"hoarding"-ongelma + treffailu ja perhe-elämä?
Jos täällä on ihmisiä joilla on tämä ongelma... Oletteko onnistuneet löytämään puolison ja miten? Kuinka pian päästit hänet kotiisi? Voiko perhe-elämä onnistua, jos toinen on kovin sotkuinen, kiintyy tavaroihin jne?
Puhun suunnilleen tämän tasoisesta tilanteesta:
http://cdn.static.ovimg.com/episode/2680911.jpg
http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tim//2010/08/09/hoarding-tlc-630.jpg
http://img.izismile.com/img/img3/20100629/640/inside_a_hoarders_640_07.jpg
Vastatkaa myös te, jotka olette vähän lievemmin sotkuisia, mutta puolisonne on siivoushullu tms. Miten toimii?
En laita omasta kämpästäni kuvia, mutta vaatetta, lehtiä, kirjoja, pahvilaatikoita ym. on niin paljon, että paikasta toiseen pitää kulkea polkuja pitkin. Erityisen likaista ei ole, vien roskat ja imuroin.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:01"]
Tajusin sen, että vain ihmisillä on väliä ja tavara on vain merkityksetöntä materiaa.
[/quote]
Tämä on totta. Kiitos hienosta kommentista. Jotenkin mulle on tähän asti riittänyt, että on muutama kaveri, joiden kanssa voi viettää aikaa muualla kuin omassa kodissa. Seurustelukumppanin tai puolison kanssa tällainen järjestely ei toimisi.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:49"]
Hyvällä ystävälläni oli/on jonkinasteinen hoarding-ongelma, ja vaikka hän on ulkoisesti juuri tuollainen laitettu, menestyvä bisnesnainen, on hän myös jollain tavalla erikoinen. Älykäs, terävä, näyttävä nainen, mutta ei ole elämässään nelikymppiseksi asti ollut kuin kahdessa´, pari vuotta kestänessä ihmissuhteessa.
[/quote]
Voi hyvinkin olla, että myös hänellä tuo seurustelemattomuus johtui itse hoarding-ongelmasta kuten minullakin... Olen aina suhtautunut vaistomaisesti välttelevästi ja viileästi miehiin, joilta olen kyllä saanut huomiota paljonkin nuorempana varsinkin, koska olen tiennyt että kotini on synkkä salaisuus jonka täytyy pysyä piilossa...
Oih, en edes uskalla mennä kylään sukulaiselleni, jonka koti näyttää tuollaiselta. Seurustellut hän ei ole vuosikausiin. Asiaan voi vaikuttaa myös se, että hänen vaatteensa haisevat myöskin likaiselta ja tukka aina likainen.. Työssä hän käy ja matkustelee, kavereita riittää, mutta seurustelusuhde ei taida olla mahdollinen. Ehkä likaisuus on hänelle suojautumiskeino: ei tarvitse päästää ketään lähelle, koska kukaan ei halua tulla lähelle. Nuorempana hän oli siisti ja hyvännäköinen, joskin koti oli yhtä sotkuinen. Kodin sotkuisuus ei estänyt seurustelua ja jopa avoliittoa nuorempana.
Organisointia rakastavana ihmisenä tuollainen tuntuu todella kauhealta, tekis niin mieli mennä siivoamaan tuo keittiö :D
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen on, että uskoisin, että kuka tahansa normaalin siisteyskäsityksen omaava ihminen kavahtaa tuollaista. Se on normeista poikkeavaa käytöstä ja se saa useimmat varuilleen. Jos taas tapaatte toisen samanlaisen ihmisen, tilanne vain pahenee.
Pari vinkkiä teille, jotka kamppailette asian kanssa. Jakakaa urakkanne todella pieniin osiin alussa, esim. yksi lehtikasa, pesukoneen kansi (jos on sivustatäytettävä) ja teette joka päivä tällaisen pienen osan. Se on hidasta, mutta nopeampaa kuin se, että ei tekisi mitään. Kun pääsette vauhtiin, voitte pikkuhiljaa laajentaa osioita (yksi kaappi, sohva).
