Onko 24-vuotias liian nuori äidiksi?
Mitä mieltä? Olin ajatellut odottaa vielä pari vuotta, mutta..
Kommentit (22)
Nainen on hedelmällisimmillään 18-20 vuotiaana, silloin luonto on tarkoittanut että lapsia tehdään. 25 vuotiaana alkaa hedelmällisyys jo laskea, ja 35 vuotiaana on jo iän takia riskisynnyttäjä. Mielestäni ei kannata liikoja odotella lasten tekoa, nuoret vanhemmat ovat yleensä plussaa lapselle, ja ehtii nauttia sitten aikoinaan vielä lapsenlapsistakin hyväkuntoisena. Jos haluaa useamman lapsen, jo senkin takia kannattaa aloittaa ajoissa ettei tule sitten loppua kohden kiire, voi pitää enemmän kuin vuoden kaksi lasten välillä.
esikoinen tuli kun olin 16 vee, toinen tuli kuukautta enne kun täytin 22 ja ny ootan kolmatta ja se syntyy just kuukautta enne kun täytän 24, joten sul on tosi hyvä ikä alottaa ny, mun esikoinen menee kouluun ny syskyl täytti just helmikuus 7 ja mä oon sit 24 kun menee kouluun täytän kesäkuus 24 :)
Miksi olisi? On niitä nuorempiakin äitejä. Riippunee tosin elämäntilanteesta.
Tähänkö tämä on mennyt, että 24-vuotiaskin on muka liian nuori äidiksi. Biologisesti olet jo hedelmällisyytesi huipun (n. 21 - 23 v) ohi.
Mieti asiaa siltä kannalta, että onko 31-vuotias liian nuori ekaluokkalaisen äidiksi.
Eihän sitä voi pelkillä ikävuosilla mitata. Ja kenen mielestä liian nuori tai sopivan ikäinen? Mitä niiden muiden mielipiteillä on ylipäänsä väliä? Jos haluatte lapsen ja teillä on rakkautta riittävästi ja henkiset ja taloudelliset edellytykset elättää ja kasvattaa lapsenne, niin siitä vaan!
Sain oman esikoiseni 29-vuotiaana ja se oli oikea vaihe meille, mutta ei siitä voi mitään yleisiä johtopäätöksiä vetää. :)
Luultavasti olet liian nuori kun sitä pitää muilta tuntemattomilta ihmisiltä kysyä.
Eli et luota itseesi etkä tunne itseäsi niin hyvin, että tietäisit itse oletko valmis äidiksi.
Ei se ikä tee hyvää äitiä vaan kyse on kyllä ihan muista asioista.
Se on kovin yksilöllistä ja riippuu elämäntilanteestakin paljon. Jos elämäntilanne on vakiintunut niin voi alkaa harkita vaikka aika nuori ikähän tuo vielä on. Jos omasta mielestäsi olet epävarma asiasta niin ei missään tapauksessa kannata kiirehtiä, kerkiät kyllä vielä;-)
Jos opinnot on saatu päätökseen, asuntoasia on kunnossa, on työpaikka ja vähän säästöjäkin kertynyt, niin siitä vaan. Ensimmäisen lapsen hankintoihin uppoaa aika paljon rahaa, ei se äitiyspakkaus kaikkea sisällä eikä kirpparilta välttämättä halua ostaa ihan mitä tahansa.
Pöh. Itse sain esikoisen 23-vuotiaana ja oli ihan hyvä ikä.
