuri mitään ylimääräistä ole ja käyn kaikki kaapit hyvin usein läpi. Meillä päivittäiseen siivoamiseen menee aikaa n 15 min ja kerran kuukaudessa siivoan jonkun kohdan paremmin ja tähän menee aikaa max 4 h, yleensä alle 2.
Eli väitän vakaasti kun on koti siisti, komerot hallinnassa, siistin asunnon pitoon ei mene kauaa aikaa. Alkuvalmisteluihin, että päästään tähän tilanteeseen sen sijaan menee paljon enemmän.
Ai että asunnon ja sisustuksen kauneus on siitä kiinni, paljonko siihen upottaa rahaa... Kaunista saa kyllä halvalla, jopa lähes ilmaiseksi. Paitsi sellaisen ihmisen silmissä, jolle kauneus = tavaran hinta.
Minusta esimerkiksi ihan yleisesti vanhat huonekalut ovat kauniimpia kuin uudet.
[/quote]
Mielestäni tuo on ihan normaali ja siisti eikä todellakaan mitään ghettotyyliä.
Minun kotiani moni on kehunut kauniiksi, mutta monenlainen voi olla kaunista.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:31"]
[/quote]
Minusta pitää järkevän ihmisen tajuta että nuo myytävät asunnot on sellaisiakin jotka on jollain tapaa sairaita (henkinen tai fyysinen), ihminen on tullut jätetyksi tai kumppani on kuollut. Minä ainakin myytäviä koteja käydessä olen kiinnittänyt huomion siihen talon kuntoon, kuin pohtii miksi asunto on myydessä karussa siisteydessä. Varsinkin eroperheessä sen muutoksen näkee helposti: äskettäin on alkanut tavarat kasaantua mutta kaapit on pölyttömät, os selvästi joskus pesty kaakeleita jne joka kertoo että taloa on myös pidetty kunnossa mutta epäjärjestys kertoo ettei ihmisen lähiaikoina ole tullut syystä tai viidennestä kiinnitettyä huomiota mitä tekee, koska ei jaksa rankan eron jäljiltä vaikkapa.
Kyllä sen näkee kun koti haisee homeelle ja pissalle eikä ole ollut omistajalla mitään kiinnostusta siistiä.
Joskus myyntiä varten jätetty voi pyytää siivousapua vaikkapa sukulaiselta. Mutta ei kaikilla ole omaisia.
Siivoton kämppä ei siis tarkoita etteikö vanha pappa ole kiinnostunut vaikka pitämään kokonaisuudesta huolta: vesi kulkee putkissa ja kattoa kunnostaa kun tarvitsee. Silti saattaa olla huono tekemään keittiössä mitään koska vaimo on joutunut laitokseen. ;)
Joo tämä on just edustava siitä, millaisia koteja on tosi yllättävän paljon ihmisillä.
[/quote]
En näe mitään outoa tai epäviihtyisää tuossa varissuon asunnossa? Ihan mukavan näköinen. En itse ehkä sisustaisi tuohon tyyliin, mutta tuo asukas nyt varmaan onkin vähän vanhempi ihminen. Todella käsittämätöntä, että joku näkee tuollaisen kodin jotenkin hirveänä.
Siis eihän tää voi olla normaalia, jos ei pysty hankkimaan kunnollisia huonekaluja niin voisihan sitä edes karsia turhia romuja kaatikselle. Mä itse viihdyn Kartellin, Aarnio, Valantin huonekalujen keskellä mutta kyllähän kallis desingin näyttää kamalalta jos tavaraa on liikaa, less in more.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:16"]
Juu, noinkin ihmiset asuvat. Ja joidenkin mielestä tekovanhat Home-kyltit ovat kivoja ja toiset taas tykkäävät 70-luvun ruskeista raitasohvista. Toisilla on kaikki maailman värit seinissä ja sisustuksessa ja toisilla on valkoista ja harmaata. Toisilla vaatteet ovat lattioilla ja toisilla henkareissa. On yhtä monta tapaa asua ja elää kuin on ihmistäkin, pääasia on että ihminen itse viihtyy, voi hyvin ja on onnellinen. Se muuten onnistuu savimajassakin.
[/quote]
Että antaa kaikkien kukkien kukkia ja onnellista on savimajassakin. Ihanan suvaitsevaista!
Jotenkin en vaan jaksa uskoa, että ihminen, jonka koti näyttää kaatopaikalta hihkuisi onnellisuuttaan joka kerran astuessaan kynnyksensä yli. Nyt en puhu sohvakankaan valinnasta, mutta useinhan äärimmäiseen sotkuisuuteen tai välinpitämättömyyteen ympäristönsä suhteen liittyy jonkinlaisia ongelmia elämänhallinnan kanssa. On myös iso ero pystyä valitsemaan kotiinsa ne 70-luvun raitasohvat, kuin olla jatkuvasti niin köyhyysrajalla, että mitään uutta ei olla voitu ostaa 40 vuoteen. Koti kertoo ihmisestä paljon, ja kyllä ihmisestäkin selvästi näkyy viihtyykö hän siinä ympäristössä, jossa elää.
[/quote]
Paljon tavaraa mutta muutoin näyttää oikein siistiltä (ei ole siis likainen). Eipä minulla tuosta ole muuta mielipidettä kuin minusta ihan perusasunto.
Ai mun mielestä toi Varissuon kämppä on ihan kaamea, tohon verrattuna me asutaan ihan trendikkäästi ja sisustus on ihan vimpan päälle :)
Mutta tämä kommentti:
"Mä väitän että suurin syy sotkuihin on liian tiukka tarve pitää kiinni omaisuudesta. Kaapit pullottavat tavaraa, hamstrataan kirppareille lapsille vaatteita, jotka mahtuu 5 v päästä ja säästetään kaikki jos joskus tarvitaan. Sitten hihkutaan riemusta kun kasasta löytyy 10 v vanha pankkikortti, jota voi käyttää lapsen leikeissä. Kannatti säästää, kun nyt tuli käyttöä."
...on niin totta! Meidän koti vähän kärsii tosta hamstarusmeiningistä, jota meillä harrastaa enimmäkseen mies! Uneksin siitä että kaikki tää ylimääräinen roina katoaisi täältä, mut ei voi, kato jos joskus vaikka tarttee...
Minusta kans tuo Varissuon vai mikä se nyt oli asunto on aivan normaali. Ei laisinkaan mun tyyliä, mutta jotenkin näyttää siltä kun poikamiesboksin ja naisen kämpän tavarat olisi yhdistetty.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:45"]
Ai että asunnon ja sisustuksen kauneus on siitä kiinni, paljonko siihen upottaa rahaa... Kaunista saa kyllä halvalla, jopa lähes ilmaiseksi. Paitsi sellaisen ihmisen silmissä, jolle kauneus = tavaran hinta.
Minusta esimerkiksi ihan yleisesti vanhat huonekalut ovat kauniimpia kuin uudet.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Mutta kyllä siitä vanhasta sohvastakin saa äkkiä 2000 euroa pulittaa, jos haluaa umpipuisen...
Sisustukseen ei aina kaikilla ole varaa sijoittaa, mutta itse en ymmärrä kuinka asutaan sottuisissa huusholliessa. Itse ahdistuisin kun tavarat lojuisivat ympäriinsä, ei rauhottaisi mieltä laisnkaan.