Ottakaa myös käyttöönne tapa, että jos ostatte jotain, saman verran tavaraa lähtee pois: kirpparille, roskiin, kierrätykseen. Näin olette ainakin matkalla kohti siistimpää kotia :)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:35"]
Pari vinkkiä teille, jotka kamppailette asian kanssa. Jakakaa urakkanne todella pieniin osiin alussa, esim. yksi lehtikasa, pesukoneen kansi (jos on sivustatäytettävä) ja teette joka päivä tällaisen pienen osan. Se on hidasta, mutta nopeampaa kuin se, että ei tekisi mitään. Kun pääsette vauhtiin, voitte pikkuhiljaa laajentaa osioita (yksi kaappi, sohva).
[/quote]
Mä olen onnistunut tässä useita kertoja, mutta... ongelma on että en osaa sitten pitää sitä siistiä vaikka nautin siististä kodista sitten kun olen vähitellen siivonnut vaivalla. Jotenkin vaan aina uudestaan alkaa sotkuuntuminen. Jostain pienestä viattomasta alusta kuten että en jaksa laittaa keksipurkkia kaappiin takaisin tai lehti jää olkkarin pöydälle - ja pian (viikon-parin päästä) kämppä näyttää taas samalta kuin ennen ja on raivauksen tarpeessa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:08"]
Erityisen likaista minulla ei kuitenkaan ole. Vien roskat, pyyhin tiskipöydän ja muut pinnat, likapyykki on pyykkikorissa... Kämppä vain on täynnä vaatteita ja kenkiä, osa käyttämättömiä, käsityö- ja askartelutarvikkeita, satoja tai jopa tuhansia aikakauslehtiä, CD- ja DVD-levyjä, kirjoja ja muuta tavaraa... Esimerkiksi sohva on peittynyt kokonaan puhtaiden vaatteiden sekä aikakauslehtipinojen alle.
[/quote]
Minä en suko etteikö olisi likaistakin, sitä ei vain näy tuon kaiken roinan alta!! Miten pystyy edes pyyhkimään tasoja ja lattioita, jos ovat täynnä tavaraa, ihan taatusti siellä seassa on ihan likaakin ja pölyä!!
Miettikää miltä tuntuu mennä tuommoisen kotiin mun äidin luo esim jouluna tai äitienpäivänä. Ruokapöydältä saa raivata tilaaa, että kahvikupin mahtuu laskemaan =(
Kerran ärähdin äidilleni, että voisit edes keittiön siivota, kun joku on tulossa kahville, niin se ei edes tajunnut mitä tarkoitan, olihan hän just aamulla imuroinut!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:08"]
Erityisen likaista minulla ei kuitenkaan ole. Vien roskat, pyyhin tiskipöydän ja muut pinnat, likapyykki on pyykkikorissa... Kämppä vain on täynnä vaatteita ja kenkiä, osa käyttämättömiä, käsityö- ja askartelutarvikkeita, satoja tai jopa tuhansia aikakauslehtiä, CD- ja DVD-levyjä, kirjoja ja muuta tavaraa... Esimerkiksi sohva on peittynyt kokonaan puhtaiden vaatteiden sekä aikakauslehtipinojen alle.
[/quote]
Minä en suko etteikö olisi likaistakin, sitä ei vain näy tuon kaiken roinan alta!! Miten pystyy edes pyyhkimään tasoja ja lattioita, jos ovat täynnä tavaraa, ihan taatusti siellä seassa on ihan likaakin ja pölyä!!
[/quote]
Pölyä on varmaan enemmän kuin normaalissa kodissa, mutta muuten ei ole erityisen likaista. Ei ole lemmikkieläimiä ja syön aina keittiössä pöydän ääressä. Liesi ja tiskipöytä pysyy siisteinä. Myös wc/kylppäri on ihan eri maata kuin muu kämppä eli siisti ja puhdas.
Tietyssä mielessä olen siisti, mutta sotkuinen. Jos jonkun kotona on unohtunut likainen lautanen olohuoneen pöydälle, niin se on mielestäni vastenmielistä. Sen sijaan on ihan ok, jos pöytä ja sohva on hautautunut lehti-, pahvilaatikko- ja vaatepinojen alle eikä huoneessa voi liikkua muuta kuin polkuja pitkin.