Apvastaa: ei ole suunniteltu tätä aikaa, nyt vain kuukautiset myöhässä, närästystä, kipeitä rintoja yms raskausoireita. Tein viikko sitten negatiivisen testin, tänään käyn ostamassa uuden. Minä ja poikaystävä vastuullisia ihmisiä, eli varmasti valmiimpia kuin osa, mutta mulla opiskelut kesken ja miehellä nuori yritys, joka vaatii paljon aikakaks huomiota. Meidän kaveripiirissä viimeksi synnyttäneet olleet 30, 34, 36-vuotiaita. Heihin verrattuna koen olevani vielä aika nuori.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:13"]
Apvastaa: ei ole suunniteltu tätä aikaa, nyt vain kuukautiset myöhässä, närästystä, kipeitä rintoja yms raskausoireita. Tein viikko sitten negatiivisen testin, tänään käyn ostamassa uuden. Minä ja poikaystävä vastuullisia ihmisiä, eli varmasti valmiimpia kuin osa, mutta mulla opiskelut kesken ja miehellä nuori yritys, joka vaatii paljon aikakaks huomiota. Meidän kaveripiirissä viimeksi synnyttäneet olleet 30, 34, 36-vuotiaita. Heihin verrattuna koen olevani vielä aika nuori.
[/quote]
Jos ystäväpiiristä löytyy noin monta äitiä, niin voit olla varma, että kamaa satelee ilmaiseksi sieltä ja täältä. Tietämättömiä nuo jotka väittää, että lapsen hankinnat vie paljon rahaa. Itse ostin lapselle 2 bodya ja kaikki muut saatiin pyytämättä ilmaisena sukulaisilta ja ystäviltä.
terveisin 21v ensimmäisen lapsen saanut.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:19"]
[/quote]
Jos ystäväpiiristä löytyy noin monta äitiä, niin voit olla varma, että kamaa satelee ilmaiseksi sieltä ja täältä. Tietämättömiä nuo jotka väittää, että lapsen hankinnat vie paljon rahaa. Itse ostin lapselle 2 bodya ja kaikki muut saatiin pyytämättä ilmaisena sukulaisilta ja ystäviltä.
[/quote]
Ilmaisena, ai niinku täyteen pierettynä? :---D
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 16:59"]
Tähänkö tämä on mennyt, että 24-vuotiaskin on muka liian nuori äidiksi. Biologisesti olet jo hedelmällisyytesi huipun (n. 21 - 23 v) ohi.
[/quote]
Mä painin just tämän asian kanssa. Koen olevani jo ikäloppu, mitä tulee lasten hankintaan. Täytän kesällä 24, ja suunnittelin hankkivani lapsia vasta joskus aikaisintaan viiden vuoden kuluttua. Monen tuttavan vanhimmat lapset alkavat olla jo melkein kouluikäisiä. Joudun jatkuvasti vastaamaan kysymykseen: "Mikset sä ole hankkinut vielä lapsia?"
[/quote]
[/quote]
Mä sain esikoisen 18v, aika paljolti kaikki löytyi kirpparilta ja tosi paljon tavaraa sain ystäviltä. Äitihän meni ihan sekaisin (onnesta), kun sai kuulla minun olevan raskaana ja alkoi hänkin ostella niin kirppareilta kuin kaupoista lapsen lapselleen tavaraa ja vaatteita. Eipä loppupeleissä paljoa maksanut yhteensä kaikki hankinnat, kun suurin osa kirpparilta. Kallein ostos oli muistaakseni rattaat, joista maksoin jopa 50€.
Soseetkin tuli tehtyä itse, kun sen aika oli. Ei se ole niin kallista, kun osaa maalaisjärkeä käyttää :) Hyvin mekin ollaan pärjätty, esikoinen on nyt 3 v. Kalliimmaksi katson, että tuli, kun tulin uudestaan raskaaksi ja ultraaja pudotti pommin, matkalla maailmaan olikin kaksi! Joutui ostamaan kauhean kasan uusia vaatteita, pienempiä kokoja nimittäin. Piti ostaa tuplarattaat yms. Tuossa nuo nyt vieressä tuhisevat, 2 viikkoa vanhat kaksospojat :)
Joten ei, ei 24v ole liian nuori äidiksi, jos vaan on kypsä ikäisekseen :) Tiedän niin nuoria kuin vanhempiakin äitejä, jotka ovat joko hyviä tai huonoja äitejä, ei se ikä tee hyvää eikä huonoa, vaan se, että oletko oikeasti valmis siihen, mitä perhe-elämä tuo tullessaan ;)
T: 21v äiti, joka ei vaihtaisi päivääkään pois <3
Joku on liian nuori kolmekymppisenäkin, joku ei 18-vuotiaanakaan...
