Lapseni kaverisynttärelle tulossa vieraaksi gluteenittoman ruokavalion edustaja.
Kommentit (30)
Näin jälkikäteen, jos vaikka joku tietoa tarvitseva tätä lukee niin KELIAAKIKKO EI VOI SYÖDÄ LÄHESKÄÄN KAIKKIA JÄÄTELÖITÄ!!!
daim jäätelökakku ja muistaakseni ne almond jäätelökakut on gluteenittomia. tai tekee semmoisen jätski baarin niinkuin joku ehdotti. Kannattaisin tekemään kaikki gluteenittomana, olisi lapselle varmaan positiivinen "yllätys" että hänet on huomioitu =)
saarioisten herkkupyörykät on gluteenittomia. varokaa lidlin jääteloissä on muistaakseni vehnää ja sipseissä
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 12:51"]
gluteenittomien keksien tai lihapullien tms. ostaminen lienee helppoa, mutta entä sitten kun haluaa tehdä itse jotain? Meillä käy toisinaan perhe, jonka lapsille ei käy vehnä, muna eikä maito. Olen aina pulassa kun en tiedä mitä tarjota. Meillä ei ole kellään allergioita enkä osaa tuosta vain loihtia munatonta, maidotonta ja vehnätöntä torttua!
Sitten häpeän, kun sopivaa tarjottavaa ei ole, sillä joskus nämä lapset voivat kuitenkin ottaa vaikka vähän pullaa ja olen ajatellut että kai he sitten voivat pienen palan ottaa tätä tai tuota. Ja toisinaan heillä on ollut omia keksejä mukana. Olen vannonut, että ensi kerraksi ostan heille jotain herkkua.
[/quote]
Tälle kirjoittajalle vinkkinä että itse teen meidän allergisille lapsille hyydykekakkua seuraavasti:
- Pohjaan Semperin kolakeksejä murskattuna ja keijun maidotonta sinistä margariinia.
- Sitten keitän kaurajuomasta paksun voimakkaan makuisen kaakaokiisselin jonka suurustan maitzenalla ja hyydytän pohjan päälle liivatteella. Tärkeää että kaakao on maidotonta !!
- Päällimmäiseksi hyydytän liivatteella Oatlyn kauravanilijakiisselin.
Tätä on meillä syönyt kaikki eikä pelkästään allergiset. Keliakiaa sairastavalle voi käyttää kaurajuoman ja kauravanilijakiisselin tilalla vastaavia maitoversioita jos ne käy tai sitten riisijuomaa jos maito eikä kaura versiot käy.
t. Allergisten äiti
Itse en ole ikinä ostanut gluteenittomia jauhoja leipomista varten jos on pitänyt tehdä gluteenitonta tarjottavaa. Kakun olen tehnyt kääretorttupohjista joka on tehty perunajauhoihin sit kookoskeksejä lisäksi. Sit esim. itsetehtyjä lihapullia, rypäleitä ja juustoa. Karkeista ja muista pitää tietty katsoa että sopii keliaakikoille mutta itse en lähtisi tekemään eri ruokia allergiselle varsinkin kun on kyse pienestä vaan kaikille samaa.
Muistakaa varoa Pringlesin sipsejä!!! Niissä on vehnäjauhoa! Sekä jäätelöitä, joissa keksinmuruja.
Ei tarvitse murehtia tarjoiluista, keliaakikkolapsille käy perussipsit, popparit, monet karkit, Saarioisten herkkupyörykät, nakit, kasvikset, hedelmät, jätski, suklaa- ja kinuskikastike...
T: keliaakikkolapsen äiti
lasten mieleen on myös jäätelökakku eli pakettijäätelön paloja, marenkeja ja päälle kermavaahtoa ja kynttilät :) tai jos mahdollista niin villevallaton puikot kaikille vieraille, yleensä nekin tykättyjä.
maidoton,munaton ja gluteeniton vaihtoehto on myös maidoton vaniljakastike tai riisi- tai kaurajäätelö; toimii kivasti jos on omppulohkojen päällä kaurahiutale-, sokeri- sininenkeiju mössö!
Keliaakikko vastailee. Koen ainakin itse todella stressaavaksi tällaiset juhlatilanteet, jossa täytyisi voida luottaa itsetehdyn ruoan gluteenittomuuteen 100-prosenttisesti. Harva "gluteenitonta" leipova hoksaa ostaa puhtaan leivinjauheen tms. vaan käyttää samaa myös leipoessaan tavallisia leivonnaisia. Leivottaessa jauhopöly leviää helposti ja keliaakikolle se on todellinen kontaminaatioriski. Toinen paha paikka on margariini/voi, jota on käytetty normaalin leivän voiteluun ensin. Samaten leivänmuruset leikkuulaudalla. Olen pariin otteeseen sairastanut viikkoja tällaisen "gluteenittoman" kakun tms. jälkeen.
Sitten tarjolle asettelu on myös vaativaa sillä gluteenittomat tuotteet eivät saa koskea gluteenisiin missään vaiheessa. Keliaakon kannattaa antaa ottaa ensimmäisenä ruoat omalle lautaselleen tai pitää tarjottava joko ajan erillään. Etenkin lasten kanssa muruset helposti tippuvat kulhosta toiseen.
Eli gluteenittomien tarjottavien kanssa täytyy olla äärettömän tarkka. Jos epäilee vähänkään onnistuuko täysin puhtaasti kokkaaminen tai leipominen, on myös keliaakikolle helpompaa "tyytyä" valmiisiin tuotteisiin.
Popcorn on turvallista aina, sipsien ja pähkinöiden kanssa tulee olla tarkka. Suklaassakin on usein vehnää. Ehdottaisin kaupan pakastealtaasta Almondyn gluteenittomia kakkuja tai jotain muuta valmista.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 12:51"]
gluteenittomien keksien tai lihapullien tms. ostaminen lienee helppoa, mutta entä sitten kun haluaa tehdä itse jotain? Meillä käy toisinaan perhe, jonka lapsille ei käy vehnä, muna eikä maito. Olen aina pulassa kun en tiedä mitä tarjota. Meillä ei ole kellään allergioita enkä osaa tuosta vain loihtia munatonta, maidotonta ja vehnätöntä torttua!
Sitten häpeän, kun sopivaa tarjottavaa ei ole, sillä joskus nämä lapset voivat kuitenkin ottaa vaikka vähän pullaa ja olen ajatellut että kai he sitten voivat pienen palan ottaa tätä tai tuota. Ja toisinaan heillä on ollut omia keksejä mukana. Olen vannonut, että ensi kerraksi ostan heille jotain herkkua.
[/quote]
joku maidoton sorbetti? Sellaisen voi itsekin siis tehdä.
Google!! Tosi helppoa löytää gluteenittomat karkit, jäätelöt ja muut. Ostin kaupasta myös gluteenittomia muffinsseja.