Että tällainen siisteyskäsitys täällä :)
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:17"]
Ai niin, tyhjiä pahvilaatikoita ja muuta vastaavaa pahvi- ja paperiroinaa löytyy ihan järjetön määrä. Muutenkin kerääntyy tuollaista tavaraa, jolla ei ole mitään käyttöä, mutta jolle voisi keksiä käyttöä myöhemmin.
[/quote]
Tää on just se ongelman ydin: hamstraajan mielestä roina, jota suurin osa ihmisistä pitää jätteenä, on _tavaraa, jolle voi olla käyttöä tulevaisuudessa_. Todellisuudessa se tulevaisuus on yhtäkuin nykyhetki. Mieti mitä tavaroita olet oikeasti tarvinnut vaikka viimeisen 6 kk aikana. Jos et ole tarvinnut pahvilaatikoita sinä aikana, et todennäköisesti tarvitse niitä tulevienkaan 6 kk aikana. Olisiko parempi luopua?
Lisäksi säilöttävälle tavaralle luodaan eri kategorioita: mainitset että sinulla on "satoja sisustuslehtiä", kuitenkin samassa viestissä sanot että et ole sellainen keräilijä joka hamstraisi vaikka sanomalehtiä. Mikä näiden ero oikeastaan on? Aikakauslehti on vähän kalliimpi kertaostos kuin sanomalehti, mutta joka tapauksessa kumpiakin tulee joka päivä/viikko/kuukausi taas uusi ja edelliset numerot vaipuu unholaan ja muuttuvat paperijätteeksi. Se kuuluu paperijäteastiaan.
Voisit koittaa päästä alkuun vaikka niistä sisustuslehdistä: jos haluat, voit antaa itsellesi luvan säästää vaikka vuoden 2012 lehdet. Oletan että lehdet ovat kerääntyneet pitkältä ajalta (vuosikerta = max 12 lehteä). Loput on nyt jo aika heittää pois. Sinun ei tarvitse olla mikään Kansallisarkisto, joka säilöö lehtiä tuleville sukupolville siltä varalta että niitä vielä tarvitaan, sitä varten on olemassa oikeat kirjastot. Uusia sisustusvinkkejä saat joka kuukausi uusista lehdistä, yli vuotta vanhemmissa lehdissä kuvatuista tuotteista osa ei ole enää ehkä edes myynnissä. Aika ajaa lehtien ohi ja voit huoletta heittää ne pois!
Tuosta linkkaamastasi kuvasta keittiöstä, jota et pidä kaoottisena, on pakko sanoa ihan suoraan ja kylmästi: kyllä se sitä on. Jos kotisi muistuttaa tätä, moni ihminen pitää tilannetta todella pahana ja havairsee että sinulla on ongelma, jota et ehkä itse tiedosta. Olet huomannut kommenteista täällä että moni tekee ihan kahjoja ylitulkintojakin kuvien perusteella. Niistä ei tarvitse ottaa itseensä, mutta kannattaa huomata että jo pelkät kuvat herättävät vahvoja tunteita ja tulkintoja - entä miten reagoi ihminen joka kävelee asuntoosi sisään? Jotain on pakko tehdä asialle.
Miksiköhän tämä aihe herättää minussa niin kovasti halua auttaa sinua? Ajattelen exääni jonka tilanne oli niin samanlainen - ja hän oli oikeasti tosi mukava ja hyväsydäminen tyyppi! Minä olin se, joka ei tilannetta jaksanut. Olemme edelleen hyvissä väleissä. Toivoisin että hän pääsisi ongelmastaan eroon ja löytäisi onnellisen parisuhteen.
17
Olen tavannut lähipiirissäni ihmisiä kenellä tämä hamstraaminen on aika kovaa. Osalle se on ongelma mutta selkeästi niille keillä on Aspergerin diagnoosi tai taipumusta tuollaiseen oireiluun se ei ole ongelma. En tiedä johtuuko se siitä että vierailijoita ei ole paljoa ja sosiaalinen elämä on niukkaa.
Ai niin, tyhjiä pahvilaatikoita ja muuta vastaavaa pahvi- ja paperiroinaa löytyy ihan järjetön määrä. Muutenkin kerääntyy tuollaista tavaraa, jolla ei ole mitään käyttöä, mutta jolle voisi keksiä käyttöä myöhemmin.
ap