Minä sain lapseni ihan suunnitellusti ja avioliitossa, kun olin 19 ja 21. En koskaan kokenut olevani liian nuori. Mulla oli rinnallani tosin 15 vuotta vanhempi aviomies, joka tienasi hyvin koko ajan joten nuorille äideille tavallisia talousvaikeuksiakaan ei ollut. Ja nyt on mukavaa olla 33-vuotias, jo isojen lasten äiti, jolla on akateeminen koulutus ja kaikki mahdollisuudet luoda uraa:-) ei varmasti sovi kaikille, mutta osalle sopii!
Tietämättömiä nuo jotka väittää, että lapsen hankinnat vie paljon rahaa. Itse ostin lapselle 2 bodya ja kaikki muut saatiin pyytämättä ilmaisena sukulaisilta ja ystäviltä.
[/quote]
Aika ajattelematon väite että muka tietämättömiä. Ei kaikilla nuorilla vanhemmilla ole mahdollisuutta sysätä vastuuta lapsesta sukulaisille ja ystäville vaan monet joutuvat kantamaan vastuun lapsen hyvinvoinnista ihan itse. Ilman että oma isä tai äiti vippaa rahaa tai antaa hoitoapua. Kaikilla kun ei ole siihen mahdollisuutta, joillain ei edes haluja. Sinä olet ollut etuoikeutetussa asemassa kun olet noin paljon saanut valmiina.
Itsestä kiinni. Tulin 24-vuotiaana raskaaksi vahingossa (oma vika, jäi pari kertaa pillerit vasta seuraavana päivänä otetuksi). Siinä pähkäilin abortin ja pitämisen välillä. Päädyin pitämään, koska oltiin oltu miehen kanssa yhdessä "jo" kolme vuotta. Opiskelut oli kummaltakin kesken. Meillä äiti auttoi paljon hankinnoissa, mutta on sitä omaakin rahaa mennyt kiitettävästi. En ole halunnut mitään käytettyä, joten alkuhankinnat voi laskea tekevän tuhansia. Jos ostelee kirpparilta niin selviää varmasti satasilla. Kulut on sitä mitä haluaa niihin käyttää. :) Eikä lasten hankkiminen ole todellakaan pelkästä rahasta kiinni. Pitää miettiä millainen parisuhde on, lapsen kasvattaminen seuraavat noin 20 vuotta, haluaako lapsia yms.
Me ollaan pärjätty ihan hyvin. Alku ollut rahallisesti tiukkaa, mutta kuitenkin ihan hyvin eletty. Olen nyt 28v ja vielä niin nuori, ettei ystävillä ole lapsia. Olisi tietysti ollut kiva saada lapsia samaan aikaan kavereiden kanssa, että olisi ollut äitikavereita, mutta tässä nyt kävi näin.
[/quote]
[/quote]
Niin, JOS saa. Esim. itelläni lähipiirissä ei ole nuoria äitejä, paitsi kälyni joka tuskin hirveästi sponssaa meitä. Omat vanhempani ostavat ehkä muutaman vaatekappaleen ja se on siinä.
Hei! Ymmärräns ajatuksiasi.. Olen itse 25-vuotias ja puolisoni kanssa kovasti olemme lasta haluamassa. En koe olevani liian nuori äiti. Lähes kaikki ystäväni ovat jo äitejä. Minua pelottaa lähinnä se, kuinka selviä odotus ajasta. Olen välillä hyvin kriittinen kehoni suhteen ja toisinaan "pelkään", että olen liian itserakas kun ajattelen OMAA kehoani heti ensimmäisenä, kun peloista aletaan puhuun.
Se, että tulee erilaisia ajatuksia, ymmärtääkseni kuuluu asiaan. Tsemppiä sinulle <3