Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Anna anteeksi" kuulostaa julmalta? Eikö olisi parempi sanoa olen pahoillani? Mitä opetat lapselle?

Vierailija
15.03.2019 |

Mun mielestä "anna anteeksi" kuulostaa kurjalta päiväkoti ja koulumaailmassa. Et ensin tehdään jotain pahaa toiselle, sitten vielä halutaan loukatulta jotain, että se ei kokisi mielipaa enää tapahtuneesta. Etenkin lasten kasvatuksessa se kuulostaa irvokkaalta. Mun mielestä anteeksi antaminen tapahtuu omaan tahtiin, eikä tekijä saa siihen hoputtaa.

Mitä se anteeksi sana edes tarkoittaa? Jos vahingossa horjahdan ratikassa toisen olkapäätä vasten, sanon kyllä anteeksi. Mutta jos siitä seuraa jotain isompaa, esim toinen kaatuu, niin silloin sanon myös, että olen pahoillani. Ei minusta anteeksi sana tarkoita että on myös pahoillaan. Se kuulostaa siltä, et kurja juttu mutta satuuhan näitä.

Jos on pakko anoa parempaa mieltä siltä toiselta sanomalla vaikka päiväkodin tädin pakottamana että anna anteeksi, niin voisiko sanoa edes että toivottavasti annat anteeksi.

Itse en ole opettanut lapsiani pyytelemään anteeksi vaan olemaan pahoillaan jos siihen on aihetta ja sanomaan sen ääneen. Anteeksi sanan voi kyllä liittää siihen, moni sitä kuitenkin odottaa. En ole etenkään opettanut sanomaan "anna anteeksi".

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että opetatte lapsenne pyytämään anteeksi vain vahinkoja! Oli teko mikä tahansa, mutta tarkoituksellinen sellainen on aivan turha enään jälkikäteen osoittaa katumusta kun asia on jo tehty. Etukäteen on se milloin mietitään. Anteeksi pyytäminen pelkästään tavan vuoksi on naurettavaa.

Siis mitä, vain vahingossa tehtyjen juttujenko kohdalla saa olla pahoillaan? Ei saa jälkikäteen tajuta omaa typeryyttään ja olla siitä pahoillaan? Pettänyt puoliso ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa hetken huuman jälkeen tajuta olleensa täysi tampio ja pyytää anteeksi tahallisesti tehtyä, mutta kaduttavaa tekoa?

Vierailija
22/23 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, menee kyllä pienen aivot ihan solmuun jos tunnekasvatus on tuota tyyliä, että pakotetaan pyytämään anteeksi vaikkei tunnepuoli ehdi siihen mukaan. Siinä tunne sekoittuu äkkiä siihen, että harmittaa kun äiti huomasi ja on nyt siinä pakoitetussa tilanteessa, kuin että olisi pahoillaan siitä siskon läppäisystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noiden ero on siinä, että voin pyytää anteeksi jotain, mitä olen itse tehnyt, mutta voin olla pahoillani myös jonkun toisen tekemistä asioista. Esimerkiksi töissä jos tulee reklamaatio vaikka kollegan tekemisistä, niin voin hyvin sanoa, että olen pahoillani.